ben het helemaal zat!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: ben het helemaal zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:36

Snoevie schreef:
als je echt zo goed voor je paard en natural wil zijn zet je hem of haar lekker in een kudde en rij je er niet op.......
maar dat vinden we over het algemeen toch te leuk om te laten.

ik ben het ook niet met alles eens wat ik hier lees(zacht uitgedrukt)maar ieder doet het nu eenmaal op zijn of haar eigen manier en dat hebben we te respecteren.

Er wordt altijd dat rijden bijgehaald als je natural bent. 'Als je écht natural wilt zijn; Zet hem dan in een stuk wei en kijk er nooit meer naar om' heb ik al vaak gehoord. Rijden en natural zijn staat los van elkaar, je kunt je paard zo natural mogelijk houden en zo paardvriendelijk mogelijk rijden, dat is wat ik doe en de meeste naturals die ik ken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:42

Als mensen een paard op stal zetten en hij reageert agressief en chagrijnig, dan moet het beest er nog aan wennen. Maar als we een dier dat z'n hele leven al op stal staat op de wei willen gooien en hij reageert wat onwennig, dan is het zielig en zetten we niet door.

Stal Mansour heeft ook problemen gehad toen het overstapte op het HIT-actief systeem. De eigenaar had even z'n twijfels, maar na 3 maanden waren alle paarden gewend en nu is de eigenaar heel tevreden met zijn keus.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:51

Visconti schreef:
Citaat:
komt altijd vrolijk naar me toe!

sinds wanneer is dit positief Verward ooh ja, sinds de penny wordt gepubliceerd

Wanneer is het dan wel goed? Als je paard zich niet laat vangen als je met hem wilt rijden? Dan doe je dus ook iets niet goed, want hij heeft er schijnbaar geen plezier in.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:14

Bandida schreef:
Citaat:
Mijn hengst gaat zelfs als er merries in zijn harem hengstig zijn GRAAG mee

De zoon van jouw hengst liet gisteren zijn nog volle emmer voer staan om heel overdreven te komen knuffelen.

Kijk uit hoor Bandida want sinds wanneer is dat goed?! en je bent nu wel een penny hoor! Clown Knipoog

Geniet er maar lekker van, van die práchtpaarden in het uitzicht op de helling achter jouw huis, die vrolijk komen als ze je zien omdat ze nieuwsgierig zijn naar wat je nú weer voor leuks gaat doen. Jouw ´act´ met de trekker moet voor hen toch ook amusant zijn toch Duivel Ach gut

hc

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:12

girlie1985 schreef:
Zoals de titel als zegt, ben ik het helemaal zat! Ik zit al een groot deel van mijn leven in de paardenwereld en ik zie daarin zoveel leed! Paarden die 23 uur per dag op stal staan (vaak met veel te weinig of geen hooi om op te knabbelen)en daarna gelijk in een krul getrokken worden, en dat mensen dan niet begrijpen waarom hun paard vervelend is........................! Verder zie je ook zoooooveel mensen die gewoon geen geduld hebben met hun paard en dus maar boos worden, aan de teugels gaan trekken etc Terwijl het paard geen idee heeft wat het baasje van hem wil!
Ik ben nu op zoek naar een veulen en ga deze dus een heel ander leven geven dan de zielige paarden die ik heb gezien. Eerst lekker in de opfok, daarna op een natuurlijke en rustige manier vertrouwd met hem raken en natuurlijk bitloos rijden! Ook ga ik hard opzoek naar een uitloopstal waar hij/zij 's winters kan staan, ipv een vierkant hok!!!

Zijn er nog meer mensen die er zo over denken? Ik heb het vermoeden van wel................

groetjes

Ik heb eigenlijk best medelijden met iemand die zo kortzichtig is en alleen maar in hokjes kan denken

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:15

Dat ben ik ook met je eens.
Mijn vader is een "traditionele" paardenman.

