Paard zonder bit beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard zonder bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:00

Klopt Ja
Maar imo rij je je paard dan verkeerd.

Quera, dan vraag ik me af of je niet teveel doet met je hand (niet gemeen bedoeld) En sommige paarden hebben echt erg weinig hand nodig.

Kawa heeft een gevoelig mondje, kom ik daar teveel in gaat hij dreigen met steigeren, hou ik dan nog steeds "vast" komt hij zeer hoog omhoog.

Longeren met een erg losse bijzet lukt daarom ook niet. (strakke bijzet maar nooit gedaan Tong uitsteken )
Als hij druk voelt, die niet weg gaat, gaat hij omhoog en als het dan nog niet weg gaat klapt hij achterover Lachen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:02

runningkawa schreef:
Klopt Ja
Maar imo rij je je paard dan verkeerd.

Quera, dan vraag ik me af of je niet teveel doet met je hand (niet gemeen bedoeld) En sommige paarden hebben echt erg weinig hand nodig.

Nee
hij is vroeger verziekt door mensen,(lees: Te klein zadel paard ging in staking. veel getrekt en het paard kreeg er een harde mond door waardoor het niet reageerde zoals het moest. hup dan een scherper bit erin. tot een scharenbit aan toe.) vandaar dat hij nu helemaal in paniek raakt als hij een bit in krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:04

Ja oke...dan kan ik dat wel begrijpen Ja
Logische reactie dan. Gelukkig werkt dat niet bij het gemiddelde paard zo Lachen

Lekker dat bit weg laten bij hem waar hij een trauma van heeft.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:06

runningkawa schreef:
wat is er anders?
Persoonlijk merk ik geen verschil Lachen

Als er wel verschil is rijd imo iemand verkeerd met het bit...op een manier zoals het eigenlijk niet bedoeld is Lachen

Eerst komen zithulpen, dan beenhulpen, dan teugel hulpen....
Daardoor is dat laatste zo klein omdat je eerst de rest al hebt gehad, dat het niet veel meer maakt wat je hebt..bit of niet Lachen

Maar goed..mijn idee ervan Lachen

Ik deel je mening helemaal, in mijn ogen is er helemaal geen verschil, behalve als je een ruiter bent die teugelhulpen op eerste plaats zet. Wat nog veel gebeurd, maar dat word ook nog vaak zo aangeleerd op manege's. Uitzondering daar gelaten bij een paard met problemen aan de mond natuurlijk.

Verder vind ik het enorm spijtig dat mensen in een goede discussie dom worden genoemd, zegt voor mij meer over de mentale capaciteit van die bepaalde persoon. Dan de personen die vragen om een normale uitleg te geven. Als je op een moment komt, waar je geleerde woorden moet gebruiken om slim over te komen zit je verkeerd. Kennis verdelen is, de grens van gedachten verleggen. En op een punt waar je zelf grenzen stelt, ben je wederom enorm verkeerd bezig.
Maar goed, mijn teksten zijn ook moeilijk leesbaar... maar ik doe er wel alles aan om die te verbeteren.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:07

runningkawa schreef:
Ja oke...dan kan ik dat wel begrijpen Ja
Logische reactie dan. Gelukkig werkt dat niet bij het gemiddelde paard zo Lachen

Lekker dat bit weg laten bij hem waar hij een trauma van heeft.

inderdaad ,
en bij het andere paard wat we hadden zijn we gelijk bitloos begonnen met inrijden omdat het ons zo beviel. en dat pakte ze super op. maar denk wel dat ze met bit gereden kon worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:09

Ik vind het idd ook een kwalijke zaak dat er op de meeste maneges niks met zit hulpen wordt gedaan.
Stampen is harder
Sturen is aan 1 teugel trekken, remmen aan alle 2 gaan hangen.

