montie roberts of parelli?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat vind jij beter, montie roberts of parelli? en waarom

monty roberts
54 (32%)
pat parelli
112 (67%)

Totaal aantal stemmen: 166

Twiggy2008

Re: montie roberts of parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:51

Silence schreef:
Ja, dat doe ik dus ook. Verschillende dingen bij elkaar pakken.
Lijkt me ook niet dat daar iets mis mee is.
Het ene werkt voor jou wel en het andere weer niet.

Zolang je paard het super doet en plezier in zijn werk heeft, lijkt mij daar ook helemaal niets mis mee. Lachen

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:59

Hetzelfde geldt voor mij: Ik ben zelf ook een mengelmoes van vanalles en nog wat. Heb wel eens een join up/ folluw up gedaan met mijn merrie en dat ging erg goed. Dat is ook niet iets wat je wekelijks moet doen. Verder zet ik mijn merrie regelmatig in de 'achteruit' (aan de hand) als ze iets te dominant wordt. Dan laat ik haar vijf stappen terug doen en mij vanaf die afstand volgen. Dat is ook weer een methode die je oppikt, je eigen maakt en voor mij en mijn merrie helpt. Ik heb door de jaren verschillende 'NH mensen' aan het werk gezien en overal pik je datgene uit wat voor jouw situatie van toepassing is. Ik ben niet MR of PP, maar een manusje van allebei + veel meer!

MR bewoner ik als paardenman en persoon, blijf er een zwak voor houden! Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:20

Kijk wel uit dat je niet alleen de dingen eruit pakt die makkelijk zijn Knipoog
dat is namelijk de grote valkuil bij "zelf dingen eruit halen". Dingen die moeilijker zijn, zijn juist de dingen die je moet overwinnen met dat paard.
Ik heb zelf ooit wel alles een tijdje geprobeerd, maar het enige waar ik echt verder mee ben gekomen is parelli. Hempfling ziet er prachtig uit en elke keer als ik het boek weer opensla ben ik er weer een stukje dichterbij in de buurt gekomen. Door parelli te doen Haha!
Bedenk bij parelli wel dat er zo ontzettend veel mensen zijn die het doen, dat er altijd wel iemand bij zit die je niet aanspreekt.
Ik kies persoonlijk voor datgene waarbij het eindbeeld overeenkomt van wat ik (ooit Haha! ) zou willen en waarbij de weg erheen me aanspreekt.
Bij monty bijv is er niet echt een eindbeeld.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:23

Tijgertje86 schreef:
De meeste mensen die MR ruw en vaag vinden, zijn volgens mij nog nooit naar een show of workshop geweest. Hetgeen wat MR laat zien en erbij vertelt is namelijk erg duidelijk. Hij werkt op een eerlijke en consequete manier. Alles wat hij doet legt hij uit en je ziet direct resultaat. Qua rukken en trekken aan touwen: Dat doet hij niet voor niets; Zo gauw een paard trekt, houd hij druk/ trekt terug. Zo gauw het paard ontspant ontspant MR. Hetzelfde principe als het rond rijden van een paard --> constante druk, bij onstanning van het paard, onstan je je hand. Knipoog

Ik heb volgens mij tien jaar geleden voor het eerst een show gezien. Toen vond ik het ook prachtig. Als je wat langer rondloopt en andere dingen gezien hebt, stelt het opeens ontzettend weinig voor. Ik vind het erg beperkt en ook vrij `normal` Bloos

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:09

Een aantal jaar geleden heb ik een grote KWPN ruin gekocht, die in een korte tijd zeer dominant werd zowel naar de andere paarden in de wei als naar mij toe. Met als gevolg dat hij mij doelgericht er af ging gooien, wat niet echt prettig is van een paard rond 1.80m Clown Ik heb toen een instructice gevonden die zelf cursussen bij Monty Roberts in de VS heeft gevolgd en dus helemaal volgens zijn ideeen les geeft. Zij heeft ons weer zo ver gekregen dat we nu samen weer heerlijk kunnen rijden. Mijn paard is nogsteeds dominant naar andere paarden toe maar absoluut niet meer naar mij. Daarnaast kan ik ook uit volle overtuiging vermelden dat er ook absoluut geen geweld bij aan te pas is gekomen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:19

