Lang op stal zielig voor een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Lang op stal zielig voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:33

Ik ken genoeg mensen die geen eigen "boerderij" willen
Het is gewoon veel werk, 7 dagen in de week, geen vakantie.
Dus het is niet de droom van iedereen Lachen

En in de winter een paddock, daar is toch niks mis mee?
Weide is gewoon niet overal haalbaar.
Als ze maar kunnen rennen, rollen, of staan suffen in het lente zonnetje, dat maakt niet uit.
Maar lekker weg uit de stal en doen wat ze dan graag doen Lachen

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:33

laten we gewoon onze paardjes houden zoals we zelf denken dat het beste is en waar we de mogelijkheden toe hebben en laat ieder dat dus op zijn eigen manier doen en dan elkaar niet in de haren vliegen over wat beter is voor het paard.
Mee eens???

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:34

Paarden die in de wei staan met andere paarden en daar een "stal"ondeugd hebben ontwikkeld ken ik ook niet.. Ik heb mijn haf een heeel enkele keer zien weven in het land, achter het hek omdat haar vriendinnetje waar ze erg gek mee is uit rijden was en de andere paarden haar niet zo interesseerden. Dit weven heeft ze alleen niet ontwikkeld op het land, maar in de periode dat ze zonder soortgenoten veel op stal stond. (voordat ik mensen op mijn dak krijg, toen was ze nog niet van mij dus! Knipoog ).

Ik vind het trouwens jammer dat er nog steeds in "jullie" en "wij" gepraat wordt.. Ik ben geen "natural", ik doe gewoon de dingen die in mijn ogen het beste zijn voor mijn paard (ze staat bijv. wel op voorijzers en draagt een deken), maar ik ben het hier wel met Arabesk eens wat betreft het opsluiten van paarden!

Mensen die hun paard op stal hebben staan vind ik ook niet per definitie slecht voor hun paard, maar ik hoop dat ze er na aanleiding van de discussies en dit topic wel over nadenken. Ik heb mijn pony ook jaren vrij veel op stal gehad in de wintermaanden, omdat ik niet beter wist en het "normaal" was. Bokt heeft me wat dat betreft aan het denken gezet en mijn pony heeft me overtuigd Knipoog Ik heb een heel ander paard dan 3 jaar geleden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:35

Nee niet mee eens Tong uitsteken
Als er mensen zijn die denken dat een stal paard gerust eens een dag overgeslagen kan worden, kan ik het daar niet mee eens zijn.
Jammer voor die mensen dan Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:35

Mijn paard stond eerder altijd in haar eentje op de wei, met andere paarden op een andere wei ernaast. Toch wilde ze dan na een tijdje echt naar binnen, ging ze maf staan doen aan het hek enzo.

Nu staat ze met anderen op de wei en nu staat ze evengoed nog wel eens aan het hek, maar ze doet dan niet meer zo maf.

Maar dat kan ook zijn omdat eerder de staleigenaar (was een privestal) haar dan vaak wel binnenhaalde (ze brak bij wijze van spreken het hek er bijna uit) en nu staat ze op een pensionstal waar ze gewoon buitenblijft, punt. Dus dat zal ook een soort van gewenning zijn denk ik.

Merk wel dat mijn paard het echt nodig heeft om veel buiten te zijn, ze blijft er normaal van tussen de oren en op d'r benen!
Mocht ik om wat voor reden dan ook haar geen stalling kunnen bieden waar ze veel naar buiten kan dan zou ik haar denk ik nog eerder verkopen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:36

whitje schreef:
laten we gewoon onze paardjes houden zoals we zelf denken dat het beste is en waar we de mogelijkheden toe hebben en laat ieder dat dus op zijn eigen manier doen en dan elkaar niet in de haren vliegen over wat beter is voor het paard.
Mee eens???

Kijk dat gaat dus nooit gebeuren.

