[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:13

maar als hij me vervolgens helemaal plat loopt, kan het mijn fout wel wezen, maar blij word ik er ook niet van, doet toch au Lachen
en dan is het toch fijn om te weten wat er nu mis ging Lachen

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:29

marina schreef:
En als hij schrikt en op hol slaat hem ik met een bit ook niets meer te vertellen Knipoog
Pipo: waarom denk jij dat het met een halster gevaarlijker buitenrijden is als met bit? Ik kan met een halster ook super sturen en remmen, niet minder goed als met bit..

Ik rijd ook regelmatig op een bitloos hoofdstel met mijn Arabier, die van tijd toto tijd toch wel pittig kan zijn. En dan krijg ik ook altijd opmerkingen erover, levensgevaarlijk zou het zijn. Ja, daar lach ik dan maar om. Ik weet zelf dat ik mijn paard goed onder controle heb en daar gaat het om, laat die mensen maar kletsen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:22

Ligt eraan wat voor bitloos hoofdstel
Vele zijn scherper dan een gewoon bit.
Maar bv een gewoon halster, daar heb je niet veel me te vertellen in situaties dat het wel moet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:24

runningkawa schreef:
Ligt eraan wat voor bitloos hoofdstel
Vele zijn scherper dan een gewoon bit.
Maar bv een gewoon halster, daar heb je niet veel me te vertellen in situaties dat het wel moet.

Ik rij met een gewoon touwhalster, niks scherpe constructie. Ik kan haar dmv de one-rein-stop, waarbij je de snelheid eruit haalt door hoofd naar je toe te buigen zodat de achterbenen geen snelheid meer kunnen creëren, beter stoppen als ze echt aan de kletter zou gaan dan met een bit, dat je snel door de mond trekt bij een noodstop. Ik heb dat tot nu toe twee keer uit kunnen (moeten Tong uitsteken ) proberen, en ik ben er erg over te spreken *LOL*.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:39

een touwhalster is een scherpe bitloze optoming, dat dunne touw snijdt namelijk, waardoor het vele malen scherper inwerkt dan een gewoon halster. Het grote voordeel is dat als het paard niet trekt of jij niet trekt het halster los hangt en het paard dan niks voelt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:49

Brendageene schreef:
een touwhalster is een scherpe bitloze optoming, dat dunne touw snijdt namelijk, waardoor het vele malen scherper inwerkt dan een gewoon halster. Het grote voordeel is dat als het paard niet trekt of jij niet trekt het halster los hangt en het paard dan niks voelt.

Verward Dat halster hangt de hele tijd los om het hoofd, hoe kan het dan in hemelsnaam snijden? Ik ben bang dat je het niet goed gebruikt, als je het een scherpe bitloze optoming vindt, je hoort er helemaal geen druk op te hebben. Zelfs de one-rein-stop leer je zo aan dat je er niet aan hoeft te trekken, bij paniek hooguit een paar seconden.

Nog even en ik kan helemaal nergens meer mee rijden, en is alles zielig en scherp...

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:04

wel even goed lezen, volgens mij zeggen jullie namelijk precies hetzelfde in verschillende woorden!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:06

als je een bit indoet trek je er ook niet aan, maar als je aan een gewoon halster trekt (als je paard niet luistert, weg wil lopen) dan werkt dat minder scherp in dan een touwhalster. Een touwhalster werkt wel scherp in als je paard trekt of als jij trekt. En als er niet getrokken wordt hangt het los, zo leert je paard al snel dat trekken geen zin heeft, maar dat komt omdat het scherp inwerkt (is overigens niks mis mee, ik heb liever dat het paard 1 keer hard aangepakt wordt dan 10 keer zacht)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:10

Ik rij met mijn touwhalster Brenda, er wordt dus nooit aan getrokken, dan zou ik niet best rijden...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:11

en hoe heb jij je paardje dan geleerd daar netjes op te stoppen en te wenden?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:16

Stoppen via zit (dat kende ze al van het met bit rijden) en heel licht touw optillen, en wenden eigenlijk ook via zit (gewichtsverplaatsing). Ik heb nooit of te nimmer aan dat halster getrokken, was nergens voor nodig Lachen. Het principe "wijken voor druk", dat we ook goed onder de knie houden, komt ook hier goed bij van pas. Het licht optillen van het touw is al voldoende druk Lachen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:20

Ik rijd mijn paard met Bit en af en toe met Touwhalster, het maakt wbt het geven van hulpen in mijn geval niks uit.

