Paardentips magazine over dekens (onjuist verhaal)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardentips magazine over dekens (onjuist verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:47

@Eleonoor: Het is dus een misvatting dat een paard het koud krijgt van het 'afkoelen'. Zodra de huid droog is, is het goed, en doet de vacht van het paard de rest. Er is wel sprake van 'afkoelen' (namelijk warmte lucht wordt naar buiten afgevoerd en wordt buiten het lichaam 'koel'), maar nièt dat het paard zelf afkoelt of het koud krijgt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 23:57

om maar weer even ontopic te gaan Clown

heeft iemand al een reactie terug van het paardentips magazine?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:18

Ik heb ooit eens een winter mijn toenmalige Fjord die in eerste instantie volop gereden werd een vachtje laten kweken en dekenloos gehouden. Diezelfde Fjord had toch nog nooit met deken gestaan en het leek me wel eens een leuk experiment om te kijken of het nou echt voordelen zou hebben boven het juist wel gebruiken van dekens.

Het enige voordeel bleek te zijn dat ik geen dekens hoefde te wisselen (of op- of afdoen). De nadelen waren bijna niet te overzien. Met een kwartiertje intensief trainen was het hele beest oververhit en moest ik eerst heel lang stappen voordat het verantwoord was om verder te gaan. Met buitenrijden hetzelfde probleem. De Fjord had een goede conditie, daar lag het niet aan. Maar al dat haar Clown Hetzelfde effect als dat je zelf in een skipak flink gaat fitnessen zeg maar.

Om over het uitstapverhaal niet te zwijgen. Dat deed ik altijd maar in het bos, want zo'n half uur tot drie kwartier stappen (wat eerder aan de korte kant dan aan de lange kant leek) is in de bak niet grappig. Zelfs na drie kwartier stappen was Fjordlief nog nat en moest ik haar in erbarmerlijke staat achterlaten. Ziek is ze er inderdaad nooit van geworden, maar na een paar uur ging ik altijd terug om haar vacht te borstelen zodat ze weer isolerend vermogen had. Aan al dat aan elkaar geplakte haar had ze ook geen prettige winterjas . Werkelijk waar, zo'n smerige bedoening.

Toch nog even doorgezet. Het trainen in de bak tot een minimum beperkt wegens eigenlijk niet meer mogelijk en in het bos steeds heel rustig aan gedaan. Met andere woorden, de lol ging er vlot af en ik was maar al te blij toen het weer zomer werd.

De winter erop heb ik haar geschoren en onder dekens gezet. Heb de hele winter goed door kunnen rijden zonder problemen. Ze stond wel 24/7 buiten, maar met een grote schuilstal. In combinatie met goede Rambo en Bucas dekens is dat heel erg goed gegaan. Ze kon veel harder werken zonder in de problemen te komen en ik kon haar elke dag netjes verzorgd wegzetten. Ze zag er niet meer uit als een schaap of een plakkerige nat geworden baal wol, maar gewoon als een paard. Er zat weer model in, zeg maar. Het laatste is zowel mij als de Fjord echt stukken beter bevallen.

Voor mij dus nooit meer een paard dat volop in training staat zonder dekens. Voor paarden die niet of amper werken, vind ik het een ander verhaal. Als het dan zonder deken kan, is het mooi.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:13

Arabesk schreef:
om maar weer even ontopic te gaan Clown

heeft iemand al een reactie terug van het paardentips magazine?
Nee,nog niks binnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 00:46

Ik heb een leesbevestiging binnen, vanmiddag om half twee hebben ze mijn email gevonden Clown
en al die andere die uit hun inbox puilen onderhand Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:24

Ben echt benieuwd of we antwoord krijgen... Vork

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:22

CCCCorine: Duidelijk verhaal; ik kan me er helemaal in vinden en heb exact dezelfde ervaring. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:33

ik heb juist precies de omgekeerde ervaring Haha!
Ik heb m'n paard ongeveer 4 jaar elke winter geschoren en verder altijd gewoon een deken. Ik heb haar nu zonder deken staan in een paddock met schuilstal, ideaal!
Geen gekloot meer met dekens, geen twijfels of ze het koud heeft, instappen en uitstappen met dekens, niet hoeven te wachten tot ze droog is, wat uren duurde en dan uiteindelijk op een klam paard een deken moeten gooien. Na anderhalf uur rijden is ze een beetje bezweet, laat ik haar rollen en klaar!
Ik ben er mee begonnen omdat ik niet elke dag kom en het een vervelend idee vond dat ik niet kon controleren of ze koud, warm of nat was onder een deken, maar ik doe het nu gewoon voor m'n eigen gemak Haha! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:43

CCCCorine schreef:
Ze zag er niet meer uit als een schaap of een plakkerige nat geworden baal wol, maar gewoon als een paard. Er zat weer model in, zeg maar. Het laatste is zowel mij als de Fjord echt stukken beter bevallen.

