ministerie van LNV goes natural

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: ministerie van LNV goes natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:40

JoviBan schreef:
De NVBP staat voor geheel andere zaken, maar om dat te willen zien, moet je wel met een open mind hun website lezen.

...waarbij ík bit en welzijn niet kan koppelen en dus niet tégen bit ben.
Ook zie ík dat klassiek en bit onverbrekelijk zijn. Om dat te willen zien .... Tong uitsteken

Binnen de welzijnswet zal een bit danook niet ter sprake komen, wel de maníer van omgang.

Dus, even naar een ander onderwerp getrokken: een zweep is een prima communicatiemiddel zo lang de gebruiker er niet mee slaat. De zweep is het probleem niet, de kennis van de gebruiker wel.

hc

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:43

Huertecilla schreef:
Binnen de welzijnswet zal een bit danook niet ter sprake komen, wel de maníer van omgang.

Dat is toch precies wat wij ook zeggen en vinden? Het gebruik van het bit in sommige gevallen..

Ik snap niet dat je telkens iemand wilt 'verbeteren' terwijl we eigenlijk precies hetzelfde zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:46

Huertecilla schreef:
JoviBan schreef:
De NVBP staat voor geheel andere zaken, maar om dat te willen zien, moet je wel met een open mind hun website lezen.

...waarbij ík bit en welzijn niet kan koppelen en dus niet tégen bit ben.

Dat jij bit en welzijn niet kunt koppelen, betekent nièt dat er geen koppeling ìs. Die is er namelijk wèl.
Waarmee niet gezegd wordt dat ieder paard zonder bit gereden zou moeten worden, maar dat er weldegelijk paarden zijn die (tijdelijk) geen bit kunnen verdragen.
De NVBP is ook niet tegen het bit; dat is slechts een aanname/vooroordeel van jou.

Maar goed, is volledig offtopic allemaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 08:49

Pluizebolpum schreef:
De topic geeft mij het idee dat de inhoud van de Nota Dierenwelzijn 'natural' is. Imo is het alleen een soort van gedragscode om op een redelijke manier met paarden en paardensport om te gaan, als dat natural is heeft bokt er idd een heel aantal naturals bij Knipoog .

het was meer als pakkende titel Knipoog

In de discussie over paardenwelzijn is het werken met bitten/dekens etc ondergeschikt aan de huisvesting vind ik.
Ik zie nog liever een paard met ijzers lekker buiten staan met vriendjes, dan paarden zonder ijzers in een stal.

De paardensector moet paardgerichter gaan werken.

In de hoefslag nummer 22 heb ik een gepeperde brief geschreven waarin staat dat paardenwelzijn GEEN overheidstaak zou moeten zijn, want als dat zo is, betekent dat dat de paardensector kennelijk geen actie heeft ondernomen Boos! en geen eigen verantwoordelijkheid heeft genomen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 08:52

KiWiKo schreef:
ik wou dat we het hier voor elkaar kregen joh! vooralsnog is 365 weidegang hier in een straal van 25 km niet mogelijk

er zijn ook heel wat gebieden (waterland net boven amsterdam) waarbij mensen wonen op veen. Ik heb er ook gewoond, veen is net een soort moeras. ALLES zakt er in weg. Leg een tegelpad aan en een jaar later ligt het een meter diep Boos!

Voor drukbevoltke gebieden en of gebieden met slechte grond zou een HITactiefstal (nee ik heb geen aandelen) of iets soortgelijks al een hele verbetering zijn voor veel paarden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:00

Mijn stal bijvoorbeeld. Pling
(loopstal, helaas wel binnen, we zijn ook bezig met extra paddocks. ook blijven de paarden zo lang mogelijk buiten)

Ik ben vooralsnog gematigd postitief. Ik lees nu ook de agenda dierenwelzijn en zie dat de overheid zich ook wil gaan bemoeien met (verplicht?) vaccineren Nors opkijken

Ik lees nog even verder....

Ps ik woon ook op veen
<-----

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:30

Nicolletje schreef:
Ik lees nu ook de agenda dierenwelzijn en zie dat de overheid zich ook wil gaan bemoeien met (verplicht?) vaccineren Nors opkijken

Gaat jou nu ook een lichtje branden waarom ik me al jaren zo keihard opstel over de beslissingsvrijheid van de houder?! Het gaat er niet om of een valhelm verstandig is of dat een tetanusprik werkt. Het gaat niet om 12 of 24 uur weidegang.

