Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:49

Arabesk schreef:
Het grázen is het probleem en het niet willen luisteren en níet de afwezigheid van het bit. Een bit reken ik onder symptoom bestrijding, net als het hoefijzer.

Dat weet ik, maar ik rijd liever ontspannen met bit dan met spanning zonder bit. Ik ben wel bezig met het toewerken naar het bitloos. Momenteel kan ik niet rijden omdat mijn paard niet lekker loopt. Als ze weer bereden mag worden wil ik alles opnieuw introduceren (eigenlijk opnieuw inrijden) en dat hoop ik bitloos te doen. Sinds ik niet meer kan rijden ben ik meer bezig aan de hand en ik merk dat mijn paard aan de hand ook een stuk makkelijker is geworden en mij meer vertrouwd. Het eigen plan trekken is in mijn ogen onder andere een vorm van gebrek aan vertrouwen.

Maar ik stimuleer mensen wel een keer bitloos te proberen en te kijken op de site van de NVBP, waar ik zelf ook lid van ben. Ik vind het een goede zaak dat er meer aandacht is voor het bitloze rijden, omdat veel mensen toch maar wat aanprutsen wat bitten betreft. Alleen vind ik ook dat je mensen niet over 1 kan kan scheren. Ik ben lang op zoek geweest naar een bit dat Mone lekker zit. Ze is wel een paard met een stem en heeft met dit bit geen problemen. Dat zegt mij eigenlijk wel genoeg. Als zij ontspannen kan lopen en er tevreden mee is, dan vind ik het goed.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:41

Arabesk schreef:
Ik word moe van mensen die eindeloos een staaf ijzer verdedigen waar een paardenmond niet voor gemaakt is en waar ontelbare bétere oplossingen voor zijn dan een stuk ijzer in de mond en zich weigeren te verdiepen in de sites die hier worden aangeboden.

Weet je waar ik moe van word?
Van dat fanatieke gedoe zonder fatsoenlijke onderbouwing.
Kom maar eens met een fatsoenlijk opgezet onderzoek, dan praten we verder.
En jij weet ook heel goed hoe zo'n onderzoek er uit ziet en dat alle informatie die op dit moment beschikbaar is, niet aan die eisen voldoet.
Maar als er geen fatsoenlijke onderbouwing is, dan moet er blijkbaar toch weer terug gegrepen worden op antromorfismen. 'weet je wel hoe zo'n staaf ijzer tegen je tanden voelt'.
Ja, dat weet ik, maar nee... dat doet totaal niet ter zake. Een paard is immers geen mens.

Een paard verdient het om gereden te worden op een manier waardoor hij zo weinig mogelijk last ondervindt van het rijden. Optoming is daar 1 onderdeel van, maar ook dat is zo scherp als de ruiterhand. Een andere verantwoordelijkheid is een goed passend zadel. Een ander onderdeel is training. Zodat de spieren het ruitergewicht ook daadwerkelijk aankunnen.
Een onderdeel dat in deze hoek van het forum nog weleens vergeten wordt.

Natuurlijk kun je ook buiten een paard trainen. Daar heb je geen bak voor nodig.
Maar het trainen is wel noodzakelijk, anders is het niet eerlijk om je paard te belasten met het extra gewicht. Met of zonder bit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:17

Ik vind het ook jammer dat je het zo zwart-wit ziet Arabesk, zoals eerder gezegd stoot je mensen juist af ipv ze enthousiast te maken.

Neem nou het voorbeeld van Eilleen, moet ze dan met haar paard de weg op en een ongeluk krijgen omdat ze hem bitloos nog niet voldoende onder controle heeft? Het is toch super dat ze wel bezig is met bitloos rijden?

En mijn paard staat voor op ijzers, als ik dit niet doe slijten haar hoeven te veel omdat ze heel erg schraapt als ze vind dat het etenstijd is... tja dan kies ik voor ijzers hoor...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:33

Daan_Ordeal schreef:
En mijn paard staat voor op ijzers, als ik dit niet doe slijten haar hoeven te veel omdat ze heel erg schraapt als ze vind dat het etenstijd is... tja dan kies ik voor ijzers hoor...

Dat is dus wel symptoombestrijding Knipoog

Ander puntje.
Een paard is van nature claustrofobisch. Denk je dat een claustrofobisch dier zou kiezen voor een optoming die over zijn hele hoofd druk uitoefent? Die hem dus als het ware opsluit?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:55

Wendy, wil je nu zeggen dat een bitloze optoming het paard opsluit? Ik volg je even niet helemaal...... Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:01

Ik denk ook niet dat een paard claustrofobisch wordt van een bitloos hoofdstel...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:05

Nadya schreef:
Wendy, wil je nu zeggen dat een bitloze optoming het paard opsluit? Ik volg je even niet helemaal...... Knipoog

Ja, dat bedoel ik.
Roep maar als ik het fout heb Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:05

Daan_Ordeal schreef:
Ik denk ook niet dat een paard claustrofobisch wordt van een bitloos hoofdstel...

