Hoe denken "Naturals" over topsport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Hoe denken "Naturals" over topsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:14

Ik vind dat mijn dravers in de koersen topsport leveren Lachen. Dat is keihard trainen, om op professioneel niveau mee te doen. Zonder "hulpmiddelen" als krachtvoer, ijzers en een korte vacht is dat denk ik niet te doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:17

tsukuyomi schreef:
Topsport is niet alleen een wedstrijdje maar ook hoe jij bent samen met je paard en hoe je hem traint of dat je hem tot dat dwingt

Dus dwang maakt dat het topsport is?

Voorbeeldje: mijn vroegere verzorgpony heb ik jaren voor dressuur getraind, tot M2 niveau zonder sporen met zweep. We hebben echter nooit wedstrijden gedaan, behalve onderling, omdat ik dat niks vind. Dat vind ik persoonlijk geen topsport.

Op het gebied van dressuur vind ik zelf alles wat boven de Z komt topsport.

tsukuyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:21

dat zeg ik niet ik geef alleen aan dat ik het niet met iedereen eens ben en ik zeg niet dat alles onder de Z ook topsport is :S

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:27

Ik zal heel eerlijk antwoorden: Ik heb helemaal niets met topsport in de paardenwereld. Ik zie om me heen een hoop ellende bij sportpaarden (te vroeg inrijden, te vroeg voor de kar, werken onder dwang, overvragen, met zwepen slaan om hem sneller te krijgen, etc, etc.) Vreselijk! En dan heb ik het over topsport, helaas zie ik het ook bij gewonere paarden vaak gebeuren. Niet mijn ding!

Naast recreatief bitloos rijden, ga ik ook wat aan klassieke dressuur doen met mijn paard in de toekomst om hem soepel te maken. De traditionele dressuur vind ik teveel 'in de krul trekken' en racen, scheuren en teveel en te hoog springen, daar zie ik ook niet veel heil in. De enige topsport waar ik nog wel iets van kan begrijpen is endurance.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:59

Wendy schreef:
johnnie schreef:
Ik vraag me af wat een goede manier van trainen is. Als ik al de verhalen zo lees krijg ik kippevel van Naturals.

Hai johnnie, das lang geleden Doei!

Volgens mij praten we allemaal behoorlijk langs elkaar heen in dit topic, want wat is topsport? Is dat af en toe een wedstrijdje rijden?

Och ik wilde gewoon even de draak met jullie steken. Clown Lang geleden idd ben lang ziek geweest en nog trouwens echter van dit forum knap ik helemaal op Haha!
We spreken elkaar nog Wendy ? Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:51

De vraag is: wat is sport, en wat is topsport?
Dat is voor iedereen volgens mij anders.

Veel mensen die in de B of L rijden, vinden dat al 'sport' en noemen hun paard een 'sportpaard'.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:04

Sport is al snel voor mij: als je je paard 5 keer in de week een goed uur aan het werk hebt, ben je wat mij betreft wel aan het sporten (en heb je dus een sportpaard..) Topsport is pas vanaf Z niveau (voor mij dan Haha! )

Als ik naar de fitnesszaal ga, ben ik aan het sporten, van topsport is echter zeker geen sprake.. op die manier zie ik het ook bij een paard!

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:13

het komt er bij jullie gewoon op neer dat als je je paard niet 'natural' behandeld en je met sporen en zweep rijdt, je je paard onder dek hebt staan en hij ijzers onder heeft enz enz je je paard slecht behandeld.... vind ik een beetje bekrompen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:14

Ik vind dat niet perse zo.. en dat vinden velen met mij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:19

kaspertje schreef:
het komt er bij jullie gewoon op neer dat als je je paard niet 'natural' behandeld en je met sporen en zweep rijdt, je je paard onder dek hebt staan en hij ijzers onder heeft enz enz je je paard slecht behandeld.... vind ik een beetje bekrompen

Dan ben ik heel benieuwd wie jij met 'jullie' bedoelt, of dat je gewoon niet kunt lezen?

