Veulen bijvoeren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Veulen bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:22

Hoeveel merriebrok krijgt ze?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:26

En hoe bedoel je dat haar voeding matig was?
Heeft ze ergens een tekort aan?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:31

Haar voedingstoestand is matig, ze is geen vel over been, maar als je haar scheert hou je niet al te veel over. Ze heeft gewoon duidelijk een tekort aan voeding gehad. Op dit moment heeft ze dus een achterstand qua vitamines en mineralen.

Ze krijgt 2x op een dag, en dan 2x 1kg of in totaal 1 kg... weh, zoveel informatie, dat ik nu even niet meer weet hoeveel ze nou precies krijgt Nagelbijten / Gniffelen En onbeperkt hooi/kuil.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:53

Ik zou niet te snel willen "corrigeren" op die voeding. Met 1 of 2 kilo merriebrok (liever 1) zou ik niet teveel ander spul erbij doen. In merriebrok zit een zeer redelijke hoeveelheid vitamines en mineralen. Je zou in mijn optiek wel een keer een vitaminespuit kunnen geven, zeker kort na een verhuizing en bijbehorende veranderingen, maar ga niet teveel brokken en supplementen erin stoppen. Gewoon veel en goed hooi aangevuld met 2x een halve (of driekwart) schep merriebrok. Merriebrok is vrij "vet", dus voer niet teveel. Als je ziet dat ze vlot ronder wordt, minder dan je hoeveelheid merriebrok of ga over op gewone onderhoudsbrok/muesli.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:33

Achilles schreef:
JoviBan schreef:
Een veulen heeft géén brokkies nodig.
Deze periode, nu er niet zoveel meer in het gras zit, kun je wel wat extra mineralen en vitaminen geven d.m.v. een Pavo koek (of eventueel wat brokjes, maar geen kilo's!). Verder onbeperkt hooi en een liksteen in de wei.

Mijn inmiddels jaarling (bijna anderhalf) heb ik nooit brokken gevoerd. Op gras, hooi, liksteen en winterperiode Pavo koek, .

Nogmaals, advies van Pavo zelf : een pavokoek voorziet volwassen dieren in hun behoefte en veulens niet.
De Summerfit koeken zijn afgestemd op de behoeftes van
volwassen paarden dus eigenlijk niet geschikt voor jouw opgroeiende veulen.
Als je toch nog een krachtvoer zou willen voeren bij de Podo Suply dan kun
je de muesli Natres Best voeren, die bevat weinig eiwit en is laag in
suiker en bevat geen haver. Dus alleen als je denkt dat je paard nog wat
meer energie nodig heeft om te groeien zou je dat erbij kunnen geven.
het allerbelangrijkste is de de Podo Suply.

Dus wil je je veulen zo natuurlijk mogelijk houden, geef het dan in ieder geval podo suply, is een handje vol en je veulen groeit er gezond mee op.

moet jij de voedingswaarden is naast elkaar gaan houden. Zit niet veel verschil in moet ik zeggen!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:34

Zoek het verschil tussen een pot wortels van Hak en een potje wortels van Olvarit. Knipoog

Wat afgestemd is op een volwassen dier is niet afgestemd op dat van een opgroeiend dier.
Mischien is het verschil niet groot maar wel groot genoeg.

Citaat:
een pavokoek voorziet volwassen dieren in hun behoefte en veulens niet.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:36

Ik heb besloten Sense wel het supplement te geven, zo weet ik zeker dat ze alle vitamines en mineralen binnekrijgt naast haar gewone merriebrok.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:13

Ik heb mijn veulen niet bijgevoerd.
De merrie kreeg Pavo Liga,en het veulen at af en toe wat mee.
Verder had ze een liksteen en onbeperkt kuilgras.
(veulen was ruim 9 maanden toen ze werd afgespeend)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 14:57

Oh, nou kijk maar uit dan dat je niet heel bokt over je heen krijgt..
Ik ben dit topic gestart nadat ik me goed had laten informeren over het NIET bijvoeren van een veulen en was benieuwd naar ervaringen van mensen die hun veulen ook NIET bijgevoerd hadden.. Ik plaatste het onder NATURALS notabene!