Voor mij dus nooit meer een paard dat volop in training staat zonder dekens. Voor paarden die niet of amper werken, vind ik het een ander verhaal. Als het dan zonder deken kan, is het mooi.

Dit stukje haal ik er even uit, omdat ik nogal verbaasd ben over hoe je het ziet.
Een paard dat een wintervacht heeft, in de wei loopt, nat wordt, in het zand of in de blubber rolt en rent, ziet er volgens jou uit als een schaap. En een paard dat geen wintervacht heeft en schoon is vanwege de deken, ziet er volgens jou uit als een paard, zit er weer model in.
Beetje krom, vind ik. Knipoog

Wat je laatste zin betreft, is wel gebleken dat het niet alleen paarden betreft die niet of nauwelijks werken, die zonder dekens kunnen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:06

mmhhhh ik ga nu waarschijnlijk iets zeggen waarbij ik iedereen over me heen krijg, maar goed Knipoog
Als ik mijn pony niet scheer dan kan ik dus letterlijk 1 tot 1,5 uur wachten totdat mevrouw een beetje droog is.
Gezien wij een frisse stal hebben is de kans zeer groot dat als ik haar "gewoon" laat opdrogen dat ze dan ziek word.

(moet erbij zeggen dat ze is nu zelfs geschoren en moet haar nog steeds met zweetdeken eventjes laten drogen)

Vinden jullie in zo'n geval ook dat een paard GEEN deken op hoeft/mag

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:50

Ja.
Mijn paard heeft een enorme wintervacht op het moment.
Als ze nu gaat zweten is ze echt niet in een uurtje droog.
Ik laat haar op adem komen,en afkoelen,en dan nat de wei weer op.
Doe ik aljaren,zonder problemen.
Maar dat doet hier nu niet ter zake..
Iedereen heeft een verschillend idee wat dekens betreft,maar het gaat erom dat dat magazine zegt dat je niet zonder een deken kan,en dat je als je je paard nat laat staan dat je dan om moeilijkheden vraagt..
Dat klopt gewoon niet.
Citaat:
Het nadeel van de wintervacht is dat je na het trainen en werken een bezweet paard hebt. In dat geval is het echt nodig om je paard een deken aan te doen. Bezweet terug op stal of de weide zetten is namelijk vragen om moeilijkheden. Je paard is dan wel een groot en sterk dier maar als je niet goed oppast is deze trouwe viervoeter vlug ziek. Niet fijn voor je paard, niet voor jou en niet voor je portemonnee.

Je kunt er dus eigenlijk niet omheen. Je paard heeft een deken nodig.
Dat bedoel ik dus..
Dat is gewoon niet waar.
Ik stap mijn paard op adem,dus ze is dan nog nat,maar zodra ze niet meer pompt,en koud is,dan gaat ze nat de wei weer op.
Er zijn vast mensen die de tekst van dat magazine lezen en denken dat het waar is,omdat ze alles klakkeloos aannemen,en daardoor dus een deken opdoen/kopen.
Dat is natuurlijk ook de opzet van dat magazine,dat mensen denken:o jee,dan koop ik maar snel een deken,ipv mijn paard op adem te stappen,want anders ben ik verkeerd bezig..
Ik heb op een stalling gestaan waar ik ook meegesleept werd door alle gebruiken en gewoontes,je neemt zo snel iets over van de buurvrouw/man.
Als die en die het zegt dan klopt dat wel..want ze doen het allemaal zo..
Niet altijd dus..
Soms is het grote larie. Vork

En nogmaals,ik val niet de mensen aan die dekens gebruiken,daar gaat dit topic niet over..
Het gaat over de verkeerde tekst in dat stuk,dat je per see een deken nodig hebt als je je paard in het zweet gewerkt hebt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:22

Citaat:
Nog even een voorbeeld trouwens, ik heb de schurft aan honden met kleding, dat vind ik de grootst mogelijke onzin... Maar!
Als het regent doe ik een jas aan, mijn hond niet, simpel, hond had er ook geen problemen mee. Tot een aantal jaren geleden, beestje werd al wat ouder en op een gegeven moment wilde ze niet meer naar buiten in de regen (ging echt vol in de ankers), als ze al buiten liep en het begon te regenen, ging hond vrolijk (nou ja vrolijk..) onder de bumpers van auto's door lopen om maar niet al te nat te worden (is klein hondje). Sindsdien heeft hond een regenjasje (het staat vreselijk debiel en gaat ze zonder al te veel tegenzin de regen in, omdat ze nu weet dat ze droog blijft. Nou ben ik echt niet helderziend o.i.d. maar dit verschil in gedrag was zelfs voor mij zodanig opvallend, dat ik haar toch steeds braaf het regenjasje om doe....

