Bonita_Bon schreef:En Russel, buitenrijden bitloos kun je pas doen als je paard 'gehoorzaam' is, je vertelde dat ie in de bak heel braaf is maar als je buiten bent vooral op de terugweg heel heet. dat is niet erg, maar zelfs als ie 'heet' is moet je terug kunnen vallen op een basis. Een basis die ervoor zorgt dat ie niet wegrent, niet stuiterd en er niet met jou vandoor gaat. Als die basis er niet is zou ik idd niet bitloos buiten rijden. En ik suggereer hiermee niet persee dat jij je paard niet goed op heb gevoed, maar 'wegrennen' dat kan echt niet!
Hoezo bitloos buitenrijden pas als je paard gehoorzaam is? Alsof dat met bit anders is?? Verder maakt het ook nog eens heel veel uit welke optoming je gebruikt, de ene bitloze optoming is de andere niet, net zoals het ene bit het andere niet is.
Voor je gaat buitenrijden moet je paard een basis van gehoorzaamheid hebben, daar ben ik het volledig mee eens, maar met welke optoming dat is, zal afhangen van de combinatie paard/ruiter.
Ook is het afhankelijk van de ruiter wat wel of niet acceptabel gedrag is, voor de ene ruiter maakt het niet uit of er gedribbeld of gestuiterd wordt, zolang het paard het aangegeven tempo en richting heeft, een andere ruiter kan daar bijvoorbeeld totaal niet mee uit de voeten.
Mijn merrie kan bijvoorbeeld een hoop poeha maken buiten als we ergens moeten wachten, zonder dat het ergens over gaat, ze blijft precies waar ik wil dat ze blijft, alleen wil ze persé haar voeten bewegen. Kan er heel spectaculair uitzien, maar het gaat nergens over. Ruintje dat we hebben wilde ook niet lang stilstaan voor een weg, maakte geen poeha, maar draaide naar plaatsen waar hij niets te zoeken had. Dààr maak je dus even heel duidelijk werk van (is ook gebeurd) om te zorgen dat stilstaan ook stilstaan is. Heel veel is afhankelijk van de combi.....