Welke Hulpteugel(Longeren)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Welke Hulpteugel(Longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:46

Ik wil met behulp van longeren de spieren
van mn paardje sterker proberen te maken
Hij is 3,5 en dus zijn zn spieren nog niet heel erg sterk

nou vroeg ik me af met welke hulpteugel of op wat
voor andere manier ik dit allemaal wat sterker kan krijgen
Vooral de rug en achter benen

(Ik weet dat pessoa in het algemeen erg goed is maar aangezien
dat wel wat kost zou ik eerst willen weten of het ook op een andere manier eerst kan)

alvast bedankt Lachen

labionics

Re: Welke Hulpteugel(Longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:39

Geen!!
Je paard gewoon verticaal rechtrichten dmv dubbele longe.
Alleen een vertikaal rechtpaard kan zijn rugontspannen, en zodra je paard de rug ontspant kan je hem horizontaal rechtrichten, waardoor het paard leert zijn achterhand te gbruiken en daardoor sterker wordt

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:56

Wat ook lekker voor zijn rug en achterkant is is lekker los springen. Worden ze erg soepel van in de rug en krijgen ze een sterker achterhand van. Niet te vaak doen wat ze is nog jong.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:09

wij longeerden eerst altijd met bijzetteugel maar nu dat we een pessoa hebben longeren we altijd met deze want mijn pony had rugproblemen en door de pessoa komen alle rugspieren fijn los en krijgen ze een sterke achterhand

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:31

Een dubbele longe is voor een groen paard zonder spieren veel te zwaar. Hij moet eerst leren zijn spieren te gebruiken en deze te ontwikkelen.
Na een jaar kun je een dubbele longe of een pessoa erbij pakken.

Ik begin met longeren altijd met touwtjes bijgezet.
En dan op horizontale hoogte zodat ze goed op 4 benen kunnen lopen, maar niet de ruimte hebben om een onderhals te kweken of de rug weg te drukken.
Zo nodig je ze ook uit te zakken, maar omdat dat nog erg zwaar is kunnen ze ook weer wat meer omhoog en horizontaal lopen.

Ik longeer mijn 3,5 jarige ook zo en dat gaat echt prima. Hij ontwikkelt zich heel goed en wordt er los van.
Die doe ik overigens 2x in de week hooguit een kwartiertje.

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:34

Hallo allemaal,

Ik longeer sinds kort mijn 3 jarige (van juni 3) met bijzet teugel (2x in de week 20 minuutjes) Het gaat super met hem.
De 1e keer was even wennen voor hem. Maar het lijkt alsof hij het zelf ook erg leuk vindt dan gewoon wat rondjes rennen aan de longe!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:38

pessoa is best heel inspannend, helemaal voor een jong paard....

half uur daarmee longeren staat ongeveer gelijk aan 1,5 uur rijden (of iets in die geest heb ik ooit eens gehoord)

Wij longeren de 3 jarigen over het algemeen met touwtjes of bijzet.
maar veelal gewoon touwtjes (tussen de voorbenen door, door het bit, en aan de zijkant vastmaken)
zodat ze lang en laag over de rug komen.

Zijn ze al wat ouder, en willen we ze sterker maken met bovenin lopen, en wat meer op het achterbeen, dan bevestigen we de touwtjes anders (door het bovenste ringetje, door het bit, en dan aan de zijkant vast), zodat ze niet kunnen duiken en wat opgerichter moeten lopen.

Ook hebben we wel een tijdje met bijzet gelongeerd, wou ook prima hoor, maar voorkeur gaat momenteel uit naar de touwtjes (moet je toch per paard bekijken waar ie het beste op reageerd Lachen )

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:26

ja is ook zo dat het ook van het paard afhangt.
apollo heeft tijdens het rijden de neiging wanneer ik wat druk op de mond vraag hij daar tegenin gaat. nu na het longeren met bijzet (waar hij zelf kan zoeken en de druk kan voelen) gaat het super goed!!!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:35

labionics schreef:
Geen!!
Alleen een vertikaal rechtpaard kan zijn rugontspannen, en zodra je paard de rug ontspant kan je hem horizontaal rechtrichten, waardoor het paard leert zijn achterhand te gbruiken en daardoor sterker wordt

Helemaal mee eens. Hulpteugels zijn helemaal niet nodig als je met dubbele lijnen longeert. Bovendien kun je op deze manier de hulpen voor het sturen heel makkelijk aanleren, makkelijker een ophouding maken en is de druk aan beide kanten van het hoofd gelijk verdeeld. Met een enkele lijn heb je feitelijk weinig te vertellen. Met enkele longe heb je altijd druk aan een kant, waardoor je paard zijn hoofd scheef gaat houden en scheef gaat lopen, bespiering wordt dus ook scheef.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:44

diphranil schreef:
labionics schreef:
Geen!!