Dit is gewoon omdat je hond ouder is geworden en dus zijn eigen bescherming gedeeltelijk heeft verloren. Zou jij jou hond in het wild leven dan had ie waarschijnlijk allang het loodje gelegd.
datzelfde geld voor paarden. Oudere dieren hebben soms onze hulp nodig en dat kan zijn door ze s'winters een deken op te doen omdat ze zich zelf niet meer zo goed warm kunnen houden.
Ik heb daar geen problemen mee en zou het zelf ook doen.

verder had je een erg goed stukje.

Ik houd mijn paarden al hun hele leven deken loos, ik rijd gewoon en ze gaan daarna gewoon weer naar buiten. Op 1x droes na zijn ze nooit ziek geweest.
En ik doe dit al nog voordat we ooit van paardnatuurlijk, naturals etc etc hadden gehoord.

Citaat:
Gezien wij een frisse stal hebben is de kans zeer groot dat als ik haar "gewoon" laat opdrogen dat ze dan ziek word.

Fris is niet erg als het maar niet tocht!
Bij ons kan het wel tochten dus ik kijk wel uit om mijn paard in weer terug in de loopstal te zetten als hij nog nat is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 10:56

NOg steeds geen reactie van paardenmagazine Cool

Bij het paardenrusthuis in Soest, schiet me net te binnen, is het eerste dat ze doen als een paard nieuw binnenkomt: ijzers eronder vandaan en de deken in de prullenbak.

Haha!

daar staat elk paard ijzerloos en dekenloos Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:09

Ja in een rusthuis! Dan heb je het niet over gebruikspaarden! Wat een stomme vergelijking! Vreemd ook, want ik heb op mijn rijpaard na niks onder deken, maar mijn merrie van 21 heeft het met regen heel snel koud, dus die krijgt dan een regendek op. In het rusthuis blijven oude paarden die het snel koud hebben dan op stal?!

Ik zou mijn paard nooit na het werk nat in de wei gooien. Je maakt mij niet wijs dat dat gezond is, goed voor de spieren of dat een paard dat fijn vindt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:05

[***],er staat in het artikel van dat magazine dat als een paard gaat zweten van het werk dat hij gedaan heeft,dat je dan een deken op moet doen.
Stel: je paard heeft hard gewerkt,en hij zweet.
Is dus kletsnat,maar loopt op de wei.
(want daar hebben ze het over in dat artikel)
Dan zeggen ze dus dat je een nat paard niet op de wei kan zetten,dus doe je hem een deken op.
DOE JIJ JE NATTE PAARD EEN DEKEN OP?? Vork
Meer hoef ik niet te zeggen toch??

Als je je paard in het zweet gereden hebt doe je hem een zweetdeken op,of je zet hem op stal om uit te zweten,maar je doet er niet een winterdeken op en zet hem op de wei.
(dan word dat arme beest nooit meer droog onder die deken)
Het gaat ons niet om het gebruik van dekens,maar om de manier waarop dat magazine dekens probeert te verkopen.
Op de verkeerde manier,met de verkeerde uitleg.
Ik begrijp dat je een geschoren paard een deken oplegt,anders vat ie kou,tuurlijk,maar een nat paard leg je geen deken op.
Dus ze spreken zichzelf toch tegen dan??
Een nat paard op de wei kan niet volgens hun,maar een nat paard met een deken op en dan de wei op kan wel.
Ik ben de weg kwijt hoor,als iedereen er zo over denkt... Verward

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:09

[***] schreef:
Ja in een rusthuis! Dan heb je het niet over gebruikspaarden! Wat een stomme vergelijking! Vreemd ook, want ik heb op mijn rijpaard na niks onder deken, maar mijn merrie van 21 heeft het met regen heel snel koud, dus die krijgt dan een regendek op. In het rusthuis blijven oude paarden die het snel koud hebben dan op stal?!

