en dan is het toch fijn om te weten wat er nu mis ging

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
marina schreef:En als hij schrikt en op hol slaat hem ik met een bit ook niets meer te vertellen
Pipo: waarom denk jij dat het met een halster gevaarlijker buitenrijden is als met bit? Ik kan met een halster ook super sturen en remmen, niet minder goed als met bit..
runningkawa schreef:Ligt eraan wat voor bitloos hoofdstel
Vele zijn scherper dan een gewoon bit.
Maar bv een gewoon halster, daar heb je niet veel me te vertellen in situaties dat het wel moet.
Brendageene schreef:een touwhalster is een scherpe bitloze optoming, dat dunne touw snijdt namelijk, waardoor het vele malen scherper inwerkt dan een gewoon halster. Het grote voordeel is dat als het paard niet trekt of jij niet trekt het halster los hangt en het paard dan niks voelt.
promptertje schreef:Stoppen via zit (dat kende ze al van het met bit rijden) en heel licht touw optillen, en wenden eigenlijk ook via zit (gewichtsverplaatsing). Ik heb nooit of te nimmer aan dat halster getrokken, was nergens voor nodig. Het principe "wijken voor druk", dat we ook goed onder de knie houden, komt ook hier goed bij van pas. Het licht optillen van het touw is al voldoende druk
.
Brendageene schreef:Heb al genoeg paarden gezien die onhandelbaar zijn geworden door alsmaar lief te zijn en zachte middelen te gebruiken.
Richtje schreef:Wat ik me trouwens afvraag, als het bij de NH-mensen idd op basis van vertrouwen gaat en dus met een halstertje makkelijk buiten te rijden is. Rijden jullie dan met touwhalster of 'gewoon' halster?
Richtje schreef:Dus als ik het goed begrijp....
Rijden jullie op basis van vertrouwen en kan je daardoor met halster rijden ipv met hoofdstel. Maar ondertussen rijden jullie met een halster dat minstens net zo scherp in kan werken als een hoofdstel?