Monty Roberts, wie kent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pegasus_love

Re: Monty Roberts, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:40

Karin_veulen schreef:
Ik ben ongeveer een jaar geleden naar een show van Monty Robert geweest, het was echt heel gaaf. Hij heeft dus allemaal technieken (die ik zelf) beter voor het paard zijn.

Bijvoorbeeld:
Bij mij op de manege hebben de mensen een beetje losse handjes, dat wil zeggen dat ze zomaar een paard slaan :s zonder dat er ook maar de minste reden voor is...
Ik was laast ook met mijn suppppeeer! Haha! fjord naar een keuring geweest. Zo'n grote, waarvan er nog veel meer paarden van onze manege waren. Zit er een een meisje (die ik erg agressief vind tegenover paarden) gewoon met d'r broodje voor de neus van mijn paard, en ja logisch, hapt ze ernaar, geeft zij hem meteen een tik op zijn hoofd ! Boos!
dus ik ben wel ff boos geworden,

Maarja, eigenlijk kwam ik bij de vraag wie er allemaal ook geinterreseerd is in de technieken van Monty Roberts, maar natuurlijk liep dat weer ff uit Vork

ik ben heel erg geintereseerd in monty roberts! ik heb ook een meet en greet met hem gehad en dat was super! ik ben erg geintereseerd in zijn technieken en doe ook zoveel mogelijk om zijn manieren te leren.
X eva

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:44

* Meld zich ook *

Ben echt fan van hem Tong uitsteken
Twee jaar terug zijn boek Shy Boy gelezen en was helemaal verkocht.. zijn levensverhaal, zo bijzonder en die technieken helemaal geweldig dat je zonder het paard ook maar op 1 manier pijn te doen iets kan laten doen!

Op het horse event in deurne heb ik leerlingen van hem bezig gezien, geweldig!

×××

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:45

Pegasus_love: Ook ik heb een meet and greet met Monty Robers gehad. Geweldige man en zeer effectieve technieken. Ja

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:21

Na 2 cursussen gevolgd te hebben bij Annemarie, heb ik EINDELIJK mijn ding gevonden.
Na deze vermoeiende dagen kwam ik zó ontzettend voldaan thuis, ik was er gewoon 2 dagen van van slag. Heel apart.
Ik ben enorm blij dat mijn instructrice thuis mij eens gewezen hebt op de werkwijze van Monty/Annemarie.
het enige na de cursussen wat ik wil is ; MEER !
En supergemotiveerd ga je daarna met je eigen paarden aan de slag en je merkt; het werkt !
Meer bewijs heb ik niet nodig.
Ik ben fan van het 1e uur.
Waarom, terwijl in de topictitel gevraagd wordt ; Monty Roberts, wie kent dit... er verwezen wordt naar Eddy Modde, is mij een raadsel.
Dat zou een topic op zich moeten worden.

Annemarie, ik heb 2 superdagen gehad in Oudenhoorn ! Dankjewel !

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:09

Monty Roberts is echt geweldig Haha! Ik heb Annemarie, een van zijn leerlingen, aan het werk gezien op het Horse Event, dat was echt heel bijzonder. Ik ben nu in een boek van hem bezig, in het voorwoord staat dat het een andere versie is van Join Up. Het boek heet Paarden, wijze lessen voor de mens. Ik vind dit boek echt heel erg inspirerend, omdat het niet alleen gaat over relaties tussen paard en mens, maar het gaat ook over de relaties tussen mens en mens. Heel bijzonder. Ook die uitspraken van hem, super mooi gewoon (zie mijn onderschrift Knipoog)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:15

we zijn gister naar zn show geweest in zuidlaren
het was echt te gek
wij volgen zelf ook zn cursus met ons paardl
leerlingen van hem geven ons les

ik ben fan van em zeker weten:D
heb zn boek gekocht met alle technieken
met handtekening Haha!

