Hoi,
Ik heb een (hele) tijd terug ook al een keer een topic geopend over het gevormde borsttuig van Zilco. Weinig reacties destijds op gekregen trouwens, maar goed
.
Mij lijkt het op zich een prettig borsttuig voor het paard, en daarom ben ik er ook eens naar gaan kijken. Nu heb ik onlangs in Wierden een combinatie gezien met zo'n soort borsttuig en toen viel mij op dat in scherpe wendingen (dit was in de marathon) het paard in het borsttuig beweegt, naar rechts en links.
Voorbeeldje: een scherpe wending naar rechts, paard buigt hoofd/hals/lichaam naar rechts, maar het tuig gaat niet zo ver mee, doordat de linkerstreng dat tegen houdt.....
Door de beweging van het zweng gaat de linkerstreng wel een stukje mee, maar niet zo ver als het paard inbuigt.
Beetje krom uitgelegd misschien, maar wellicht dat je het snapt?!
Zolang het paard rechtuit gaat, of wat minder scherp buigt zit het tuig netjes "om" de hals, maar het viel gewoon op dat het bij die combinatie in de scherpe wendingen eerder in de weg leek te zitten. Paard heeft er dan enige hinder van.... Kan ook met de afstelling van het lamoen en de lengte van de strengen te maken hebben? Ik weet het niet, maar het zag er een beetje raar uit.
Gebruikers zullen er misschien anders over denken, maar ik heb het idee om zo'n borsttuig aan te schaffen voorlopig even laten varen...
Er zijn trouwens wel verschillende "vormen" op de markt, die van Picasso en Zilco zijn wel erg extreem, er zijn ook minder diep uitgesneden borsttuigen.