Waar het om gaat is dat als de sector paard zichzelf niet in grote lijnen volgens de maatschappelijke normen van de 21ste eeuw reguleert, de overheid dat voor hen doet. Dan krijg je een set verplichtingen.
Dan is er snel te weinig en heel dure ´stalling´(weide), is beschermende kleding verplicht, een daadwerkelijk rijbewijs idem, beperkte toelating op de openbare weg, etcetera en´moeten´ er binnen een handvol jaren 200.000 paarden in de salami...
Ik heb geen mening over het goed/slecht van de inhoud van dergelijke maatregelen, alleen over het inleveren van vrijheid.

Ruiterij let op uw saeck.

hc

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:31

een HIT actief stal is echt niet voor alle paarden ideaal. Maar zitten we echt op die betutteling van de overheid te wachten.
Had inderdaad niet gelezen dat het ook voor andere dieren geld dan enkel paarden. Maar wanneer ik met mijn paard langs een nertsfokkerij rijd of langs een varkensboerderij of kippenfarm, dan denk ik doe daar dan meteen wat aan. In vergelijking hebben onze paarden het echt niet zo slecht. En welke welzijnsnormen bij welk dier horen dat vind ik dan weer zo'n discussie van voelen vissen wel pijn enz. Ik haal mijn kipjes altijd uit een legbatterij en je ziet duidelijk gedragsverandering en ook gedrag wat typerend is voor het houden van die beesten in kleine hokjes., bijvoorbeeld het killen van alles wat maar vliegt. Ik zou het liefst nog gisteren die beestjes die voor de nertsfokkerij worden gebruikt meer ruimte willen geven en minder soortgenoten. Vind dus dat daar geld en aandacht in gestopt moet worden en dat paardengedoe gewoon op de achtergrond moet.

Verplicht vaccineren wat een onzin, de betutteling ten top, dat heeft niets met dierwelzijn te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:50

Ik vind dus absoluut niet dat het houden van paarden naar de achtergrond moet.
Ik krijg tranen in mijn ogen bij het zien van 24/7 stal paarden, wat zich dan hobbie noemt.
Ik zeg daarmee niet alles moet maar 24/7 buiten, er zit imo ook nog heel wat tussen.

De nerts kip of wat ook wordt niet uit zijn hokkie getrokken en moet maar presteren naar het gerif van het baasje.
Wordt geen bult energie in gestopt aan brok maar mag niet een keer fris zijn.
Dat varken heeft het heel wat beter imo...die heeft veel minder last van de grillen van de mens.
Kou uit de stal moeten presteren.... en anders een boos baasje..waar hij dan weer geen donder van snapt...

En HC, dacht dat jij wel wist dat ik niet tegen een bit ben...rij er zelf mee Haha!
Ik ben wel tegen de hele dag op stal, weinig hooi en een hoop brok en het paard maar de schuld geven van fris zijn en daarmee, op welke manier ook, hem in het gareel trekken

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:56

Huertecilla schreef:
Gaat jou nu ook een lichtje branden waarom ik me al jaren zo keihard opstel over de beslissingsvrijheid van de houder?!
hc

Er was een tijdje geleden al een discussie over dierenbescherming en regels, toen ben ik al gaan nadenken.
Ik was al aan het nadenken over betutteling waar ik me zorgen over maak (denk aan plannen voor bestraling van groenten en fruit Scheve mond ) maar ik had tot toen nog geen link gelegd met paarden.

Dinopino schreef:
Verplicht vaccineren wat een onzin, de betutteling ten top, dat heeft niets met dierwelzijn te maken.

Dat is dus het probleem. Zodra de overheid zich ermee gaat bemoeien begint de betutteling.

Ik ben nog aan het lezen, maar het gaat niet zo snel. (ben ook aan het werk Bloos )
Ik citeer:

Streefbeeld
Een brede gezondheidszorg
Ik streef ernaar, dat in 2015 houders van dieren over de hele linie verstandig en deskundig met hun dieren omgaan en een beroep kunnen doen op een adequate veterinaire zorg; niet alleen in geval van (besmettelijke) dierziekten, maar ook voor brede (preventieve) gezondheidszorg. Dat geldt voor hobbymatig en commercieel gehouden landbouwhuisdieren, voor gezelschapsdieren en voor wilde dieren.

[...]

Overheidsbemoeienis wordt ervaren als inbreuk op de persoonlijke leefsfeer. Het gaat immers om een hobby en daar wil een houder al snel geen bemoeienis van wie dan ook. Toch zijn bepaalde garanties en regelgeving noodzakelijk, omdat de dieren uit de hobbysector ook in de reguliere voedselketen terecht kunnen komen.