Een paard is al claustrofobisch Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:06

Die van mij wordt pas claustrofobisch in een stal. En dat kan ik me helemaal voorstellen. Ja

Maar zijn bitloze hoofdstel, nee, daar heeft 'ie helemaal geen problemen mee. Overigens geeft die alleen druk op de neus, als ik de teugels gebruik. Dus niet op het gehele hoofd. Dat ligt helemaal aan de optoming die je gebruikt, volgens mij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:08

Overigens denk ik dat er aan de meeste hoofdstellen met bit meer tierelantijntjes en riempjes zitten dan aan mijn eenvoudig uitziende bitloze hoofdstel, hoor, Wendy. Dus waar zal een paard dan claustrofobischer van worden? Haha!
Het zal wel meevallen..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:08

monden die niet open kunnen met neus en sperrriem...wow, ik heb een knap paard...vreet nog gras weg ook Haha!

de vooroordelen doen het altijd weer goed in zo'n topic.
Ik sluit me helemaal bij anya aan.
Ik merk ook dat mijn paarden er geen last van hebben...ze ervaren geen pijn, dat weet ik zeker.
Vooral kawa is er een die alles laat merken dat hem niet zint...dus dat dan ook wel.

Maar om op de beginpost uit te komen, nee bitloos is niet moeilijker
Wie dat wel vind heeft nog flink wat zitlesjes nodig Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:11

Nadya schreef:
Overigens denk ik dat er aan de meeste hoofdstellen met bit meer tierelantijntjes en riempjes zitten dan aan mijn eenvoudig uitziende bitloze hoofdstel, hoor, Wendy. Dus waar zal een paard dan claustrofobischer van worden? Haha!
Het zal wel meevallen..... Knipoog

Omdat het druk geeft rondom het hoofd.
Claustrofobie is niet alleen iets van het zien, maar ook van het voelen Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:14

Wendy schreef:
Daan_Ordeal schreef:

Een paard is al claustrofobisch Knipoog

Ik bedoel dat een paard claustrofobisch zou reageren op een bitloos hoofdstel. Dan kan je ook geen halster meer omdoen. Met andere woorden: het paard kan alleen nog op de wei lopen (maar wel een grote anders voelt hij zich te opgesloten Tong uitsteken )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:18

Wendy schreef:
Omdat het druk geeft rondom het hoofd.
Claustrofobie is niet alleen iets van het zien, maar ook van het voelen Knipoog

Dus mijn bitloze hoofdstel geeft druk en jouw gewone hoofdstel met bit niet?
Zeg je dat echt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:18

Ze geven beide druk.

Laat maar zitten, het gaat me toch niet lukken om mijn punt uit te leggen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:24

Maar wat is druk? Als hey hoofdstel gewoon om het hoofd zit en je hebt alleen heel licht contact, dan geeft het echt niet veel druk. Tenzij je natuurlijk met je halve gewicht aan de teugels hangt, maar dan kom je weer op het punt dat het bit (of bitloze hoofdstel) zo scherp is als de ruiterhand inwerkt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:26

Natuurlijk geven ze druk, anders kan ik mijn paard niet op een veilige manier berijden Knipoog . We zijn helaas nog niet zo ver dat ik hem zonder iets kan berijden. Hoop dat overigens wel ooit te bereiken.
Maar er is druk en DRUK. En dat laatste zou ik mijn paard nooit zomaar aandoen. Dus nee, ik zet hem niet zomaar in een box en nee, ik zet hem niet in de trailer voor mijn plezier (alleen als het echt noodzakelijk is).