Dan is het ook niet raar dat als het zo geleerd wordt dat een overgang naar bitloos niet te doen is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:15

runningkawa schreef:
Wat is de juiste dikte? (niet dat ik je op wil praten met bit te gaan rijden hoor)
Veel mensen hebben een te dik bit, omdat men vroeger steeds riep, dik is beter....klopt...tot op bepaalde hoogte Ja
En heb je al ongebroken geprobeerd...heel fijn bit voor kleine mondjes of een laag gehemelte, of paarden die gewiebel in de mond niet fijn vinden Lachen

Ik ben ooit naar een vrouw in Engeland geweest die bitten maakte, dat beroep hebben ze hier in Nederland niet eens. Ze ging eerst bij het paard in de mond kijken, keek naar de dikte van de tong, de ruimte in de mond en zocht daar het geschikte bit bij. Wat blijkt dus, Nederlandse warmbloed paarden schijnen een extreem dikke tong te hebben, waardoor een dik bit eigenlijk altijd te dik is. Ze moeten dus het liefst een wat dunner bitje, wat dus eigenlijk onvriendelijker is maar voor het Nederlandse Warmbloed paard waarschijnlijk vriendelijker omdat het dan beter past.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:22

Misschien helpt het om te je teugels gewoon lang te houden en proberen met je benen te sturen of zoals ik ook doe nekreining.
Ik denk dat als jedat kan en dus geen druk in de mond hoeft te leggen dat je ook gewoon zonder bit kan rijden.
Want waarvoor zit hij er dan nog?
En als hij alles goed doet met bit maar zodra je hem afdoet en hij zoiets heeft ja mooi nu kan ik gaan en staan waar ik wil,dan is er echt iets niet goed in de verstandshouding van je paard.
Dan kan je hem dus niet vrijwillig bij je houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:23

Klopt helemaal Ja

Gelukkig zijn ze daar in Nederland ook achter aan het komen Ja (tenminste de mensen die zich er wat in willen verdiepen)

De dikke bitten zijn gewoon meestal te dik.

Zo heb ik bij Zanda ook in zijn mondje gekeken en ik zie ook dat zijn tong en gehemelte erg weinig plek hebben.
Ik heb 'm eerst een dubbel gebroken bitje in gehangen...eigenlijk tegen beter weten in...geen dikke overigens, maar hij vond dat niet fijn.

Daarna ongebroken, dat kan ook niet zo snel tegen het gehemelte drukken en hij vond dat meteen prima Lachen
Ook geen dikke rubber oid, want dat is ook altijd te dik Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:15

Mijn vriend geeft clinics over gebitverzorging en effect van teugelhulpen op paard en gebit en de eventuele vergroeiingen van tandvlees, mondhoeken en tanden/kiezen. Ik heb het hele scala aan bitten de revue zien passeren. Ben het overigens met je eens dat een ongebroken bitje voor heel veel paarden het prettigst is, terwijl veel mensen schrikken door het 'stang' uiterlijk. En inderdaad, dikke bitten zijn een hel voor paarden met een vlezige tong en dergelijke.

Je zegt 'ik wil je niet aan het rijden met bit helpen hoor', ik rij al met bit en dat gaat prima, ik rij momenteel gewoon de Z oefeningen met enkel gebroken (ook de wedstrijden, want geen haar op mijn hoofd die eraan denkt met stang en trens te rijden, been there, done that, veeel te volle mond en een keer een gekneusde tong, arm beestje!) dus een D-trens. Geen ellende, geen gedoe. Mijn punt is dat er een stukje MEER ontspanning is op het moment dat ik haar bitloos rij. Ook dan vraag ik moeilijke dingen van haar, dus dat verschil is het niet.
vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:43

Sorry, ik dacht dat je alleen bitloos reed.
En dat mag van mij ook iedereen die dat wil Ja
Maar omdat ik het bleef hebben over een bit, zette ik erbij, wil je niet aan een bit hebben, omdat dat anders misschien gedacht wordt door mijn berichtjes Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:18

Ben niet boos Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:22

Begrijp ik Lachen Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:27

Maar wat ook kan zijn is, dat als je op je paard stapt met de gedachten dat deze in kwestie rustiger gaat zijn. Of rustiger is met bitloos, dat die het ook gaat zijn. Snap je, ook al is het onbewust.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:32

Nee joh, ben er de eerste keren ook opgestapt met de gedachte "ik ben benieuwd.....", maar ik merk het vanaf het begin. Ze heeft geen hekel aan het bit, althans ze heeft het er nooit met me over gehad Clown , maar ze voelt zich toch prettiger zonder bit, en dat kan ik mij heel goed voorstellen.
Ik ben geen bitloos-hoofdstel-fetisjist maar vind het een prettige methode om mijn paard te trainen en zou er ook wedstrijden mee rijden als het zou mogen volgens de regelementen. Een bit voegt voor de combinatie Barbara (moi) +Evi (paard) niets toe. En dat zal heus verschillend zijn bij andere combinaties. Alhoewel ik denk dat het gros van de paarden het prettiger zou vinden zonder bit te lopen...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:05

runningkawa schreef:
Waarom zijn er dan mensen die hun paard met bit niet kunnen houden, maar bitloos wel?
Omdat het zo zacht inwerkt?? Lachen

