Scheren; Voors/Tegens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Scheren; Voors/Tegens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:24

liljebo schreef:
Hc komt dus op hetzelfde neer wat ik al zei.

Ja, en wat ik al járen ..... Knipoog
en ook niet van mezelf heb, maar al 35 jaar geleden van een verzorger van de Przewalskis van Artis gehoord heb en ook die had dat van ?

@Randalipony: de vachtgroei van een paard is vooral afhankelijk van omgevingsfactoren. Hoe die kán groeien is genotype.
Zo zal geen van mijn andalusische campocrossers dezelfde wintervacht aan kunnen maken als een mongools paardje. Een hengstje van mij wat op een Walloonse berghelling staat maakt daar een vacht aan welke zelfs zijn moéder hier niet aanmaakt.

Het ecoptoop zijn van een paard is genotype en de acclimatisatie van het fenotype is aan de beperkingen daarvan gebonden doch binnen het genotype zit een fikse bandbreedte.
Liljebo noemt net arabieren en dat is een goed voorbeeld. Ook al maakt een arabier een dikke vacht aan, het blijft een ras met een minder effïciënte vorm om warmte binnen te houden.
Een arabier met een a-typisch dikke vacht, een a-typisch dikke vetlaag en een a-typisch volumineuze, gedrongen bouw is geen arabier maar een fjord Knipoog Haha!
Toch kan binnen het rastypische van de arabier deze een pittige wintervacht aanmaken.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:31

randalinpony schreef:
Natuurlijk.
Ik word altijd moe van de stelling dat ieder paard tegen iedere weersomstandigheid kan, zolang je maar: (vul hier een lijstje ala 10 geboden in.)

Ik heb een héél andere ´stelling´ Haha!

Ik ga van de basisvoorwaade uit van een ecotoop ras en dan nóg zet ik een vette streep onder het houden binnen een hek waardoor dat ecotope paard niet kan migreren.

Het grote probleem is gebrek aan Pling
Er zijn altijd uitzonderingen. Uitzonderlijke paarden, uitzonderlijke omstandigheden. In een wereld zonder hekken zouden paarden zich niet aan ´uitzonderlijk´ aanpassen maar gewoon.... weglopen Haha!

De crux is dat je ethologisch en ecologisch moet denken, aspecten niet uit hun totale verband mag zien.

hc

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:20

randalinpony schreef:
Hoe dik een wintervacht uiteindelijk wordt en hoe goed hij functioneert, hangt ook af van genetische factoren.

Vergelijk de arabier met de ijslander: er is een verschil in vachtstructuur en lengte: logisch gezien herkomst van de rassen.

Dat maakt de arabier wél minder bestand tegen een regenachtig klimaat, iets wat veel eigenaren van zullke paarden gelukkig inzien.

Verder: paarden maken meestal hun wintervacht aan onder invloed van de lengte van de dagen.
Slim, want die vormen een betrouwbaarder indicatie van wat komen gaat dan de wisselvallige weersomstandigheden in herfst/lente.

Mijn shetten staan in het najaar dan ook regelmatig te puffen omdat het ineens 20 graden is, terwijl ze hun jas al aanhebben.

Wanneer het in de winter ineens veel barrer wordt, hebben ze het maximale aan vacht allang aangemaakt.
Wanneer ze dan door omstandigheden staan te rillen, heeft het weinig zin om te wachten tot ze een dikkere vacht aanmaken.

Andere maatregelen zijn dan geboden.

Ik weet er niet veel van dus misschien heb ik het wel helemaal verkeerd, maar ik neem aan dat de daglengte maar een heel beperkte invloed heeft op de aanmaak van een wintervacht. Waarom zouden dekens anders "helpen" tegen de aanmaak van een wintervacht. Van dekens worden de dagen toch niet langer of korter?

