[AR] Welk ras?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arretje

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:27

Ik blijf het raar vinden dat je van een internationale jury een compliment krijgt over de conditie van je paard terwijl de knhs in feite zegt dat je paard onvoldoende in conditie is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:32

Arretje schreef:
Tsja, dat is een manier om er tegenaan te kijken. Ik heb het over de nummers 1, 2 en 3 nk klasse 3, lijkt me toch een redelijk nivo. Het gaat mij te ver om te zeggen dat ze niet geschikt voor de sport.

Wel in verschillende rubrieken neem ik aan??

En zoals ik zei de fries wordt ook steeds moderner gefokt, die zware landbouwtypes zie je zeker niet meer lopen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:32

Arretje schreef:
Albertine_N schreef:
Dat veterinaire gebeuren gaat toch op de schop.

In welk opzicht A10?

Ze willen wel richting FEI-waarden, dus dat zou goed uitkomen voor Jacques Lachen want dan wordt er niet meer getemperatuurd. Al zou dat nu nog alleen gaan voor de nationale rubrieken. Dus eigenlijk heeft Jacques er nog niks aan. Koe

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:36

Nee daar heeft ie nog niks aan, dit is naar aanleiding van de Riny Rutjenslobby?

Heleen, dubbelspan paard, RR van den Bos, Ito Werkman, Hans Reitzema.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:37

A10 dat betekend dus dat je de problemen bij de basis aanpakt, en daar al het koren van het kaf scheidt.

Denk niet dat het een lobby was, maar een onderzoek vanuit Utrecht dat inmiddels 3 jaar heeft geduurd..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:28

Arretje schreef:
Nee daar heeft ie nog niks aan, dit is naar aanleiding van de Riny Rutjenslobby?

Ja, ik denk 't.

Echwel schreef:
A10 dat betekend dus dat je de problemen bij de basis aanpakt, en daar al het koren van het kaf scheidt.

Ik snap je even niet?
Laatst bijgewerkt door A10 op 29-01-07 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

amandaimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:29

kwpners kun je nemen of zoiets, shetlander, welshjes, gelderlanders, friezen, fjorden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:49

amandaimage schreef:
kwpners kun je nemen of zoiets, shetlander, welshjes, gelderlanders, friezen, fjorden

Mooie aanvulling(lees waardeloze) van een discussie..

Albertine_N schreef:
Ik snap je even niet?
Nou als je dus de bij de basis zorgt dat mensen die de paarden te hoog in de temp hebben er uithaalt enzo zorgt dat ze niet kunnen doorstromen naar klasse 4 , pak je dus de problemen aan bij de basis..

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:58

amandaimage schreef:
kwpners kun je nemen

Tsja, ieder zijn hobby heh.....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:01

De discussie over de zwaarte van de wedstrijden hebben we al eens vaker gehad. Ze worden steeds lichter. De kampioenschappen in Uden waren daarop geen uitzondering (alhoewel er een kleuk sukje van 1 km in het a-traject zat) en de hindernissen goed technisch waren. Maar conditioneel word er weinig van een paard meer gevraagd, de afstanden worden steeds korter. Waarom dan het vet.-reglement aanpssen. Aanscherpen die hap en strafpunten geven als je boven bepaalde waarden komt. Je kunt als koetsier heel goed voelen hoe je paard is. Dat geeft meteen de vakmanschap weer en hoe ver je gaan kunt. Kunnen ze het niet aan dan moet je een stapje terug doen en niet doorgaan en de veterinaire waarden versoepelen. Hiermee is de paardvriendelijkheid en nivo van de rijders/sport niet bij gebaat.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 29-01-07 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:01

Echwel schreef:
Albertine_N schreef:
Ik snap je even niet?
Nou als je dus de bij de basis zorgt dat mensen die de paarden te hoog in de temp hebben er uithaalt enzo zorgt dat ze niet kunnen doorstromen naar klasse 4 , pak je dus de problemen aan bij de basis..

Volgens mij zijn er ook in klasse 4 rijders die problemen met de temp hebben. En als ik jou mag geloven zijn er veel klasse 4 rijders waarbij het welzijn van het paard niet zo heel hoog in het vaandel staat......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:07

Helaas waren die vroegah al bij de vereniging, en maken ze tegenwoordig de dienst uit.

Maar om nieuwe aanwas met die fouten te voorkomen zul je toch ergens moeten beginnen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:08

BlackDevils schreef:
De discussie over de zwaarte van de wedstrijden hebben we al eens vaker gehad. Ze worden steeds lichter. De kampioenschappen in Uden waren daarop geen uitzondering (alhoewel er een kleuk sukje van 1 km in het a-traject zat) en de hindernissen goed technisch waren. Maar conditioneel word er weinig van een paard meer gevraagd, de afstanden worden steeds korter. Waarom dan het vet.-reglement aanpssen. Aanscherpen die hap en strafpunten geven als je boven bepaalde waarden komt. Je kunt als koetsier heel goed voelen hoe je paard is. Dat geeft meteen de vakmanschap weer en hoe ver je gaan kunt. Kunnen ze het niet aan dan moet je een stapje terug doen en niet doorgaan en de veterinaire waarden versoepelen. Hiermee is de paardvriendelijkheid en nivo van de rijders/sport niet bij gebaat.

