liljebo schreef:Hc komt dus op hetzelfde neer wat ik al zei.
Ja, en wat ik al járen .....

en ook niet van mezelf heb, maar al 35 jaar geleden van een verzorger van de Przewalskis van Artis gehoord heb en ook die had dat van ?
@Randalipony: de vachtgroei van een paard is vooral afhankelijk van omgevingsfactoren. Hoe die kán groeien is genotype.
Zo zal geen van mijn andalusische campocrossers dezelfde wintervacht aan kunnen maken als een mongools paardje. Een hengstje van mij wat op een Walloonse berghelling staat maakt daar een vacht aan welke zelfs zijn moéder hier niet aanmaakt.
Het ecoptoop zijn van een paard is genotype en de acclimatisatie van het fenotype is aan de beperkingen daarvan gebonden doch binnen het genotype zit een fikse bandbreedte.
Liljebo noemt net arabieren en dat is een goed voorbeeld. Ook al maakt een arabier een dikke vacht aan, het blijft een ras met een minder effïciënte vorm om warmte binnen te houden.
Een arabier met een a-typisch dikke vacht, een a-typisch dikke vetlaag en een a-typisch volumineuze, gedrongen bouw is geen arabier maar een fjord
Toch kan binnen het rastypische van de arabier deze een pittige wintervacht aanmaken.
hc