Ik kan mijn paard zonder bit wel 'houden' en met bit niet.
Wat versta ik hier onder houden: controle hebben over het paard via de teugels. Oftewel: paard laten nageven, achterwaards gaan, terugnemen, verzamelen, sturen en wat je nog meer met teugels kunt. Blijkbaar vind het paard de druk op de neus een stuk prettiger dan druk in de mond. Ook met losse teugels is ze een stuk meer ontspannen zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:09

Prettiger of wijkt ze voor de druk omdat het niet prettig is? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:23

Ik denk dat je meer medewerking van je paard krijgt zonder bit omdat je hem immers niet aan het werk kan zetten, het dier kan met zijn neus eruit eventueel met iets weggedrukte rug lopen. Met bitje kan je nog wat extra druk zetten om hem aan het werk te zetten en daarbij heb je soms ook het gemoed van het dier iets tegen je. Stoute akties die je dan kan krijgen door er van door te gaan of onder je uit te lopen.

Maar ik weet zeker als ik bitloos naar buiten ga en op de terug een handgalopje in wil zetten, dat ik hem kwijt ben en hem absoluut niet meer terug krijg.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:29

runningkawa schreef:
Zowel met bit en zonder bit kan je paard aan de kletter
Zowel met bit als zonder bit kun jeje paard veel pijn doen.
Zowel met bit als zonder bit kun je een gevecht hebben met je paard
Zowel met bit als zonder bit kan je paard totaal ontspannen lopen
Zowel met bit als zonder bit kan je paard nageeflijk en aan de teugel lopen.
Zowel met bit als zonder bit kun je alle dressuur/ spring/ buitenrij oefeningen rijden die er zijn Lachen

PRECIES!! Clown

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:33

Zucht. Wat een fabels weer.
Ook zonder bit kun je je paard aan het werk zetten, ik moet nog wel wat oefenen maar de meeste Z-oefeningen zitten er inmiddels ook bitloos in (schouderbinnen, travers, zelfs een changementje). En dat doet ze dus NIET met weggedrukte rug. Het feit dat ze het nog niet perfect doet ligt aan haar ruiter (ik dus), die nog veel moet oefenen zonder bit, en dan vooral leren GEEN DRUK TE ZETTEN. Want dat helpt niet bitloos (met bit komt het de ontspanning ook niet bepaalt ten goede). En ook ik heb leren rijden met teveel steun van de teugels.
Maar meestal rij ik bitloos lekker buiten, even geen gefrunnik aan haar hoofdje.

En Russel, buitenrijden bitloos kun je pas doen als je paard 'gehoorzaam' is, je vertelde dat ie in de bak heel braaf is maar als je buiten bent vooral op de terugweg heel heet. dat is niet erg, maar zelfs als ie 'heet' is moet je terug kunnen vallen op een basis. Een basis die ervoor zorgt dat ie niet wegrent, niet stuiterd en er niet met jou vandoor gaat. Als die basis er niet is zou ik idd niet bitloos buiten rijden. En ik suggereer hiermee niet persee dat jij je paard niet goed op heb gevoed, maar 'wegrennen' dat kan echt niet!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:00

runningkawa schreef:
Prettiger of wijkt ze voor de druk omdat het niet prettig is? Lachen

tja dat is altijd de vraag natuurlijk. Mijn paard was vroeger met bit super gevoelig, liep het liefst met de kin op de borst en elk contact met de hand was voor hem te veel, hij zweette veel, maar deed voor de rest zijn oefeningetjes netjes. Ook met wedstrijden ging het niet onverdienstelijk, maar soms had hij plotseling dingen dat hij volledig in paniek raakte. Wat ik dus echt niet snapte. Nu bitloos is hij net zo gevoelig als toen hij was met bit, in het begin niet maar hoe langer we bitloos rijden hoe fijner de communicatie tussen ons wordt. Hij zweet eigenlijk nooit meer en is heel ontspannen. Dus daaraan kan ik wel zien dat hij beter op bitloos reageerd en dat de gevoeligheid komt omdat het gewoon een gevoelig paard is die de communicatie van het bitloze hoofdstel snapt en daardoor bereid is steeds fijner op bepaalde hulpen te reageren.