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:07

Ik ben ook naar de show geweest gister. Ik vind het altijd mooi om te zien hoe hij het toch maar weer elke keer voor elkaar krijgt.
Zijn levensverhaal is inderdaad erg aangrijpend. Ik vind dat hij veel heeft weten te bereiken en daar heb ik best bewondering voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:01

@ Marieke1. Ik vind het bewonderenswaardig dat zo velen de biografie van MR als ultieme waarheid zien, zonder daar vraagtekens bij te hebben.

Kijk even op http://www.horsewhispersandlies.com voor een boek - online gratis in te zien, je hoeft je alleen te registeren - die een zeer duidelijk uitgeplozen geschiedenis van alle evenementen geeft zoals MR ze in zijn boek geschreven heeft. Misschien handig om dat ook eens door te lezen, en je dan nog eens de vraag te stellen of het allemaal wel klopt wat hij beweert te hebben bereikt.

Emmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:24

ik mocht voor mijn verjaardag naar Monty Roberts.. Maar toen we er heen reden kwamen we in een sneeuwstorm terecht..(ja een sneeuwstorm in nederland!! Clown ) We hebben de show helaas niet gered. echt heel erg jammer. want ik vind natural horsemanship echt ontzettend leuk en interessant enzo en ik keek er heel erg naar uit.. naja! volgende keer beter Knipoog

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:18

Marieke_1 schreef:
Ik ben ook naar de show geweest gister. Ik vind het altijd mooi om te zien hoe hij het toch maar weer elke keer voor elkaar krijgt.
Zijn levensverhaal is inderdaad erg aangrijpend. Ik vind dat hij veel heeft weten te bereiken en daar heb ik best bewondering voor.

zeker weten:D
heb zn boek gekocht met handtekening:D

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:09

Cassidy schreef:
@ Marieke1. Ik vind het bewonderenswaardig dat zo velen de biografie van MR als ultieme waarheid zien, zonder daar vraagtekens bij te hebben.

Ik ben me er natuurlijk wel van bewust dat het geromantiseerd is, het is tenslotte een gewoon leesboek en dat moet verkopen. Maar het verhaal moet toch uiteindelijk op feiten gebaseerd zijn. Het lijkt mij in ieder geval niet waarschijnlijk dat hij de helft uit zijn duim heeft gezogen.

edit: En nog iets, hij schrijft zijn verhalen natuurlijk op een manier die mensen aan het denken zet over hun eigen gedrag tegenover hun paard, want dat is wat hij ermee wil bereiken. Hij wil dat mensen op een respectvolle en dwangloze manier met hun paard omgaan. En dat het hier en daar een beetje aangedikt is wil ik hem best vergeven.
Laatst bijgewerkt door Aislinn op 30-10-07 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:13

shettie schreef:
zeker weten:D
heb zn boek gekocht met handtekening:D

Het werd mij daar beneden toch net iets te druk, maar ik zat vlak achter die tafel, dus heb genoeg kunnen meegenieten. Als ik zijn boek nog eens wil lezen koop ik hem liever gewoon in de winkel.
Maar toch altijd leuk, een handtekening Haha!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:06

Ik heb Monty en Annemarie in Zuidlaren voor de 2e keer gezien, de 1e keer was in Den Bosch een paar jaar geleden en ik heb nu na lang nadenken het halster gekocht. Het is best een prijzig ding en je moet maar zien of je er inderdaad zelf ook een goed resultaat mee kunt bereiken. Ik weet wel dat mijn paard geen enkele vorm van dwang accepteerd en als ik met dit halster ervoor kan zorgen dat ze meer op mij gaat letten, het zeker niet zal zijn omdat het haar pijn doet.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:15

Van dat halster ben ik eigenlijk nog niet zo overtuigd. Het enige wat ik eruit kan opmaken is dat de druk op de neus wordt verdeeld. Met andere woorden, je kan meer druk gaan gebruiken en dat is toch juist wat je niet wilt. Maar goed, misschien is het juist de bedoeling dat het halster een zachter inwerking heeft door die druk verdeling. Ik hoop alleen niet dat mensen daar misbruik van gaan maken door nog harder te 'corrigeren' als het paard niet reageert. Voor mij volstaat een gewoon halster ook prima. Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen!