[...]
Te bereiken resultaten:

• In 2011 is er in het beleid voor dierziektebestrijding, -preventie en I&R, waar mogelijk, specifiek maatwerk ontwikkeld voor hobbydieren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:06

De "nerts kip" Haha! hoeft inderdaad niet te presteren en die kent inderdaad geen afwisseling, die kent verveling. Sommige paarden willen liever aandacht ook wanneer dat inhoud dat ze geslagen en aangespoort worden met koude spieren. Negatieve aandacht is ook aandacht. Maar ik denk dat wanneer je het in verhouding bekijkt, de paarden die het slecht hebben zijn weg te strepen met de beesten in de bioindustrie. Met 20 paarden in een slecht doorluchte stal of met 2000 dieren in een slecht doorluchte stal. De varkens die niet kunnen wroeten in de stal en zeker zeer stresgevoelig zijn. En nertsdieren in een klein hokje en dan nog te spreken over de vele huiskonijnen en slachtkonijnen die geen soortgenoten kennen en ook bijna nooit uit hun hokje komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:10

Daar ben ik het dus niet mee eens
Stallen zijn niet slecht door lucht namelijk Lachen
Stress, daar krijgen ze "speelgoed" voor...vergelijk het maar met de appel bal enz die de paarden met stalontdeugden ook krijgen...
Want dat krijgen paarden ook niet zomaar...en iedereen kent er wel die dat hebben.
Dat zijn de paarden die het uiten, hoeveel meer zijn er die zich ook zo voelen?
Grote van stallen, aantal dieren enz allemaal bepaald in regels. Als ik hier een paard in een stal van 1 bij 2 zet mag ik dat...
Als ik hem eten geef doet niemand er wat aan.

Een ander nadeel bij paarden, in de zomer naar buiten, leren wat "vrijheid" is, in de winter weer op stal.
Die overgang kan toch nooit goed zijn voor zowel het geestelijke als lichamelijke?

Daar heeft een dier in de bio geen last van, die hoeft niet aan overgangen te wennen, die is geboren in gevangenschap en weet niet beter. Persoonlijk vind ik dat dan nog beter dan de veranderingen waneer het de mens uit komt...dat begrijpt een dier toch niet?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:20

Bloos gelukkig niet altijd met elkaar eens zijn, maar dit wil niet zeggen dat ik daarom alleen maar met een tunnelvisie je berichten lees. Je hebt inderdaad gelijk dat het steeds weer uit de kudde halen van paarden veel stress veroorzaakt. Een gemiddeld slachtdier wordt in totaliteit minder vervoerd. En transport is voor een paard stress.

Alleen het in de zomer naar buiten en leren wat vrijheid is dat vind ik weer een te menselijke benadering. (daar is een woord voor......) Denkt een paard aan vrijheid. Gaat hij niet gewoon ze behoefte na van eten en spieren strekken omdat ze stijf zijn en in de buurt blijven van soortgenoten. Paarden worden ook in stallen geboren vaak en zijn ook gedomesticeerd. Niet elk paard is blij in een kudde en kan daar ook van de stress doodgaan. Zij voelen zich in een stal veilig en geborgen. Maar loop eens voor de gein door een legbatterij of bij een varkenshouderij of nertsfokkerij. En daarna bij een gemiddelde manege. Ben benieuwd wat jij dan nog vindt.

Haha! moesten we eigenlijk allebei samen doen en dan kan ik misschien van mening veranderen of dat jij van mening verandert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:26

Ik heb daar vaak gelopen, vandaar mijn mening Lachen
Kennissen van mij hebben bijv nertsen, die staan blij piepend in de kooi, eten, eten te roepen Lachen
Net als op stal de paarden in koor beginnen te murmelen als ze de voerkar horen Lachen

Ik vind bijv een scharrelvarken ineens opsluiten heel gemeen, dat is wat ik bedoel, die kent de vrijheid.
Terwijl ik een varken gewoon zo opgesloten niet direct zielig vind.

Zo ben ik bijv tegen papagaaien die in het woud gevlogen hebben te vangen en in een kooitje te stoppen, maar niet tegen hier gefokte papagaaien.

En zo bedoel ik dat ook met een paard.
Lekker mogen spelen in de zomer. Hup in de winter weer op stal.
Weg vriendjes om te klieren en te knuffelen.
Zeker weten dat ze dat missen, vind ik geen menselijk interpretatie

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:38

Ik ben het wel eens met RK... bij waar ik de paarden altijd deed zijn ze vorig jaar begonnen vanwege ruimtegebrek de wpners met veulens voor 4 of zelfs 5 maanden op het land te gooien... de eerste 2 weken was het voor de oudere merries een drama... stonden s'avonds bij het hek...
Maar daarna!!! Echt super, 1 merrie liet het luchtzuigen achterwege. Waren allemaal rustig, veulens konden leuk spelen.