Helemaal mee eens. Hulpteugels zijn helemaal niet nodig als je met dubbele lijnen longeert. Bovendien kun je op deze manier de hulpen voor het sturen heel makkelijk aanleren, makkelijker een ophouding maken en is de druk aan beide kanten van het hoofd gelijk verdeeld. Met een enkele lijn heb je feitelijk weinig te vertellen. Met enkele longe heb je altijd druk aan een kant, waardoor je paard zijn hoofd scheef gaat houden en scheef gaat lopen, bespiering wordt dus ook scheef.

Met dat laatste ben ik het niet eens.
Wanneer je een longe goed bevestigt, er niet heel de tijd aan gaat hangen, plus allebei de handen goed traint krijgt een paar dgeen scheve bespiering.

Dubbele lijnen zijn zeer goed. Maar nog veel te zwaar voor een groen paard. Dubbele lijnen is ontzettend intensief. Wanneer een paard nog niet genoeg bespiering heeft is kans op verzuren heel groot. Een kwartier met dubbele lijnen staat gelijk aan 30-40 minuten intensief rijden. Dat doe je met een paard ook pas wanneer hij genoeg bespiering heeft.
Daarom zijn touwtjes in het begin veel beter. Dat kost minder kracht, maar traint op een goede manier de spieren. Na een jaar ongeveer kun je overstappen op dubbele longe.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:00

Ook al hang je niet aan je enkele lijn, je blijft maar aan een kant druk houden, doordat de lijn naar het midden toe gaat + het gewicht van de musketonhaak. Paard zal dat altijd iets compenseren door zijn hoofd wat te kantelen. En ja door zijn hoofd dan met bijzet te fixeren kan je dat wel tegengaan, maar of dat een gewenste manier is van trainen... Het heeft iig niet mijn voorkeur!

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:47

Met de bijzetteugels lopen mijn paarden goed aan de longe.
Je moet wel de buitenkant niet te los hebben om de schouder er ook bij te houden.
ade longeerlijn gaat door het bit naar het ringetje.
Zo heb je geen stoten in de mond maar een gelijkmatige druk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:18

diphranil schreef:
Ook al hang je niet aan je enkele lijn, je blijft maar aan een kant druk houden, doordat de lijn naar het midden toe gaat + het gewicht van de musketonhaak. Paard zal dat altijd iets compenseren door zijn hoofd wat te kantelen. En ja door zijn hoofd dan met bijzet te fixeren kan je dat wel tegengaan, maar of dat een gewenste manier is van trainen... Het heeft iig niet mijn voorkeur!

Aah, op die manier.
Ja, daar zit wat in. Maar volgens mij krijg je alsnog geen ongelijke bespiering wanneer je beide kanten meepakt.

Even een nieuwsgierige vraag: longeer jij jonge paarden altijd meteen met dubbele longe?
Hoe bouw je dit op?
Ik vind dubbele lijnen echt te zwaar voor een jong paard. Het is voor een getraind paard al best zwaar, dus laat staan voor een jonkie.
Daarom ben ik er ook voor om in ieder geval een jaar met touwtjes te longeren (en rijden bij 3+) en daarna pas met dubbele longe.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:08

Ik longeer dan nog liever kort met dubbele longe dan wat langer met enkel, ivm het kantelen van het hoofd. Voor het longeren met dubbele longe gebruik ik een Dually Halster, dus zonder bit. Dit omdat ik dit vriendelijker vind voor het paard en de signalen heel duidelijk zijn.
Ik heb zelf geen jong paard, maar een 10jarige. Die overigens helemaal opnieuw moest worden ingereden toen ik hem kreeg, amper bespiering had en net behandeld was door een osteopaat ivm rugklachten. Mij werd echter met klem afgeraden om met enkel te longeren ivm de eerder genoemde reden. Dubbele longe was goed, maar rustig opbouwen.
Hij wordt nu langzamerhand sterker, krijg meer bespiering en wordt soepeler. Kortgeleden zijn we ook begonnen met rijden en door het oefenen aan de dubbele lijnen kent hij praktisch alle stuur hulpen al. Dus sturen, halthouden en achterwaarts snapte hij direct.

