Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Huertecilla schreef:Ik dacht dat de koniks die op tig plaatsen in NL in parken lopen duidelijk genoeg zijn of de ponies in exmoor, dartmoor en new forest etc.?? enig idee hoe koud de winterse mistral is in de camargue?
Nog grappiger zijn de KWPNveulens die naar Polen in de opfok gaan. Die staan daar 24/7 buiten. Gaan alleen bij -20 en wind naar binnen. Komen ze terug naar NL en kunnen ze niet tegen een nachtvorstje![]()
Ja, een paard heeft tegen extremen beschutting nodig doch beschutting is niet hetzelfde als een dak en in NL komt extreem niet voor.
Huertecilla schreef:vanitymay schreef:ik verbaas me over deze discussie..ik meende dat het toch wel heel duidelijk was dat een paard (of ieder ander levend wezen) beschutting nodig heeft.
Ik verbaas me ook,maar dan andersom![]()
Ik dacht dat de koniks die op tig plaatsen in NL in parken lopen duidelijk genoeg zijn of de ponies in exmoor, dartmoor en new forest etc.?? enig idee hoe koud de winterse mistral is in de camargue?
Wat bedoel je met ecotope paarden?Citaat:en je moet wel realistisch blijven. Als je woont in Den Helder, werkt in Alkmaar, is het gewoon ondoenlijk om je paard in (West-)Friesland te gaan zetten, waar ze wellicht het jaar rond buiten kan, maar een zwaar overspannen (qua tijd) baas heeft die nooit komt. Bovendien is de benzine ook niet echt goedkoop.
Huertecilla schreef:Ok, dus alleen ecotope paarden kunnen zonder problemen in het barre nederland.
Prima.
Dan is de keuze óf een weiland met schuilmogelijkheid en weet-ik-veel-wat voor het niet-ecotope paard óf een ecotoop paard óf geen paard.
Let wel: hitactief-norm is minimum, dus op stal is GEEn optie.
Hier kan ik me helemaal in vinden. Dat paarden robuust gehouden moeten worden en dus ecotoop moeten zijn is míj al 30 jaar helder![]()
hc
Arabesk schreef:mwah zo heftig is ons weer in NL nou ook weer niet hoor. Het wordt hier gemiddeld niet kouder dan -5 en niet heter dan 35 graden.
Ik denk dat 'de poesta' erger is dan een hollandse polder.
Arabesk schreef:mwah zo heftig is ons weer in NL nou ook weer niet hoor. Het wordt hier gemiddeld niet kouder dan -5 en niet heter dan 35 graden.
Waratje schreef:Arabesk schreef:mwah zo heftig is ons weer in NL nou ook weer niet hoor. Het wordt hier gemiddeld niet kouder dan -5 en niet heter dan 35 graden.
Het wordt hier wel degelijk kouder dan -5, het komt sporadisch zelfs voor dat het naar de -20 gaat (in de nacht). Maar die -20 zit ik minder mee dan de +1 met regen en windkracht 5 of meer die je in dit land met enige regelmaat hebt. En dat heb je op die poesta niet.
Je kunt het heel goed zien, hoor, als het flink vriest staan de paarden niet te kleumen maar juist lekker met elkaar te klooien, maar als het rond het vriespunt is met regen en wind, staat het hele zootje alleen maar te wachten tot het over is.

Waratje schreef:Russel, als je had opgelet dat had je kunnen lezen dat die min 20 geen (groot) probleem is, maar juist het weer rond het vriespunt met regen en wind. En ja, hitte is ook niet zo fijn voor het gemiddelde NL paard, dan zie je ook dat de arabieren en anda's het een stuk gemakkelijker hebben als de haffen en tinkers. En dat is geheel logisch gezien hun herkomst. Zij we weer terug bij ecotoop
en dat terwijl ie zomers aan de haver moet anders valt ie om van lui heid.
Het is pas door de bekercultuur naar de rijndelta gebracht en ook nooit verwilderd.Huertecilla schreef:Eigenlijk zou je volgens jullie inbreng dus helemaal geen paarden moeten houden in NL. Geen ruimte, verkeerde grond, verkeerd klimaat, vervelende gemeentes die geen schuilhut toestaan.
jodi schreef:Ik woon in zuid-Frankrijk en het wil hier ook nog wel eens 'lekker' warm zijn zomers.Mijn paarden staan dan de hele dag te suffen onder een boom en gaan 's nachts aan de wandel.Mocht ik iemand overdag in de zon zien liggen,dan zou ik me toch ernstig zorgen maken over zijn(mentale?)gezondheid.
Volgens mij is schaduw essentieel voor dieren-welzijn in hete omstandigheden,zoals tenminste een goede windkering essentieel is in koude,natte omstandigheden.
_angela_ schreef:Aangezien veel paarden toch niet ouder als een jaar of 8 worden, is dat probleem dus ook snel opgelost...
Nina_rex schreef:_angela_ schreef:Aangezien veel paarden toch niet ouder als een jaar of 8 worden, is dat probleem dus ook snel opgelost...
Even tussendoor, weet jij of iemand anders of hier enigszins betrouwbare cijfers van zijn? Ik heb het al vaker gehoord, en hoe schokkend ook denk ik dat het best kan kloppen... maar ik vroeg me af waar dat gemiddelde vandaan kwam?