Ik zou mijn paard nooit na het werk nat in de wei gooien. Je maakt mij niet wijs dat dat gezond is, goed voor de spieren of dat een paard dat fijn vindt.

Ja hoor dat kan prima

Ik ga mezelf niet herhalen want ik ben geen grammafoonplaat met een tik erin. Ik zou zeggen blader eens een paar bladzijdes terug om mijn reactie naar paardenmagazine te lezen. Daarin leg ik allemaal uit waarom het WEL kan!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:15

volgens mij gaan we ook geen reactie terug krijgen op de mail Haha!
Maar wie weet!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:17

Arabesk schreef:
Ik zou zeggen blader eens een paar bladzijdes terug om mijn reactie naar paardenmagazine te lezen. Daarin leg ik allemaal uit waarom het WEL kan!

Kijk, hier een belangrijke opmerking. Dus een auteur mag niet schrijven dat een deken mag/moet, maar jij mag wel eenzijdig ons overtuigen dat dekens onzin zijn. Dit is wederom een voorbeel van een verhaal eenzijdige bekeken en beschreven.

Laat iedereen nou lekker in zijn eigen waarde. Vermeld je verhaal als extra info, niet als absolute waarheid. En ga eens met een andere oog naar het andere artikel kijken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:19

Tsja wat is waarheid:

De aarde draait om de zon.
De zon draait om de aarde.

Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:19

Eleonoor,heb je mijn post gelezen 5 posts boven deze?
Het gaat niet om het gebruik van dekens,maar dat het artikel iets verteld wat niet klopt!
Lees het artikel nou eens aandachtig door,en lees dan mijn post hierboven eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:15

Tinkerloos schreef:
[***],er staat in het artikel van dat magazine dat als een paard gaat zweten van het werk dat hij gedaan heeft,dat je dan een deken op moet doen.
Stel: je paard heeft hard gewerkt,en hij zweet.
Is dus kletsnat,maar loopt op de wei.
(want daar hebben ze het over in dat artikel)
Dan zeggen ze dus dat je een nat paard niet op de wei kan zetten,dus doe je hem een deken op.
DOE JIJ JE NATTE PAARD EEN DEKEN OP?? Vork
Meer hoef ik niet te zeggen toch??
Ik ben de weg kwijt hoor,als iedereen er zo over denkt... Verward

Nee, je hebt het stukje niet goed gelezen. De strekking is dat je een paard wat hard aan het werk is in het najaar onder dek zet om ervoor te zorgen dat ze niet zo'n dikke wintervacht krijgen en dus niet een hele nacht nat blijven na het rijden. Waar jij je hele verhaal weg haalt is mij een raadsel, maar niet uit het artikel.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:25

Niet waar.
Dit staat er,en ik quote:
Citaat:
Het nadeel van de wintervacht is dat je na het trainen en werken een bezweet paard hebt. In dat geval is het echt nodig om je paard een deken aan te doen. Bezweet terug op stal of de weide zetten is namelijk vragen om moeilijkheden. Je paard is dan wel een groot en sterk dier maar als je niet goed oppast is deze trouwe viervoeter vlug ziek. Niet fijn voor je paard, niet voor jou en niet voor je portemonnee.

Je kunt er dus eigenlijk niet omheen. Je paard heeft een deken nodig.
Dus ze zeggen dat doordat het paard een wintervacht heeft het sneller zal zweten,en dat je jaardoor een deken nodig hebt.
Duh..dat verzin ik niet,dat STAAT er..
Daarom schoot het mij in het verkeerde gat,ze kletsen onzin..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:27

Ik denk dat de bedoeling van het stuk is wat ik al zei, het onder dek houden zodat er niet zo'n dikke vacht ontstaat. Maar een zweetdeken kunnen ze hier ook bedoelen, het is een algemeen verhaaltje.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:36

Goed,als ze nou neer gezet hadden : je hebt een zweet deken nodig,vooruit..dan was het al een heel ander stukje geweest.
Maar om nou te zeggen dat je dus gewoon echt een deken nodig hebt,omdat je anders om moeilijkheden vraagt??
Tsss..ze hadden echt iets beter mogen nadenken over wat ze schreven hoor,want wat er nu staat is echt niet correct.
Een geschoren paard op de wei heeft een deken nodig,maar kom dan niet met zo'n zweet verhaaltje aan,dat is larie..

Dat was ook de opzet van Arabesk (de ts van dit topic) volgens mij hoor.
Niet om te vertellen dat ze (dat paarden magazine) geen dekens mogen verkopen,maar dat het stuk tekst berust op onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:39

Vindt zij.