Van nature?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Van nature?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:46

Hoe rijmt onder de vlag ´van nature´ eigenlijk het paardhouden in NL met elkaar??

hc

tamary

Re: Van nature?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:58

Op dezelfde manier als de manier van houden in de dierentuinen de laatste 15-20 jaar aan het veranderen is. Naar een omgeving die zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke leefomgeving ligt binnen de beperkingen die de beschikbare ruimte met zich meebrengt. Dit met als doel de dieren die er leven fysiek en mentaal gezond te houden door de door de evolutie ingeprogrammeerde gewoontes tegemoed te komen. Immers gezonde dieren zijn mooier om te zien en dieren die mentaal stabiel zijn zijn een stuk veiliger in de omgang.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:09

Flauwe vraag.In Nederland willen de meeste mensen wel wat meer levensruimte hebben.voor zich zelf en voor hun kinderen,en dan hebben we het nog niet eens over dieren.
Ik stel voor dat heel Nederland emigreert naar zuid Spanje.Zou je dat gezellig vinden?

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:11

jodi schreef:
Flauwe vraag.In Nederland willen de meeste mensen wel wat meer levensruimte hebben.voor zich zelf en voor hun kinderen,en dan hebben we het nog niet eens over dieren.
Ik stel voor dat heel Nederland emigreert naar zuid Spanje.Zou je dat gezellig vinden?

Flauwe reactie, ze vraagt hier niet om één of andere mening, ze vraagt iets anders..
niet éen of andere sarcastiese opmerking

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:11

oh HC please hou nou eens op met het verkondigen dat NL ecotoop ongeschikt is voor paarden

anders komen we idd allemaal jouw kant op

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 11:14

Arabesk schreef:
oh HC please hou nou eens op met het verkondigen dat NL ecotoop ongeschikt is voor paarden

Je springt naar een conclusie op basis van aannames op grond van wat je dénkt te lezen.

Heb je geen antwoord, schrijf dan niets.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:20

Nee nu zeg je het nog niet, maar elders op bokt heb je dat al veelvuldig verkondigd.

En dan nu een 'vraag' stellen over natuurlijk paardhouden in NL, lijkt me vrij retorisch worden op die manier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 11:21

Het paard ontbreekt geheel in het NL bodemarchief terwijl tijdgenoten wel kwamen en gingen.

Het paard verschijnt pas in de context van de bekercultuur.

Op basis van wat we aan bewijs hebben is de situatie:
- Het huidige NL behoorde niet tot het leefgebied van het paard
- Het paard is gedomesticeerd meegebracht door immigranten

Sinds deze tijd is NL ingericht voor bewoning door 17 miljoen mensen en zijn er circa 500.000 paarden.

Uit het antwoord van Tamari denk ik te lezen dat zij vindt dat het ´van nature´ refereert aan een stréven. tot minder paardvreemd.

Ik mis daarbij het ´van nature´ nog steeds vol-lé-dig.

Ik ben blij dat je de dierentuin opgooit Tamari. Daar ligt een fundamentele vraag aan ten grondslag met een twee-ledig ethisch dilemma wat ook voor paardhoude/-rijden geldt.
Dat is echte het topic nú niet; dat is mijn vraag over ´van nature´. Bedankt voor jouw antwoord.

hc

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:24

an nature zou het grootste deel van Nederland gewoon onder water staan en bewoont worden door vissen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 11:43

jodi schreef:
an nature zou het grootste deel van Nederland gewoon onder water staan en bewoont worden door vissen.

Alleen als je naar één tijdvak kijkt. Het huidige NL heeft veel vromen gekend.

Overigens is mijn vraag net zo goed van toepassing op het rijden op zich en de manier van rijden.

In hoeverre zijn het gedrag wat het paard ´van nature´ heeft en de manier waarop de ruiterij, welke dan ook, in NL met het paard om moet gaan met elkaar te rijmen?