Op stal zijn ze bij ons nu ook bezig een jonge pony te longeren. Dat doen ze met enkele lijn. Wat me opvalt is dat ze steeds haar hoofd naar buiten draait, aan de lijn trekt, heel hard gaat rennen, de rug wegdrukt etc. Ik zie niet het nut in van het trainen op die manier. Ze wordt niet bijgezet, maar voor zo'n jong ding lijkt het me niet goed om ze al in een bepaalde houding te dwingen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:21

Nee, dat is inderdaad niet goed. Klinkt trouwens wel goed wat je doet Ja
Voor rugklachten werkt het heel goed.

Ik moet zeggen dat mijn jonge pony (3,5) het heel goed op pakt.
Ik longeer hem nu met enkele longe, bijgezet met touwtjes. Vanwege de bespiering, maar ook omdat hij iets achter zijn achterhand doodeng vindt.

Overigens doe ik dat ook maar een kwartiertje. Hij is conditioneel nog niet zo heel best. Hij pakt het overigens heel goed op. Loopt heel ontspannen over de rug. Zonder te kantelen of 1 kant op te trekken. Overigens is hij vroeg ingereden en longeren kende hij alleen aan het halster. Hij is nu al een jaar onder het zadel, maar nooit goed doorgereden. Ruggebruik was dramatisch, hij hield alleen maar vast. Daarom ben ik ook met touwtjes gaan longeren. Omdat hij dan zijn eigen balans moet vinden. Het is voor hem met touwtjes momenteel waarschijnlijk makkelijker om ontspannen te lopen dan wanneer ik met dubbele longe longeer. Met rijden vindt hij het namelijk ook nog moeilijk die ontspanning te vinden.

Ik denk dat het per paard ook wel verschilt. De meesten pakken de dubbele lijnen heel goed op. Maar ik heb ook een aantal paarden gezien die er ontzettend veel spanning door opbouwden of die totaal gingen flippen. Wel moet je goed weten waar je mee bezig bent.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:22

Ik heb ook een aantal lessen gekregen voor het gebruik van de dubbele lijnen. Overigens oefen ik er meestal geen druk op uit. Meestal hangen de lijnen iets in een boog. Hierdoor moet mijn paard volledig zelfstandig gaan lopen. Ik snap het gebruik van de touwtjes. Heb ik in het verleden ook wel gebruikt, maar het nadeel vind ik dat het paard daar dan weer steun op kan zoeken, erin kan hangen en in die houding gedwongen wordt en dus alsnog niet echt op eigen benen loopt. Ik vind het belangrijker dat hij eerst zijn balans zelf vind, daarna begint hij vanzelf wel te zakken en de ontspanning op te zoeken.
Het trainen met de dubbele lijnen vind ik overigens ook erg leuk om te combineren met schrik en obstakel training. Zo ben ik vaak aan het slalommen en heb mijn paardje leren stappen, draven en halthouden op/over gekleurd zeil. Hij wordt steeds zelstandiger en durft meer. Laatst ook al een stukje langs de weg gegaan. Steeds meer uitbouwen... Haha!

Amanda schreef:
maar ook omdat hij iets achter zijn achterhand doodeng vindt.

Dat is een stukje waar je even doorheen moet. De eerste paar rondjes zal hij het op een rennen zetten, maar als jij rustig blijft, een cirkel hebt afgezet (zodat je niet heel hard erachteraan hoeft te gaan hollen) en lijnen hebt die lang genoeg zijn (ik gebruik die van MR 10 meter p.s. ) dan wennen ze er gauw genoeg aan. De eerste drie keren vond de mijne het nog wat spannend. Nu kan ik hem gewoon weg laten stappen en zelfs als hij een keer ergens van schrikt, heel hard gaat rennen en ik de lijn niet meer kan houden... dan laat ik hem los, wappert de lijn wel mee en gaat hij vanzelf weer stilstaan om te wachten tot ik de lijnen weer oppak. Doordat er geen lussen in de lijnen zitten kan hij ook nergens in gaan staan of blijven haken, dat vind ik erg fijn!
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-10-08 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik aub de Edit-knop.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 06:53

Ik heb hem pas 8 weken, dus dat komt nog wel Ja
We zijn nog volop met andere dingen bezig en dit is nog even niet aan de beurt (iets achter zijn benen).