ik heb gekozen voor parelli, gewoon omdat ik héél enthousiast ben over de pareli pakketten. Heb ze tot nu toe allemaal (oud & nieuw level 1 en 2, oud level 3, Hb&L pakket, Succes series, en binnenkort de parelli Patterns.
Tussen level 1 en level 2 ben ik nog wat zoekende geweest... ben gaan kijken naar chris irwin, naar voest, naar monty roberts, maar elke keer kwam ik terug bij parelli. Ik vind het geweldig dat er telkens nieuwe kennis blijft uitkomen en ik heb er enorm veel van geleerd. Ik kijk héél anders naar paarden nu... Vroeger stond ik wat sceptisch tegenover het commerciële van parelli, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn geld héél erg goed besteed vind in die pakketten.

Om die reden ook wil ik me nu ook lid maken van savvyclub, want hoe meer je leert, hoe meer je weet dat je nog niet zoveel weet...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:24

Ik ben fan van MR. Pat vind ik ingewikkeld, het geklooi met zo'n stok. Ik heb een aantal cursussen gedaan waarin de methodes van Monty verder uitgelegd worden, waarin je zelf met je paard aan de slag gaat, en mijn paard reageert er geweldig op. Het is duidelijk, simpel, houd rekening met het karakter van een individueel paard en alles draait om een positieve benadering. Een goede leider kan zowel straffen als belonen, en is consequent. Monty bied daar veel handvaten en steun voor.

Overgens, het 'geruk' aan een halster lijkt erger dan het is. De 2de band is niet pijnlijk (ik leg mijn vingers er rustig tussen), alleen vervelend, waardoor bepaald gedrag ontmoedigd word. Wat ik ook erg prettig vind is dat je niet meer en meer en meer druk gaat geven, je blijft doorgaan met je commando tot je paard reageerd, waardoor je niet uiteindelijk zit met een paard wat compleet gevoelloos is...

Voor wie wil weten wat ik met mijn paard gedaan heb:
www. paardelarij.nl en dan onder recenties kun je het lezen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:39

Vjestagirl schreef:
Ik ben fan van MR. Pat vind ik ingewikkeld, het geklooi met zo'n stok. Ik heb een aantal cursussen gedaan waarin de methodes van Monty verder uitgelegd worden, waarin je zelf met je paard aan de slag gaat, en mijn paard reageert er geweldig op. Het is duidelijk, simpel, houd rekening met het karakter van een individueel paard en alles draait om een positieve benadering. Een goede leider kan zowel straffen als belonen, en is consequent. Monty bied daar veel handvaten en steun voor.

Oh maar dat is met parelli ook zo hoor... Het Hb&L pakket en de succes series bieden veel handvaten om specifiek met jou type paard aan de slag te gaan, zo ook met straffen & belonen. Je moet weten hoe je de interesse kan wekken van je paard om niet met je mond vol tanden te staan.
Ik vind juist het programma helemaal niet ingewikkeld... in het level 1 pakket werd je echt bij het handje genomen en die handigheid met die stick krijg je automatisch door ermee te werken...

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:12

Ikzelf volg niemand zijn methode ook niet van MR of Pat..maar ik leer wel van hen als van andere mensen...en dan haal ik mijn manier van werken eruit..
Iemand nabootsen heeft geen zin... zeker niet als je de intensie van hun bedoeling niet snapt..want tja zo zijn er veel mensen die voor 1 of ander NH'er zijn, ze apen dan als na maar als puntje bij paaltje komt snappen ze niet eens waarmee ze bezig zijn... en dan is dit totaal geen goeie zaak voor het Paard!!!
Oké er zijn dan weer mensen die wel weten wat ze doen... en dan ook specifiek iemand zijn methode gaan volgen...maar die mensen volgen dan ook meer hun inzicht en visie..want zomaar uit de boekjes, filmpjes en clinic's alles halen dat lukt totaal niet.. Het zit in je of niet....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:27

KiVa schreef:
Ikzelf volg niemand zijn methode ook niet van MR of Pat..maar ik leer wel van hen als van andere mensen...en dan haal ik mijn manier van werken eruit..
Iemand nabootsen heeft geen zin... zeker niet als je de intensie van hun bedoeling niet snapt..want tja zo zijn er veel mensen die voor 1 of ander NH'er zijn, ze apen dan als na maar als puntje bij paaltje komt snappen ze niet eens waarmee ze bezig zijn... en dan is dit totaal geen goeie zaak voor het Paard!!!
Oké er zijn dan weer mensen die wel weten wat ze doen... en dan ook specifiek iemand zijn methode gaan volgen...maar die mensen volgen dan ook meer hun inzicht en visie..want zomaar uit de boekjes, filmpjes en clinic's alles halen dat lukt totaal niet.. Het zit in je of niet....