Als ik bekijk hoe hij met zijn paarden omgaat dan zie ik veel dingen terug zoals dat door Naturals omschreven wordt.
Het grappige is dat we nu iemand op stal hebben die meer die kant opgaat in de omgang met het paard en toch "gewoon" rijdt.

Wij zijn gewoon niet in hokjes te stoppen Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:30

Ik vind het trouwens wel maf dat veel mensen zo "boos" op de TS reageren ?

Die zegt niks raars hoor , ze zegt dat ze veel ellende gezien heeft qua huisvesting en omgang met paarden. Dat kennen we allemaal wel. Ze zegt niet dat iedereen dat doet ofzo , dus helemaal geen reden om haar zo neer te sabelen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:33

hmmz, zoals ik het bericht lees is elk paard wat niet natural gehouden wordt zielig, en is het of het een, of het ander. Dus in hokjes denken.
Mijn paard staat ook in een 3x3 box, is ze nu ook zielig?
De groep die TS beschrijft is maar een hele kleine groep, die niet goed bezig is, maar het gros van de paardenmensen gaan gewoon goed met hun paard om, of dat nu natural is of niet

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:37

stef schreef:
Mijn paard staat ook in een 3x3 box, is ze nu ook zielig?
Niet als ze er een paar uur per 24 uur in staat.
Als ze er de hele dag en nacht in staat is ze zeker zielig ja.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:37

stef schreef:
girlie1985 schreef:
Zoals de titel als zegt, ben ik het helemaal zat! Ik zit al een groot deel van mijn leven in de paardenwereld en ik zie daarin zoveel leed! Paarden die 23 uur per dag op stal staan (vaak met veel te weinig of geen hooi om op te knabbelen)en daarna gelijk in een krul getrokken worden, en dat mensen dan niet begrijpen waarom hun paard vervelend is........................! Verder zie je ook zoooooveel mensen die gewoon geen geduld hebben met hun paard en dus maar boos worden, aan de teugels gaan trekken etc Terwijl het paard geen idee heeft wat het baasje van hem wil!
Ik ben nu op zoek naar een veulen en ga deze dus een heel ander leven geven dan de zielige paarden die ik heb gezien. Eerst lekker in de opfok, daarna op een natuurlijke en rustige manier vertrouwd met hem raken en natuurlijk bitloos rijden! Ook ga ik hard opzoek naar een uitloopstal waar hij/zij 's winters kan staan, ipv een vierkant hok!!!

Zijn er nog meer mensen die er zo over denken? Ik heb het vermoeden van wel................

groetjes

Ik heb eigenlijk best medelijden met iemand die zo kortzichtig is en alleen maar in hokjes kan denken

sluit ik me 100% bij aan Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:39

tsja...wat wil je hier mee bereiken? ik ben natuurlijk als natural blij dat er weer een natural bij is gekomen. maar er zijn al zoveel topics over hoe zielig sommige paarden zijn. 1 paardje kopen en die wel op een (wat wij denken) goede manier laten leven is leuk voor dat ene paardje. ik hoop dat je er veel plezier mee gaat hebben. ik heb hetzelfde gedaan als jij. maar je redt er echt de wereld niet mee. en denk je dat een paddock wel lekker is voor een paard?

@ stef: ja dat vind ik wel zielig. geen enkel paard hoort in een hokje van 3 bij 3. een paard is een vluchtdier en moet kunnen vluchten. een paard is van nature claustrofobisch. die hoort niet in een klein stalletje...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:41

pmarena schreef:
dus helemaal geen reden om haar zo neer te sabelen...

Nee? Wat dacht je van angstagressie Pling Knipoog

Serieus Bianca, het ´natural´ is een parallelle hoofdstroom geworden en met allerlei oneigenlijk geneuzel inhoudelijk ver van de hier gepasseerde éthische kern geraakt.
Bitloos, ijzerloos, boomloos, spoorloos maar dan als ´de weg kwijt´ Duivel

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:52

stef schreef:
hmmz, zoals ik het bericht lees is elk paard wat niet natural gehouden wordt zielig, en is het of het een, of het ander.

