Bitloos wie en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Bitloos wie en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:25

aan de andere kant .. een mens hoort ook niet op de rug

en als we dan toch zo nodig op die rug willen klimmen
doen we ons paard en ons zelf een plezier om een gulden midden weg te nemen , ene paard loopt fijner op een hackemore
een ander liever op een crosslink de volgende op een bit

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:00

Ik ben sinds kort begonnen met rijden met een Cross Rope Brindle dit bevalt heel erg goed.
Jasper is 16 en altijd traditioneel gereden.
Ik heb gewoon die CRB erom gedaan en ben gaan rijden(in de bak)
Hij luisterd er super naar en stopt er vlotter op als op het bit.
Ik bne er druk mee aan het oefenen en wil er ook zeker mee buiten ( in het bos) gaan rijden, Jap loopt er echt ontspanener mee, lekker laag met zijn koppie, doet hij uit zichzelf niet met bit in.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:24

Ik heb van het weekeind voor het aller eerst bitloos gereden op mijn meisje. Van een stalgenote heb ik een hackamore geleend omgedaan en gewoon gaan rijden. Eerst snapte ze er geen bal van, hoorde je haar gewoon denken van 'wat wil je nou' maar na 2 of 3x duidelijk zit en beenhulp erbij snapte ze wat er moest gebeuren.

Ik heb volgende week maandag zadelproef, tot die tijd rij ik nog met bit, en daarna gaan we ons richten op het bitloos rijden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:53

Super ik kan alleen maar bitloos aanbevelen, omdat de meeste paarden er beter op reageren dan op een bit hoe scherp dan ook!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:56

Waratje schreef:
Verder vind ik de meeste bitloze optomingen toch te vaag in het doorgeven van je handhulpen. Je mist een stuk precisie (dit geldt dus met name bij het gymnastiseren).

Misschien moet je wat minder met je handen gaan rijden en wat meer met je zit en focus. Dat is wat ik nu doe bij het bitloos inrijden van mijn jonkie en ik vind het echt een verademing om zo te rijden. Keihard werken is het ook trouwens, maar de resultaten zijn het dubbel en dwars waard. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:50

Nadya schreef:
Waratje schreef:
Verder vind ik de meeste bitloze optomingen toch te vaag in het doorgeven van je handhulpen. Je mist een stuk precisie (dit geldt dus met name bij het gymnastiseren).

Misschien moet je wat minder met je handen gaan rijden en wat meer met je zit en focus. Dat is wat ik nu doe bij het bitloos inrijden van mijn jonkie en ik vind het echt een verademing om zo te rijden. Keihard werken is het ook trouwens, maar de resultaten zijn het dubbel en dwars waard. Lachen

Ik heb het niet over inrijden of "meters maken", maar over precisie. Even een mini-kneepje links of rechts om net die milimeter kanteling weg te werken, dat gaat dus echt niet met een bitloze optoming, die geeft veel meer signaal-met-ruis.
Ik rij vooral op zit en focus, zowel met het jonge paard als met de oudere, bij het jonge paard is het nu niet echt van belang of ik met bit rij of niet, maar hij is daar nu wel aan gewend en ik ga niet in dit stadium van zijn leerproces ook nog eens rommelen met verschillende optomingen. Het zou zomaar kunnen dat ik hem volgend jaar eens het verschijnsel bitloos voorschotel, maar nu even niet. Hij is al klaar met wisselen, dus daarvoor hoef ik ook niet bitloos te doen.
De merrie rijdt ik in de bak voor het gymnastiseren met een bitje (dubbel gebroken trensje), zij weet namelijk heel goed de grenzen te zoeken en dan het net niet doen, voor het oog lijkt het wat, maar het is het net niet. Bij haar moet je dus zelf ook heel precies zijn wanneer het WEL goed is en op dat moment dus ook ontspannen, met bitloze optomingen werkt dat niet zo stipt (meroth uitgezonderd, maar daar kan ik helemaal niet mee uit de voeten). Haar rij ik buiten trouwens wel bitloos, meestal op touwhalstertje, heel soms op de hackamore.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:53

Citaat:
dat gaat dus echt niet met een bitloze optoming, die geeft veel meer signaal-met-ruis.