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:35

nou als je hier het gemiddelde bericht leest van een ' natural' komt het erop neer dat ' sport' met je paard slecht is

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:40

Citaat:
Ja okee , dat is endurance , maar dat is dan ook een sport die voor de meeste paarden echt leuk is , niet de standaard topsport als in dressuur / springen / western etc.

Mensen die endurance rijden dat zijn toch veelal al mensen die wat meer uit het standaard hokje denken

Mmm, het is maar hoe je het bekijkt. In een dag 160km afleggen is voor een paard ook niet natuurlijk. Dat is net zo goed topsport met dezelfde psychische en fysieke belasting. Ze leggen uit zichzelf misschien een kleine 10km per dag af. Haha!

In de bit stond laatst een interview met Horst Becker. Hem werd gevraagd of hij wedstrijden reed. Nee, was het antwoord. Het hele traject van de africhting is al zo boeiend dat die vijf minuten in de ring er niet meer toe doen. Ben ik helemaal mee eens. Wanneer je echt plezier hebt in het rijden en opleiding dan zou dat voldoende moeten zijn.
Ik rij af en toe maar eens een (ijslander)wedstrijdje gewoon voor de gezelligheid en om te kijken waar je staat tov anderen. Erg prettig om zo te kunnen rijden. Je kan er dan heerlijk ontspannen tegen aankijken, er is dan geen moeten/zullen/willen meer bij.

Ik zie op wedstrijd (vooral die bij de regionale rijverenigingen) veel te veel stress, woede en wanhoop tegenover paarden. Mopperende ouders, huilende kinderen. Jongens, het is een hobby waar je lol aan zou moeten beleven.
Wedstrijden prima maar bedenk wel waar het uiteindelijk om gaat, plezier voor paard én ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:59

kaspertje schreef:

Wie is in jouw beleveing "jullie"?
Mijn persoonlijke reactie hierop is: nee, dan vind ik niet dat je je paard slecht behandeld.
(Waar lees je dat trouwens?)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:30

kaspertje schreef:
nou als je hier het gemiddelde bericht leest van een ' natural' komt het erop neer dat ' sport' met je paard slecht is

Dan lees je volgens mij heel slecht.

Ik kan alleen voor mezelf spreken... topsport is niet gezond, sport is prima zo lang het maar op een eerlijke manier gebeurt.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:30

Discipline en een goede planning zijn de belangrijkste eigenschappen die je moet hebben om topsport te kunnen beoefenen. Je verdiepen in de psyche van het paard is ook belangrijk.” Ik weet niet zeker of dit voorkomt in de denkwijze van Naturals

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:11

Hoewel je met discipline, goede planning, goede training en goede verzorging een hoop kunt doen, je vraagt heel wat van een paard. Meer als ze eigenlijk kunnen. En natuurlijk zijn ze opgebouwd naar dat niveau, maar net als bij een mens houdt het een keer op. En door lang op topniveau bezig te zijn, houdt het vaak eerder op..... Hoe goed je ook bezig bent, met een iets lagere inspanning gaat ieder paard (maar ook mens) langer mee.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:50

Ik denk dat waar wij ophouden topsport te bedrijven met paarden, anderen de hoek van doping gaan betreden. Hiermee kom je dus op het terrein van onder dwang gaan presteren, en dit lijkt mij ook in de paardensport geen hot item meer.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:06

Sjonge, hier kunnen echt maar weinig mensen lezen Clown

In elke tak van paardensport, dus ook bij de naturals heb je slechte mensen. Dwingen of verwaarlozen (op een weitje). Wel heel natural, je paard op een weitje. Lekker z'n gang laten gaan. Ja, dat gaan op de goede manier, maar ook op de slechte manier....
Dus wat dat betreft moet je de paardensport niet over 1 kam scheren. Ik sta regelmatig met kromme tenen bij de inrij ring. Maar ik weet dat ik mijn paard in zijn waarde laat en dat hij met veel plezier voor mij werkt. Vreselijk om die slechte mensen te zien, maar dat is overal en dat zie je helaas bij veel dieren. Maar gelukkig zijn er genoeg mensen met gezond verstand Haha!