Mijn paard heb ik getraint om volledig op mn stem te reageren (niet iedereen is het hiermee eens, maar mijn paard is daar het relaxed op)

Krijg ik om welke reden dan ook geen reactie of niet voldoende reactie op mijn stem dan verduidelijk ik deze met m'n zit (door het bekken te kantenen of dieper te gaan zitten)

Schrikt mijn paard of heeft hij om andere reden niet genoeg aan mn Stem of Zit dan geef ik lichte Druk aan het touw of bit, vooral met het springen (dan is ie te enthousiast) moet ik hier soms wat meer gebruik van maken, maar ik ben aan het werk om dat te verbeteren.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:45

promptertje schreef:
Stoppen via zit (dat kende ze al van het met bit rijden) en heel licht touw optillen, en wenden eigenlijk ook via zit (gewichtsverplaatsing). Ik heb nooit of te nimmer aan dat halster getrokken, was nergens voor nodig Lachen. Het principe "wijken voor druk", dat we ook goed onder de knie houden, komt ook hier goed bij van pas. Het licht optillen van het touw is al voldoende druk Lachen.

Dus jouw paard heeft bij iemand anders leren stoppen op de zit d.m.v. het bit? Een paard leert zo dat hij onthoudt wat de voorgaande situatie was. Voordat er druk in de mond komt licht jij de teugel op, om de druk te vermijden kan je dus beter stoppen als de teugel al opgelicht wordt. (conditioneren) Hier kun je weer voorafgaand met je zit druk uitoefenen en het paard leert op je zit te stoppen.

Als je een paard dit aan gaat leren, zul je dus eerst aan die teugel moeten komen, dat kan dan druk in de mond zijn of druk op de neus door een (touw) halster.

Ik gebruik zelf een touwhalster juist als scherpere optoming, aangezien mijn paard door een hengstenketting heen breekt. Met het touwhalster geef ik 1 keer druk en hij blijft bij me, met het grote voordeel dat als hij braaf is hij ook niks voelt. Lijkt mij de diervriendelijkste methode, die methode hoeft niet altijd maar zacht en lief te zijn.
Heb al genoeg paarden gezien die onhandelbaar zijn geworden door alsmaar lief te zijn en zachte middelen te gebruiken.

Een middel is daarbij ook nog eens zo hard of zacht als degene die hem gebruikt. Als je je paard een pelham inhangt maar er niet aan trekt dan is dat minder hard dan je paard een trens inhangen en er constant aan trekken.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:02

Brendageene schreef:
Heb al genoeg paarden gezien die onhandelbaar zijn geworden door alsmaar lief te zijn en zachte middelen te gebruiken.

Een paard wordt nooit onhandelbaar doordat je de zachtste middelen gebruikt.
Wel omdat je altijd te lief bent.
Daarnaast denk ik dat ek paard veschillend is, de een zal een bit als scherper ervaren, de ander een touwhalster.

@RK: Ik bedoelde ook een touwhalster, een gewoon halster verdeeld de druk teveel, dan heb je dus idd te weinig te vertellen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:09

Brenda, je begrijpt het geloof ik niet helemaal: ik heb dit paard al vanaf veulen, ik heb haar zelf ingereden, we hebben met haar gekoersd, ik heb dressuurwedstrijden gereden, en rijden op je zit hoort ook bij het reguliere rijden. Zoals je weet heb ik les van GijsenKim, en ook daarbij wordt er tempo terug genomen op je zit, vorige keer zo ook het halthouden geoefend zonder de teugels (met bit) aan te raken. Heel zinvol.

Mijn paard breekt nergens doorheen, blijft op de lichtste druk bij me, op de grond en in het zadel. Ik begrijp werkelijk niet wat je bedoelt met "om druk te vermijden", ook met bit is het contact prettig en licht.

Ik ga me bij jouw verhaal toch afvragen, of je ooit wel netjes "normaal" hebt leren rijden? Dit bedoel ik echt niet negatief, maar ik maak me toch wel een beetje zorgen als ik je uitspraken zo lees, het lijkt net of je nooit anders geleerd hebt om te rijden dan met druk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:18

GijssenKim is trouwens knáp onder de indruk hoe goed jouw (P)NH werkt met jouw knap hete paardjes OK dan!
Ze ziet ook wat het hier bij ons setje voor effect heeft en de combinatie van onze (P)NH-opvoeding en het buiten is het ruige terrein hier rijden geeft haar een geheel nieuw perspectief
Haar dressuur-ervaring in een omheinde zandbak (en daarbuiten) blijft natuurlijk staan; ze krijgt er gewoon een veel groter blikveld bíj. Ze heeft na één ritje supermakkelijk van niks al spierpijn Haha! terijl onze voorwaardse paardjes voor haar verbazend koel zijn, dus dáár ligt het niet aan.
Vanmiddag gaan we ringsteken in El Brosque: dat is een 20 km. rit over splitpaden berg-op en -af, ringsteken, en weer 20 kim. terug zonder enige schaduw en een temp. (in de schaduw) van over de 40 graden. Richelle rijdt p een touwhalstertje en ik met mijn eigenbouw bitlessbridle. Voor haar hangen we een trens in Luna.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:36

