Meerdere dravers een goeie toekomst bieden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Rebec

Re: Meerdere dravers een goeie toekomst bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:03

Ik vind het een goed idee, helaas kan je natuurlijk niet alles redde, maar beter iets dan niets.
Je ziet overal steeds meer dravers, ik werk zelf ook op een stal waar heel veel dravers omgeschoold worden voor de dressuur/recreatie, dan merk je ook echt wat een gemakkelijke dieren het zijn(uitzonderingen daar gelaten) de meeste hebben van huis uit al veel meegekregen, en in het verkeer is ook vaak goed te doen.
zolang je er zelf niets aan verliest, prima plan.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:07

Hoi, ik vind het een heel goed initiatief van je. Misschien is het een idee om te contacten met renbanen zoals Duindigt, een website te maken en dat als mensen van hun paard afwillen dat jij kan bemiddelen of iets dergelijks?

Ekiw_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:22

Ik vind het een goed idee, zo krijgen toch een aantal dravers een leuk huisje!

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:15

De draver met de enorme hoeveelheid manen (Hope) gaat met mij mee naar huis. Kan niet wachten om met haar het bos in te gaan! De tweeling heeft haar inmiddels ook een andere naam gegeven. Luna, vanwege haar mooie kleur.
Volgens mij kan ze ook tolten (weet er nog iemand een instructeur? Omgeving Enschede).

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:06

Ik ben bang dat hope al verkocht is Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:48

hahah, aparte situatie Clown

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 23:22

Uhh roos, Aurian = Iris..Lachen

Hahahahaha Tong uitsteken

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 01:09

oh... whaha ik dacht dat het gewoon een liefhebber was ...Tong uitsteken

lol Clown

roosjeschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:19

wij heben ook 2 dravers op stal staan

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:39

Ik vind het een mooi inititatief. Het is gewoon een feit dat afgeschreven dravers doorgaans niet zo leuk terecht komen. Louche handelaren, maneges (waarbij ik niet alle maneges over 1 kam wil scheren) of naar dhr. Stegeman...
Dat sommige mensen wat kritisch zijn, prima, maar er zitten wel wat erg lange tenen bij hoor Knipoog .
Laten we wel wezen, de paardensport is hard, niet alleen de drafsport, maar de gehele sport. Veel dravers hebben een korte carriere of uberhaupt geen carriere, maar zijn wel op jonge leeftijd afgetraind en versleten, en de meeste mensen willen toch echt liever geen draver maar een meer doorsneerijpaard, that's a fact.
Ontkennen dat er erg veel dravers richting slager gaan, is struisvogelgedrag (kop in het zand).
Succes TS!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:59

jiehaaa schreef:
Veel dravers hebben een korte carriere of uberhaupt geen carriere, maar zijn wel op jonge leeftijd afgetraind en versleten,

Tsja, weer zo'n onzinverhaal.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:04

Goh, heb ik een onzinverhaal gekocht dan? Knipoog

Wendy, ik heb veel dravers gekend in mijn leven, cut the crap.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:07

Ik zit er ook al mijn hele leven in Knipoog Dat jij een paard met slijtage hebt gekocht betekend niet dat ze het allemaal hebben.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:07

Maar dat het bij jullie op stal goed gaat, wil ook niet zeggen dat het overal zo is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:08

Tuurlijk, maar dat geldt toch hetzelfde voor jouw uitspraak?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:10

Ik heb ook nooit gezegd dat het voor alle dravers geldt Wendy. Maar wel dat het heel vaak voorkomt, dat kan je gewoon niet ontkennen. Overigens slaat dat niet alleen op de drafsport, maar van dravers worden veel jonger grote prestaties gevraagd en dan is het percentage uitvallers ook logischerwijs groter.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:15

Ik vind niet dat het 'heel vaak' voorkomt. Ik ben benieuwd hoeveel ervaring jij er dan mee hebt? Tuurlijk is er uitval, maar dat is in elke sport zo. Het verschil met de drafsport is dat paarden zonder papieren verder gaan en daardoor moeilijk te volgen zijn. En het overgrote deel van de paarden die de baan niet halen of niet lang koersen stoppen niet vanwege blessures, maar simpelweg omdat ze niet hard genoeg kunnen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:24

Wendy, het ene paard slijt harder dan het andere, dat is gewoon zo. Die slijtage hoeft ook niet de kop op te steken als ze net van de baan afkomen, dat kan nog jaren duren, maar ik vind een leeftijd van 8 jaar ook nog jong hoor, en vaak is de oorzaak de overbelasting op jonge leeftijd.
Er zijn hele specifieke blessures die heel regelmatig voorkomen bij dravers. (Bel anders DAP Bodegraven even als je dit niet van mij wil aannemen)
Ik zeg niet dat alle dravers die stoppen met koersen versleten zijn. Ik stel wel dat de belasting op jonge leeftijd een versterkende factor is die vroegtijdige slijtage in de hand werkt en dat het bij relatief veel dravers vroeg of laat de kop op steekt.
Dat ze niet snel genoeg zijn voor de baan is inderdaad meestal reden nr 1 dat ze weg gaan. Voor sommige eigenaren is dat reden genoeg om zo'n paard een enkeltje te geven.
Maar blessures staan ook hoog in de ranglijst.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:02

