Reacties andere mensen over bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Reacties andere mensen over bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:54

Nadya schreef:
Midasje schreef:
Ik vertrouw mijn paard ook wel alleen kunnen we geen gebruik meer maken van het bos is compleet afgesloten ( natuur gebied )
dus rijdt ik op de openbare weg ( dijk ) dan hoeft er maar een trackter langs te komen en dan ben ik echt de banketstaaf.

Met bit in zou mijn paard ook schrikken en wegschieten en gezien zijn leeftijd schrikt hij ook nog vaak van andere zaken. Toch geen reden voor mij om er alsnog een bit in te hangen, hoor.... Knipoog
Ik vertik het echt om een bit in zijn mond te hangen, want hij doet het prima zonder (ik rij hem nu bitloos in) en schrikken kunnen ze altijd......

Ja doet mijn paard okk hoor maar ze is nu 14 jaar en altijd met bit bereden weet je wat ik ga het vanmiddag zonder proberen je hoort van me.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:56

Midasje schreef:
Ja doet mijn paard okk hoor maar ze is nu 14 jaar en altijd met bit bereden weet je wat ik ga het vanmiddag zonder proberen je hoort van me.

Die van mij is 17 en had er totaal geen moeite mee om bitloos te gaan Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:01

Nicolletje schreef:
Midasje schreef:

Die van mij is 17 en had er totaal geen moeite mee om bitloos te gaan Lachen

Ja ik ga het vanmiddag proberen het is nogal een sterke tante.
Ik heb ook een western stang om mee te rijden, ze is niet helemaal goed in haar hoofd ( niet raar bedoeld maar is gewoon zo )
Als ze loopt is ze moeilijk tot niet te stoppen er wilt ook gewoon nooit iemand op haar rijden, maar toch is het mijn schatje.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:05

vaak is bitloos voor dit soort paarden nauwjuist een uitkomst, je hoort echt heel vaak dat drukke drammerige paarden plotseling in schatjes veranderen als ze overstappen naar bitloos Ja

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:07

Visconti schreef:
vaak is bitloos voor dit soort paarden nauwjuist een uitkomst, je hoort echt heel vaak dat drukke drammerige paarden plotseling in schatjes veranderen als ze overstappen naar bitloos Ja

Helemaal waar Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:08

@Midasje: Als ze met een stang niet te stoppen is,dan stopt ze ook niet zonder bit.
Je moet eerst je grondwerk op orde hebben.
De basis moet er goed inzitten.
Laat haar naast je meelopen,en als jij gaat rennen,moet zij met je meerennen.
Als jij dan stopt,moet zij ook stoppen.(zonder aan het halstertouw te trekken)
Ze moet achterwaarts gaan als jij je hand op haar boeg legt,zonder teveel druk te geven.
Ze moet wijken voor druk,op een kleine aanraking,en heel gevoelig zijn voor jou aanwijzingen.
Als ze dat niet is,zou ik niet zonder bit gaan rijden...

Mijn paard was ook altijd een drammert,heel opgefokt en gek doen.
Maar nu ik bitloos rij is ze echt veranderd!
De kalmheid zelf,en ze schrikt nog wel eens,maar dan op een leive manier..
Ze staat stil,en kijkt,of draait zich om en kijkt wat er is.
Rennen zal ze niet snel meer doen nu.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:10

Daarom wil ik dit ook proberen nu rijd ik dus met stang dit is over een tijdje ook uitgewerkt ik ik heb geen zin om een heel tuigwerk e.d om haar heen te hangen omdat mevrouw niet wil stoppen dus op hoop van zege

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:14

Nu ik met stang rijdt gaat het perfect en het grondwerk hoe gek het ook klinkt is echt in orde maar ik wil van deze dingen af want zo'n stang in haar mond is natuurlijk niet prettig.
Ik wil graag wat meer tips van jullie want dit is een hele andere tak van de paarden sport.
Ik rijdt zelf volbloeds ( rensport )
En mijn KWPN paarden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:15

zijn volbloeds en kwpn-ers verwant aan draken en monsters dan? Ik ken er genoeg die ook gewoon zonder bit gereden worden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:17

Ik heb met mijn nrpser met veel arabisch bloed ook bitloos gereden hoor Lachen Hij ging er altijd vandoor daardoor probeerde ik bitloos. De 1e keer dat ik bitloos ging vond hij erg spannend (rug bollen etc) alleen maar omdat dat ijzertje er niet in zat. Dus toen een paar rondjes gestapt met iemand ernaast en het ging perfect Lachen

Hij liep zelfs ontspannender dan met bit Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:18

Arabesk schreef:
zijn volbloeds en kwpn-ers verwant aan draken en monsters dan? Ik ken er genoeg die ook gewoon zonder bit gereden worden.

Daar gaat het niet om als je een volbloed traint voor de rensport dan doe je dit niet zonder bit en mijn eigen paarden rijdt ik ook altijd met bit want ik heb vroeger les gehad op een ponyclub en dat was daar verplicht ook op de wedstrijden dus ik weet niet beter.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 10:58

Oh grappig trouwens, ik reed zondag samen met een vriendin op de friesjes door het bos.
Ze wilde eerst liever niet zonder bit rijden, want ze was bang dat ie niet te sturen was, maar heeft eerst even in de wei geprobeerd en dat ging heel goed. Ze vond het heel erg leuk om te doen en was wild enthousiast!

