Al ervaring met boomloze zadel soft balance ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skessa

Re: Al ervaring met boomloze zadel soft balance ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:09

haha, nee hoor.ik zou niet durven. Knipoog

Het staat op de site van Singlefooter:
Quote:
"- het zadel is ook zonder de losse kussens te gebruiken, als het met de kussens niet goed ligt (bijv. omdat het paard erg breed is), kunnen deze eraf worden gehaald en kan men het zadel in combinatie met bijv. de grandeur pad gebruiken (deze heeft inlages die de zorgen dat de ruggegraat vrij blijft liggen)"

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:22

oké, dank je skessa. een testzadel aanvragen is het beste volgens mij Ja

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:58

succes!!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:05

Sim0ne schreef:
hij is 51 cm lang van voor tot achter

Voor een gangenpaard zadel is dat toch nog best lang?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:45

Dat weet ik niet hoor, de gangenpaardenzadels met stegen zijn iig langer dan dit zadel.

Heb er afgelopen zaterdag weer een bosrit opgemaakt. Heb nu de kniewrongen een stuk naar achter gedaan en zat gelijk een heel stuk beter en had er goed steun aan en kon nu ook normaal lichtrijden....

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:05

goed nieuws Simone!!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:10

Het zadel schuift bij Odinn ook niet naar voren (enige zadel dat we echt geprobeerd hebben, dus ik weet niet hoe het bij andere zadels zou zijn) ...en blijft ook recht liggen

@ Skessa: heb jij al iets anders op het oog, of blijf he voorlopig bij de Sensation? Ik zou de Sensation ook wel graag een keer uit willen proberen, misschien nog eens een testzadel aanvragen...

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:17

ik ga de Ghost nog een keertje proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Maar ik ben eigenlijk supertevreden over de Sensation, dus ik hoef niet persé meer iets anders.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:17

@ Skessa: welk ras paard heb je? Ik heb zelf kwpn (1.70, smal, groeit nog) en ben geinteresseerd in de Sensation, Freeform of Trekker.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:59

skessa heeft een ijslander

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:12

klopt Haha!. een dikke Bloos

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:08

LOL!

Ah, had al een beetje zo'n vermoeden. Dat het een ijslander zou zijn dan, niet dat ie dik zou zijn Knipoog
Iemand een idee hoe de Sensation op een kwpn'er ligt?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:19

Kwestie van proberen, lijkt mij.

vraag maar even aan trekkingsaddles.com. De eigenaresse heeft in elk geval een Lusitano en een Fries , ik ben even vergeten of ze ook een KWPN-er heeft. Maar waarschijnlijk heeft zij al wel ervaring met het testzadel van Sensation op 'grote paarden', zoals wij ijslanderbezitters ze altijd noemen.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:17

Ik heb momenteel het soft balance zadel, heb het even meegehad naar Whoopie maar vondt het niets. Het zadel wordt al gauw naar voren getrokken en de kussens vielen bij Whoopie achter de schouderbladen vond de kussens ook zo massief liepen niet geleidelijk aan af waardoor je zo,n rare overgang krijgt. Ik heb er nog niet op gereden maar ik denk dat het zadel voor Whoopie niets is.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:27

klnikt niet fijn, whoopie. Verdrietig
heb je het hier over het gangenpaardenzadel of het veelzijdigheidsmodel?

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:37

gangenpaardmodel

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:44

Hm , ik begon al erg aan mijn eigen negatieve beoordeling te twijfelen, wat dat betreft ben ik blij met jouw zelfde oordeel.
Maar het blijft ontzettend jammer van een zadel wat zo mooi leek!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:02

Waarom halen jullie de kussens er dan niet af en doe je er een goede pad met inlages onder ? Was dat geen optie....? Lachen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:45

Wij hebben het geprobeerd. Maar de zitting is erg stug/ hard en vormt zich niet zoals de Torsion of de Barefoot naar je paard. Het was alsof je een plank op je paard legt. Misschien als je een heel breed paard hebt dat het dan goed ligt, maar op mijn ijslander was het geen optie. Geen enkele pad kan zoiets stars compenseren, volgens mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:21

Tja dat blijft het probleem van de traditioneel ogende boomloze zadels , om die vorm te krijgen is er een opbouw nodig die het geheel een stuk stugger maakt.... dat vond ik bij m'n Sensation trouwens ook hoor , maar dan in mindere mate.