Laatst had ik een ander bitloos hoofdstel geprobeerd, (zo'n look a like van emiel voest) die schijnen iets scherper in te werken dan een Dr. Cook hoofdstel maar ik dacht dat het wel mee zou vallen met zo'n brede neusriem. Nou niet dus, elke keer als ik iets deed met mijn handen begon hij met z'n kop te slaan, na een half uur rijden had ik gewoon een woedend paard onder me. Dus maar weer snel van hoofdstel veranderd Clown Maar goed, mijn knulletje is echt een beetje een "vrijgevochten geest" die overal bereid is zijn mening over te geven. Als hem iets niet zind dan krijg je dat te weten ook...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:03

Bonita_Bon schreef:
En Russel, buitenrijden bitloos kun je pas doen als je paard 'gehoorzaam' is, je vertelde dat ie in de bak heel braaf is maar als je buiten bent vooral op de terugweg heel heet. dat is niet erg, maar zelfs als ie 'heet' is moet je terug kunnen vallen op een basis. Een basis die ervoor zorgt dat ie niet wegrent, niet stuiterd en er niet met jou vandoor gaat. Als die basis er niet is zou ik idd niet bitloos buiten rijden. En ik suggereer hiermee niet persee dat jij je paard niet goed op heb gevoed, maar 'wegrennen' dat kan echt niet!

Hoezo bitloos buitenrijden pas als je paard gehoorzaam is? Alsof dat met bit anders is?? Verder maakt het ook nog eens heel veel uit welke optoming je gebruikt, de ene bitloze optoming is de andere niet, net zoals het ene bit het andere niet is.
Voor je gaat buitenrijden moet je paard een basis van gehoorzaamheid hebben, daar ben ik het volledig mee eens, maar met welke optoming dat is, zal afhangen van de combinatie paard/ruiter.
Ook is het afhankelijk van de ruiter wat wel of niet acceptabel gedrag is, voor de ene ruiter maakt het niet uit of er gedribbeld of gestuiterd wordt, zolang het paard het aangegeven tempo en richting heeft, een andere ruiter kan daar bijvoorbeeld totaal niet mee uit de voeten.
Mijn merrie kan bijvoorbeeld een hoop poeha maken buiten als we ergens moeten wachten, zonder dat het ergens over gaat, ze blijft precies waar ik wil dat ze blijft, alleen wil ze persé haar voeten bewegen. Kan er heel spectaculair uitzien, maar het gaat nergens over. Ruintje dat we hebben wilde ook niet lang stilstaan voor een weg, maakte geen poeha, maar draaide naar plaatsen waar hij niets te zoeken had. Dààr maak je dus even heel duidelijk werk van (is ook gebeurd) om te zorgen dat stilstaan ook stilstaan is. Heel veel is afhankelijk van de combi.....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:23

Agree. Ik sta ook niet stil voor een zebra-pad maar beweeg van been naar been, dat mag mijn paard ook. Zolang ze maar niet naar voren, achter of opzij springt. Omhoog is overigens ook niet toegestaan, maar die fase hebben we gehad.
En dat je paard gehoorzaam moet zijn alvorens je ermee de weg op gaat lijkt mij logisch. Je hoort mij ook niet zeggen dat dat met bit niet zo is (leg me geen woorden in de mond svp), maar aangezien we het hier over 'bitloos beter' hebben en russel zei dat het paard niet te houden was bitloos probeerde ik uit te leggen dat je paard eerst aan de hulpen moet zijn alvorens je ermee zonder bit (danwel met bit) mee naar buiten gaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:47

Mooi, dan zijn we het eens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:54

Visconti schreef:
Laatst had ik een ander bitloos hoofdstel geprobeerd, (zo'n look a like van emiel voest) die schijnen iets scherper in te werken dan een Dr. Cook hoofdstel maar ik dacht dat het wel mee zou vallen met zo'n brede neusriem. Nou niet dus, elke keer als ik iets deed met mijn handen begon hij met z'n kop te slaan, na een half uur rijden had ik gewoon een woedend paard onder me.

De Voest-a like is niet scherper dan de Cook. Integendeel. Hij heeft wel een àndere inwerking.
Het ene paard vindt dit fijn, het andere paard weer dat. Ook per ruiter verschilt het waar je het meest subtiel je signalen mee kunt geven.