Verder gewoon een vraag uit interesse van mijn kant: Hoe zit het met de aanmaak van wintervacht bij stalpaarden die bijvoorbeeld door kunstlicht een verstoord dag-/nachtritme hebben? (Ik weet dat paarden niet zo'n dag-/nachtritme hebben als mensen en ook (of juist) 's nachts actief zijn, maar ik bedoelde hiermee dat ze het verschil in daglengte dus verstoord waarnemen door kunstmatige verlichting.)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:53

Licht lang aan laten op stal wordt wel degelijk aangewend om paarden kort in de vacht te houden. Moet je wel flink licht hebben.Lachen
Aan de andere kant, er zijn zat paarden die gewoon vacht maken ondanks dat ze al in september onder de deken gaan, en die moeten dan toch geschoren worden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:07

randalinpony schreef:
Aan de andere kant, er zijn zat paarden die gewoon vacht maken ondanks dat ze al in september onder de deken gaan, en die moeten dan toch geschoren worden.
Waarom moeten ze dan geschoren worden?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:42

Wat denk je?
De eigenaar wenst kennelijk geen dikke vacht, anders zou hij niet dmv dekens proberen de vachtgroei te voorkomen. Knipoog

Mijn eigen merrie is vorig jaar gedeeltelijk geschoren, om haar droog te houden in het werk.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:52

Ik bedoel: waarom wenst de eigenaar geen dikke vacht??
Vind hij/zij het lelijk?
Minder punten op wedstrijd met teddypaard?
Minder poetsen als het paard geschoren is?
Waarom??
Ik kan geen reden bedenken om een paard te scheren.
Met werken wordt een paard nat.
Nou en?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:00

oomens schreef:
Ik weet er niet veel van dus misschien heb ik het wel helemaal verkeerd, maar ik neem aan dat de daglengte maar een heel beperkte invloed heeft op de aanmaak van een wintervacht.

De seizoenshormoonhuishouding van paarden wordt gestuurd door de omslag van de daglengte. De afname na de langste dag houdt het begin van de winterhormonen en het toenemen na de kortse het begin van de zomerhormonen in.

Door het kunstmatig verschuiven van dit omslagmoment kan bij merries het voorjaar kunstmatig vervroegd worden opdat ze eerder drachtig worden.

Ook kan je het aanmaken van vacht er door verschuiven. Waar het GEEN invloed op heeft is op de kwaliteit van de vacht, dus op de dikte of opbouw. Het is een schákelaar, niet meer, niet minder.

Een heel listige schakelaar want het is een complete hormoonhuishouding welke hiermee verschoven wordt.
Hoe dan ook NUL natuurlijk.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:09

Tinkerloos schreef:
Ik kan geen reden bedenken om een paard te scheren.
Met werken wordt een paard nat.
Nou en?

Mijn merrie staat onder deken omdat ze anders het natte weer niet trekt in de winter.
Ik kan haar echter NIET nat onder de deken wegzetten.
Oplossing: men schere een strook haar weg, zodat het paard bij middelzware training zoveel warmte kwijt kan dat ze niet bezweet raakt.
Na het rijden: hup deken erop. Paard buiten.
Paard blij, baas blij.

Heel wat anders dan het paard in de blote kont zetten omdat Anky Mauve dan beter uitkomt. Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:17

randalinpony schreef:
Na het rijden: hup deken erop. Paard buiten.
Paard blij, baas blij.

Báás blij.
Het is zuiver joúw oplossing voor een door joú veroorzaakt probleem.
Dat het mogelijk een verstandige manier van managen is binnen de door jou gecreëerde omstandigheden is een apart punt.
Hoe je het ook wendt of keert heeft het met ´NAtural´niets van doen.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:26

Tja, ik ben dan ook geen natural. Knipoog

Ik heb een paard voor mijn eigen genoegens.
Daarnaast ben ik genegen om de behoeften van mijn paard in ogenschouw te nemen, en zoveel als mogelijk is binnen mijn manier van paarden gebruiken de ruimte te bieden, al was het maar omdat een blij paard makkelijker te hanteren is.

Meer niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:29

randalinpony schreef:
zoveel als mogelijk is binnen mijn manier van paarden gebruiken

Waarmee iemand dus ook een paard in de gang van een nieuwbouwwoning kan houden....

