[AR] Vardo, zigeunerwoonwagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kahvay

Vardo, zigeunerwoonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 11:38

Is er iemand in dit grooote paardennetwerk die meer weet over deze traditionele woonwagens?
De bedoeling is om zelf een woonwagen van het 'ledgewagon'-type te bouwen en daar met m'n Tinker meerdaagse tochten mee te maken.
Bouwplannen zijn bijvoorbeeld bijzonder interessant. Voorlopig is ook de manier waarop men twee paarden op de traditionele manier aanspant een raadsel. Die staan namelijk niet symmetrisch tov het midden van de wagen.
Volgend jaar bezoek ik Appleby Fair en daar zal één en ander wel duidelijk worden, maar ervaringen uit eerste hand zijn van harte welkom.
En misschien zijn er hier wel mensen te vinden die net hetzelfde hebben gedaan?
Alvast bedankt iedereen.

JoyCiej007

Re: Vardo, zigeunerwoonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:45

Ik heb zojuist v/d week op tv (meende ned. 2) bij het programma 'De club van 100' (www.declubvan100.nl) enkele mensen gezien die dus met zo'n zigeunerwagen echt grote trektochten maken e.d. misschien dat je via die website wel met hun in contact kan komen en zo aan meer informatie kan komen?

kahvay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 13:16

Inderdaad, 'k heb het ook gevolgd. Ook de 'slowexpress' en 'slakkengang' (de mensen van de uitzending) volg ik op internet.
Het klinkt een beetje onaardig maar zij reizen met een zogenaamde pipowagen. En dat ziet er eigenlijk helemaal anders uit. Misschien zal ik gewoon ter info ook een foto moeten plakken. Dan moet ik wel eerst uitvogelen hoe ik dat voor mekaar krijg.
Via hun site heb ik ook andere mensen proberen aan te spreken, en daar hoop ik een reactie van te krijgen.
Een aardige mevrouw van het OCMW van Gent wist ook te vertellen dat zij in het verleden twee woonwagens hadden gerestaureerd en binnenkort kan ik daarover info in m'n bus verwachten.
Echtig en techtig bedankt voor je snelle reactie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:06

Aha, oké, dat is inderdaad ook zo, alleen voor de mensen die er niet zo 'in zitten' lijkt het wel allemaal op elkaar.
In iedergeval succes met je zoektocht.

Foto's kun je opzoeken op internet, rechtermuisknop klikken op de afbeelding; bij 'eigenschappen' staat er in het schermpje wat dan verschijnt, de url van de afbeelding, de plaats op het internet.
Kopieer de volledige tekst dat in het schermpje achter 'eigenschappen' staat, zet het hier in het topic neer, en zet er [img] voor, en [/img] achter. Zo hoef je niet op een link te klikken maar is de afbeelding meteen zichtbaar in het topic.
Knipoog

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:26

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:30

Mijn buurman heeft er deze zomer een gebouwd en daarvoor het onderstel van een oude trekkeraanhangwagen gebruikt.

kahvay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:24

Hieronder kan je alvast enkele foto's vinden van wat ik bedoel.
Ondertussen heb ik een Britse handelaar in antieke boeken gevonden die me een werk stuurt waarin voorbeelden en tekeningen staan. Deze week moet die (hopelijk zacht) in de bus vallen.
Net zoals jullie reacties is dit ook weer een stap in de goede richting.

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:29

Dat soort wagens zag ik in die links ook staan. Het is wel heel, eh, kleurig! Haha!