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:33

Ik heb het halster. Annemarie is bij mij thuis geweest omdat ik met mijn paard problemen had met het laden. Zonder het halster kan ik mijn paard nog steeds niet makkelijk laden, danzij het halster kan ik nu op wedstrijden en naar de manege. Het halster is voor mij een uitkomst.
Bij het halster zat ook een dvd daarop zegt Monty Roberts ook iets van "het halster is zo streng als de handen van de gebruiker"

Mijn ervaringen met het halster zijn super. En ik weet zeker dat mijn paard het werken met het halster leuk vind, dat zie ik gewoon aan hem. Ik doe ook grondwerk met hem en ik heb van Annemarie een schrik en obstakeltraining gehad met het halster.

In het begin was ik zelf angstig om hem te gebruiken, bang dat ik het fout zou doen, maar na uitleg van Annemarie en de dvd gaat het nu echt super!

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:34

O ja, 1 ding wat bij mijn paard super belangrijk is, is juist niet de druk, maar het loslaten. Ik vraag mijn paard naar de trailer te komen en ontspan dan. Dus niet blijven trekken!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:59

Essie schreef:
Bij het halster zat ook een dvd daarop zegt Monty Roberts ook iets van "het halster is zo streng als de handen van de gebruiker"

In principe is dat waar, ware het niet dat het halster soms blijft hangen en de release, die de beloning moet zijn voor die stap op je af, ronduit beroerd is.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:09

Ik ga ook maar eens reageren in dit topic. Op zich bewonder ik het werk van Monty Roberts wel en vind ik dat hij heel veel goede dingen heeft gedaan. Aan de andere kant ben ik het ook niet met alles eens (bijvoorbeeld dat boktouwtje), maar imo heeft geen enkele trainer alleen maar goede elementen in zijn methode. Dat even terzijde. Wat ik me nou al een tijd afvraag is hoe groot de impact van een JU nu is voor een paard. Er wordt aangedragen dat je het paard in principe straft door hem weg te sturen uit je 'kudde' zonder dat hij direct iets verkeerd heeft gedaan. Daar kan ik me dan wel in vinden, maar ik denk dat een kudde paarden in het wild toch een andere waarde heeft dan een 'kudde' van 1 mens en 1 paard. Een paard in het wild blijft dicht bij de groep uit angst achter te blijven en een prooi te worden voor roofdieren. Als ik echter in een wei, bak of kraal sta met een paard dat ik niet (goed) ken, blijft hij echt niet dicht bij mij in de buurt, omdat hij bang is. Hij gaat dan lekker zijn eigen gang en als ik verder niets bijzonders doe, ziet hij mij na verloop van tijd niet eens meer staan. Als ik hem dan vervolgens bewust wegstuur kan ik me nauwelijks voorstellen dat het paard dan ineens heel bang wordt ofzo. Immers, in zijn ogen was er toch al geen sprake van een kudde. Ik heb dan het idee dat het paard het alleen maar vervelend en irritant vindt om rondjes te moeten lopen en niet stil mag staan en dat hij onderdanigheid vertoont puur om te vragen of hij alsjeblieft mag stoppen met lopen en niet omdat hij nou zo perse weer aan wil sluiten bij de zogenaamde 'kudde'. Nogmaals, in een echte kudde paarden zal dit wel zo werken, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het voor een paard dezelfde gevoelswaarde heeft als tijdens een JU.
Beetje lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is en zou graag willen weten wat jullie hiervan vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:13

Mijn mening staat in de sticky.

viewtopic.php?f=125&t=556025

Een methode die zijn waarde kan hebben, mits uitgevoerd door iemand die er verstand van heeft, helaas te vaak meegenomen door kinderen die het leuk vinden dat de pony's nadien als een hondje achter ze aanlopen, (en dat dan gemiddeld een aantal keren per week doen), en ronduit gevaarlijk bij agressieve paarden als het uitgevoerd wordt door mensen die er geen verstand van hebben. In mijn ogen zijn er maar heel weinig paarden die de join-up op manier van Roberts echt nodig hebben. En na de JU volgt er een heel traject wat de meesten ook niet zien. Problemen in de omgang? Hup die round pen weer in....