Mijn paard heeft van nature hele slechte hoeven. Eigenlijk een soort afwijking in de groei. Door aangepast beslag kan hij lekker lopen en heeft hij geen pijn. Ben ik hem dan aan het mishandelen omdat hij op ijzers staat? Hamer

Nee ik zorg zo goed mogelijk voor hem en schakel waar nodig is proffesionele hulp in van de smid of DA. Ik ga niet zelf lopen aanklooien. Lekker zelf bekappen, heel natuurlijk, maar dus voor mijn paard dodelijk!!!!
En dat hij goed in de dressuur loopt, lekker in zijn lijf zit, is dat dan zielig? En natuurlijk staat hij elke dag buiten en wisselen we van alles af. Natuurlijk heeft hij regelmatig vrij, maken we een wandeling of iets anders leuks. Maar ben ik dan slecht omdat ik geen natural ben? Mijn paard is graag bij mij en dat terwijl we wedstrijden rijden. Van mezelf weet ik dat ik geen stresskip ben en gaat het een keer minder zou ik het nooit op mijn paard afreageren.

Hebben jullie weleens gekeken naar paarden in het wild of in een kudde. Hoe corrigeren zij elkaar??? Dus zij mishandelen elkaar. NEE DUS!!!
Je kan je paard dus best corrigeren, zolang je het met verstand doet. Een paard heeft juist graag duidelijkheid, dan weet hij waar hij aan toe is. Dan voelt hij zich veilig.

Nou gaan jullie dus zeggen: Jij vindt dat een paard zich veilig voelt als je hem slaat! Nee, denk maar eens door over wat ik bedoel.

Ik heb niets tegen naturals, maar vind dat er overal goede en slechte mensen zijn. Dus iets over 1 kam scheren vind ik hier niet terecht.

En als je echt een natural bent, waarom heb je dan een paard? Daar is sowieso niets natuurlijks aan. En dit bedoel ik als serieuse vraag Vork

Ik vind zeker dat een paard niet 24 uur op een dag op stal hoort te staan, maar als mijn paard weer naar binnen mag vindt hij het heerlijk. En ik vind het ook dat een paard contact moet kunnen maken met andere paarden en dan het liefst in een kudde. Ik kom mijn paard in alles tegemoet en dat terwijl ik geen natural ben. Vinden jullie dan dat ik niet goed voor mijn paard zorg?
Waar trekken jullie een lijn?

Sorry voor alle vragen, maar ik ben nieuwgierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:53

AnnemiekvM: Sorry, maar jouw bijdrage heeft niks met het onderwerp van dit topic te maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:34

@AnnemiekevM:Paarden die in een kudde tegen elkaar 'geweld' gebruiken, vind ik een veel gelijkwaardigere situatie dan een mens die tegen een paard 'geweld' gebruikt. Jij niet? Daarbij zie ik in kuddes helemaal niet zo veel geweld voorkomen, dat valt allemaal wel mee. Wij hebben diverse kuddes staan en ik geniet daarvan door er vaak urenlang naar te kijken. Neem maar van mij aan dat er amper geweld voorkomt. Als er een nieuw paard bij komt, moet iedereen zijn plekje weer vinden (zeker de nieuwe), maar voor je het weet heb je weer een hechte club.

Ik hou gewoon niet van het gebruik van zwepen, sporen, hulpteugels e.d. Als je dat wel nodig denkt te hebben en je doet dat met beleid, a la.... Mijn ding is het niet en ik zie veel mensen onterecht met die hulpmiddelen rommelen en daar ben ik zwaar allergisch voor. Ik wil het niet hebben bij mijn eigen paard. Ik ben op een hele andere manier duidelijk en consequent naar mijn paard toe en hij accepteert me prima als leider, zonder dat ik geweld hoeft te gebruiken. En reken maar, dat we daar hard aan gewerkt hebben, hoor, hij is nog jong, moet alles nog leren. Maar het gaat prima. Daar heb je een heleboel manieren voor (ik doe aan freestyling e.d.) en mijn paard pakt het prima op. Wij werken aan wederzijds respect en vertrouwen en die krijg je echt niet door je paard angst aan te jagen of door dwang. Ik dwing mijn paard nergens toe, maar doe het zo subtiel dat hij alles voor me gaat doen. Omdat hij het leuk vindt, het snapt en dus leert. Ik heb inmiddels een hele goede band met mijn paardje en ben supergelukkig met hem. Haha!

