Paard longeren voor het rijden!!!Slecht of niet????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Re: Paard longeren voor het rijden!!!Slecht of niet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:40

joyce B schreef:
Ik vind gecontroleerd longeren (stap, draf en galop op commando) aan een enkele longe beter dan loslaten in de bak... Veel paarden maken dan veel gekkere bewegingen, rennen heen en weer met 180 graden draai aan het einde van de lange zijde om daarna weer terug te sprinten...

Ik longeer mijn paard op advies van een fysiotherapeut ook even voor het rijden in de bak (niet bijgezet) zodat de spieren alvast warm kunnen lopen en ze sneller los is. Dan stap ik niet direct op een koude rug, heeft ze al wat gedraafd en kon ze haar bovenlijn al mooi oprekken. Ik vind het wel fijn werken.

Als je paard te fris is, of zadeldwang heeft of wat voor reden dan ook dat je niet ontspannen op kunt stappen vind ik het niet verkeerd om eerst te longeren als je daardoor wel ontspannen kunt rijden... Daar zijn zowel ruiter als paard het meest bij gebaat.
Ongecontroleerd laten rondrennen en oneindig laten bokken is misschien niet de juiste manier. Goed aan het werk zetten zodat het op een veilig/gezonde manier de overtollige energie kwijt kan wel.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ja

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:17

ik zie hier ook geen probleem, maar hou er wel rekening mee dat longeren erg belastend is voor de benen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:07

casperrr schreef:
Zonder Caps Lock aan kunnen we het verder ook allemaal prima lezen basisbrok....

sorry hoor!!! Verdrietig

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:10

Tamara21 schreef:
Voordat ik ga rijden doe ik eigenlijk altijd mijn paardje even 10min longeren.
Dit om gekke bokkesprongen te voorkomen en aangezien ik daarna gewoon lekker met hem kan gaan rijden.
Als ik dit niet doe en ga gelijk rijden is hij vaak in protest en werkt niet mee.
En aangezien ik nog niet 1 van de beste ruiters ben Bloos heb ik dan soms me handen aan hem vol.
Doe ik hem eerst even longeren is er niks aan de hand.

Maar nou vroeg ik me eigen af zou dit slecht zijn voor me paardje???

Ben benieuwd van wat jullie er van vinden.

Ik ben er geen voorstander van. Je paard moet ook leren om meteen naar jou te luisteren. Hoe ga je dat anders op een wedstrijd doen? Daar mag je alleen longeren op een terrein wat er speciaal voor is afgezet, en die zijn er (bijna) nergens. Dan zul je er ook zo op moeten kunnen.
Het is ook niet erg als je paard een paar maffe bokkensprongen maakt. En als je er vanaf nu elke dag meteen op gaat zitten went hij er wel aan en dan kun je er over een tijd zonder te longeren op stappen.

Longeren doe ik alleen met het doel om hem onder de longe beter te krijgen (dus zonder ruiter).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:10

--> LO

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:29

Ik heb een jong paardje en aan het begin longeerde ik haar ook eventjes om die rare dingen te voorkomen. Ik zie geen reden waarom die slecht is voor je paardje.

ANNEMARIEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:01

Het is echt niet slecht, om het paard te longeren voordat je gaat rijden:)

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 14:25

Scum schreef:
Tamara21 schreef:
Voordat ik ga rijden doe ik eigenlijk altijd mijn paardje even 10min longeren.
Dit om gekke bokkesprongen te voorkomen en aangezien ik daarna gewoon lekker met hem kan gaan rijden.
Als ik dit niet doe en ga gelijk rijden is hij vaak in protest en werkt niet mee.
En aangezien ik nog niet 1 van de beste ruiters ben Bloos heb ik dan soms me handen aan hem vol.
Doe ik hem eerst even longeren is er niks aan de hand.

Maar nou vroeg ik me eigen af zou dit slecht zijn voor me paardje???

Ben benieuwd van wat jullie er van vinden.

Ik ben er geen voorstander van. Je paard moet ook leren om meteen naar jou te luisteren. Hoe ga je dat anders op een wedstrijd doen? Daar mag je alleen longeren op een terrein wat er speciaal voor is afgezet, en die zijn er (bijna) nergens. Dan zul je er ook zo op moeten kunnen.
Het is ook niet erg als je paard een paar maffe bokkensprongen maakt. En als je er vanaf nu elke dag meteen op gaat zitten went hij er wel aan en dan kun je er over een tijd zonder te longeren op stappen.

Longeren doe ik alleen met het doel om hem onder de longe beter te krijgen (dus zonder ruiter).

Wedstrijden rijden doe ik niet.
Ben alleen maar recreatief met hem aan het rijden.