Natuurlijk moet iets je liggen, maar ik denk dat boekjes, filmpjes en clinic's wel de manier zijn om het te leren, je zult toch ergens moeten beginnen. Gevoel voor een methode komt niet uit de lucht vallen, kennis van een methode ook niet.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:43

Ik kies voor parelli. Ben er nu zelf ook mee bezig maar komt ook omdat waar ik nu zit de paarden op parelli manier zijn gereden enzo. Vond het wel leuk om er zelf ook wat van te leren met een ervaren paard. Maar ik zal wel vertellen dat ik ook gewoon dressuur met hem rij omdat ik dat ook leuk vind en ik hou wel van afwisseling.
Het grondwerk vind ik leuk om te doen en helemaal niet ingewikkeld en die stick is ook niet moeilijk te gebruiken. Het rijden vind ik wat saaier vandaar dat ik dus ook dressuur rijd maar komt misschien omdat ik te fanatiek ben en in level 1 doe je nog niet veel rij werk.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen mening ik ben niet thuis in het gebeuren van monty roberts dus kan daar niet over beoordelen.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:58

ik ken MR niet echt goed parelli spreekt mij meer aan als ik daar over lees, die verhalen van dat ruwe spreken me ook niet echt aan...

Aardbijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:33

Ik vind ze allebij geweldig maar als ik een keuze moest maken toch monty!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:35

Paardje_13 schreef:
ik ken MR niet echt goed parelli spreekt mij meer aan als ik daar over lees, die verhalen van dat ruwe spreken me ook niet echt aan...

MR is niet ruw, Mr is duidelijk. Zoals ik al zei, dingen lijken ruw, maar het is het niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:52

Heb je Parelli wel eens naar fase 4 zien gaan? Dat is ook geen kattepis.

Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Het opgeheven vingertje en "foei" roepen werkt niet bij paarden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:02

Ik ben zelf bezig met Parelli, ik vind beiden een hoop interessante gedachtes hebben, alleen ligt Parelli mij meer dan Roberts. Dsu combineer ik een beetje Pat Parelli met een beetje Rosita van Ewijk en zo heb ik mijn eigen methode Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:42

Cassidy schreef:
Heb je Parelli wel eens naar fase 4 zien gaan? Dat is ook geen kattepis.

Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Het opgeheven vingertje en "foei" roepen werkt niet bij paarden.

Idd helemaal mee eens. Te zacht zijn is ook niet goed.
Ik ben persoonlijk helemaal gewonnen voor parelli. Juist omwille van de evolutie die zich nu voordoet. Er komt steeds meer kennis bij en alles draait om de communicatie!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:53

Op zich liggen zo hard als moet, zo zacht als kan (die ken ik al twintig jaar en ligt hier ook aan de basis van de omgang) en communicatie aan de basis van iedere succesvolle methode.
Iedere methode gaat uit van hetzelfde dier: paard.

Wat mij betreft is ook uit vele methoden wat te halen, of je nou western spreekt, klassiek, circus, NH, of whatever.
Niets heeft echter zin als je de theorie niet toetst aan de dagelijkse praktijk met jouw eigen of andere paarden.

En het vermogen in welke methode dan ook, of in meerdere methoden, je weg te vinden en uit te komen bij wat jouw paard net het best past, das nou Horsemanship met hoofdletter. Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:55

Ik ben persoonlijk niet voor verschillende methoden volgen... Hoewel verschillende methoden best veel informatie kunnen leveren vind ik dat ze elkaar vaak tegenspreken en het voor meer verwarring zorgt dan iets anders. Ik heb een tijdje geprobeerd om verschillende methoden te volgen, maar elke keer kwam 'k opnieuw bij parelli. Sinds ik me enkel en alleen maar toeleg op parelli zonder daarbij naar andere methoden te kijken ga'k ook veel sneller vooruit. Ok ja ik moet investeren in de pakketten om mee te blijven en vooruit te kunnen gaan, maar eerlijk gezegd vind ik dat geen enkel probleem. Het is alsof je investeert in een heleboel lessen tegelijk...