Maar uiteindelijk was dat wel de reden dat ik hem verkocht heb , vanwege het stuggere en verslechterde contact merkte ik dat ik steeds de BF weer pakte ipv. de Sensation , die op zich toch erg prima zat. Met de Ghost heb ik dat ook weer. Zit ook heerlijk op z'n eigen manier maar ook weer wat minder soepel en minder contact dan met de BF....wat mij betreft bestaat het perfecte boomloze zadel nog steeds niet , maar ik ben dan ook een echte zeikerd Bloos

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:42

De Sensation volgt wél de ruglijn van je paard, en dat doet het soft Balance gangenpaardenzadel niet.
De Sensation is nog steeds mijn favoriet, vooral in combinatie met een standaard Grandeurpad met enkele inlages. Met de aanbevolen skitopad wordt het me allemaal veel te zacht en verend, dán heb ik geen contact meer met mijn paard. Met de Grandeurpad eronder wel, zelfs meer dan ik met mijn Torsion had.

Van het gangenpaardenzadel had ik het gevoel dat er iets hards in de zitting , tussen de lagen leer, is aangebracht, dat echt niet meegeeft. Maar vooral ook in de breedte vormt de zitting zich niet naar je paard ,zonder de kussens . Of dat de nieuwigheid is ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:18

Ik denk dat het gewoon de stugheid van de manier van verlijmen van de onderdelen is , stevig leer ipv zacht leer of de zachte materialen zoals je bij bvb. de Barefoots en Sensations hebt. Ik neem aan dat het wel wat soepeler zal worden na verloop van tijd , het is gewoon van materiaal dat zich wat langzamer vormt , net als bij boomzadels die van stugger leer gemaakt worden.

Ikzelf reed de Sensation met een lamsvel pad , dat was mijn favoriet. Maar de Grandeur pastte er ook prima onder idd.

Hij volgt de ruglijn wel okee alleen mij stond de schoft dan weer niet helemaal aan , ik had het idee dat daar teveel druk op kwam zo op de aanzet van de schoft. Toen ik later hoorde vanuit de boomloos lobby van Australië en USA dat dat ook uit testen was gebleken dat de druk daar niet okee was , en ik al merkte dat ik toch veel vaker weer de BF pakte , heb ik hem weggedaan. Wel met enige spijt hoor want hij zat echt lekker , maar je kunt nu eenmaal niet alles houden , althans ik dan toch niet Tong uitsteken

Aan de andere kant ook wel fijn ook hoor , het is toch een beetje lüllig als je Barefoot verkoopt maar een ander merk beter vindt , dus eigenlijk is het wel fijn dat ik BF nog steeds bovenaan heb staan Knipoog

Maar de Ghost en Sensation hebben een gedeelde 2e plaats dicht daarachter. Alleen dan wel allebei zonder de kussens en met een goede pad met inlages eronder. Boomloze zadels met ingebouwde kussens of als je het zo wilt noemen , panelen Tong uitsteken is gewoon niet mijn ding.

Ik dacht altijd dat het beter zou zijn maar ben daar helemaal van teruggekomen.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 19:02

Hallo

Hier nog even een foto van Whoopie, sorry voor de slechte kwaliteit.

Afbeelding

Vandaag het zadel toch nog maar even meegenomen naar stal, had de kussens behoorlijk ver uit elkaar gezet. Ik vondt dat het veel druk bleef geven achter de schouder (mijn paardje heeft daar bijna geen spieren), ik heb er even op gezeten vondt het ergbreed zitten en voelde de rand van het zit gedeelte heel erg. Toen ik het zadel eraf haalde kon ik duidelijk zien dat het niet goed had gezeten. Jammer...

Dus mijn oude zadeltje erop gedaan en nog lekker even een frisse neus gehaald.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:59

Jammer hoor !

Het is wel een mooi zadel om te zien Ja

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:34

Weet dat dit topic al ouder is,

Wil eigenlijk heel graag weten of er inmiddels al meer bokkers het soft balance dressuur model zadel hebben.
En wat de ervaring ermee is.

Als het goed is krijg ik binnenkort een testzadel.