Maar verder komt hij niet echt claustrofobisch over met zijn bitloze hoofdstel, hoor. Hij komt zelfs rustig naast me staan, zodra ik dat ding in mijn handen heb, zodat ik hem om kan doen. Haha!
En verder gebruik ik mijn teugels zo zacht mogelijk. Ik hoop dat iedereen dat doet, met bit of niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:26

Ik begrijp wat je bedoel Wendy. Paar dat ik ken flipte helemaal met het bitloze hoofdstel (die met de kruiskoorden onder de kaak). Dat gevoel van opsluiting viel haar niet goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:30

Ik rij zelf niet met die kruislingse. Dat beviel mijn paard (en mij) ook niet goed.
Gelukkig heb je nog wel meer soorten.... Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:35

Ik rij wel met de kruislingse, en bevalt mij juist super goed Lachen Zo zie je maar weer dat per paard/ruiter verschilt wat als prettig wordt ervaren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:37

Klopt, het is heel persoonlijk, zo'n bitloze optoming. Ja
Heb twee vriendinnen die er wel fijn mee rijden, maar voor Sam en mij was het helemaal niets.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:40

hai, ik lees even mee, ivm dat ik de beschikking heb over 2 soorten bitloos om een keer te proberen:kruislings en degene met neusdruk(weet niet hoe deze optoming heet Knipoog ) en wat is beter om de eerste x mee te beginnen? ik heb nog nooit bitloos gereden, ik kan haar makkelijk zonder oppakken vd teugels met mijn benen overal heen sturen en met dieper zitten overgang rijden etc.. maar weet dus niet wat het beste is om de eerste x mee te beginnen...ook omdat ik al 18 jaar met bit rijd en niet het verkeerd wil aanpakken...paard heb ik vanaf september en doordat haar gebit dusdanig verwaarloosd is geweest heeft ze ook heel lang niet eens kunnen kauwen(echt te triest) vandaar dat misschien bitloos beter bij ons gaat passen, ben al boomloos na 18 jaar(was ook een hele stap voor mij) dus nu ook bitloos..waarom niet...wie kan me advies geven? pb mag ook als het te offtopic is hier.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:39

Ik moet eerlijk bekennen dat ik naar jaren fanatiek bitloos aanhanger te zijn geweest, ik ook weer heel stiekem af en toe met bit rij Bloos Mijn knol heeft is nu 6 jaar en uitgewisseld, door omstandigheden heeft hij weer een bit in gekregen. En ik moet eerlijk bekennen dat bepaalde dingen een stuk makkelijker zijn met bit, met name dressuurmatig rijden. Ik heb tijden lang bitloos gedressuurd maar heb nooit meer het echte "wauh" gevoel gevoelt, hij deed alles braaf maar voelde zwaar, en kwam niet tot echte verzameling. Dit was met bit gek genoeg gewoon vanzelfsprekend, dus ja ik vind bepaalde dingen met bitloos moeilijker. Hij loopt nu lekkerder door zijn lijf, verzameld beter en wordt veel bespierder.

Buiten rij ik uiterraad nog gewoon bitloos, voor buitenrijden vind ik een bit volslagen overbodig. Ik vraag geen verzameling van mijn paard, hij mag lekker uit elkaar hobbelen aan een los teugeltje. Tussendoor kan hij dan makkelijk drinken en af en toe wat gras mee pikken. Haha!

Wat ik eigenlijk wel opvallend vind aan bit/bitloos discussies is dat er altijd gezegd wordt dat bit rijders ook bitloos moeten kunnen rijden maar nooit andersom, als bitloos ruiter wordt er nooit verwacht dat je ook met een bit zou om kunnen gaan terwijl het eigenlijk een hele mooi test is om de controleren of een rustige hand hebt. Uiteindelijk is een hoofdstel toch een communicatie middel, en of er nou een bit of geen aanzit moet niet uitmaken omdat als de communicatie goed is het middel waarmee er gecommuniceerd wordt van ondergeschikt belang is. (mits je paard natuurlijk gewoon gezond heeft en geen bepaalde beperkingen heeft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:38

Dat is dus wat ik wel zeg als men zegt dat het oneerlijk is dat je op wedstrijden met bit moet rijden.
Ik geef daar dus altijd als antwoord dat je daar moet kunnen tonen dat je ook met een bit om kunt gaan. Net als dat vanaf de M sporen verplicht zijn, dat is ook om te laten zien dat je je benen stil kunt houden en je paard niet onnodig prikt.

Want er zijn maar weinig paarden die medisch gezien geen bit kunnen verdragen...wel veel die tegen een bit in komen. En dan trek ik heel gemeen maar 1 conclusie...de ruiter heeft een minder zachte had dan die zelf denkt. En helaas komt dat dan weer veel voor.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:54

Maar vind je dan niet dat de paarden die een medische verklaring hebben wel bitloos moeten kunnen starten? Visco heeft jaren last gehad van zijn mond door wolfskiezen die maar niet doorkwamen. Het bit drukte precies op die kiezen, heb ze er uiteindelijk maar uit laten trekken maar als ik dat niet gedaan had, had hij nooit een bit geaccepteerd en had ik daar als ruiter bar weinig aan kunnen doen.