De naturals topic vliegen je hier om de oren. Slapen

Als veel mensen een paard niet kunnen houden zoals hier in dit topic staat beschreven, zouden veel paarden eigenaar loos zijn. Lachen

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:37

whahahah
daar heb jij een punt maar dat vind ik ook niet kunnen!! Nou ik houd erover op ik heb mijn mening gegeven en ik kan wel door blijven stampen maare schiet er tog niets mee op. Ik blijf gewoon me paardje verzorgen zoals ik dat nu ook doe en hij komt er cker elke dag uit, dat staat op plaats 1 bij mij!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:38

runningkawa schreef:
Tita, wat versta jij onder een kribbijter, een luchtzuiger?
Waarom zou een paard zich dat aanleren als hij met andere paarden buiten in de wei staat? (en nee dan heb ik het niet over blubber tot aan de oren)

schijnt hetzelfde
te zijn maar luchtzuiger zuigt lucht en kribbebijter is dan paard dan hout stuk bijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:39

Mag ik ff mededelen dat ik geen natural ben, al vind ik wel dat een paard elke dag buiten hoort

Ik rij met een gewoon zadel
gebruik gewoon een bit en trek ook sporen aan
Paard heeft een deken als ik dat makkelijk vind
Idem met ijzers
Rij ook wedstrijden.
Dus weinig natural Lachen

Maar naast al die dingen die wij zo graag met de dieren doen, vindt ik dat ze ook nog paard mogen zijn met andere soortgenoten Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:39

Kawa: Mee eens, we moeten over een jaar of 3 naar een nieuwe locatie verhuizen, en ik zal ook zeker het idee van paddocks waar ze in kunnen opperen. Tot die tijd pas ik ervoor om ze heel de dag in de bagger te zetten.
Als we die paddocks hebben zou ik ook echt niet te beroerd zijn om voor mijn werk even naar stal te rijden om ze buiten te knallen (sta op basis van half pension, dus alleen voeren wordt gedaan, de rest zelf doen)
Als ik 's morgens naar mijn werk ga kom ik altijd langs een of ander aftands zooitje... Staan 2 paarden en een shetje.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:40

Onderzoek heeft aangewezen dat veel luchtzuigers/kribbebijters last hebben van maagzuur en geholpen zijn bij maagzuurremmers.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:42

Ik heb ook een stalpaard trouwens. Hij komt wel regelmatig (maar in de winter ook niet elke dag) in de paddock.

Hij gaat pas het land op als ik geld genoeg heb voor een tweede paard (en dan nog niet 24 uur per dag op het land, maar een dagdeel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:42

klopt
veel al door te weinig ruwvoer en te veel krachtvoer
Samen met verveling, stress op stal.
Ik ken namelijk verschillende luchtzuigers die het op de wei niet doen en op stal wel.
Helaas heb je er ook die zo ver zijn dat ze het ook op een weidepaal doen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:44

ik ben al begonnen met speciaal voer maar de mijn doet het al zo'n 12 jaar dus het is voor hem ook de endorfine die vrij komt.

prince is gaan zuigen omdat hij de wedstrijdstress niet aan kon (trainde toen heel veel soms 2x per dag we reden op redelijk niveau)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:45

Mijn paard staat s winters op een pensionstal en met knap weer wordt hij overdag een tijdje in de paddock gezet. Er zijn 2 paddocks en paarden die samen kunnen staan met zijn tweetjes.
Simon staat alleen maar er staat wel een paard in de paddock ernaast.

s avonds kom ik dan zelf naar stal om te poetsen, rijden etc. Ik ga iedere dag en als ik niet kan mijn vader om hem te longeren.

In de lente komt hij naar huis en staat hij in een buitenbox. Hij komt zomers echter niet op het land of in de bak. De omgekeerde wereld dus. Dit komt omdat hij zomereczeem heeft. Hij heeft een speciale deken om en een vliegen annex muggenvanger in zijn stal hangen die 24 uur per dag aanstaat zomers. Als ik moeten kiezen tussen met zo'n deken op stal of buiten waar hij rondjes gaat rennen of zichzelf tegen de grond gooit is de keuze snel gemaakt.