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:05

Nope, dan gaan de buren klagen Clown
Ik kan me trouwens goed vinden in de manier waarop @Randalinpony het doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:33

Waratje schreef:
Ik kan me trouwens goed vinden in de manier waarop @Randalinpony het doet.

Dat is dan een afgeleide van mensenwensen: een managementconsequentie van het meer vragen dan binnen de ethologie van het paard past.
Zodra je moet scheren, dekens opleggen of hoeven moet beslaan ben je niet meer paardgericht bezig.
Dat is het páárd aanpassen als een afgeleide van wat je met je paard wil doen.
Wanneer je paardgericht bezig wil zijn pas je het gebruik aan bij de mogelijkheden van het paard.

Ik denk dat dít een redelijk helder hanteerbare ´definitie´ is van paardgericht of ´NAtural´.

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:51

Dat heb je mooi gezegd HC. Ja

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:12

mee eens.....ik pas mijn gebruik ook aan op de mogelijkheden van mijn paardjes. Voor mij is het ook echt hobby en gewoon lekker om met hen bezig te zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:51

Huertecilla schreef:
Ik denk dat dít een redelijk helder hanteerbare ´definitie´ is van paardgericht of ´NAtural´.

hc

Het is jouw definitie van "paardgericht" of "natural". Natural wens ik niet te zijn en ik richt me op de (on)mogelijkheden van mijn paarden in mijn omstandigheden. Dat vind ik dus ook heel "paardgericht", maar het is een andere definitie dan de jouwe. Is hij daarmee beter of slechter? Wie bepaalt dat?
Wat voor mij van belang is, is dat mijn paarden gelukkig en gezond zijn. En mij maakt het weinig uit of dat met of zonder deken is, met of zonder scheren of met of zonder ijzers, dat bekijk ik per paard. En ja, ik vind het ook fijn dat het zonder scheren, zonder ijzers en grotendeels zonder deken kan. En kennelijk gaat dat nog niet zo slecht, daar mijn merrie er zeer gezond en fit 20 mee is geworden en er zo te zien nog minstens 10 werkende jaren aan vast wil plakken. En ook dat "werken" is voor haar heel duidelijk een noodzaak om gelukkig te zijn. Ze is zichtbaar teleurgesteld als ze wordt "overgeslagen" en wordt chagerijnig als ze langere tijd (week of 3) niks te doen krijgt. In de groep lopen is voor haar niet voldoende.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:14

Ja Waratje, zo kan je alles opzij leggen.

De ´definitie´ welke ik net gaf echter is zo objectief als maar kan en volledig gericht op de (on)mogelijkheden van het individuele paard.

Op een ander topic hier heb ik hetzelfde van een andere kant bekeken geformuleerd over de (on)mogelijkheden een individueel paard in Nederland robuust te houden.

JUIST om er persoonlijke ´mening´ aan te onttrekken.

Het enige relatieve daarbij is de stand van de wetenschap op dit punt. Dat is echter niet subjectief Haha!

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:24

Waratje: wat jij paardgericht vind is ook JOUW definitie van paardgericht bezig zijn,en ik ben het daar niet mee eens.
Wat jij paardgericht vind,vind ik ruitergericht.
Zo zie je maar dat iedereen een andere invulling geeft aan het woord paardgericht.
(ik vind een paard scheren en onder dekens zetten niet paardgericht namelijk,maar ruitergericht)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:45

Het gaat natuurlijk al fout als je een paard gaat fokken voor een bepaald gebruiksdoel.

Op een paard gaan zitten is ruitergericht. Al het andere is flauwekul.
Wij kiezen ervoor iets samen te doen met een wezen dat daar uit vrije wil nooit voor zou kiezen: er zijn wel degelijk manipulaties van onze kant nodig het zover te krijgen.

Of iets nou paardgericht is of niet vind ik niet interessant: belangrijker is of het gebruik, en de aanpassingen in het leven van het paard om eraan te kunnen voldoen, het welzijn aantasten en in welke mate.