Fijn dat je je paard ook in veel dingen tegemoet komt, zo hoort het ook. Natural of niet, het is wel belangrijk dat ieder mens met een paard, zich verdiept in wat voor de paarden fysiek en mentaal het beste is. Jij doet daar je best voor, dus dan is het toch goed?

Als natural doe ik mijn uiterste best mijn paard zo natuurlijk mogelijk te houden. Hij staat dan ook in een enorme wei (natuurgebied) in een kudde. Dat ik er dan wel eens op ga rijden (doe ik nu bv. nog helemaal niet, hij is nog niet eens ingereden), tja, het is maar hoe zwart/wit je denkt. Ik ga in de toekomst niet eens dagelijks op hem rijden, hoor, maar dat terzijde. Als je me daarom niet natural vindt, dan niet, mij maakt het niet uit of ik wel of niet in dat ene hokje zit. Haha!

Als je wat dressuur doet of iets anders, dat vind ik een heel ander verhaal dan echte TOPSPORT. En daar hebben we het hier in dit topic toch over??? Daar uit ik mijn kritiek op. Dat is nou eenmaal mijn mening.

Ik ga in de toekomst ook wat klassieke dressuur doen, maar gewoon thuis in de bak. Heb totaal geen behoefte aan wedstrijden, niet voor mezelf en niet voor mijn paard. Maar als je wel af en toe een wedstrijd doet, prima. Daar heb ik geen commentaar op, hoor, dat moet iedereen voor zich weten. Maar echte, keiharde topsport vind ik vreselijk.

Mensen mogen hier inderdaad wel eens wat beter lezen.... Ja

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:36

kaspertje schreef:

lekker kort door de bocht deze reactie.
Ik denk dat het van een hele hoop factoren afhangt. Het ene paard loopt op zijn max met bv een M proefje of een B parcoursje, terwijl een andere tak van sport het dier misschien veel hoger zou kunnen lopen met minder training/inspanning oid.

Ik ben het ook met Wendy eens wat betreft sport en topssport. Veel mensen hebben 1 wedstrijd gereden en hebben een sportpaard, terwijl een ander juist vind dat ie een recreatiepaard heeft als zijn paard 1 keer per maad op wedstrijd gaat.

Een deel van de discussie gaat nu ook buiten het "natural" zijn om. Bij iedere vorm van paarden houden en er mee om gaan, heb je rotte appels. Dat wil niet zeggen dat een manier van paarden houden en er mee omgaan slecht is.
Ik stond ook heel sceptisch tegenover naturals, een aantal mensen in mijn omgeving hebben het puur vanuit financieel oogpunt gedaan, omdat ze anders geen paard konden onderhouden
Als ik dan hier eens wat lees zie ik dat het ook anders kan en hoort Inmiddels is het tegendeel ook door andere bewezen. Met een aantal dingen ben ik het eens, maar met een aantal dingen ook niet.

Gewoon sporten met een paard moet zeker mogelijk zijn met een paard wat zo natuurlijk mogelijk gehouden wordt.
Voor topsport zal je conssesies moeten doen, hoewel het imo niet onmogelijk is om en paard zo natuurlijk mogelijk te houden en topsport te beoefenen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:51

Wat vinden jullie dan topsport? Daar zijn de meningen ook verschillend over als je goed leest!

En ik vind dit topic juist geschikt voor deze discussie. Daarvoor zijn topics toch?

