[AR] wie heeft ervaring met anatomisch gevormd borsttuig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

wie heeft ervaring met anatomisch gevormd borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:42

Ik zag laatst op een wedstrijd een haflinger lopen met een anatomisch gevormd borsttuig, omdat de hals van onze haf ook zo diep uit de borst komt, denk ik dat dit borsttuig wel een stuk plezieriger zou kunnen trekken. Omdat ik niet weet hoe je zo'n borsttuig noemt, kan ik op Google ook niets vinden.

Ik zou graag willen weten wie er ervaring heeft met dit borsttuig. Voor- en nadelen?

janouk

Re: wie heeft ervaring met anatomisch gevormd borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 15:01

http://www.zilcotuigen.nl/zilco_empathy.html
Ik heb interesse in het borsttuig van Ideal, maar Zilco heeft het borsttuig ook. Hier de link voor de mensen die niet weten wat ik bedoel. Ik kan van Ideal alleen geen informatie vinden.

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:56

Deze heb ik ;
Afbeelding
http://www.picassoforhorses.com/en/productos/guarniciones_anatomic.php

Heb t tuig nog niet zo lang (maandje) en heb nog geen grote nadelen kunnen ondervinden.Wel wat kleine dingetjes wat nu dus inmiddels verbeterd is en aan mijn tuig kostenloos als extra service aangepast gaat worden.
Heb zo'n beetje dezelfde reden, door mijn draver niet zo breed geborst is wilde ik een comfortabel borsttuig.
Dit tuig is in Nederland alleen nog te verkrijgen bij van Schie in Zwaanshoek
http://www.vanschieruitersport.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=8&Itemid=46

Helaas was deze vorm alleen nog niet bekend met dubbelspan, dus deze optie zit er niet op.
Overigens gaat de fabrikant hier wel over nadenken en mijn borststuk hierop aanpassen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:38

@stiggeltje Bedankt voor de info. Ik heb het borsttuig idd ook besteld bij Van Schie. Ik woon daar dichtbij.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:03

Hoi,

Ik heb een (hele) tijd terug ook al een keer een topic geopend over het gevormde borsttuig van Zilco. Weinig reacties destijds op gekregen trouwens, maar goed Lachen.

Mij lijkt het op zich een prettig borsttuig voor het paard, en daarom ben ik er ook eens naar gaan kijken. Nu heb ik onlangs in Wierden een combinatie gezien met zo'n soort borsttuig en toen viel mij op dat in scherpe wendingen (dit was in de marathon) het paard in het borsttuig beweegt, naar rechts en links.

Voorbeeldje: een scherpe wending naar rechts, paard buigt hoofd/hals/lichaam naar rechts, maar het tuig gaat niet zo ver mee, doordat de linkerstreng dat tegen houdt.....

Door de beweging van het zweng gaat de linkerstreng wel een stukje mee, maar niet zo ver als het paard inbuigt.
Beetje krom uitgelegd misschien, maar wellicht dat je het snapt?!

Zolang het paard rechtuit gaat, of wat minder scherp buigt zit het tuig netjes "om" de hals, maar het viel gewoon op dat het bij die combinatie in de scherpe wendingen eerder in de weg leek te zitten. Paard heeft er dan enige hinder van.... Kan ook met de afstelling van het lamoen en de lengte van de strengen te maken hebben? Ik weet het niet, maar het zag er een beetje raar uit.

Gebruikers zullen er misschien anders over denken, maar ik heb het idee om zo'n borsttuig aan te schaffen voorlopig even laten varen...

Er zijn trouwens wel verschillende "vormen" op de markt, die van Picasso en Zilco zijn wel erg extreem, er zijn ook minder diep uitgesneden borsttuigen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:04

Volgens mij heb ik het borsttuig van stiggeltje gezien bij v. Schie, zag er prima uit!

Op de foto ziet het er ook heel netjes en mooi aansluitend uit!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:37

merrieveulen @ bokt heeft ook zo'n voorgevormd borsttuig voor haar shetmerrie.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:30

ik had een 2-spantuig met zo'n borsttuig (niet echt heel extreem gevormd), maar doordat mn pony's een wat smallere borst hebben, lag de bocht in het tuig precies op he\t schoudergewricht.

Afbeelding

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 06:54

ik heb ook voorgevormde borsttuigen, deze komen uit amerika en heten 'freedom collar', als je daarop zoekt kom je ze vanzelf tegen. op de site in mijn onderschrift zijn ze ook te vinden. ze worden in alle maten gemaakt en zelfs voor mijn shet kruising met smal borstje ligt het tuigje érg goed, geen last met schuurplekken in de wendingen of dat het teveel verschuift en dergelijke. borstje is gevoerd met een gladde voering waardoor hij ook makkelijk over de vacht zou glijden dus de vacht blijft ook mooi. de mijne is wat ronder van vorm dan de zilco en de picasso.

ik ben er nog steeds heel tevreden mee, de drukverdeling is goed, de pasvorm is goed en mijn pony loopt er prima mee. voor mijn nu 2,5 jarige heb ik er ook al ééntje klaarliggen voor wanneer hij in het tuig gaat beginnen.