Niemand hoeft dat tegen spanje af te zetten want ten eerste is dat rijden niet fundamenteel anders en ten tweede is dat het topic niet. Dat is ´van nature´ in NL, op dit forum.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:28

Huertecilla schreef:
Hoe rijmt onder de vlag ´van nature´ eigenlijk het paardhouden in NL met elkaar??
hc

Ik zou graag willen antwoorden, maar ik woon niet in Nederland, en ik begrijp het deel 'van nature' niet Knipoog

Maar goed, wat ik wel kan vertellen is wat er voor mijn huidige groep paarden minimaal en maximaal in zit in mijn Belgische leefomgeving. Met natuur heeft dat echter niet veel van doen.

Minimaal: pensionstalling met 24/7 uitloopmogelijkheid in paddock, samen met 1 vast vriendje, ruwvoervoeding, fris water, vaste mens die zorgt voor de hoeven en de gezondheid en die regelmatig met wat nieuws komt om de grijze cellen fit te houden. > de minimumgrens is dat ik niet minder zou willen dan dit.
Maximaal: Paarden thuis, 1ha droge weide/bos per paard, 24/7 toegang tot fris water, ruwvoer en inloopstal, vaste groep mannelijke paarden, vaste mens die zorgt hetzelfde als hierboven > De maximumgrens ligt in mijn bewoonde omgeving en in het budget dat naar paardenwensen kan. Meer kan ik hier momenteel niet realiseren (en we zijn er nog niet helemaal Knipoog ).

Meer zou bijvoorbeeld zijn een grotere/andere groep paarden. Of een groot stuk weide boven op het plateau ipv in de vallei. Daar waait altijd wind en zitten bijna geen muggen en dazen. Enz..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 13:00

Bandida schreef:
Ik zou graag willen antwoorden, maar ik woon niet in Nederland, en ik begrijp het deel 'van nature' niet Knipoog

Ik woon in een streek waar de voorouders van mijn paarden van nature rondliepen. Mijn paarden lopen in een harem etc.

Toch vind ik het hek eromheen teneinde erop te gaan zitten niet hun natuuur.

Ik begrijp daarom de associatie niet.

Voor míj is ´van nature´ in relatie tot paarden het onbegrensde en ik begrijp echt het hele subtopic over NL onder die vlag niet.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:07

Het is maar een term HC. Gekozen om topics met een bepaalde inhoud mee te groeperen. Gaat dit topic niet over hoe je de gemeenschappelijke deler in die groep dan wel kan definiëren?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:09

ah het was dus toch een retorische vraag HC

Ik dacht al hoe lang zal het duren voor HC ons weer inwrijft dat paarden hier van nature niet voorkomen

Koe

De konikjes en exmoortjes in de duinen hier, doen het anders uitstekend OK dan!

NL is in jouw ogen ongeschikt, maar de shetlandeilanden zijn 'even worse' qua klimaat. En wat dacht je van IJsland en de scandinavische landen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:25

Ik heb niet zo heel veel kennis van de geschiedenis van NL, maar zoals ik jouw posten lees dan denk ik inderdaad niet dat er een 'van nature' is bij de paardenhouderij in Nederland. En zeker niet van ruiterij (ook niet in spanje Knipoog) Het is ook maar net hoever je in het verleden kijkt denk ik. Dáár waar paarden gebruikt worden voor werk (drijven van vee) wordt over het algemeen de ruiterij geaccepteerd onder het mom van dat het werk is (de natuur??).. maar daarvoor liepen die paarden ook vrij rond daar. Wat is dan 'van nature'?
Misschien dat als NL niet bewoont was geweest (of iig een stuk later) dat de paarden NL vanzelf zouden ontdekken (als het niet onder water staat/stond).

Draai de vraag om HC, wat neem jij mee 'van nature' in je ruiterij?

Hoewel paarden misschien 'van nature' hier niet hoort, is het niet per defenitie slechter of beter.

Overigens moet ik hier heel hard om lachen Haha! Haha!:

Arabesk schreef:

anders komen we idd allemaal jouw kant op

vervelend hè dat verkondigen......

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:22

zap schreef:
Misschien dat als NL niet bewoont was geweest (of iig een stuk later) dat de paarden NL vanzelf zouden ontdekken (als het niet onder water staat/stond).