Ik mis even wat geloof ik Verward

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:12

Natuurlijk kan elk paard leren stoppen op je zit, en ook zonder druk op het hoofd of in de mond. Maar ik probeerde vooral uit te leggen dat een touwhalster geen zachte constructie hoeft te zijn, ik vind een touwhalster iets wat hard in kan werken, maar ook heel zacht kan zijn voor je paard. Je hebt nu eenmaal een hoop paarden die hun hoofd en nek gebruiken om onder het werk uit te komen (heb er zelf zo eentje) Als mijn paard in een keer omdraait en een speurt maakt, kan ik hem NIET stoppen op een hengstenketting of op een gewoon halster, maar wel op een touwhalster. Mijn paard heeft geleerd dat als hij gaat trekken of zijn nek erop zet, hij simpelweg pijn aan zn hoofd krijgt, want die touwtjes kunnen behoorlijk snijden als hij zijn 500 kilo er tegenaan gooit. Hij is nu al veel makkelijker, probeert er minder tussenuit te komen. Dat is het enige wat ik probeerde uit te leggen over hoe een paard kan reageren op druk. Ik heb zelf ook een pony gehad die op je zit beter reageerde dan op druk op het hoofd, maar dat was met rijden.
Mijn paard is 2, daarmee kan ik niks met mijn zit. hij heeft een halster om en de enige verbinding die ik dus heb is met zijn hoofd en mijn stem en mijn eigen houding. Mijn paard leert nu dat als hij doordramt hij gecorrigeerd wordt op zijn hoofd (streng toespreken helpt niet) Ik denk dat ik dit met rijden ook wel toe kan passen, of hij moet idd goed op mijn zit reageren, maar als hij daar niet op reageerd heb ik hem iig een noodrem aangeleerd d.m.v. druk op het hoofd. Met druk bedoel ik ook niet dat ik loop te trekken of te rukken, meestal is het mijn paard die tegen het touw aanloopt en dan pas krijgt hij druk, die dus opbouwt, hoe verder hij doortrekt, hoe meer druk er ontstaat.

Als jouw paardje heel goed reageerd op je zit dan heb je een heel fijn paardje, maar ik werk niet met volbloedjes, en die zijn meestal een stuk minder gevoelig daarop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:25

Die touwhalsters hè, die hebben toch knoopjes op cruciale plaatsen zeg maar?? Wat ik heb vernomen, is dat die knoopjes nu juist 'het werk' doen omdat die dus iets meer druk geven en dus niet het halster op zich. Door de knoopjes is het halster niet glad aan de onderkant, zoals een gewoon halster of hoofdstel wel is. Da's mij verteld althans.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:04

Ja dat kan wel kloppen, ik weet alleen dat ik duidelijk een verschil voelde toen ik het touw over mijn arm haalde en de ketting van de hengstenketting. En bij mijn paardje werkt het goed, hij kan er ook niet tegen als hij constant gepushed wordt, dus het feit dat het halster los hangt en licht is werkt voor hem denk ik ook goed.

Maar goed, wel beetje off topic, het ging volgens mij nog steeds over de toegevoegde waarde van NH, dus laat het maar horen...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:07

Wat ik me trouwens afvraag, als het bij de NH-mensen idd op basis van vertrouwen gaat en dus met een halstertje makkelijk buiten te rijden is. Rijden jullie dan met touwhalster of 'gewoon' halster?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:10

Die knoopjes zijn er vooral om de zijwaartse druk, dus inbuigen ed.
Het is overigens niet zo dat die knoopjes op zenuw punten zitten

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:11

Richtje schreef:
Wat ik me trouwens afvraag, als het bij de NH-mensen idd op basis van vertrouwen gaat en dus met een halstertje makkelijk buiten te rijden is. Rijden jullie dan met touwhalster of 'gewoon' halster?

Touw, maar daar rijd ik altijd mee.
Vandaag even door de bak met een stalhalster, dat gaat ook prima.
Stalhalsters schuiven mij te veel, en verdeeld de druk, wat een touwhalster niet doet

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:15

Dus als ik het goed begrijp....
Rijden jullie op basis van vertrouwen en kan je daardoor met halster rijden ipv met hoofdstel. Maar ondertussen rijden jullie met een halster dat minstens net zo scherp in kan werken als een hoofdstel?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:23

Richtje schreef:
Dus als ik het goed begrijp....
Rijden jullie op basis van vertrouwen en kan je daardoor met halster rijden ipv met hoofdstel. Maar ondertussen rijden jullie met een halster dat minstens net zo scherp in kan werken als een hoofdstel?

Heb je ooit weleens met een touwhalster gereden?
Ik heb er minstens evenveel mee te vertellen, maar daat train je ook naar.
Veel mensen zullen wel met bit meer te vertellen hebben, ik denk dat brendageene een beetje een uitzondering is