Voor en nadelen over paard 24 uur op de wei?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Re: Voor en nadelen over paard 24 uur op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:11

@ Pop
Met rijden een (ernstig) bezweet paard s'winters krijgen is echt geen probleem hoor. Ik gooide er op de rijvereniging een wollen deken over, stapte of trailerde dan naar huis, en dan was ze thuis alweer zo goed als droog. Dan een ademende regendeken erover voor de nacht en hup de wei weer in.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:17

ER zijn geen nadelen, alleen dat je meer ruwvoer zult moeten gaan bijvoeren als het land kapot gaat; het is belangerijk dat het gras kan groeien. percelen is dan het handigste, maar 24 uur per dag buiten is het mooiste wat je je paard kunt bieden!!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:38

Veel voor en nadelen zijn al genoemd. Maar toch mis ik er een paar.

Voordelen idd je paard kan zijn beweging nemen waneer hij wil.

Nadelen zijn merk ik toch met warm droog weer erg droge hoeven, met bijvoeren zul je ze soms apart moeten nemen als je paard juist minder mag hebben dan de rest. grotere kans op blessuren en wondjes vanwege het kuddegevoel. Gaat er soms niet zachtzinnig aan toe. Bij nat weer grotere kans op mok of rotstraal als je een erg natte wei hebt.

Als ze heel erg bezweet zijn vind ik het ondanks wat er gezegd wordt geen goed plan mijjn knollie meteen buiten te zetten. Hij krijgt erg snel last van zijn spieren en snotterigheid dan. In de zomer de neging tot teveel eten (spierbevangenheid).Gelukkig zijn beide loopstallen afsluitbaar met een stukj epaddock erbij. Meer last van kriebelbeestjes als je paard er gevoelig voor is is dat een nadeel.

Maar vooral heb je een uitwijkmogelijkheid naar een box als dat medisch nodig is. Zoals bij koliek of beenblessure? Wij heben gelukkig ook een aparte box naast de 2 loopstallen. Waar ook knollie kan opdrogen als het nodig is.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:49

Mijn pony stond vroeger dag en nacht buiten, maar dat zou ik niet zo gauw meer doen. Er is daar een paard door onweer omgekomen, en ik merk dat mijn pony duidelijk niet van kou houdt. Mijn paard wordt gek van de dazen bij warmte, dus voor de twee is een stal prettiger. Uitglijden in de winter vind ik ook een bezwaar, maar ja het is natuurlijk wel lekker voor een paard om te kunnen rennen waneer hij wil. Toch gaat mijn voorkeur uit naar wei met stal

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:00

Ik vind ook dat als je je paard 24/7 naar buiten wil doen dat je erbij woont. Wij hurewn een stal bij een boer, nou als er wat gebeurd ofzo dan gaat ie echt zn bed niet uit! Kan je ook niet verwachten vind ik. Als mijn paard bij ons thuis zou staan zou die alleen zomers snachts buiten komen, en overdag op stal ( als het heet is) Hij kan slecht tegen dazen ed,,,

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:29

kebie schreef:
Nou, die mensen die geen dikke paarden krijgen van 24/7 gras die doen kennelijk iets anders dan ik Verward

Anouar wordt echt niet dik, ookal staat hij 24/7 tot z'n knieeen in het gras

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:31

Als je je paard bij een boer op stal hebt verwacht je dan wel dat de boer z'n bed uit komt als je paard vast ligt in de stal, of met z'n been over de deur hangt of koliek heeft of wat dan ook?
In een stal kan net zoveel gebeuren als buiten hoor

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:32

Lenneke_ schreef:
kebie schreef:
Nou, die mensen die geen dikke paarden krijgen van 24/7 gras die doen kennelijk iets anders dan ik Verward

Anouar wordt echt niet dik, ookal staat hij 24/7 tot z'n knieeen in het gras

Mijn paard word ook absoluut niet dik, voor en nadelen natuurlijk..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:31

mijn shet wordt wel snel dik, dus die hou ik op korter gras. ze staat daar met een jaarling, op hetzelfde gras, en gek genoeg blijft hij prima in conditie. mijn paard staat ook 24/7 buiten, en sinds we een paar weken geleden verhuisd zijn, zal hij eindelijk ook in de winter buiten kunnen blijven! vooral Faram heeft er nog nooit zo goed uitgezien. hij heeft een klein buikje, maar dat is niet te wijten aan het gras maar aan gebrek aan training door zadelproblemen, en de tijd die hij nodig heeft hier om te wennen aan de nieuwe paarden. als ik hem weer in training neem ziet hij er in een mum van tijd weer atletisch uit.

nadelen? tja veel weides worden (bij het hek bijv.) wat blubberig, dus je moet goede stalschoenen hebben. verder het bevriezen van het water in de winter, hoewel dat op mijn vorige stal ook in de stallen gebeurde. echte nadelen zie ik er niet van eigenlijk, mijn paarden zijn stuk voor stuk tevreden zo, dus mij hoor je niet klagen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:35

voordelen mijn paarden vinden het heerlijk. hebben de hele dag wat te doen. kunnen lekker zelf bewegen zoveel als ze willen. scheeld hooi/stro kosten en uitmesten.
nadelen: moet ze binnenzetten(deken opdoen) al het regent.(kunnen ze erg slecht tegen).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 00:19

karuna schreef:
Nadelen zijn merk ik toch met warm droog weer erg droge hoeven, met bijvoeren zul je ze soms apart moeten nemen als je paard juist minder mag hebben dan de rest. grotere kans op blessuren en wondjes vanwege het kuddegevoel. Gaat er soms niet zachtzinnig aan toe. Bij nat weer grotere kans op mok of rotstraal als je een erg natte wei hebt.