Ben ik niet met je eens, een kaptoom werkt bijvoorbeeld super precies. Net zou als een touwhalster, zijn beide vrij scherpe optomingen maar wel degelijk precies Lachen

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:58

Ik rijd ook afwisselend met bit/bitloos. Bij zowel mijn kwpn merrie, als mijn nrps merrie, als mijn henson merrie, heb ik geen enkele moeite gehad en rijd ik ze zo weg. Zowel met als zonder bit.
Ik heb een halsterhoofdstel en rijd ook met gewone halsters. Of helemaal zonder tuig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:04

Visconti schreef:
Citaat:
dat gaat dus echt niet met een bitloze optoming, die geeft veel meer signaal-met-ruis.

Ben ik niet met je eens, een kaptoom werkt bijvoorbeeld super precies. Net zou als een touwhalster, zijn beide vrij scherpe optomingen maar wel degelijk precies Lachen

Kaptoom zou je zeker gelijk in kunnen hebben, dat zou ik wel eens willen uitproberen. Alleen vind ik de goedkopere versies niet om aan te pakken zo lomp en zijn de "slankere" versies nogal prijzig voor een probeerseltje. Knipoog
Touwhalster ben ik niet met je eens, bij het rijden kun je niet de links/rechts precisie van een bit benaderen, je moet dan zelf grotere bewegingen maken. De "aanhechting" van de teugels zit ook niet op een goede plek voor je gymnastisering. Touwhalster is heel leuk voor grondwerk en rijden dat alleen maar gaat over tempo vooruit en achteruit en een globale richting aanduiding als de aandacht per ongeluk een beetje dwaalt, oftewel je buitenrit Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:09

Ik heb een tijdje prima op een touwhalster dressuur gereden (was basis werk dat wel) maar ik had niet het idee dat er veel ruis in zat, optoming was alleen te scherp voor mijn paard (of mijn hand Nagelbijten / Gniffelen )
Ben nu aan het sparen voor zo'n dure kaptoom, heb nu een goedkope maar dan kun je idd nog beter met een halster gaan rijden, werkt echt voor geen meter en schuurt zijn hele neus kapot..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:54

nou sorrie maar met touwhalster heb ik een afwijking van 20 a 40 cm met sturen ,
op zowel het kruislinks als hackemore als crosbriddle als kaptoom alssidepull daar doet die het erg goed op
rijd het fijnste met een crossbriddle maar dat is persoonlijk

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:37

Ik rijd ook bitloos, voornamelijk met sidepull (western). Daarnaast natuurlijk wel eens op touwhalster na het grondwerk. En ik ben op het moment bezig met een bitloos idee bezig, ik heb er zelf nu een paar keer mee gereden en het rijdt super en staat ook nog eens leuk! Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:43

Hier is bitloos een middel, geen doel.

Ik rijd ieder paard erop in, gewoon omdat dat heel goed werkt. Je kan meteen corrigeren met teugel, wat met bit alleen maar stress geeft.
Als er mondproblemen optreden bijv, wisselen, rijd ik ook bitloos.

Dus ieder paard is hier in principe bitloos te rijden.
Soms train ik een paard met de neckrope, ook gewoon omdat ik dat leuk vind.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 17:39

Ik heb vandaag weer even bitloos gereden! het ging weer aardig kan beter maar ja oefenen, oefenen en nog eens oefenen, Het zijn jonge paardjes! Dus ja met bit ging ook niet meteen van de 1 op andere dag ! Maar nu gebruik ik geen bit meer rijden alleen bitloos. Vind hier de crosslink beter dan de sidepull!

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:20

Ben toch benieuwd hoor.. hoe de mijne zal reageren zonder bit, en dan vooral in de bossen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 11:42

silll91 schreef:
Ben toch benieuwd hoor.. hoe de mijne zal reageren zonder bit, en dan vooral in de bossen.

Probeer het gewoon eens uit, dan wel in een omheinde omgeving en kijk hoe je paard reageerd Knipoog

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:53

Zeeuwtje68 schreef:
Hoi, Ik ben van plan om ook te gaan beginnen met bitloos.
Omdat ik al het 1 en ander heb gelezen erover.
Heeft het mijn interesse erg gewekt Knipoog
Dus nu vraag ik mij af. Wie er allemaal bitloos rijd?
Hoe heb je de overstap gemaakt?
Met welke optoming rij je?
Wat doe je? Ik bedoel hiermee dressuur, buitenritten enz....
Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen! Knipoog

Hoi, wat leuk dat je nu ook bitloos aan het rijden bent en wat leuk dat het zo goed gaat.
Ik rijd ook bitloos, we hebben ons paard twee maanden geleden bitloos laten beleren en het gaat enorm goed.
Een overstap hebben we dus niet gemaakt.
We rijden met een halve bosal en alleen buitenritten.
Voor mij is het tevens de eerste keer dat ik een paard bitloos rijd en ik vind geen verschil tussen met bit of bitloos rijden.
Alles gaat gewoon hetzelfde Clown . Daarom voor mij en mijn paard vanaf het begin bitloos en zo gaan we verder.

