Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Stendo schreef:Maar een zadel verdeeld de druk niet zo zeer, het is makkelijk voor de ruiter zn evenwicht. Als je zonder zadel op een paard zit zit je natuurlijk en evenwichtiger. de druk word verdeeld over de je hele zit vlak en als je gewoon in het midden zit zit je niet op de ruggen wervel. Je zit dan ook met je benen, daarmee houd je je vast, teminste ikke wel. doordat je natuurlijke zit heb je ook een verdeelde druk
Stendo schreef:De druk verdeling zonder zadel is je kont ( plat gezegt) en een deel van je benen. Als je gaat draven houd je je vast met je benen door deze aan de drukken, je kunt dat zien als een soort van klemmen. en ga je gallopperen dan klem je nog meer vast om er niet vanaf te vallen. dus nemen je benen weer meer druk weg.
), dus is de druk per cm2 altijd groter zonder zadel dan met zadel. Stendo schreef:dat hoeft niet gelijk te betekenen dat het echt slecht is om zonder zadel te rijden.
Maar ik weet genoeg dankzij eigen onderzoek. ik verlaat het topic kunnen jullie verders lkkr discuseren.
). Ik was me toen overigens nog niet zo bewust van of het slecht kon zijn of niet (ik was nog erg jong
). Citaat:Jouw eigen 'onderzoek', komt uit boeken met een over het algemeen nogal gekleurde mening daarover en info van mensen de niet weten dat dat soort onderzoeken gedaan zijn.
)
Ik heb zelf ook niet zoveel met de traditionele ideeen. Ik ga zelf ook heel anders met paarden om..
Stendo schreef:Citaat:Jouw eigen 'onderzoek', komt uit boeken met een over het algemeen nogal gekleurde mening daarover en info van mensen de niet weten dat dat soort onderzoeken gedaan zijn.
dit houd volgens mij in dat ze vind dat boeken uit de bibliotheek niet goed zijn en ondeskundig. maar het maakt mij niet uit.
ieder zn mening en ieder zn ding toch?
maar zn opleiding van deurne of orun, zouden die hun studenten onzin leren? Uit onzin boeken?
Ik hoop het niet want dan kelderd de opleidng wel een beetje he.
Maar ik weet genoeg van mij mag het afgesloten worden.

Stendo schreef:Hoi allemaal.
Ik had een vraagje. Ik heb altijd nog al veel zonder zadel gereden met haflinger. Maar ik heb onderlaatst ergens gevonden dat dit harstikke slecht is, i.v.m. druk punten ofzo iets.
Maar ik heb altijd geleerd dat als je zonder zadel rijd je veel natuurlijker rijd, omdat je gewicht meer verdeeld is.
Wie kan my meer info geven hier over???
Stendo schreef:maar zn opleiding van deurne of orun, zouden die hun studenten onzin leren? Uit onzin boeken?
Ik hoop het niet want dan kelderd de opleidng wel een beetje he.