Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
shan schreef:Ik heb nog nooit gehoord dat men een paard aan het bit longeerd met als reden: een waarschuwing, maar het zal best gebeuren.
zogeknognie schreef:Daarna toch op een hoofdstel met bit. De reden is dat ik van plan ben om veel buiten te rijden. Met een bitje heb je toch net iets meer te zeggen: indien nodig kan je deze tijdens een buitenrit gebruiken als een soort van noodrem.
JoviBan schreef:zogeknognie schreef:Daarna toch op een hoofdstel met bit. De reden is dat ik van plan ben om veel buiten te rijden. Met een bitje heb je toch net iets meer te zeggen: indien nodig kan je deze tijdens een buitenrit gebruiken als een soort van noodrem.
Toe even zeg, wat een onzin.
pol013 schreef:@Sizzle
Ik kan alle (Z) oefeningen die ik met bit kan rijden ook zonder bit doen incl. juiste stelling, buiging en oprichting.
Heb geen foto's.
Ik kan me wel voorstellen dat ik wat meer moeite zou hebben met de (beginnende) arbeidpirouette die we nu net aan het introduceren zijn. Als deze wat meer routine is zou het wel moeten lukken.
JoviBan schreef:zogeknognie schreef:Daarna toch op een hoofdstel met bit. De reden is dat ik van plan ben om veel buiten te rijden. Met een bitje heb je toch net iets meer te zeggen: indien nodig kan je deze tijdens een buitenrit gebruiken als een soort van noodrem.
Toe even zeg, wat een onzin.
zogeknognie schreef:Nee, een hackemore, dat is fijn .... Niet echt diervriendelijk of zo. Je weet wel dat je daarmee het neusbeen van een paard kan breken?
Waardoor zou een paard trouwens niet (meer) onder de indruk zijn van een bitje?
zogeknognie schreef:pol013 schreef:@Sizzle
Ik kan alle (Z) oefeningen die ik met bit kan rijden ook zonder bit doen incl. juiste stelling, buiging en oprichting.
Heb geen foto's.
Ik kan me wel voorstellen dat ik wat meer moeite zou hebben met de (beginnende) arbeidpirouette die we nu net aan het introduceren zijn. Als deze wat meer routine is zou het wel moeten lukken.
Hoi Sizzle,
Goed van je!!! Zelf hebben we 2 paarden: eentje van 3 en eentje van 11 jaar. Die van 11 jaar was engels beleerd, maar hebben we sinds 3 jaar western beleerd. We kunnen nu (na heeeeel veel oefenen en trainen) alles op de zit. Helemaal zonder hoofdstel. Ook de spin (= pirouette) zijn we nu een tijdje aan het oefenen en gaat heel redelijk. We zijn u ook zo ver dat we vliegende galopwissels om de 3 passen kunnen.
ff oefenen, maar jou zou het ook zeker moeten lukken. Veel succes
zogeknognie schreef:Daarna toch op een hoofdstel met bit. De reden is dat ik van plan ben om veel buiten te rijden. Met een bitje heb je toch net iets meer te zeggen: indien nodig kan je deze tijdens een buitenrit gebruiken als een soort van noodrem.
. Bitloos, he, voor alle duidelijkheid
.
). Ik heb geleerd dat je bitloos prima kan remmen, het is maar wat jij je paard aanleert. Jammer dat mensen dat nog steeds tussen hun oren hebben. Als jij een bit nodig denkt te hebben om je paard goed te kunnen houden, klopt er iets niet bij de basis die jij je paard meegeven zou moeten hebben.
Citaat:jij vindt het dus normaal dat je het paard soms pijn doet.
vind je het dan ook normaal dat het paard jou bewust pijn doet?
als hij jou een trap verkoopt, zeg je dan "ach ja, dat hoort er nou eenmaal bij"?
*knip*
als de ene de andere pijn doet, heb je het volgens mij niet over echt lekker samenwerken.