En ik ben ook zwaar alleregisch voor het MISbruiken van allerlei hulpmiddelen....
Dus eigenlijk moet je een beetje een tussenweg zoeken in de sport.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:36

AnnemiekvM schreef:
Sjonge, hier kunnen echt maar weinig mensen lezen Clown

In elke tak van paardensport, dus ook bij de naturals heb je slechte mensen. Dwingen of verwaarlozen (op een weitje). Wel heel natural, je paard op een weitje. Lekker z'n gang laten gaan. Ja, dat gaan op de goede manier, maar ook op de slechte manier....
Dus wat dat betreft moet je de paardensport niet over 1 kam scheren. Ik sta regelmatig met kromme tenen bij de inrij ring. Maar ik weet dat ik mijn paard in zijn waarde laat en dat hij met veel plezier voor mij werkt. Vreselijk om die slechte mensen te zien, maar dat is overal en dat zie je helaas bij veel dieren. Maar gelukkig zijn er genoeg mensen met gezond verstand Haha!

Mijn paard heeft van nature hele slechte hoeven. Eigenlijk een soort afwijking in de groei. Door aangepast beslag kan hij lekker lopen en heeft hij geen pijn. Ben ik hem dan aan het mishandelen omdat hij op ijzers staat? Hamer

Nee ik zorg zo goed mogelijk voor hem en schakel waar nodig is proffesionele hulp in van de smid of DA. Ik ga niet zelf lopen aanklooien. Lekker zelf bekappen, heel natuurlijk, maar dus voor mijn paard dodelijk!!!!
En dat hij goed in de dressuur loopt, lekker in zijn lijf zit, is dat dan zielig? En natuurlijk staat hij elke dag buiten en wisselen we van alles af. Natuurlijk heeft hij regelmatig vrij, maken we een wandeling of iets anders leuks. Maar ben ik dan slecht omdat ik geen natural ben? Mijn paard is graag bij mij en dat terwijl we wedstrijden rijden. Van mezelf weet ik dat ik geen stresskip ben en gaat het een keer minder zou ik het nooit op mijn paard afreageren.

Hebben jullie weleens gekeken naar paarden in het wild of in een kudde. Hoe corrigeren zij elkaar??? Dus zij mishandelen elkaar. NEE DUS!!!
Je kan je paard dus best corrigeren, zolang je het met verstand doet. Een paard heeft juist graag duidelijkheid, dan weet hij waar hij aan toe is. Dan voelt hij zich veilig.

Nou gaan jullie dus zeggen: Jij vindt dat een paard zich veilig voelt als je hem slaat! Nee, denk maar eens door over wat ik bedoel.

Ik heb niets tegen naturals, maar vind dat er overal goede en slechte mensen zijn. Dus iets over 1 kam scheren vind ik hier niet terecht.

En als je echt een natural bent, waarom heb je dan een paard? Daar is sowieso niets natuurlijks aan. En dit bedoel ik als serieuse vraag Vork

Ik vind zeker dat een paard niet 24 uur op een dag op stal hoort te staan, maar als mijn paard weer naar binnen mag vindt hij het heerlijk. En ik vind het ook dat een paard contact moet kunnen maken met andere paarden en dan het liefst in een kudde. Ik kom mijn paard in alles tegemoet en dat terwijl ik geen natural ben. Vinden jullie dan dat ik niet goed voor mijn paard zorg?
Waar trekken jullie een lijn?

Sorry voor alle vragen, maar ik ben nieuwgierig.

Ik niet, vind alleen jouw teksten niet overtuigend overkomen en bovendien hier niet terzaken doen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:53

@Johnnie: Ze doen zeker ter zake. Misschien weet jij er niets op te zeggen, maar doe dat dan niet. Ik ben benieuwd naar mensen die hier wel op kunnen reageren. Dus wat dat betreft komt jouw reactie niet bepaald overtuigend over.

Maar misschien kunnen we nu inhoudelijk verder gaan, want daar is dit topic voor bedoelt Vork
De discussie werd eindelijk een beetje interresant!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:55

@annemiek: jouw reactie is niet bepaald ontopic, maar ik nodig je van harte uit om een eigen topic te openen Haha!