Jaarling ?? wat voor eten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Jaarling ?? wat voor eten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 16:41

Een goede vriend gaat binnenkort een groepje Jaarling dravers kopen (hengsten). Hij zegt dat een jaarling niks bijzonders nodig heeft. Hij wil ze als het ware gewoon dag en nacht op het land zetten, verder geen brokken of andere dingen bij voeren.

Is het eigenlijk wel nodig om een draverjaarling bij te voeren? (als hij dag en nacht op het weiland staat)
Of is het noodzakelijk dat ze een speciaal veulen/jaarling brok krijgen?

Ik was hier eigenlijk wel benieuwd naar.

Groetjesss

Bramasole

Re: Jaarling ?? wat voor eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:49

Dat ligt helemaal aan je land, staat er genoeg op om lekker te grazen. Ik ken genoeg mensen die niet "ingrijpen" door bij te voeren maar natuurlijk wel van land wisselen (en die hebben dan veel land!). Ik denk dat ik zelf niet snel brokken zou voeren maar wel goed ruwvoer.

Maar het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt, even wat jaarlingen aanschaffen en laat ze maar lopen. Want een goede fokker/opfok bedrijf is daar meer mee bezig dan je denkt. Hoe zitten ze in de vacht, zijn ze van conditie. Op tijd bekappen om zo evt. vervelende hoef problemen te voorkomen, etc

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 16:58

Ik snap wat je bedoeld met 'hoe zitten ze in de vacht' alleen als je ze alleen gras voert dan kunnen ze iet wat dof zijn. Alleen je kunt volgens mij niet zo maar ineens brokken bij gaan voeren. Om de vacht een beetje te helpen. Of zie ik dat verkeerd?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:15

Maar paarden die niet lekker in hun "vel" zitten, kunnen bijvoorbeeld de vacht moeilijk verliezen. Dof zijn heeft niet zo zeer met het gras alleen te maken maar meer met het seizoen. Het gras is in het voorjaar en de zomer anders qua samenstelling van voedingsstoffen. Ook zit er in die dikkere vacht gewoon meer viezigheid. Ik zou sowieso een paard niet ineens van voer veranderen. Maar gelijkelijk opbouwen, een handje muesli kan echt geen kwaad hoor maar praktisch niet te doen in jou geval. Haal ze maar eens uit elkaar, of voer ze maar eens samen. Een hoop onrust en de baas trapt de anderen weg omdat die granen zo lekker zijn.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:17

Als er gras zat staat niet bijvoeren,nergens voor nodig.
Evt in de herfst wat hooi,maar meest laten ze dat nog liggen omdat ze aan gras genoeg hebben en er ook genoeg uit halen

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 17:18

Ja, het lijkt mij ook heel onhandig om te voeren in het land. Met 1 of 2 paarden gaat het nog wel. Alleen als het echt een groep jaarlingen zijn dan wordt je gek Haha! .

En zoals ruzies binnen een jaarlingen groep. MOet je dat voorkomen, of moeten ze dat zelf uitvechten. Dan heb ik het natuurlijk niet over een ruzietje met een beetje getrap maar echt schoppen en slaan naar bijvoorbeeld 1 paard.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:29

Op een opfok bedrijf zag ik ooit eens een groep drie jarige merries samen staan. Met zijn alleen trapten ze 1 merrie hartstikke kreupel, keer op keer. Ik vond dat er wel ingegrepen moest worden want de potstal was simpelweg te klein voor deze groep en dit was het gevolg. Je moet niet vergeten waar je paarden voor hebt, om te rijden-mennen etc. En als er een paard zo kapot getrapt wordt dat er allerlei been gebreken ontstaan wordt je niet vrolijk. Los daarvan is het gewoon zonde voor het paard en onnodig.

Staan ze buiten, dan hebben ze als het goed is meer dan genoeg ruimte en kunnen ze elkaar vermijden. Die van mij heeft wel eens flinke klappen gehad in het land waar hij 24 uur per dag stond. Ik heb niet ingegrepen want het was vaak zo weer over, kortdurend slaan en klaar.
Hij moest leren ruimte te maken voor de baas en dan was het goed.

Spring er maar nooit tussen in Blauw oog

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 17:50

Jaarlingen moeten gewoon veel ruimte hebben. uitwijkmogelijkheden Tong uitsteken ,

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 15:40

Ik heb nog even een kort vraagje:

Is het goed om af en toe een jaarling even uit het land te halen en even met m te gaan wandelen, of lichtjes borstelen? Zodat ze even wennen aan mensen om hun heen. Of moet je ze gewoon in het land laten staan en helemaal niks met ze doen. Het gaat nog altijd over dravers(ik weet niet of dat belangrijk verschil is tussen bijvoorbeeld KWPNers).

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:13

Ik vraag me af of het je gaat lukken. De meeste paarden die alleen gewend zijn in een groep te leven, laten zich niet zo makkelijk mee nemen. Ik zou er niet te veel aan zitten, vanaf dat ze drie zijn maken ze nog genoeg mee. Lekker jong laten zijn.

Er is een vereniging, Nederlanse draf en rensport (NDR) in Wassenaar. Dravers worden speciaal gefokt en is een ras. Anders als kwpn-ers, is geen ras!, dus wellicht kun je daar meer info. vinden. Ook op bokt zijn er topics die gaan over dravers.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 20:16

Ik weet dat KWPNers geen ras zijn, maar ik gebruikte deze term even om te verduidelijken wat voor paarden ik bedoelde. Als ik vraag zeg: Anders dan andere paarden? dan krijg ik weer de vraag: Wat voor paarden bedoel je? shetlanders, haflingers, Fjorden??

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:51

mijn jaarling merrie is een kruising kwpn x qaurterhorse.
die kreeg omdat de wei kaal was pavo podo 3 brok...
nu ze bij de overbeuren op de wei loopt voer ik haar steeds minder bij...
ze doet het erg goed op deze brokjes..
veder wandel ik ook met haar en ze is heel sociaal naar mensen en andere paarden..
en poetsen gebeurd bijna iedere dag..tevens ook de hoeven uitkrabben...
ze staat niet in de opfok maar wel met een 2 jarige haflinger en 2 oudere paarden.
en dat gaat ook super,

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 15:45

Ja, het leek mij ook wel goed om een jong paard er zo nu en dan eruit te halen. Dan wennen ze alvast aan het vast staan tijdens het borstelen. Alleen wat kun je het beste doen als ze in paniek raken als je ze vast zet?
- weer een rondje lopen en dan weer proberen?
- vast laten staan en kalmeren?

Het moet natuurlijk voor zo'n beestje ook geen straf zijn om even aan een paal past te staan.