Waratje schreef:zogeknognie schreef:Nee, een hackemore, dat is fijn .... Niet echt diervriendelijk of zo. Je weet wel dat je daarmee het neusbeen van een paard kan breken?
Waardoor zou een paard trouwens niet (meer) onder de indruk zijn van een bitje?
Dat een hackamore niet echt diervriendelijk is klopt, maar het is wel een bitloze optoming en hij werkt bijzonder effectief.
Sommige paarden zijn gewoon niet onder de indruk van een bitje, ze zetten de kaak vast en gaan waar ze willen gaan. Daarmee is het dus geen goede "noodrem". Nou ben ik toch al niet echt een voorstander van "noodremmen", ik zie meer in een goede voorbereiding, maar dat is een ander verhaal.
Sizzle schreef:Ik vind een bit ook niet erg geschikt als noodrem. Maar misschien komt dat omdat ik voldoende paarden heb gereden die zich er ofwel dwars doorheen rammen of zichzelf dusdanig opkrullen dat er niets meer te trekken valt. De macht van de zithulp is bij velen nog niet doorgedrongen duidelijk. Maar ik moet ook bekennen dat het heeeel lang geduurt heeft voor dat ik de eer had dat gevoel te mogen beleven. Zolang je het gevoel van terugrijden op de zit niet kent, kun je het helaas ook niet uit een boekje leren.
. Ik wil zelf heel graag dat mijn paard het rijden met mij als iets leuks ervaart, dat we samen ook tijdens het rijden een hecht team zijn en ik wil hem dus op geen enkele manier pijn doen. Als ik hem corrigeer, doe ik dat liever op een andere (paardgerichte) manier, als ik de keuze heb. zogeknognie schreef:Sizzle schreef:Ik vind een bit ook niet erg geschikt als noodrem. Maar misschien komt dat omdat ik voldoende paarden heb gereden die zich er ofwel dwars doorheen rammen of zichzelf dusdanig opkrullen dat er niets meer te trekken valt. De macht van de zithulp is bij velen nog niet doorgedrongen duidelijk. Maar ik moet ook bekennen dat het heeeel lang geduurt heeft voor dat ik de eer had dat gevoel te mogen beleven. Zolang je het gevoel van terugrijden op de zit niet kent, kun je het helaas ook niet uit een boekje leren.
Mee eens. Mijn paard stopt ook keurig op de zit. Het kan gewoon stoppen, maar ook een slidingstop maken. Het bit kom ik eigenlijk niet aan, alleen als het een keer niet wil "luisteren" naar de zit- en beenhulpen. Verder doe ik aan neck-reining en rij bijna nooit met contactteugel. Mijn paard heeft dan ook bijna nooit een opgerichte / opgekrulde houding.
zogeknognie schreef:Met een "noodrem" bedoel ik: stel dat het paard schrikt, aan de kletter raakt en op een drukke weg afstormd, dan moet je toch wel kunnen stoppen of tenminste het paard om kunnen trekken. Dit laatste gebeurde toen op een hele rustige, smalle weg, met aan beide kanten een sloot 2 legertanks in volle vaart aan kwamen rijden. Op dit weggetje rijden nooit tanks, alleen maar een paar auto's, af en toe een trekker of vrachtwagen en wat fietsers. Ik durf best te zeggen dat het paard waar het hier om gaat, verkeersmak is. Er kan een vrachtwagen of trein in volle vaart voorbij rijden. Maar die tanks met metalen rupsbanden op het asfalt ... Het weggetje komt wel uit op een gevaarlijke kruising. Voor die kruising wil je toch wel het paard een beetje onder controle hebben.
We denken er allebei wat anders over, maar bedoelen volgens mij toch wel ongeveer hetzelfde.
Waratje schreef:De stap terug die dat oplevert (als we het zouden overleven) is niet grappig.

shan schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen Sizzle, maar met welke optoming rijdt jij?