Die delen van Nederland die niet onder water stonden zijn in ieder geval sinds de laatste ijstijd niet door een fysieke barrière (zee, bergketen, etc.) afgescheiden geweest van de gebieden waar van nature paarden voorkwamen (in ieder geval in Frankrijk zijn grotschilderingen van paarden gevonden uit de tijd voor de landbouw en dus ook voor de domesticatie(s) van het paard (de paarden)).
Zelfs de Nederlandse eilanden zijn regelmatig met elkaar en/of het vasteland verbonden geweest, en nooit echt lang geïsoleerd geweest.

Het punt is dat paarden dus lange tijd in staat waren om Nederland 'zelf te ontdekken', maar het gewoon simpelweg niet gedaan hebben.
Wel bereikbaar, niet geschikt en dus niet bereikt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 14:24

Bandida schreef:
Het is maar een term HC. Gekozen om topics met een bepaalde inhoud mee te groeperen. Gaat dit topic niet over hoe je de gemeenschappelijke deler in die groep dan wel kan definiëren?

Juist.

Het vreemde fenomeen doet zich voor dat Pat Parelli als zijnde NH bekritiseerd wordt omdat hij bij voortgeschreden vaardigheid een bit toestaat.
Dat Monty Roberts niet tot natural gerekend mag worden en dat een woestijnmodel hakken onder een paard in een natte NL-kleipolder natuurlijk is.
Dit terwijl het hele paard niet ´van nature´ in NL voorkomt en de mens niet ´van nature´ op diens rug wil.

Wát is in vredesnaam de ínhoud van ´van nature´???

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 14:25

oomens schreef:
Het punt is dat paarden dus lange tijd in staat waren om Nederland 'zelf te ontdekken', maar het gewoon simpelweg niet gedaan hebben.

Als in ´been there, done that, didn´t like it´....

hc

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:27

Huertecilla schreef:
oomens schreef:

Als in ´been there, done that, didn´t like it´....

hc
Of 'didn't even feel the need to go there'

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 14:51

oomens schreef:
Of 'didn't even feel the need to go there'

Dat is een ander aspect. Druk vanuit de populatiegroei heeft millennia paarden en paardachtigen in onderlinge concurrentie en die met andere grazers over heel eurazië gestuurd.
Hier verbazend vlakbij is een site waarvan over tientallen millennia een plaatje is van het locale klimaat en de dieren die er leefden. Over een deel daarvan komen paardachtigen en paarden samen of afwisselend voor.

Het tijdvak waarver de soorten waar we het over hebben door europa migreren onder druk van competitie en mogelijkheden is groot.
De behoeft élk geschikt stukje te ´bezetten´ was groot.
Als in NL paarden of paardachtigen de mogelijkheden gehad zouden hebben, zouden ze er meermalen langere tijd verbleven hebben.
Daar is geen bewijs voor gevonden.

Nu is afwezigheid van bewijs geen bewijs van afwezigheid doch het bewijs van de wel gevonden andere soorten geeft een beeld dat het paard er geen geschikte omstandigheden vond en dat sluit aan bij het niet vinden.

hc

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:57

Kijk een uur lang naar buiten als het regent..... dat noemt men een NATuur...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:04

koetjes schreef:
Kijk een uur lang naar buiten als het regent..... dat noemt men een NATuur...

En? heeft jouw paard zich aangepast? Zwemvliezen ontwikkeld? Of ga je nu een zeepaardje kopen?

Wel een mogelijke invulling, dat zeker.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:47

Ach, konijnen en fazanten komen hier niet van nature voor, bisamratten niet, wasbeertjes niet.
Door mensen hierheen gebracht.

Doen het allemaal prima. Een hoop planten ook.

Bovendien zie ik je punt niet, wil je het paard in Nederland gaan uitzetten in de natuur?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:38

Wat is van nature? Lijkt me zinvol eerst te definieren wat je daar mee wilt voordat je je mening geeft.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:41

Als een ruiter een paard omheint en er op rijdt is er sowieso al geen sprake meer van "natuurlijk paarden houden".

Wie is dan "van nature"nog in bezit van een paard? Trouwens "van nature"kan al niet als bezit fungeren.
Kortom; wilde paarden op andere continenten leven "van nature"als je dat bedoelt met "van nature". Clown