Droge hoeven: maak het rond de drinkplaats nat. Drinken ze uit de sloot dan hebben geen last van droge voorhoeven. Lachen

Grotere kans op blessures? Dat is enkel en alleen wanneer de groep niet stabiel is. Na hooguit een week (meestal binnen een par uur of een dag) is het duidelijk.

Rotstraal heb ik nog nooit meegemaakt in nat land (mok wel). Paarden met rotstraal zijn namelijk erg gebaat met veel beweging. Ik heb regelmatig stalpaarden met flinke rotstraal gezien. Beweging is dan een eerste vereiste.
Mijn ervaring met mok is dat als je er elke dag wat opsmeert het onder controle blijft. Ook stalpaarden krijgen mok.

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:39

Odes is wel eentje die dik wordt. Volgens mij komt ze al aan van kijken naar gras Bloos . Toen ze vorig jaar nog veel op stal stond (gemiddeld uurtje of 4 eruit) was ze echt dik, veel te dik.

Nu staat ze in een groepje van 5 paarden op ongeveer een hectare land wat eerst gehooid is. Voor de waterbak moeten ze lopen ook de groep zet elkaar ook aan tot lopen, spelen etc. Nu is Odes wel wat voller geworden, maar dit is acceptabel. En daar ben ik heel blij mee. Natuurlijk ben ik ook blij dat het land eerst gehooid is en daarna was er nog genoeg voor hen, maar op vol gras wat ze denk ik ook weer veel te dik geworden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:13

Mok krijgen de meeste paarden als er van binnen iets niet lekker zit, als ze door wat voor reden dan ook een verminderder weerstand hebben. Of als ze om wat voor reden dan ook hun afvalstoffen niet kwijt kunnen, dan komt het via de huid eruit (wat Anouar had)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:20

mentjuh schreef:
ja ik zit er echt sterk aan te denken om mijn andalusier ook lekker 24 uur per dag op de wei te zette, ik heb zo het idee dat hij die box maar geen reet aan vind en begrijpelijk natuurlijk.
de nadelen die kebie noemt over uitmesten drinke en eten heb ik geen last van word allemaal gedaan door de pension eignaar..
en voor het natte weer is er een regendekentje..

maar moet kan ik dit het beste opbouwen ik neem aan dat je je paard niet van t ene op de andere dag in een keer 24 uur op de wei kan zetten wel?

toen ik de mijne kocht(14 april) stond hij op stal, bijna 24 uur per pag.
toen ik hem ophaalde en we op de nieuwe stal aankwamen, heb ik hem gewoon de wei in gezet, dan kon hij meteen zijn energie van zijn stal kwijt.

ik heb tot nu toe geen spijt gehad van hem op het land te zetten.

alle nadelen voor mij zijn het waard om hem zo gelukkig op de wei te zien, 24/7

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:24

Anouar stond altijd zomers overdag buiten en 's winters op 24/7 op stal. Later ging hij ook 's winters overdag naar buiten.
Daarna heb ik hem zomers 24/7 buiten gelaten en nu ook 's winters.

Ik heb hier niet echt bewust voor gekozen, maar het ging gewoon zo. Vooral voor mij psychisch steeds een stapje verder Clown

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:44

Citaat:
Droge hoeven: maak het rond de drinkplaats nat. Drinken ze uit de sloot dan hebben geen last van droge voorhoeven.

Grotere kans op blessures? Dat is enkel en alleen wanneer de groep niet stabiel is. Na hooguit een week (meestal binnen een par uur of een dag) is het duidelijk.

Rotstraal heb ik nog nooit meegemaakt in nat land (mok wel). Paarden met rotstraal zijn namelijk erg gebaat met veel beweging. Ik heb regelmatig stalpaarden met flinke rotstraal gezien. Beweging is dan een eerste vereiste.
Mijn ervaring met mok is dat als je er elke dag wat opsmeert het onder controle blijft. Ook stalpaarden krijgen mok.

Ze hebben een drinkplas waar ze uit drinken, daar loopt ie altijd in rond te stappen maar met droog weer blijven ze rg droog.

Mok en rotstraal kan wel als je wei erg nat en blubberig is. Hebben we vorig jaar gehad voordat we op deze stal uitkwamen. De wei bestond uit half ondergelopen uiterwaard met veel blubber waar hijd e hele dag in ging staan.

De groep is stabiel maar de kerels blijven spelen met elkaar zeker in de ochtend en dat gaat zeker niet zachtzinnig. Elke dag is er wel ergens een hapje uitgenomen. Vind ik ook niet erg maar het risico is er wel.