Het ene paard is het andere ook niet. Die slijtage of blessures kunnen ook erfelijk zijn, dan heeft belasting er niets mee te maken. 8 jaar is niet oud voor slijtage, maar er zijn er zat die veel ouder worden zónder blessures. Tuurlijk zijn er blessures die bij dravers veel voorkomen. Hetzelfde bij voetballers en andere sporten. Bepaalde bewegingen kunnen bepaalde blessures opleveren.
Maar die belasting op jonge leeftijd hoeft niet te betekenen dat er slijtage optreedt. Er zijn zat dravers die jong beginnnen en door blijven koersen tot hogere leeftijd.

Voor sommige eigenaren is een blessure inderdaad enkeltje slager. Maar voor genoeg ook niet. Ik vind dat je niet de nadruk op het negatieve moet leggen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:14

Ik snap wel dat je dat zegt Wendy, het is immers "jouw" wereldje en de goeden hebben altijd te lijden onder de kwaden.

Maar wat ik toch wel vaak merk is dat er door mensen die zich min of meer, al dan niet beroepsmatig, bezighouden met koersdravers, er omheen gedraaid wordt.

Dat er heel veel goede trainers/eigenaren/pikeurs zijn, top! Maar dat er ook een slechte zijn, die de opbrengst boven het duurzame stellen, dat kan je niet ontkennen.

Ik heb nooit met koerspaarden gewerkt, maar heb van jongs af aan ex-koersdravers gereden, en daar zaten echt een hoop vroegversleten diertjes bij.

Dat je het negatieve niet wil benadrukken, logisch. Maar laten we niet doen alsof het onzin is, zoals je mijn woorden eerder noemde, want dat is wel het andere uiterste en niet reëel.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:45

Ik vind het erg vervelend als je in een topic even langskomt en zo'n negatieve opmerking achterlaat. Wij proberen met de vereniging een hoop negativiteit weg te halen en dan komt er weer iemand met zo'n opmerking. Tuurlijk zijn er ook slecht, maar waarom moeten die altijd benadrukt worden?
Ik heb ook zat dravers gereden, die nog koersten en die niet meer koersten. Ik heb er zelf nog nooit een die versleten waren. Hoogstens een peesblessure, maar die heeft daarna nog een endurancewedstrijd uitgelopen, niet versleten dus.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:54

ze zegt toch ook niet dat alle dravers het slecht hebben?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:09

Tja ik ken ook dravers die erg snel weer doorverkocht worden zordra ze niet meer kunnen koersen en voor een kip en ei verkocht worden. Ze heeft het ook niet over alle dravers, maar juist degene te helpen die het wel slecht hebben. Dat is een erg goed initiatief vind ik.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:18

Ja, daar zeg je het zelf ook. Doorverkocht, en een nieuw leven met een nieuwe eigenaar. En als dat voor een kip en een ei gaat, geeft dat toch weer, dat een eigenaar liever heeft dat zo'n paard een goed huis krijgt, dan een grote som geld te vragen toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:43

jiehaaa schreef:
Dat er heel veel goede trainers/eigenaren/pikeurs zijn, top! Maar dat er ook een slechte zijn, die de opbrengst boven het duurzame stellen, dat kan je niet ontkennen.

Ik heb nooit met koerspaarden gewerkt, maar heb van jongs af aan ex-koersdravers gereden, en daar zaten echt een hoop vroegversleten diertjes bij.

In ieder sport zijn rotte appels, alleen krijg ik bij mensen die over drafsport praten (en daar zelf niets mee te maken hebben) altijd het gevoel dat ze dat graag benadrukken. De realiteit is toch anders.

Ik ken ook heel veel dravers en ik ken er vrijwel geen een die vroeg versleten was. Vroeger op de manege hadden we al vaak dravers die na een koerscarriere nog eens 10 jaar manegewerk deden en vervolgens als privepaard nog jaren trouwe dienst doen. Nu nog ken ik heel veel dravers die ruim boven de 15, en zelfs ruim boven de 20, zijn en nog steed denken dat ze jonge goden zijn en nog vol op bereden worden.
Ik durf te beweren dat de uitval bij dravers zelfs lager is dan bij bijv. het KWPN. Vork

Misschien ben jij net in aanraking gekomen met paardjes die bij een rotte appel vandaan komen?