En vervolgens trek ik dan als paardengebruiker mijn conclusies.
Een ervan is dat een paard in de gang niet zal gaan.
Al was het maar omdat de buren dan gaan klagen. Knipoog

Dit alles gezegd zijnde: ik ben geen natural. Ik ben een paardengebruiker. Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:54

Tinkerloos schreef:
Waratje: wat jij paardgericht vind is ook JOUW definitie van paardgericht bezig zijn,en ik ben het daar niet mee eens.
Wat jij paardgericht vind,vind ik ruitergericht.
Zo zie je maar dat iedereen een andere invulling geeft aan het woord paardgericht.
(ik vind een paard scheren en onder dekens zetten niet paardgericht namelijk,maar ruitergericht)

Klopt, dat is inderdaad MIJN definitie van paardgericht. Zoals ik al zeg, is die beter of slechter dan die van een ander en wie bepaalt dat? Jouw definitie is ook weer anders, is die daarmee beter of slechter? Ik zeg alleen dat het de mijne niet is. Knipoog
En een paard scheren en onder dekens zetten, tja, misschien paardgericht, misschien ook niet, hangt van het paard en zijn omstandigheden af..... Ben wel met je eens dat het in verreweg de meeste gevallen ruitergericht zal zijn, de combinatie van scheren en deken, maar ik zal niet keihard zeggen dat het altijd ruitergericht is.
Scheren (vooral in beperkte mate) kan echter zeer paardgericht zijn, net als een deken dat kan zijn, omdat de paarden nou eenmaal niet ergens anders heen kunnen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:13

Waratje schreef:
Scheren (vooral in beperkte mate) kan echter zeer paardgericht zijn, net als een deken dat kan zijn, omdat de paarden nou eenmaal niet ergens anders heen kunnen.

Je scheert een paard toch op dat moment omdat het gaat zweten als JIJ het paard aan het werk zet?
Dus het paard moet voor JOU werken,en zweet.
(dat geeft niks,paarden zweten nou eenmaal)
Maar als jij dan dat paard gaat scheren omdat het anders nat wordt,en zodat jij dat paard dan niet gewoon buiten kan zetten,(of op stal) moet je het scheren en daarna een deken op doen?
Hoe kan het nou zijn dat dat echt voor het paard is?
Dat is toch voor de ruiter?
En als het paard nergens anders heen kan,dan neem ik aan dat je bedoeld op de wei?
Dan zou je dus juist NIET moeten scheren,want de vacht zelf regeld het perfect zelf.
Noem mij eens een voorbeeld waar het paardgericht is om (een deel) te scheren?
(en dan om een andere reden als bijv. het dier een huidziekte of schimmel heeft)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:18

maar Tinkerloos Lachen Lachen op een paard sporten doe ik toch ook voor mezelf???? en dan is het ook aan mij om hem zo comfortabel mogelijk zijn dingetje te doen, ik zorg ervoor dat het zadel goed ligt, dat er geen gespen bij weke delen zitten, dat er niks knelt zodat hij zich vrij kan bewegen en doen wat IK van hem vraag Lachen Lachen dus moet ik er ook voor zorgen dat zijn vacht hem niet in de weg zit......... OF ik moet mijn plezier in paarden opgeven en hem op het land zetten om af en toe een buitenrit te maken........... maar dat vind IK weer niet leuk Lachen Lachen IK wil sporten, en ik moet ervoor zorgen dat mijn paard dat zo optimaal mogelijk kan Lachen

wat ik dus niet begrijp is waarom er snor en oorharen geschoren worden....... heeft nul, comma, nul invloed op de prestaties ansich........ zal dat dus ook nooit doen Lachen

Maar wat functioneel is, is functioneel binnen het kader waarvoor IK een paard heb Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:21

Paarden sport IS ook ruitergericht.
(of denk je dat een paard uit zichzelf een derssuurproef zou lopen,of een parcour zou springen zonder ruiter erop?) Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:24

naaah, ik zie wel eens dingen in het land die menig ruiter niet uit een paard zal rijden........

en voor sommige zijn omheiningen ook springmateriaal Lachen Lachen

maar in de regel, nee......... peerd stopt het liefst zn kop in het gras Lachen Lachen Lachen en LAAT het daar ook Lachen Lachen