Het heeft niets met ´natural´ van doen Stef. Wel met ethiek. Wanneer je werkelijk objectieve welzijnsnormen zou hanteren zou je een paard alleen onder paardgerichte (= volgens de ethologie van het paard) omstandigheden houden.
Dat je het dier laat werken voor de kost is niets meer mis mee dan dat wij dat zelf ook doen. Daarbij dienen dan net zo logisch als voor ons bepaalde paardgerichte ARBO-omstandigheden te gelden.

De kennis voor het invullen van de randvoorwaarden van het bovenstaande is laagdrempelig geschikbaar. Dat is geen excuus om het niet voor elkaar te hebben.

Onder de streep dient ELKE RUITER
1. het paard volgens díens welzijnbehoeftes te houden
2. paardgericht te rijden
en zo niet, neem je een loopje met de ethiek van modern welzijnsdenken.

Het heeft niets met een ´hokje´van doen, hooguit met het hokje waar de geest van de ruiter in wegkruipt om te kunnen rijden zonder wat aan de suboptimale omstandigheden van het paard te hoeven doen.

Dat veel ruiters een uitdaging hebben omdat ze op de ´rijdende trein´ van hun omstandigheden zitten of hun springstok gewoon te kort is, is helder. Allemaal rédenen, geen excuus.
Paardijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid, een welzijnsverantwoordelijkheid.

Tja en als iemand het spiegelbeeld niet leuk vindt.... is dat niet het probleem van degeen die de spiegel ophoudt Haha!

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 19-10-07 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:52

ikenindi schreef:
tsja...wat wil je hier mee bereiken? ik ben natuurlijk als natural blij dat er weer een natural bij is gekomen. maar er zijn al zoveel topics over hoe zielig sommige paarden zijn. 1 paardje kopen en die wel op een (wat wij denken) goede manier laten leven is leuk voor dat ene paardje. ik hoop dat je er veel plezier mee gaat hebben. ik heb hetzelfde gedaan als jij. maar je redt er echt de wereld niet mee. en denk je dat een paddock wel lekker is voor een paard?

@ stef: ja dat vind ik wel zielig. geen enkel paard hoort in een hokje van 3 bij 3. een paard is een vluchtdier en moet kunnen vluchten. een paard is van nature claustrofobisch. die hoort niet in een klein stalletje...

mijn paard en pony staan dan wel in een grotere stal maar zijn echt niet zielig, gaan de hele dag op de paddock en hebben altijd wat te knabbelen, en krijgen 2 keer per dag beweging. Vind het erg zielig dat er zo kort door de bocht word gedaan.
En dit is al het honderdste topic, en heeft weinig uitkomst.

En het allermooiste is, mijn paarden zijn opgewekt,enthousiast en in mijn ogen gelukkig, dit kan ik niet zeggen van sommige paarden die dag en nacht in de modder staan te dabberen.. Niet aanvallend bedoeld, maar om een idee te geven van het extreme waar hier vanuit word gegaan. Het gaat eigenlijk helemaal nergens over, alsof je je als 'natural' moet verdedigen tegen de 'o zo gemene grote groep ruiters die het niet zo aanpakken'.

Als je toch zo overtuigd bent over jou manier van omgang, is zo'n topic nergens goed voor en laat je iedereen in z'n waarde. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:00

Kaitlin schreef:
mijn paard en pony staan dan wel in een grotere stal maar zijn echt niet zielig, gaan de hele dag op de paddock en hebben altijd wat te knabbelen, en krijgen 2 keer per dag beweging. Vind het erg zielig dat er zo kort door de bocht word gedaan.

Hoezo ´kort door de bocht´???
De wetenschappelijk onderbouwde welzijneisen zijn helder. Voldoe je daar niet aan dan voldoe je daar niet aan.
Daar kan jij dan van vínden dat wat jij doet goed genoeg is maar dat verandert niets aan het feit dat je niet aan de welzijnscriteria voldoet.
Wie wil je daar dan op aankijken?!