Wij hebben zoiezo een paddock die afgezet is. Dat is wel fijn, want dan hoef je inderdaad niet constant druk te hebben om te voorkomen dat hij uitbreekt. Balans ben ik helemaal met je eens. Maar de touwtjes zoals ik ze gebruik kan hij niet op hangen. Omdat ze niet aan het bit geknoopt zitten maar van de singel (tussen de benen) door het bit naar een ring aan de zijkant lopen. Ook zitten ze niet vastgeknoopt tussen zijn benen, maar door de ring heen zodat dit ook kan schuiven net als bij het bit.
Zo moet hij zelf zijn balans zoeken en kan niet gaan hangen.
Wat ik trouwens ook wel eens doe is balkjes neerleggen. Is ook heel goed voor zijn balans!

Ook ik heb les gehad in longeren overigens Haha!
Van wie heb jij les gehad?
Schriktraining is ook leuk. Wil ik ook zeker gaan doen. Maar daar geldt hetzelfde voor als voor de lijn achter zijn achterbenen: dat heeft nu even geen prioriteit, dus dat komt later nog.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:51

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:59

Hoi,

wij longeren (doen we niet eens zo vaak trouwens) eerst zonder hulpteugels en daarna met touwtje of de gogue. De gogue werkt vooral goed bij onze Friese merrie. Ik vind dat een fijne hulpteugel voor longeren.

Mirjam

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:03

De Gogue (driehoekshulpteugel) vind ik ook zeker een goede hulpteugel. Zeker voor jonge paarden vind ik hem erg duidelijk, aangezien ook een deel van de druk naar beneden is (bij het kopstuk), waardoor het paard beter leert snappen dat hij ook moet zakken.

Daarnaast vind ik het voordeel dat hij alleen begrenst, wanneer het paard zijn hoofd te hoog doet, maar het paard op diverse hoogtes met zijn hoofd kan lopen.

Verder vind ik touwtjes ook goed, omdat het bit er bij door kan rollen en het paard dus niet vast gezet kan worden (mits ze niet te kort worden ingesteld natuurlijk Knipoog ).

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:36

diphranil schreef:
Ook al hang je niet aan je enkele lijn, je blijft maar aan een kant druk houden, doordat de lijn naar het midden toe gaat + het gewicht van de musketonhaak. Paard zal dat altijd iets compenseren door zijn hoofd wat te kantelen.

Zal dit ook het geval zijn, wanneer je longeerlijn door bitring haalt en deze aan longeersingel bevestigt? Creeër je dan ook scheve bespiering?

Zelf longeer ik in tonnetje, en heb ook geen enkele druk nodig om mijn paard rond te laten lopen, maar kan mij voorstellen dat musketon dat aan bit ring doet. Alhoewel ik het eigenlijk niet dusdanig geconstateerd heb. (Ik bevestig dus longeerlijn aan bit)
Zelf longeer ik sinds kort met Pessoa, maar merk dat het erg zwaar is voor mijn 6 jarige ruin, terwijl hij van zichzelf al heel makkelijk en soepel loopt. Maar daarnaast zie je hem wel soepel over de rug worden. En ik merk in de galop onder het zadel echt verbetering.
Dubbele longe heb ik zelf nog nooit gedaan, dus daar begin ik ook niet mee, zonder goede begeleiding.

Voor ts, touwtjes is denk ik beste opties. En dan lekker lang en laag. Inderdaad zoals eerder vermeldt is, tussen benen, door bit een aan singel bevestigen. En niet te vaak longeren. Veel op een (kleine) volte lopen is voor een jong dier ook niet goed.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:44

dubbele longe is prima voor jonge paarden hoor. Je moet alleen niet veel druk vragen. laat de longe wat losser in je hand en corrigeer alleen wanneer hij het tegenovergestelde doet van wat jij wil hoe hij loopt. even zeggen nee vriend je achterhand eronder houden (door dan even je achter longe op te pakken) let wel op dat de longe niet onder zijn hak komt te hangen (dan kan hij erover heen draven of stappen en heb je even een klein probeem, gebeurd dta toch rustig blijven en comando stappen geven).

ik raad wel aan heb je nog nooit met dubbele longe gewerkt neem er dan les mee of vraag een deskundige om samen ernaar te kijken. Het is namelijk moeilijker dan het lijkt en er komt veel meer bij kijken dan met enkele longe te longeren

succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:39

@Dagmar: het nadeel van de longe via de bitring naar de singel vind ik dat je het paard de gelegenheid geeft om over de buitenschouder weg te vallen wanneer je druk op je longe nodig hebt. Hierdoor zal hij balans verliezen en niet lekker in balans over de rug kunnen gaan.

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:27

ik gebruik een bijzetteugel.. leg gewoon een knoop erin en leg het op het zadel, blijft gewoon hangen.Lachen