"Zo jullie durven zónder bit"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roest

Re: "Zo jullie durven zónder bit"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:58

Wat ik niet helemaal begrijp is dat het op een gegeven moment verplicht is geworden voor koetsiers om een bit te gebruiken (vroeger liepen de werkpaarden alleen op een linkerleidsel aan het halster) en dat je nu zomaar zonder bit de straat op mag Blond
Ik rij ook graag zonder bit, maar als ik naar buiten ga hang ik er toch een in, ook al doe ik er vrijwel niks mee, voor de aansprakelijkheid, mocht er iets gebeuren dan pakken ze je er wel op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 05:54

Een bit geeft een vals gevoel van veiligheid. Veiligheid hangt niet af van het ijzer wat je in zijn mond hangt, maar van zijn opvoeding en het vermogen van de ruiter om zijn paard te kennen en te lezen.
Mensen die opmerken dat een paard, zonder bit gereden, dan wel een heel lief paard zal zijn, beseffen niet dat in de training van de paarden die idd heel braaf zijn zonder bit soms jarenlang grondwerk en training aan vooraf gaat en dat uitgerekend deze ruiters pas op het paard stappen als ze hem door en door kennen en op tijd ' lezen' als er iets niet goed is. En daardoor snel kunnen ingrijpen.
Ik reed mijn oude paard (heel lang geleden) altijd zonder bit en ze hadden ons altijd graag mee als begeleiding met kinderen omdat hij zeer betrouwbaar was en we op elkaar ingespeeld waren. Voor die tijd was het echter een wedstrijdpaard wat vlgs de eigenaresse best moeilijk en eigenwijs kon zijn.
Nu heb ik een haf en daar begin ik nu, na een half jaar, pas mee te rijden. Ja... ook bitloos. En we trainen nu vooral de noodrem en reageren op kleine hulpen, alvorens we de straat opgaan. Wel wandelen we zodat ik hem ook buiten goed ken (en natuurlijk veel grondwerk) Mijn man heeft een draver en ook hij gaat bitloos rijden. Maar ook dit paard doet eerst veel grondwerk en buiten wandelen, buiten grondwerk ed voordat het op die manier wordt gereden. En dat is, mijn inziens, veiliger dan een paard wat wordt aangeschaft en al na een week , met bit, wordt gereden, zelfs buiten. Want dit paard ken je nog lang niet en het paard kent jou niet. Er is nog geen sprake van een relatie of een band. En gaat hij ertussenuit... dan helpt een hele ijzerwinkel nog niet.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:03

roest schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp is dat het op een gegeven moment verplicht is geworden voor koetsiers om een bit te gebruiken (vroeger liepen de werkpaarden alleen op een linkerleidsel aan het halster) en dat je nu zomaar zonder bit de straat op mag Blond
Ik rij ook graag zonder bit, maar als ik naar buiten ga hang ik er toch een in, ook al doe ik er vrijwel niks mee, voor de aansprakelijkheid, mocht er iets gebeuren dan pakken ze je er wel op.

huh? Blond
volgens mij kunnen ze je echt niets maken of je nu met of zonder bit rijdt.
(dat had laatst iemand in een of ander topic nagevraagd bij de verzekering)
met een koets kan ik het nog begrijpen, je communicatiemiddelen met het paard zijn beperkter.
maar wat dacht je van zit-, gewichts- en beenhulpen?
ik rijd zonder bit, meestal buiten, en ik heb nu niet meer of niet minder te zeggen dan vroeger mét bit.
ik weet niet hoe het in nederland zit, maar in belgië staat er in ieder geval niets in het verkeersreglement over een bit

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:44

ik rij altijd met halster en daar 2 halster touwen aan:P:D en dan ook zonder zadel. Dat voelt zo vet omdat je dan gewoon een soort één moet zijn met je paard:P:D Succes met die mensen he;) Het zou wel vet grappig zijn als je ze even laat schrikken:P

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:15

Vandaag heb ik voor de eerste keer op mijn paard gezeten. Ik heb hem nu 10 dagen ongeveer. Het zadel was vandaag gekomen. Barefoot Arzizona. Opgezadeld en een touwhalster met teugels eraan omgedaan. Op deze manier zijn we een paar rondjes gaan stappen door de bak. Ik vond het best spannend, omdat ik ook nog weinig ervaring met bitloos heb. En het voor hem volgens mij ook de eerst ekeer was. Een bit is zowiezo geen optie, want zijn lippen zijn verbrand en er zitten korsten op, dus dat is hardstikke gevoelig. Hij is zowiezo al gevoelig en ik denk dat je zonder bit net zoveel moet kunnen als met.
Hij reageerde er best goed op. Halthouden ging super. Dit heb ik ook vanaf de grond al goed geoefend.
Ik ben nog wel zoekende naar welk bitloos hoofdstel ik het beste kan gebruiken. Ik wil wel graag dat mijn paardje de ontspanning gaat opzoeken en zijn rug goed gaat gebruiken en enige vorm van contact zoeken is dan wel nodig denk ik. Ik heb het idee dat dit met een touwhalster erg lastig is. Ik ben lid geworden van de nvpb dus zal binnenkort eens wat optomingen gaan proberen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:30

hihi je had ze vanmiddag bij mij moeten zien, dat ik met halsring rijd zijn ze nu wel gewend, maar nu reed dat gekke kind zonder zadel en zonder touw of wat dan ook, gewoon zo zonder iets op een paard dat bekend staat als een drukke felle goede bokker

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:34

fojoe schreef:
roest schreef:

huh? Blond
volgens mij kunnen ze je echt niets maken of je nu met of zonder bit rijdt.
(dat had laatst iemand in een of ander topic nagevraagd bij de verzekering)
met een koets kan ik het nog begrijpen, je communicatiemiddelen met het paard zijn beperkter.
maar wat dacht je van zit-, gewichts- en beenhulpen?
ik rijd zonder bit, meestal buiten, en ik heb nu niet meer of niet minder te zeggen dan vroeger mét bit.
ik weet niet hoe het in nederland zit, maar in belgië staat er in ieder geval niets in het verkeersreglement over een bit

Ik weet ook niet wat waarheid is, ik weet wel dat verzekeringen er alles aan doen om niet uit te betalen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:42

dat geloof ik ook wel.
vandaar dat wij bewust al onze verzekeringen via een goede makelaar nemen.
het kost wat meer, maar een makelaar kan bij de verzekering toch wel iets meer bereiken dan een klein klantje.

nou kan ik nog wel geloven dat ze moeilijk gaan doen als je bijvoorbeeld met een stalhalster rijdt, want dat is daar helemaal niet voor bedoeld.
maar een hoofdstel is duidelijk wél bedoeld om te rijden, of er nou een bit aan hangt of niet.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:45

ja maar wat zouden ze dan zeggen van een touwhalster?

nuja, ik ben verzekerd voor alles als ik op buitenrit ga en heb nergens in de polis iets gezien over een bit.
Als ik een buitenrit zou begeleiden (gaat dan dus over aansprakelijkheid) dan zou ik voor de verzekering wel een bitje in hangen denk ik Nagelbijten / Gniffelen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:57

het veiligste is waarschijnlijk om de vraag te stellen aan je verzekering, en zorgen dat je het antwoord op papier krijgt.
dan heb je tenminste bewijsstukken als er iets zou mislopen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:59

Ja dit is waarschijnlijk het slimste, nuja, ik hoef geen buitenritten te begeleiden, maar het is wel een aandachtspuntje voor als ik dat wel zou moeten doen.