Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Huertecilla schreef:Yamcha schreef:Overigens ben ik het wel met je eens, JoviBan, dat het zoeken naar de juiste optoming (laat ik het breed houden) voor het desbetreffende paard nog een heel werk is...
Ok, dan heb je het dus níet begrepen.
hc
ponylovertje schreef:Zelf vind ik dit zeer interessant en ben dan ook altijd bezig met uitzoeken hoe de hulpen geminimaliseerd kunnen worden. Want dat is natuurlijk de volgende stap.
Qimm schreef:xannetju schreef:het kán wel. maar je moet wel een harde ruk aan de teugels geven.
wel eens mee gemaakt?
JoviBan schreef:Zo zie je maar dat sommige mensen selectief lezen en dat wat ze niet (willen) lezen c.q. niet geloven, voor het gemak maar achterwege laten om vervolgens andere mensen uit te maken voor onbewust onbekwaam (voorheen "hersenloos" genoemd).
JoviBan schreef:Sonjim, wij begrijpen elkaar.
Zo zie je maar dat sommige mensen selectief lezen en dat wat ze niet (willen) lezen c.q. niet geloven, voor het gemak maar achterwege laten om vervolgens andere mensen uit te maken voor onbewust onbekwaam (voorheen "hersenloos" genoemd).![]()
Natuurlijk is het goed om je bewust te zijn van je onbewuste lichaamstaal, van iedere signaaltje dat je uitzendt, hoe miniem ook.
En lichaamstaal komt ook voort uit je gedachten/gevoel/intentie. Daarom is het goed om je ook hiervan bewust te zijn.
Je kunt je lichaamstaal nog zo goed in orde hebben, maar wanneer je in gedachten iets anders uitzendt, heb je kans dat het paard daarop reageert.
Huertecilla schreef:Leren, vaardigheid verwerven gaat via fases en een bekende manier om die te onderkennen is oplopend van 1. naar 4.
1. onbewust onbekwaam
2. bewust onbekwaam
3. bewust bekwaam
4. onbewust bekwaam
Yamcha schreef:Paarden zijn lichaamstaallezers van 'beroep' en denken niet in woorden.
JoviBan schreef:Yamcha schreef:Paarden zijn lichaamstaallezers van 'beroep' en denken niet in woorden.
Klopt.
Paarden "denken in plaatjes".
Met onze gedachten zetten we als het ware een plaatje neer. De één doet dit sterker dan de ander, maar we doen het wel.
Dit kunnen we dus ook bewust gaan toepassen. Bijvoorbeeld wanneer je wilt trailerladen, dan 'denk' (visualiseer) je je paard in de trailer, alsof hij daar al in staat. Dat is het plaatje wat je paard 'ziet' c.q. voelt.
En dit is dan denk ik hetzelfde als het voorbeeld dat jij gaf, dat je een periode ging 'acteren' dat je zeker was van jezelf. Hiermee heb je hoogstwaarschijnlijk ook bewuste gedachten gedacht en plaatjes neergezet. En dat helpt dus heel goed.
JoviBan schreef:Yamcha schreef:Paarden zijn lichaamstaallezers van 'beroep' en denken niet in woorden.
Klopt.
Paarden "denken in plaatjes".
Met onze gedachten zetten we als het ware een plaatje neer. De één doet dit sterker dan de ander, maar we doen het wel.
Dit kunnen we dus ook bewust gaan toepassen. Bijvoorbeeld wanneer je wilt trailerladen, dan 'denk' (visualiseer) je je paard in de trailer, alsof hij daar al in staat. Dat is het plaatje wat je paard 'ziet' c.q. voelt.
En dit is dan denk ik hetzelfde als het voorbeeld dat jij gaf, dat je een periode ging 'acteren' dat je zeker was van jezelf. Hiermee heb je hoogstwaarschijnlijk ook bewuste gedachten gedacht en plaatjes neergezet. En dat helpt dus heel goed.
JoviBan schreef:Met onze gedachten zetten we als het ware een plaatje neer. De één doet dit sterker dan de ander, maar we doen het wel.
Citaat:Paarden zijn lichaamstaallezers van 'beroep' en denken niet in woorden. Ik kan me daarom niet voorstellen dat een paard interesse zou hebben in menselijke gedachten, omdat die voor het grootste gedeelte bestaan uit woorden, veronderstellingen, gevolgtrekkingen, hypotheses, allemaal dingen die paarden helemaal niet begrijpen.
JoviBan schreef:Huertecilla schreef:Leren, vaardigheid verwerven gaat via fases en een bekende manier om die te onderkennen is oplopend van 1. naar 4.
1. onbewust onbekwaam
2. bewust onbekwaam
3. bewust bekwaam
4. onbewust bekwaam
Dit is mij bekend HC.
randalinpony schreef:Het probleem zit hem denk ik in het feit dat wij in principe paardeneters zijn.
Citaat:Het telepathieverhaal zoals hierboven, is mij wat te simpel:
Citaat:zelfs onze plaatjes worden gekleurd door ons begrip van dingen, iets wat toch een bruggetje te ver is voor een paard -ik houd het op de verklaring van Huertecilla.
Antheman schreef:HC; wil je on topic blijven en niet op de man spelen?