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:18

Het fijne van PP vind ik dat je alles stap voor stap leert, onder andere door de 7 games.
Bij MR heb ik meer het idee dat als men bijvoorbeeld het dually halster (weet niet meer precies hoe dat halster heet Bloos .. gebruik het zelf niet) gebruikt, men ook meteen denkt dat dat wel werkt.
Maar uit allerlei stromingen haal je wel wat.
Alleen bij Emiel Voest heb ik het idee dat die de anderen nadoet Bloos
Ooit eens bij een clinic van hem geweest, daarvoor bij een paar van Eddy Modde (destijds met Wim Vonck en Birger Gieseke, en een keer met een Oostenrijker) en vond dat van EV toen echt waardeloos. Ook kwam hij pas iets van 3 kwartier later erachter dat het paard waarschijnlijk pijn in zijn rug had, terwijl mijn man dat toen al binnen 5 minuten zei Vork
Maar goed, ook EV zal vast goede dingen hebben (in ieder geval vind ik zijn barebackpad wel de mooiste Haha! )

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:15

Na de filmpjes gezien te hebben van Horse Event ben ik er al helemaal van overtuigd dat je bij 1 stroming moet blijven... Stel je voor dat ik Monty roberts en parelli door elkaar zou gebruiken... zou nergens op slaan... Ik heb gezien dat Monty door zijn dually halster enorm véél druk en dwang gebruikt, niet kijkt naar de lichaamstaal van het paard en al helemaal geen rekening houd met paardenpersoonlijkheden (aka horsenalities).

Voest gebruikt eigenlijk een beetje allerlei technieken in zijn trainingen met paarden. Het loswerken komt deels van de join-up, het werken met obstakels zie je dan weer vanuit parelli gebeuren, en zo zal hij nog wel methodes van andere trainers afkijken. Zijn goed recht trouwens. Maar niet mijn ding.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:16

Nou, na die afschuwelijke Monty filmpjes van Horse Event, weet ik weer waarom ik Parelli veel fijner vindt. Lachen
Mijn god, ik geloof dat als mijn paard in die kooi had gestaan en ik dat geworstel van die mannen gezien had, ik hem a la minute onderbroken zou hebben. Publiek of niet, ik zou mijn paard niet zo laten behandelen . En al helemaal niet onder het mom van NH. Boos!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:44

Uiteindelijk moet je zelf iets zien te vinden, waarmee je jezelf het beste duidelijk kan maken ten opzichte van je paard. Ik denk dat mensen soms/vaak (? Knipoog ) een manier van communiceren hanteren die volledig onduidelijk is voor het desbetreffende paard.
Maar dat mensen omgekeerd hun eigen paard verkeerd interpreteren ("hij is dominant" "hij is angstig" "hij doet dit expres" "hij is gemeen" etc etc)

Kortom, wat is de meest duidelijke en overzichtelijke manier van communiceren voor een combinatie?
Ik denk dat dit zeer sterk persoonsgebonden is.
Parelli of Monty Roberts kan handig gereedschap zijn. Maar er zijn zoveel wegen naar Rome.

Uiteraard zijn er een aantal universele zaken in de benodigde correcte communicatie. Maar die zaken weet een ieder rationeel weldenkend mens wel toch?
Geduld, consekwent, respect, begripvol, stapsgewijs, geweldloos, altijd vriendelijk.... dat soort dingetjes.

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:01

Parelli, terwijl ik monty is beter vond Knipoog Het werkt allebie, maar parelli werkt zoals sommige al zeggen wat zachter met paarden als monty.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:07

Beide zijn inspirerend. Maar hetgene ik aan Parelli heel goed vind is klare en duidelijke taal. Super veel bruikbaar materiaal beschikbaar. (Alleen mijn arme bankrekening Tong uitsteken )