Nu staan ze weer thuis en komen ze s'nachts op stal... ik ben op dierendag wezen kijken bij de weide... en de schaafplekken zitten alweer op de flanken... dat de eigenaar de deur niet snel genoeg opentrekt (in dit geval is het niet zo dat de merrie geen respect heeft, ze is bang voor die mensen...).

Deze merries waren afgelopen winter ook allen extreem... de 1 sloeg de box kort en klein, de ander begon nog heviger te luchtzuigen. Nog 2 anderen deden niks anders dan schrapen. En dan ook nog zeggen dat de paarden in de box moeten blijven want naar buiten is verwennerij want de rest gaat ook niet. Nee als er maar 1 persoon is die het luchten van de paarden belangrijk vindt...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:52

maar diezelfde paarden die buiten kameraadjes hebben om te spelen en afleiding en gevechten met soortgenoten en strijd om de rang, zullen minder aandacht hebben voor jou met je voeremmer. Paarden die de hele dag niets anders hebben als afwisseling dan eten zullen onafhankelijk wie er aankomt iedereen tegemoet hinniken. Die nertsen hebben ook geen afwisseling alleen maar eten. Hun hele lijf is gebouwd en hun instinct ook op jagen. En ze krijgen hun eten voorgeschoteld.
Helaas woon ik tegenover een varkenshouder en zoals je weet kunnen die beesten schreeuwen wanneer ze honger krijgen. Maar ze worden zo vol gestopt dat hun eigen gewicht ze het bijna onmogelijk maakt om nog te kunnen bewegen. Je moet toch toegeven dat kippen die vrij rond scharrelen en de varkens die bij ons in sommige plaatsen ook vrij rondscharrelen een beter leven hebben. En die legbatterijkippen passen zich in een halve dag aan aan hun nieuwe "vrijheid"en mogelijkheid om te kunnen scharrelen.

Paarden nu 24 uur op de wei laten zou voor vooral de schetlanders zeer funest kunnen zijn. Het fructaangehalte is veel te hoog wanneer het vriest met dus een hoge kans op hoefbevangenheid.
Hoe wil je dit de overheid allemaal gaan duidelijk maken in hun richtlijnen. Een goede regel vind ik bijvoorbeeld verbod op stands. En het verbieden van het houden en fokken van slechts een veulen. Een veulen moet ook in gezelschap op groeien. Een paard alleen in de wei viindt ik zieliger dan 20 paarden in een stal. Weet niet wat het grootste leed is, maar ik denk dat verveling een groot punt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:09

Dat is zeker gemaakt om te jagen, maar nooit hebben ze dat mogen doen en zeker niet dan een paar maanden wel, paar maanden niet.
Ze kennen het dus niet.
Maar verder worden ze wel met rust gelaten, moeten geen dingen als luisteren enz.
Worden niet afgebeuld omdat ze de zin niet doen van de ruiter...die vervolgens geen link legt waarom het dier zo doet...
Dat is manier van kwelling die een dier in de bioindustrie niet kent.
Verder zijn daar dus regels over huisvesting, ventilatie, enz enz.
Bij paarden niks.

Zoals ik eerder aangaf gaat het mij niet over 24 uur op de wei...
Maar ook niet alleen maar beperkte beweging als rijden stapmolen of longeren
Ik vind dat elk paard minstens 1 uur (vind dat persoonlijk te weinig, maar goed laten wel lief zijn voor de randstad) met een ander paard vrije beweging moet hebben.
Dat hoeft geen weiland te zijn, een goed gedraineerde paddock volstaat ook.
Minstens 1 uur voor echt sociaal contact. Rollen, rennen, staan soezen in de zon.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:27

runningkawa schreef:
Ik vind dat elk paard minstens 1 uur (vind dat persoonlijk te weinig, maar goed laten wel lief zijn voor de randstad) met een ander paard vrije beweging moet hebben.

Wat wie dan ook in de sector vindt is niet belangrijk.

De onderbouwende informatie voor de welzijnscriteria ís al door en uit wetenschappelijke bronnen gedefinieerd.

Jij RK, komt elke keer met in JOUW ogen ´goed genoeg´ en dat houdt een compromis in. Een compromis op basis van jouw eigen belangen, jouw kennis en ervaring, joúw etcetera als RUITER.
Dat is als uitgangspunt voor het welzijn van het páárd niet relevant.