Vervolgens ging iedereen vol in de aanval, ben ik helemaal ziek ge-PM't, zou mijn idee je reinste waanzin zijn, zou het onder dierenmishandeling vallen etc.

Ik was toen net nieuw op bokt, zo nieuw dat ik schrok van de scherpe toon hier, zo geschrokken dat ik in ditzelfde topic heb aangekondigd dat iedereen weer rustig adem kon halen omdat ik mijn veulen wel zou bijvoeren. (Terwijl ik dat uiteraard niet van plan was en dus ook niet doe.)

Dit draagt niets meer bij hier maar het moest even van me af... Haha!

Grrr, virtueel pesten! Duivel Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:30

Ik doe wat me goed dunkt.
Als ik denk dat mijn veulen het beter doet zonder biks,dan geef ik geen biks.
En als anderen zich daar druk over maken,ach..ik maak me weer over andere dingen druk. Clown
Ik maak me bijv. druk dat er mensen zijn die met 3 maanden hun veulen afspenen.

Ik heb mijn veulen tot ruim 9 maanden bij de moeder laten lopen,en tot die tijd dronk ze dus elke dag moedermelk.
Ik ben van mening dat daar al genoeg inzit,en als ze kuilgras wil eten dan mag dat.
(dat deed ze dus ook)
Na de 9 maanden heb ik haar 2 maanden alleen gezet,met andere vbeulens,en toen kreeg ze alleen kuilgras.

Daarna heb ik moeder en kind weer bij elkaar gezet,en zo staan ze nu nog steeds.
(samen met andere paarden hoor,niet met z'n tweetjes)
Het veulen is inmiddels een jaarling van ruim anderhalf.
Ze hebben onbeperkt kuilgras,en een liksteen.
Deze foto is van een week of 3 geleden,zien ze er zielig uit?:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I6ITIQO7.jpg
De witte is de jaarling,de ander is de moeder,die is 1.60,en de jaarling is haar qua hoogte al voorbij geschoten. Clown

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 09:01

Uiteraard doe je wat je goed dunkt! Doe ik ook hoor..
Het was meer dat ik net kwam kijken hier (Zat hiervoor alleen op paardnatuurlijk.. Das ook wel héél anders! Tong uitsteken ) en me lam schrok dat meningen zo konden verschillen hierover..

Ze zien er inderdaad fantastisch uit! OK dan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:05

Hey TS, wat lastig idd, ik weet niet of je perse met deze brok verder wilt; heb echter zelf PAvo Podo Grow gebruikt voor mijn veulen en twenters, zou dat iets zijn? Dan is het idd raadzaam om het voer langzaam om te schakelen. mbt Ruwvoer is het hetmooiste als ze onbeperkt kan eten.
Als het om brok gaat qua hoeveelheid zou ik het langzaam opbouwen, beginnen met 1 schep en ik denk dat 2 zat is voor jouw dier.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 09:16

Detour, welke TS bedoel je nou?? Want ik ben er nl alláng uit! Pling

Er is in dit topic een nieuwe vraag gesteld door 'splash'.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:16

Oh, sorry! dat zag ik niet. Mag ik vragen hoe je het hebt opgelost? Wat een verhaal trouwens over Splash in je profile!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 09:31

Geeft niet!! Hoe ík het heb opgelost? Of splash? Haha, handig dit... Tong uitsteken
Ze drinkt nog bij de moeder en heeft onbeperkt gras en hooi ter beschikking. Gaat prima!
Ik heb wel besloten haar langer bij de moeder te laten drinken ivm belangrijke voedingstoffen in de moedermelk.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:33

Oke, dan begrijp ik het. idd lekkere communicatie. Ik doelde op het witte paard wat zgn was afgespoten maar wat je hebt teruggevonden!