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:34

Cassidy schreef:
Mijn mening staat in de sticky.

viewtopic.php?f=125&t=556025

Een methode die zijn waarde kan hebben, mits uitgevoerd door iemand die er verstand van heeft, helaas te vaak meegenomen door kinderen die het leuk vinden dat de pony's nadien als een hondje achter ze aanlopen, (en dat dan gemiddeld een aantal keren per week doen), en ronduit gevaarlijk bij agressieve paarden als het uitgevoerd wordt door mensen die er geen verstand van hebben. In mijn ogen zijn er maar heel weinig paarden die de join-up op manier van Roberts echt nodig hebben. En na de JU volgt er een heel traject wat de meesten ook niet zien. Problemen in de omgang? Hup die round pen weer in....

Ik heb het gelezen, maar mijn vraag blijft toch onbeantwoord (of ik lees er gewoon overheen). Ik zeg niet dat ik de JU perse goed of perse slecht vind. Ik vraag me alleen af wat nou echt de psychische impact is op het paard, aangezien imo een kudde wilde paarden die op elkaar aangewezen zijn voor overleving niet helemaal gelijk staat aan de 1 op 1 kudde die jij met je paard vormt (helemaal als het paard en jij elkaar nog niet kennen en er nog geen enkele vertrouwensband bestaat)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:45

Voor de JU is geen vertrouwensband nodig, dus ik snap je vraag niet? Je bereikt via de JU dat het paard je als leider accepteerd, en er nieteens over gaat nadenken of hij vertrouwen in je hebben moet of niet. Jij bent de enige optie die hij heeft, het alternatief is de dood. Ik snap dus niet waar je heenwilt?

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:48

Helder vraagt zich volgens mij af of de impact inderdaad zo groot is voor een gedomesticeerd paard, waarom zou die het zo voelen dat het alternatief de dood is?

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:50

Cassidy schreef:
Voor de JU is geen vertrouwensband nodig, dus ik snap je vraag niet? Je bereikt via de JU dat het paard je als leider accepteerd, en er nieteens over gaat nadenken of hij vertrouwen in je hebben moet of niet. Jij bent de enige optie die hij heeft, het alternatief is de dood. Ik snap dus niet waar je heenwilt?

Nee dat beweer ik ook niet. (juist niet) Ik probeer alleen aan te geven dat een paard die dus nog geen enkele band heeft met zijn trainer het toch nooit zo erg kan vinden om weggestuurd te worden uit een 'kudde' die er voor hem dus eigenlijk niet is, dan een paard in een hele kudde met andere paarden waarin hij zich juist wel veilig voelt. Als dat paard weggestuurd wordt uit de voor hem o zo belangrijke en veilige kudde is dat toch veel erger dan wanneer het weggestuurd wordt van zijn trainer waarbij hij zich toch al niet veilig voelde. Dan lijkt het me eerder irritant voor het paard dan zeer beangstigend. Snap je wat ik bedoel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:53

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, ik denk alleen dat jij meer gevoelens in een paard projecteerd dan het paard aankan. Irritant kent een paard niet. Een paard alleen is maar een paard alleen, en zijn veiligheid vind hij bij een kudde. Als er al geen andere paarden zijn, maar wel een persoon die zich redelijk als paard gedraagd, waarom zich niet daarbij aansluiten? Alternatieven heeft hij niet, en alleen is hij ten dode opgeschreven.

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:54

monty heeft ook een boek erg intressant Haha!