Dit blijft een actueel topic zo lang ruiters hun compromissen met de welzijnscriteria voor het paard blijven vergoeilijken met allerlei ´ja maar...´.

Iedere ruiter weet (of zou moeten weten) wat het paard als welzijnseisen stelt. De rest is driewerf geneuzel.

hc

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:06

ikenindi schreef:

Generaliserend dus weer... Kan best dat een paard van nature claustrofobisch is... die van mij niet hoor. Als ze buiten staan en ik wil er 1 uit de wei halen, wil de ander mee (en nee, ze blijft dan niet alleen in de wei) Nu weet ik al welk antwoord er komt: Ja, hij krijgt zijn eten op stal.. In de wei heeft ie ook eten.
Een stalpaard (die van mij alleen in de winter trouwens, de kleigrond hier staat niet toe dat paarden 24/7 buiten staan, heb vorig jaar al een kreupele shet gehad doordat ze uitgegleden was) is niet per definitie zielig.
Ik geef in een ander topic aan: zolang mijn shet nog steeds vrijwillig voor me gaat liggen, zit het wel goed

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:21

Ik kan maar 1 ding zeggen!! Kijk goed naar je paard!! Maar 23 uur op stal of iets in die trant das dierenmishandeling imo dus! En ook elke vorm van hulpteugels enz....

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:24

Huertecilla schreef:
ksb schreef:

Hoezo ´kort door de bocht´???
De wetenschappelijk onderbouwde welzijneisen zijn helder. Voldoe je daar niet aan dan voldoe je daar niet aan.
Daar kan jij dan van vínden dat wat jij doet goed genoeg is maar dat verandert niets aan het feit dat je niet aan de welzijnscriteria voldoet.
Wie wil je daar dan op aankijken?!

Dit blijft een actueel topic zo lang ruiters hun compromissen met de welzijnscriteria voor het paard blijven vergoeilijken met allerlei ´ja maar...´.

Iedere ruiter weet (of zou moeten weten) wat het paard als welzijnseisen stelt. De rest is driewerf geneuzel.

hc

Dus omdat mijn paarden wél in boxen van 3 bij 5 staan en de hele dag buiten zijn ze niet zielig, maar een paard dat in een stal van 3 x 3 staat en maar 2 keer per dag z'n stal uit gaat is wel zielig.. Ja, dat vind ik kort door de bocht om maar een voorbeeld te geven Clown

En als alles zo zwaar genomen moet worden als jij verwoord, doen we hier in Nederland wel iets verschrikkelijk fout.

Het komt allemaal heel verstandig over, met 'wetenschappelijk onderbouwde welzijneisen', maar dit voegt in mijn ogen niets aan het topic toe, en daar wil ik het bij laten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:30

Ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen.. Maar daar gaat ie dan Ja :

Ik ben het volledig met HC eens in deze.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:16

Anya schreef:
Ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen.. Maar daar gaat ie dan Ja :

Wat is daar de toegevoegde waarde van?

Citaat:
Ik dacht niet

Ah, het is me helder Knipoog

hc

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:17

Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:06

Huertecilla schreef:
Onder de streep dient ELKE RUITER
1. het paard volgens díens welzijnbehoeftes te houden
2. paardgericht te rijden
en zo niet, neem je een loopje met de ethiek van modern welzijnsdenken.

OK dan! En het streven naar paardgericht houden en rijden heeft niets van doen met meer of minder 'natural' zijn, en al helemaal niets met de term op zich.

Citaat:
En als alles zo zwaar genomen moet worden als jij verwoord, doen we hier in Nederland wel iets verschrikkelijk fout.

Niet alleen in Nederland uiteraard. Maar ja, ik denk dat er best rekening mee kan gehouden worden dat daar 'op een dag' op die manier over geoordeeld zal worden door de samenleving (= niet noodzakelijk paardenhouders/ruiters).

@ HC: ja de trekker rijdt hier soms met mij. Blij dat die beesten niet kunnen praten Haha!