Waarom aanscherpen, is daar reden toe? Is er überhaubt reden om zo rigide met de temperatuurseis om te gaan? Lijkt mij niet, volgens mij komen de meesten paarden bij de laatste hindernissen ver boven de max uit. Maar daar wordt niet gemeten. Je mag van een dierenarts toch ook verwachten dat hij zonder thermometer kan zien hoe het met de conditie van een paard is gesteld. Als deze twijfelt kun je altijd nog temperaturen..... En de strafpunten worden nu toch ook gegeven?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:09

Echwel schreef:
Helaas waren die vroegah al bij de vereniging, en maken ze tegenwoordig de dienst uit.

Maar om nieuwe aanwas met die fouten te voorkomen zul je toch ergens moeten beginnen.

Ik vind dat geen argument, als je streng wilt zijn moet je dat juist in klasse 4 zijn, daar zijn de belangen en het fanatisme het grootst lijkt mij.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:09

Nee er staan geen strafpunten op als je voor nacontrole moet komen
In de regel betekend dit dat je 3 kwartier na de finsh je paard in orde moet hebben..
Degene die dat al na een kwwartier hebben worden dus inprincipe benadeeld

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:14

Citaat:
Vergeet ook niet dat Uden zeker voor de 2 spannen klasse 3 een heel makkelijke wedstrijd was. Ze hebben door die ongelukken ongeveer een 1 rust gehad!

Even een opmerking tussendoor.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:16

Ook in de klasse 4 zou er minstens zo streng gecontroleerd moeten worden.
En over het feit dat pas na een kwartier wordt getemperatuurd ben ik ook met je eens. Ik vind het grote bullshit om dat pas na een kwartier te doen. Wanneer je dan pas goed bent zou dat de eerste strafpunten al moeten betekenen. Wij reden altijd direct van de finisch naar de veterinair en voor de meeste rijders gaf dit nooit een probleem. Behalve voor de mensen met een slecht getraint paard of dier wat het gewoon niet aan kan. De enigste reden dat ik ooit terug moest komen was omdat een pony een onregelmatige hartslag had. Die liep telkens op en zakte dan ineens weer weg. Was gewoon een aangeboren afwijking en pony in kwestie had er nooit geen last van. Ook reed ik met die shetten echt zware wedstrijden (Winterswijk vroeger) en nooit geen probleem.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:20

Jawel, EL. Okee, feitelijk zijn dat geen strafpunten, maar na het D-traject kun je wel 30 strafpunten oplopen. Het hele verhaal over dat bepaalde rassen wel of niet geschikt zouden zijn begrijp ik wel, maar ik vind dat het stellen van deze eisen daar geen oplossing voor is. Als de knhs het welzijn van het dier zo belangrijk vindt dan moeten ze onmiddelijk verbieden dat er gekoelt wordt, dat vind ik namelijk paardonvriendelijk! Maar dat doet men niet omdat de getroffen groep dan te groot wordt. Echter nu is er een halfbakken regeling die visch noch vleesch is, en waar de (te beschermen) paarden dubbel de dupe van worden. Ten eerste is het leed bij de keuring al geschied (te hoge temp) en ten tweede krijgen ze daarna nog eens koud water over de flikker.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:23

Mee eens, wanneer je direct naar de finisch gecontroleerd word heb je niet eens tijd om te koelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:24

En dan gooien ze in dat extra halfuur gewoon een tuinslang in de anus, om maar weer goed te komen.
Daar zou dus strafpunten op moeten komen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:24

Precies, maar ik ben bang dat de knhs de consequenties hiervan te ver vindt gaan......

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:25

Echwel schreef:
En dan gooien ze in dat extra halfuur gewoon een tuinslang in de anus, om maar weer goed te komen.
Daar zou dus strafpunten op moeten komen.

Dat moeten ze dan gewoon verbieden!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:28

Dat moet dus door middel van strafpunten, of uitsluiting..
Maar mensen gaan richting vrachtwagen,en er is geen controle meer op

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:33

Citaat:
Ik weet het wel zeker (tav dat uur rust)

Maar goed over wel of niet temperaturen.
Ik ben laatst bij een lezing van Eric van Breda geweest en daar bleek toch heel duidelijk dat een rectale temp. van 40 graden celsius een kerntemperatuur van zeker 2! graden hoger geeft.
Probleem is dat de kerntemperatuur niet te meten is.

Feit is wel dat boven de 40 graden eitwitten denatureren en dat is voor geen enkel dier (Fries, Haflinger of Welsh) gezond.

Dus paarden die met temperaturen boven de 40 graden (beter: langere tijd boven de 40 graden) hebben lopen simpelweg gevaar.

Ik denk niet dat we dat moeten willen met elkaar, dus blijf ik temparaturen en strenge regels gewoon een goed iets vinden, puur op fysiologische gronden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:52

Citaat:
Bij alle processen in het lichaam spelen eiwitten een grote rol in de gehele fysiologie.
Van voedsel vertering, afweer tot aan de doorbloeding enz enz.
Eiwitten denatureren (gaan kapot, zelfde als een ei bakken) en dat functioneren ze niet meer.
Gevolg organisme gaat kapot....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Denaturatie