Stap 1. is definieëren wat het páárd in een ideaalscenario zou hebben: dat is al gebeurd.
Stap 2. is contstateren wat de situatie ís: dat is al gebeurd.
Stap 3. politiek. Het spel tussen wat zou moeten, wat de maatschappij vind, wat de betrokkenen vinden = politieke haalbaarheid. De aftrap is nu gegeven.

De bal ligt nu bij de sector. Die sector zou er goed aan doen om de randvoorwaarden, de omvang van het speelveld, wat de wetenschappelijk inbreng is, op te halen bij de overheid of bij de bronnen van de overheid.
´Vind´ is geen criterium meer. Dat stadium is voorbij.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:30

met andere woorden, gooi maar een slotje op het topic, want wat wij nu ervan denken is niet bespreekbaar, heeft geen nut....

Vraagje HC, waarom kom jij dan in dit topic voorbij wat op een discussie forum staat???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:36

runningkawa schreef:
met andere woorden, gooi maar een slotje op het topic, want wat wij nu ervan denken is niet bespreekbaar, heeft geen nut....??

Zo kán je het interpreteren doch dat is incorrect. Het is inderdaad nutteloos om te willen discissiëren over wat voor een páárd belangrijk is of niet. Wat de sector víndt van weidegang of het aantal uren is een punt van háálbaarheid.
Wat kan is je als speler in het spel mengen. Het spel van de politieke haalbaarheid.
Wie daarbij over een gepasseerd station blijft praten mist de boot nog verder. Voor het páárd is 24/7 met een aantal familiegroepen op een hééél grote ´weí´ de inzet, een verbod op het houden van rijpaarden feitelijk Pling

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:40

Citaat:
Voor het páárd is 24/7 met een aantal familiegroepen op een hééél grote ´weí´ de inzet, een verbod op het houden van rijpaarden feitelijk

Dat is jou idee van dit topic en wat ze bedoelen...mag je dan net zo min aanhalen als wat ik er van denk...

Maar goed weer ontopic zonder overloos gezever of het hier over hebben nut heeft...zit een kruisje voor op je scherm...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:46

Ok, dan nu even een stukje ter referentie.

De overheid is GEEN PARTIJ!!

Wat de overhied doet is regelen dat wat in de samenleving gebeurt volgens de normen van die samenleving gaat.

Mbt dierenwelzijn en in dit specifieke geval paardenwelzijn is er een verschil tussen de maatschappelijke norm en wat er in de paardensector gebeurt.

Wat de óverheid betreft is er geen standpunt mbt de invulling. Daarom heet het ook OVERheid. De overheid haalt bij de wetenschappers data op, in de maatschappij wat het draagvlak is en bij de betrokkenen een aantal haalbaarheidsfactoren. De rest is een kwestie van implementatie.

Wat dít topic betreft is de ts een melding van ´de spelen zijn geopend´.

Wil je nu weten wat een parameter is, de welzijnscriteria van het paard zoals de wetenschap die opstelt, dan moet je bijvoorbeeld bij Wageningen aankloppen, niet hier Haha!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:49

zucht..... No Cheer

Om jou woord maar ff te gebruiken....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:54

runningkawa schreef:
Dat is jou idee van dit topic en wat ze bedoelen.....

Je mist nog steeds de kern. Dit is niet wat ík ´vind´.

Het spel is het paardwelzijn in de NL maatschappij.

Één inzet is het belang van het paard en dat wordt als uitgangpunt gedefinieerd door de wetenschap. Het belang van het paard omvat bijvoorbeeld níet opgesloten worden en níet bereden worden en wél zonder menselijke inmenging de interactie ter voortplanting met soortgenoten aan te gaan.

Erg grappig feitelijk dat ik als niet-natural dat hier op het natural deel moet uitleggen Haha!

Zou het dan toch correct zijn dat ´natural´ alleen op het feelgood van de ruiter betrekking heeft? Vork

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:59

runningkawa schreef:
Dat hoeft geen weiland te zijn, een goed gedraineerde paddock volstaat ook.
Minstens 1 uur voor echt sociaal contact. Rollen, rennen, staan soezen in de zon.

Het absolute minimum, en dat heet niet voor niets 'absoluut minimum' voor een paard om te kunnen bestaan is 3 uur sociaal contact per dag. Dat is wetenschappelijk vastgesteld.
Ik vraag me af hoeveel stallen in NL die absolute bodem uberhaupt halen. En sociaal contact is niet 'neuzen door de tralies'.