Onze ponies staan s winters wel een halve dag in de bak en zomers een paar uur op het land en voor de rest in de bak. Hoogzomer staan ze dag en nacht buiten.

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:57

Jeetje, leven en laten leven mensen!

Ik heb zelf vier paarden; twee bij een boer en twee op een manege. En voor diegene die beweren dat alle paarden bij elkaar kunnen: Nou kom maar eens naar mijn merrie kijken. Vreselijk lief met ruinen, maar zet er een merrie bij en ze slaat haar helemaal in elkaar.

Ter info: ik heb haar zo'n 13 jaar en dit heeft ze altijd al gedaan (was er voor gewaarschuwd). Ze is nu 25 jaar en mag zelf kiezen of ze binnen of buiten loopt (loopstal). Grappig is dat mijn merrie bij slecht weer de hele dag binnenstaat. Ben ook iemand tegengekomen die tegen mij zei dat ik mijn merrie gewoon één keer moest laten uitvechten in de groep en dat het dan wel over zou gaan. Ik mocht hiervoor zijn paard gebruiken. Helaas heeft de dierenarts dat paard op zes plekken kunnen hechten. Niet echt een succes dus!

Mijn paarden op de manege staan niet de gehele dag buiten. En ik kan echt niet zeggen dat deze ongelukkiger zijn dan mijn twee paardjes die hele dag op het land staan.

Ik denk dat het echt wel goed is dat paarden buiten komen, maar er zit een verschil tussen 23 uur op stal of 24 uur op de wei.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:58

Ik ga eigenlijk bijna geheel met Kawa mee. Paarden moeten buiten kunnen, al is het dan niet op de wei maar in de paddock. Al kan het niet de hele dag, dan maar dagdeel als is dat nog niet het ideale plaatje, weer iig verbetering tov hele dag binnen.

Sommige paarden staan misschien niet graag in de wei of willen met regenen naar binnen. Het is ook een kwestie van gewenning, onze huidige 2 paarden waren het duidelijk niet gewend en wilde bij elke spat regen meteen naar binnen en stonden bij het hek te wachten. Inmiddels zijn ze er steeds meer aan gewend.

De paddock hebben we aansluitend op de stallen dus kunnen ze in en uit lopen wanneer ze zelf willen. Nu is het zelfs al met regen zo dat ze soms gewoon buiten blijven staan.

Alleen de merrie voelt zich soms toch niet helemaal veilig in de wei en wil liever naar stal/paddock. Maar dat gaat gelukkig beter zeker naar mate er weer meer gras komt Haha! Haha!

Echter 24/7 buiten op weiland zonder mogelijkheid tot schuilen of hele blubberzooi vind ik niet kunnen en moeten er toch maatregelen op wat voor manier dan ook getroffen worden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:20

Ook ik sta op een pensionstal en ook nog in de randstad. Hier in Haarlem heb je 2 pensionstallen waar je een uitloop mogelijkheid hebt. De eerste stal stond ik eerst, maar de groep was te groot en mijn paardje viel enorm terug in de winter en was gewoon heel mager.
Nu sta ik bij de andere stal waar ik een uitloopmogelijkheid heb.
Het gros van mijn stalgenoten heeft gewoon een box en de paarden mogen max. 2 uur per dag naar buiten in paddocks.
De meesten hiervan willen niet op ons plekje staan, omdat ze de paarden snachts binnen willen hebben, niet met andere paarden willen hebben staan. Wij hebben swinters een paddock, met een flink verhard stuk en een zeecontainer met 2 boxen erin die open staat, dus ze staan lekker droog en kunnen schuilen in een box met een lekkere laag stro. Zomers gewoon 27/7 op het land.

