Verzameling en 'verzameling' - hoeveel touw heb jij nodig? -

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Verzameling en 'verzameling' - hoeveel touw heb jij nodig? -

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:46

Je raakt hier een diepe kern, spierbeheersing.
Lees het boek van de Doctoren Schusdziarra ook eens over de zit van de ruiter. Gaat ook over bekkenkantelen en het níet aanspannen van spieren die daar niet aan vastzitten.
Ook Dr.Nancy Nicholson gaat hier heel diep op in bij het behandelen van de 'spirale zit'.

Verder is dit niet zo nuttig om op door te gaan als het verschil in referentiekader zo groot is.

Veel succes met studie. Of niet.

HC

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 23:46

Inderdaad interessante discussie hier...
Ik vraag me een beetje af wat er tegen de eerste foto van KFH is? Als ik deze combi van man en paard zo bekijk, zie ik een paard dat verzameld halthoudt (of weer weg beweegt, dat kan ik niet helemaal opmaken van de foto). Het lijkt er wel vrij heftig aan toe te gaan, in de zin dat het paard heel krachtig reageert op het signaal dat hij krijgt. Maar dit is in elk geval niks van 'trucje been optillen' ofzo. Er is beweging, en verzameld ook.
Of zie ik iets zwaar over het hoofd?
(Btw, foto 2 krijg ik niet te zien...)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:07

Ha ha HC ik heb er geen enkel moeite mee om mijn bekken te kantelen en niet tegelijk allerlei andere spieren aan te spannen.( Misschien komt dat omdat ik aan yoga en pilates doe ) Ik geef juist aan dat dat moeilijk is. Mijn paard hoef je dat ook niet te vertellen die gaat als ze haar bekken kantelt echt niet met haar neus in de lucht lopen veel te moeilijk! Ik vind je ook behoorlijk arrogant misschien heb ik het boek wat je aanraad al lang gelezen. Maar goed ik ga offtopic. Ik blijf er bij touw of geen touw, optoming of niet een paard kan met en zonder verzamelen aangezien ze dit van nature al kunnen. Als jij er op gaat zitten wordt het wat anders. Je zult je paard duidelijk moeten maken wat je wilt en dan is touw, optoming, zit en stemhulp of wat je dan ook maar wilt gebruiken natuurlijk wel handig.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:42

Wat ik ervan begrijp, is dat het paard vóór het verzamelen eerst moet leren de hals te laten zakken, waardoor hij de rug op laat bollen. Dat heeft ten eerste tot gevolg dat de peesplaten en bespieren als het ware de ruiter gaan dragen wat de wervelkolom ontlast.

Sommige paarden zoeken die houding na korte tijd van africhting zelf op, zeker als ze wat moe worden, zélfs op alleen halster of ring.

Ten tweede wordt door het bollen van de wervelkolom het bekken al meer vrijheid gegeven zodat het achterbeen verder onder kan swingen.
Van verzameling geen sprake, wel van losgelassenheid. Maar dat is een voorwaarde.

Hoort het paard in dit stadium niet al te leren rond te worden in de bovenlijn, een gegeven dat in de latere opleiding altijd een rol blijft spelen?

Overigens, Huertecilla, ben ik ervan overtuigd dat de manier waarop jij in het terrein beweegt, de enige is om zonder ongelukken thuis te komen. Ik denk dat een ervaren eventing of jachtruiter ook heel goed weet dat je het paard vrij in hoofd/hals moet laten in ruig terrein om niet over de kop te slaan.

Ik vind dat zelf alleen niet echt verzameling, eerder 'voorzichtige voeten'. Het paard gaat hier korter lopen, omdat zijn benen dan dichter bij de grond blijven=meer balans. Hij zal zijn voorbenen heel voorzichtig wegzetten, als een kat haast. Bij zijn achterbenen heeft hij minder belang omdat die toch het spoor volgen van de voorvoeten. Misschien dat daarom de achterbenen ook een deel van de voorbenen overnemen, om die bij misstappen te beschermen.