ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:03

Visconti schreef:
Ik ben er van overtuigd dat een goed getrainde hoef heel wat kilometers op asflat kan afleggen

Mijn vraag is dan: wat zijn heel wat kilometers? 5,10 etc? En ik welke gang of zou dat geen verschil uit moeten maken?

Mijn paard heeft jaaaaren zonder ijzers gelopen maar toen ik afgelopen jaar redelijk fanatiek endurance ging trainen werd ze toch kort en wat gevoelig op de voorvoeten. Dat was voor mij de reden om haar voor op ijzers te zetten. Ze loopt tenslotte niet voor niets gevoelig. Ze bleek overigens destijds ook een zoolkneuzing te hebben. Met ijzers liep ze niet meer gevoelig.
In de rustperiode aan het eind van het seizoen heb ik de ijzers er weer af laten halen en nu loopt ze weer op blote voeten. Straks als het seizoen weer begint laat ik er kunststofbeslag onderslaan. Kijken of dat bevalt anders krijgt ze weer gewone ijzers.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:48

toen ik mijn paard net had, had ze hele slechte hoeven. ze brokkelde heel snel af en de stand was ook niet al te best. ik heb toen besloten om mijn paard op ijzers te zetten. ze heeft 1 tot 2 jaar op ijzers gestaan en het ging in het begin natuurlijk fantastisch. ze had nooit meer kapotte hoeven en kon gewoon over de stenen lopen. na verloop van tijd werden haar hoeven heel erg zacht en ze verloor haar ijzers steeds, zelfs als ze net gezet waren. het gevolg was op het laatst dat er een giga stuk hoef was afgescheurd en we dat weer op moesten lossen. ze heeft toen voor de laatste keer op ijzers gestaan om haar hoef te laten helen. een vrouw die ik ken rijdt met haar paarden Z zwaar en ze zag dat mijn paard ijzers had. ze adviseerde mij ze eraf te halen toen ze hoorde dat ik er zoveel problemen mee had. zelf reed ze haar paarden ook zonder ijzers en ze vijlde ze zelf bij. ik heb besloten om dat ook te gaan doen. in het begin liep mijn paard haar hoeven natuurlijk nog flink kapot maar iedere keer vijlde ik ze dan weer zo rond mogelijk en na verloop van tijd werden ze keihard. nu 3 jaar later heeft mijn paard nooit meer problemen gehad met haar hoeven en ik kan gewoon heel de dag over scherpe steentjes en asfalt rijden. ze word niet door een natuurlijke bekapper bekapt maar dat maakt naar mijn idee niks uit. alle andere paarden worden om de zoveel weken bekapt en mijn paard slaat 1 tot 2 keer over omdat het dan gewoon nog niet nodig is. laatst kreeg ik zelfs een compliment van mijn hoefsmid dat ze er zo netjes uitzien.

door mijn ervaring met ijzers ben ik echt van mening dat het heel slecht is voor paarden. je kan ze het best zelf mooi bij vijlen en laten bekappen. hoeft nog niet eens door een Nb. zelfs paarden die hoefbevangen zijn geweest hebben het niet nodig. bij mij op stal staat een pony die zo hoefbevangen was iedere keer dat ze eigenlijk naar de slacht moest. ze hebben alle soorten ijzers geprobeert en uiteindelijk hebben we haar weer op de been gekregen met vijlen en gewoon bekappen. het beestje heeft nergens geen last meer van. ze mag alleen niet teveel voedsel meer.

xxxxxxxxx

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:24

keat schreef:
nu 3 jaar later heeft mijn paard nooit meer problemen gehad met haar hoeven en ik kan gewoon heel de dag over scherpe steentjes en asfalt rijden.

Heb je dat in werkelijkheid weleens geprobeerd? Zeg maar een tocht van 8-9 uur maken over alleen asfalt en scherpe steentjes?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:58

nee natuurlijk heb ik geen tocht van 8-9 uur gemaakt over alleen maar asfalt en scherpe steentjes. maar wie doet dat nu wel??? oke ik snap dat als je endurance rijdt je paard last kan krijgen, maar dan rijdt je toch ook niet constant op steentjes en asfalt?? ik wil alleen maar zeggen dat het zonder ijzers gewoon echt heel goed gaat en ik ken nu zoveel gevallen waarbij het ook perfect gaat. en ja... je kan bij elk argument wel een extreem tegen argument verzinnen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:31

w8 fransje23 ik bedenk me nu dat ik dat wel een keer heb gedaan. dat is bijna 2 jaar geleden en ze was toen net een halfjaar van haar ijzers af. ik ben toen met 2 vrienden, een huifkar van 1 van die vrienden en ik op mijn paard een trektoch van een dag gaan maken.we hebben toen bij elkaar zo'n 30 km over de verharde weg gereden. de hoeven van mijn paard waren natuurlijk wel wat afgesleten maar ze had verder nergens geen last van. dit doe ik natuurlijk niet elke week, dan zou het misschien een ander verhaal zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:33