Als ik ze gepoetst heb gaan ze meteen rollen in de blub, dus zien ze er weer onverzorgd uit. Ze zijn verder wel in prima conditie dus als mensen willen denken dat we niet naar onze paardjes omkijken, omdat ze vies zijn kan ik daar niet wakker van liggen. Ik ben er 2x per dag.

Overigens had ik graag bij een stal gestaan met een binnenbak en fantastische uitrijmogelijkheden, maar die heb ik hier helaas niet. Ik heb dus mijn luxe ingeleverd voor mijn paard, maar zal nooit de luxe voor mijn paard inruilen voor mijn eigen gemak.

Overigens veroordeel ik niemand die er wel voor kiest om dit te doen, maar helaas is het wederzijdse respect vaak ver te zoeken.
Ben trouwens wel een natural, maar niet doorgeslagen. Bij mij staat natural hoofdzakelijk voor niet opsluiten in een box en ijzerloos en ik kies voor zo min mogelijk krachtvoer als het niet nodig is. Als het niet nodig is kies ik ook voor dekenloos, maar sluit gebruik van dekens niet uit, wat ik wel doe met hoefijzers.

Groetjes
Nienke

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:42

Ik zat toevallig lekker rond te lezen op internet en kwam natuurlijk ook even bijlezen op dit forum http://www.paardnatuurlijk.nl/forum/index.htm ik zou jullie ook even aanraden daar te gaan lezen.
De ts van het kat-in-de-krat topic heeft daar een link van bokt.nl neergezet dus ik dacht laat ik even een link van het andere forum hier neerzetten.
Als je op link van bovenstaand forum klinkt en dan op de link: Overzicht van onderwerpen, en dan op het onderwerp 15 februari 21:42 "wat vinden jullie van Bas de kat" kun je zien hoe bokt.nl en de mensen die hier posten belachelijk worden gemaakt.
Ik geef enkel een advies niet meer te reageren hier in dit topic om dat het er op lijkt dat het kat-in-de-krat topic alleen hier is neergezet om zich daar te vermaken.
Ik heb in dat vorige, kat-in-de-krat topic waar nu een slotje op zit, ook een reactie neergezet en vind het niet leuk te lezen dat de TS hier een topic start om ons, en onze reacties, te gebruiken als vermaak op een ander forum.
Mijn advies, niet meer reageren hier dan is er ook niets meer belachelijk te maken.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:52

Janine_L schreef:
Ik zat toevallig lekker rond te lezen op internet en kwam natuurlijk ook even bijlezen op dit forum http://www.paardnatuurlijk.nl/forum/index.htm ik zou jullie ook even aanraden daar te gaan lezen.
De ts van het kat-in-de-krat topic heeft daar een link van bokt.nl neergezet dus ik dacht laat ik even een link van het andere forum hier neerzetten.
Als je op link van bovenstaand forum klinkt en dan op de link: Overzicht van onderwerpen, en dan op het onderwerp 15 februari 21:42 "wat vinden jullie van Bas de kat" kun je zien hoe bokt.nl en de mensen die hier posten belachelijk worden gemaakt.
Ik geef enkel een advies niet meer te reageren hier in dit topic om dat het er op lijkt dat het kat-in-de-krat topic alleen hier is neergezet om zich daar te vermaken.
Ik heb in dat vorige, kat-in-de-krat topic waar nu een slotje op zit, ook een reactie neergezet en vind het niet leuk te lezen dat de TS hier een topic start om ons, en onze reacties, te gebruiken als vermaak op een ander forum.
Mijn advies, niet meer reageren hier dan is er ook niets meer belachelijk te maken.

Als dit de insteek van TS is, dan vind ik dat heel erg sneu...... Geen makkelijker vermaak dan leedvermaak......

In dat geval zou ik willen zeggen, get a life!!!

Ben benieuwd naar de reactie van TS........... Of meer, naar de verklaring.........???

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:52

Dit gaat even dicht voor overleg