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:44

Zeeuwtje68 schreef:
silll91 schreef:

Probeer het gewoon eens uit, dan wel in een omheinde omgeving en kijk hoe je paard reageerd Knipoog

Ik heb bitloos gereden, gisteren, en het ging voor de eerste keer nog niet zo slecht Bloos alleen heel erg wennen ( vind ik). het is vooral met je benen dus dat is wel hetzelfde gebleven, maar je voelt je veel vrijer vind ik.. 1 met je paard Knipoog
alleen ik wacht nog maar even met naar de duinen & bossen Tong uitsteken

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:04

Probeer het gewoon eens uit, dan wel in een omheinde omgeving en kijk hoe je paard reageerd Knipoog[/quote]
Ik heb bitloos gereden, gisteren, en het ging voor de eerste keer nog niet zo slecht Bloos alleen heel erg wennen ( vind ik). het is vooral met je benen dus dat is wel hetzelfde gebleven, maar je voelt je veel vrijer vind ik.. 1 met je paard Knipoog
alleen ik wacht nog maar even met naar de duinen & bossen Tong uitsteken[/quote]

Gewoon veel oefenen en als ze goed erop reageerd ,dan kan je gerust ook naar buiten gaan hoor. Met de mijne doe ik dat al en ze reageerd er niet slechter op als met bit. Ik rijd gewoon vanaf de 1x keer op het veld hier. Het idee dat het fout gaat zit meestal tussen de oren. Zo was het ook bij mij eerst. succes Haha!

ps waar rij jij mee welke bitlose optoming??

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:13

Zeeuwtje68 schreef:

alleen ik wacht nog maar even met naar de duinen & bossen Tong uitsteken[/quote]

Gewoon veel oefenen en als ze goed erop reageerd ,dan kan je gerust ook naar buiten gaan hoor. Met de mijne doe ik dat al en ze reageerd er niet slechter op als met bit. Ik rijd gewoon vanaf de 1x keer op het veld hier. Het idee dat het fout gaat zit meestal tussen de oren. Zo was het ook bij mij eerst. succes Haha!

ps waar rij jij mee welke bitlose optoming??[/quote]
o sorry gewoon een touwhalster Clown

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:24

Ja touwhalster dan ga ik idd ook niet mee naar buiten hoor! Dan moet je wel heel veel vertrouwen in je paardje hebben en dat heb ik echt niet! Ik rij met een crosslink neusriem kan je gewoon aan je hoofdstel vast maken. Die werkt voor mijn paardje super goed! En is betaalbaar 25 euro!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:26

Ik ga wel gewoon met touwhalster naar buiten,gaat prima.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:33

Tinkerloos schreef:
Ik ga wel gewoon met touwhalster naar buiten,gaat prima.

Ja oke Knipoog maar ik zou het zelf niet doen! Ik heb ook iets te hete paardjes en niet te vergeten te jonge onervaren daarvoor i.m.o

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:55

Ach daar ga je vanzelf anders over denken Knipoog Ik durfde eerst ook alleen bitloos in de bak te rijden omdat ik me daar nog niet zeker genoeg voor voelde. Uiteindelijk gewoon de stap gewaagd en het ging allemaal super, mijn paard kan buiten soms ook nog best pittig zijn maar hij is er alleen maar rustiger op geworden sinds hij bitloos naar buiten mag. We rijden nu iets van 1.5 jaar bitloos en ik kan me ook echt niks anders meer voorstellen. Het is nu zelfs zo erg dat ik het echt dood eng vind om met bit te rijden, bitloos voelt gewoon veel veiliger Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:24

Te jong en onervaren zegt ook niks.
Ik ga mijn jonge Tinker ook bitloos inrijden,die krijgt nooit een bit in. Haha!