Een paar reacties van verschillende mensen:
"Wow, ik ben jaloers! Wat een vrijheid"
"Kijk dat is nou eens vriendelijk!"
"Kijk dat paard wordt heel licht gereden, die zal wel erg mak zijn" (waarop ik antwoorde: "mwa, dat valt nog wel tegen hoor".)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:08

Dat laatste hoor je inderdaad vaak. Of in de trant van "ja, maar die van jou is zo mak dan kan ik het ook wel".Tja, als je met zo'n instelling al niet eens begint aan een andere denkwijze dan kom je ook nooit ergens. Mijn paard kan ook een vreselijk eigenwijze drol zijn maar dankzij grondwerk heeft hij wel een nette basisopvoeding gehad.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:15

En daar schort het in de meeste gevallen nogal eens aan. Clown

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:21

Arabesk schreef:

Ik rijd mijn volbloed*kwpn'er sinds kort ook zonder bit. Hij wordt op stal regelmatig 'het monster' genoemd, maar sinds ik bitloos rijd, is hij rustiger/cooler in zijn hoofd geworden en ben ik weer helemaal verliefd op hem Haha!
Het blijft een pittig paard, maar de dwang van een bit vond hij helemaal niets en reageert ook veel beter zonder bit.

Ons 16-jarig paardje heb ik laatst ook voor het eerst bitloos gereden en dat ging meteen goed. Heb andere op stal al aangestoken, die waren zo verbaasd dat ie netjes aan de teugel liep dat ze het ook wel eens wilde proberen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:30

Natascha schreef:
Dat laatste hoor je inderdaad vaak. Of in de trant van "ja, maar die van jou is zo mak dan kan ik het ook wel".Tja, als je met zo'n instelling al niet eens begint aan een andere denkwijze dan kom je ook nooit ergens. Mijn paard kan ook een vreselijk eigenwijze drol zijn maar dankzij grondwerk heeft hij wel een nette basisopvoeding gehad.

Dat heb ik dus ook met een kennis van me. Zij rijdt KWPNers (de drakensoort Knipoog ) en ik rij op Quarters (de makke soort Knipoog ). Vaak als ik iets vertel over bv bitloos rijden, gooit zij het op het ras, bloedvoering of de hoeveelheid volbloed die er in zit. Al heel wat discussies over gehad maar heb het zelf maar opgegeven
Ikzelf blijf erbij dat opvoeding en manier van omgaan de belangrijkste factoren zijn. Voor mij is het mooiste bewijs daarvan wel geleverd door een ander kennisje van me die ook een KWPNer rijd (een ex-draak), door haar manier van omgaan met paarden, heeft ze dat dier opgeturnd van een stuiterbalachtig iets, tot een paardje waar ze rustig met een lang teugeltje mee door het bos knort.

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:32

Heb nog nooit geprobeerd zonder bit,......het lijkt me opzich wel veel beter voor het paard

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:38

Ramiro schreef:
Arabesk schreef:

Ik rijd mijn volbloed*kwpn'er sinds kort ook zonder bit. Hij wordt op stal regelmatig 'het monster' genoemd, maar sinds ik bitloos rijd, is hij rustiger/cooler in zijn hoofd geworden en ben ik weer helemaal verliefd op hem Haha!
Het blijft een pittig paard, maar de dwang van een bit vond hij helemaal niets en reageert ook veel beter zonder bit.

Ons 16-jarig paardje heb ik laatst ook voor het eerst bitloos gereden en dat ging meteen goed. Heb andere op stal al aangestoken, die waren zo verbaasd dat ie netjes aan de teugel liep dat ze het ook wel eens wilde proberen.

Het was niet mijn bedoeling om mijn paarden monster te noemen maar dit is een hele andere tak van de paarden sport en dat had Arabesk niet goed begrepen denk ik.
Dus bij deze GEEN EEN PAARD IS EEN MONSTER

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:39

Ik heb dus vanmiddag zonder bit gereden geen eerlijk gezegd behoorlijk k*t het was echt lang leve de vrijheid maar ik geef niet op morgen weer haha

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:40

Je kan ook beter het bitloze hoofdstel onder je gewone hoofdstel doen en dan de overgang maken naar bitloos Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:42

Dan ga ik dat morgen proberen want dit was dus niks.
Verder nog tips.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:43

Gewoon eerst met bitrijden en daarna pak je de teugels van het bitloos erbij. En dan probeer je gewoon zoveel mogelijk op het bitloze hoofdstel te rijden Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:45

Ik heb net effe in je profiel gespiekt maar jij rijdt met hackemore of heb ik dat verkeerd gezien ik had gewoon mijn halster en dat kroop omhoog zodat het niet meer mmoi op de neus lag ik denk zelf dat het probleem daar zit. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:46

Natascha schreef:

Precies. Ik hoor tegenwoordig ook vaker 'die van jou is aardig koel, dus dan kan het wel', terwijl precies dezelfde mensen een jaar geleden iets heel anders tegen me riepen, toen ik vertelde dat ik Sam bitloos in zou gaan rijden. Zo zie je maar wat het opbouwen van een hechte band, grondwerk doen en gewoon bitloos er op doet met je paard.
Die van mij is jong en door zijn onervarenheid kan hij wel eens 'rare' dingen doen, ja. Maar het bitloos inrijden is tot nu toe niet anders dan met bit inrijden, hoor. Ik heb alleen wel het idee dat het een stuk relaxter is voor mijn paard. En ik geloof dat het niet alleen 'een idee' is, het is ook echt zo, zo ontspannen als hij loopt. Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:47

Midasje schreef:
Ik heb net effe in je profiel gespiekt maar jij rijdt met hackemore of heb ik dat verkeerd gezien ik had gewoon mijn halster en dat kroop omhoog zodat het niet meer mmoi op de neus lag ik denk zelf dat het probleem daar zit. Haha!

Klopt daar reed ik met hacamore omdat die van mij met bit er weleens vandoor wilde gaan.. Maar ik wil eindigen op een sidepull ofzo Lachen