Paarden die getraind zijn, kunnen langere tijd over asfalt.
Ik heb 2 jaar geleden een trektocht van 250 km gedaan. Niet uitsluitend asfalt, maar over alle ondergronden zijn we geweest.
Ik raad dit niemand aan, want ik heb me gek getraind. Het is overigens èrg oed gegaan!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:02

Wanneer je endurance rijdt rijdt je ook veel door zand. Ik moet zeggen dat zand ook echt veel slijtage aan voeten kan geven.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:04

Esperanza schreef:
Wanneer je endurance rijdt rijdt je ook veel door zand. Ik moet zeggen dat zand ook echt veel slijtage aan voeten kan geven.

Dat klopt. Ik sta in het bos sinds 1,5 jaar en vijl minder dan dat ik vroeger deed.
Zand schuurt behoorlijk.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:06

arabesk, waar ik me aan irriteer aan dit topic is dat jij iedereen wil overtuigen van jouw mening over natuurlijk bekappen. Van alle paarden waar ik de hoeven van gekrabt heb, hadden slechts enkele samengeknepen hoefballen. En nee, ik heb geen zin om er foto's van te maken.. Als ik er maar van overtuigd ben dat de hoeven in orde zijn.. Negatief commentaar van iemand die haar mening probeert door te drukken heb ik geen zin in.

Laat de mensen lekker doen wat ze zelf willen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:38

patsur schreef:
arabesk, waar ik me aan irriteer aan dit topic is dat jij iedereen wil overtuigen van jouw mening over natuurlijk bekappen. Van alle paarden waar ik de hoeven van gekrabt heb, hadden slechts enkele samengeknepen hoefballen. En nee, ik heb geen zin om er foto's van te maken.. Als ik er maar van overtuigd ben dat de hoeven in orde zijn.. Negatief commentaar van iemand die haar mening probeert door te drukken heb ik geen zin in.

Maak je niet zo druk. Ara heeft op 10/1 voor t laatst gepost Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:20

keat schreef:
en ja... je kan bij elk argument wel een extreem tegen argument verzinnen.

Geen extreem argument hoor van mij. Er staat dat je heel de dag over scherpe steentjes en asfalt kan rijden. Een rit van 8-9 uur vind ik heel de dag.

Ik ben niet voor of tegen ijzer. Ik ben een voorstander van een wel overwogen keuze voor beslag. Veel paarden kunnen prima zonder ijzers. Maar de sterkte van de hoeven is ook voor een deel genetisch bepaald. Dus ook al doe je veel dingen om de hoeven te trainen er komt een keerpunt waarbij groei en slijtage niet meer in balans zijn.Dan sta je voor de keuze of beslag of een stap terug doen. Mijn keuze is dan beslag.

Zand schuurt inderdaad ook behoorlijk. ik rijd nu zo een 40 tot 60 kilometer per week door de duinen. Maar het voordeel van het schuren van zand is dat het de hoeven rond afslijt. Bij het slijten op asfalt krijg je vaak van die wat scherpere randen die je dan weer wat ronder moet vijlen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:24

Antheman schreef:
patsur schreef:

Maak je niet zo druk. Ara heeft op 10/1 voor t laatst gepost Knipoog

Weet ik, maar toch wilde ik het even kwijt Knipoog

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:23

fransje23 er zijn idd wel keerpunten dat het niet meer in balans is dat snap ik. ik zei ook dat ik zelf ijzers op die van mij heb gehad omdat de hoeven gewoon waardeloos waren. achteraf bleek gewoon dat dit niet de oplossing was. een vriendin van mij is er ook niet echt een voorstander van maar die heeft geen keus want haar paard gaat kreupelen als hij zonder ijzers staat. maar hoe dan ook... (buiten extreme gevallen om) elke hoef word gezond geboren en die vriendin van mij gaf ook toe van ja het komt waarschijnlijk omdat ze al zo lang op ijzers staat.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:24

ehh oke ja ik had in mn reactie idd heel de dag gezet. maar voor mij is dat dus zo'n 2 tot 3 uur buiten rijden.

snappie?? Tong uitsteken

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:05

Antheman schreef:
Esperanza schreef:
Ik heb nu kunststof beslag. En mijn NB hoefsmid beloofd me dat hij er hele mooie voeten van gaat krijgen.

Een NB smid die kunsstof eronder slaat? Cool
Interessant!

bij ons op stal was er een bonte die ook van een ijzertje naar blote voeten ging.
en zij had hem ook op kunststof gezet..
maar naar mijn weten is dat als je een paard op ijzers zet, dan schuift hij altijd nog iets door na een pas. ( niet veel he) en met een kunststofbeslag kan dat niet..
we hebben dit is goed bekeken en haar paard liep er slechter mee dan helemaal geen ijzer.dit niet in de bak alleen op stenen..