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:42

Die 'freedom collar' ziet er idd ook goed uit!
Ik ga met mijn paardje kilometers maken met dit picasso tuig ivm Mendurance, dus een aangewezen 'proefkonijn' hoe het zich gaat houden na langduur en intensief gebruik.
Ondertussen ben ik erachter dat je bij aanschaf goed moet opletten of alles echt goed gestikt is en de gaten gesmolten zijn (dus niet zomaar met een gaatjestang geprikt) ook eventueel extra versterkt door extra stiksel, want als dit niet gedaan is gaat het kunststof scheuren op deze gaten!
Verder heb ik de neopreen onderleggers al in de wasmachine gehad op 30graden, krimpt niet en blijft het mooi op kleur!Het biothane ook al gewassen en blijft ook mooi en snel droog !
Ook zijn sommige stukken neopreen zoals o.a. het staartstuk van de culeron geplakt ipv gestikt.Als dit niet goed geplakt is gaat dit ook loslaten.Tevens is er een verbetering gekomen betreft de buitensingel, de gesp schoof steeds naar voren tegen elleboog.
Het beslag is rvs dus roest niet.

Gelukkig geeft de verkoper een goede service en worden alle voorkomende mankementjes verholpen Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:57

Divine;
Wat jij beschrijft klinkt heel erg raar. Dat zou namelijk betekenen dat een borst (ook een normale) heen en weer zou moeten bewegen in korte wendingen. Er vanuit gaande dat een marathon alleen maar uit korte wendingen bestaat, zou dat betekenen dat veel paarden schuurplekken op de schouder moeten hebben, doordat het borsttuig heen en weer schuift in de wending.
Het lijkt me dus allemaal wel mee te vallen. Ik heb dan wel een normaal borsttuig, maar daarbij zou hetzelfde verschijnsel moeten voordoen. En met die arabier van mij, zou ik dat absoluut af moeten kunnen lezen van zijn huid. Maar de huid onder het borsttuig is helemaal gaaf.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:18

@Sjonniej: je hebt helemaal gelijk wat betreft het schuiven en het ontstaan van schuurplekken. Dat zou met een normale borst ook het geval moeten zijn. Ook de mijne loopt met een gewone borst en heeft geen schuurplekken.
Ik zeg ook niet dat er schuurplekken moeten ontstaan, alleen dat zo'n gevormde borst wellicht belemmering zou kunnen zijn voor de hals, afgaande op wat ik in Wierden bij die ene combinatie zag.
Voor de drukverdeling en vrijheid in de schouderbeweging zou ik ook direct voor zo'n gevormde borst gaan, maar zoals ik al aangaf: bij dat paard vond ik het heen en weer schuiven en het mogelijke belemmeren gewoon opvallend... (dit was een vorm zoals die van Picasso trouwens).
Voor mij een reden om toch nog eens goed na te denken over zo'n borst, en over de vorm er van.
Onlangs stond er in de Mensport trouwens een foto van een tweespan, met ook een gevormde borst. Zie Mensport 3-2008, pagina 16. Ook gevormd, maar dan anders Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:36

je bedoelt dat het borsttuig als het ware "klem" komt te zitten tussen de schouder en de hals in een wending?
of echt het schuiven? een borsttuig hoort toch niet te schuiven, ook niet in een wending? daarvoor heb je een zweng.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:41

Maar divine, ik denk dan dat dat ene paard niet goed ingespannen stond. Want een gevormde borst is niet anders bevestigd dan een normale borst. Dus als een gevormde borst zo beweegt, zou een normale borst dat ook moeten doen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:58

Elien, ik bedoel meer dat het lijkt alsof het zweng juist niet beweegbaar is, en het paard buigt naar links (of rechts) en het borsttuig gaat dus niet mee met het paard.

Ehm.... het zag er uit als een paard dat recht voor de wagen staat, dus zonder stelling/buiging oid. en dat 1 van de strengen een stukje korter is dan de andere. De borst komt in dat geval scheef te zitten, springriem ook naast het midden van de borst. Zo zag het in de wendingen er uit. Niet echt comfortabel lijkend, zeker bij zo'n borst als op de eerste foto in dit topic.

Misschien zoals Sjonniej zegt: verkeerd ingespannen???

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:14

soms zet men de zweng ook iets vast, om doorslaan te voorkomen. misschien is dat te strak gedaan oid, waardoor het zweng niet goed kon meebewegen?

ik heb er iig geen last van met mijn freedom collar, iedere beweging onder het borsttuig loopt prima en ik heb nog niet één schuurplekje gezien. voordeel vind ik dan ook dat de voering van een glad kunststof is, hierdoor glijdt de borst bij evt. beweging eronder gemakkelijk over huid en vacht.