Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Arabesk schreef:Nee,nog niks binnen.om maar weer even ontopic te gaan
heeft iemand al een reactie terug van het paardentips magazine?
CCCCorine schreef:Ze zag er niet meer uit als een schaap of een plakkerige nat geworden baal wol, maar gewoon als een paard. Er zat weer model in, zeg maar. Het laatste is zowel mij als de Fjord echt stukken beter bevallen.
Voor mij dus nooit meer een paard dat volop in training staat zonder dekens. Voor paarden die niet of amper werken, vind ik het een ander verhaal. Als het dan zonder deken kan, is het mooi.
Dat bedoel ik dus..Citaat:Het nadeel van de wintervacht is dat je na het trainen en werken een bezweet paard hebt. In dat geval is het echt nodig om je paard een deken aan te doen. Bezweet terug op stal of de weide zetten is namelijk vragen om moeilijkheden. Je paard is dan wel een groot en sterk dier maar als je niet goed oppast is deze trouwe viervoeter vlug ziek. Niet fijn voor je paard, niet voor jou en niet voor je portemonnee.
Je kunt er dus eigenlijk niet omheen. Je paard heeft een deken nodig.
Citaat:Nog even een voorbeeld trouwens, ik heb de schurft aan honden met kleding, dat vind ik de grootst mogelijke onzin... Maar!
Als het regent doe ik een jas aan, mijn hond niet, simpel, hond had er ook geen problemen mee. Tot een aantal jaren geleden, beestje werd al wat ouder en op een gegeven moment wilde ze niet meer naar buiten in de regen (ging echt vol in de ankers), als ze al buiten liep en het begon te regenen, ging hond vrolijk (nou ja vrolijk..) onder de bumpers van auto's door lopen om maar niet al te nat te worden (is klein hondje). Sindsdien heeft hond een regenjasje (het staat vreselijk debiel en gaat ze zonder al te veel tegenzin de regen in, omdat ze nu weet dat ze droog blijft. Nou ben ik echt niet helderziend o.i.d. maar dit verschil in gedrag was zelfs voor mij zodanig opvallend, dat ik haar toch steeds braaf het regenjasje om doe....
Citaat:Gezien wij een frisse stal hebben is de kans zeer groot dat als ik haar "gewoon" laat opdrogen dat ze dan ziek word.
[***] schreef:Ja in een rusthuis! Dan heb je het niet over gebruikspaarden! Wat een stomme vergelijking! Vreemd ook, want ik heb op mijn rijpaard na niks onder deken, maar mijn merrie van 21 heeft het met regen heel snel koud, dus die krijgt dan een regendek op. In het rusthuis blijven oude paarden die het snel koud hebben dan op stal?!
Ik zou mijn paard nooit na het werk nat in de wei gooien. Je maakt mij niet wijs dat dat gezond is, goed voor de spieren of dat een paard dat fijn vindt.
Arabesk schreef:Ik zou zeggen blader eens een paar bladzijdes terug om mijn reactie naar paardenmagazine te lezen. Daarin leg ik allemaal uit waarom het WEL kan!
Tinkerloos schreef:[***],er staat in het artikel van dat magazine dat als een paard gaat zweten van het werk dat hij gedaan heeft,dat je dan een deken op moet doen.
Stel: je paard heeft hard gewerkt,en hij zweet.
Is dus kletsnat,maar loopt op de wei.
(want daar hebben ze het over in dat artikel)
Dan zeggen ze dus dat je een nat paard niet op de wei kan zetten,dus doe je hem een deken op.
DOE JIJ JE NATTE PAARD EEN DEKEN OP??![]()
Meer hoef ik niet te zeggen toch??
Ik ben de weg kwijt hoor,als iedereen er zo over denkt...
Dus ze zeggen dat doordat het paard een wintervacht heeft het sneller zal zweten,en dat je jaardoor een deken nodig hebt.Citaat:Het nadeel van de wintervacht is dat je na het trainen en werken een bezweet paard hebt. In dat geval is het echt nodig om je paard een deken aan te doen. Bezweet terug op stal of de weide zetten is namelijk vragen om moeilijkheden. Je paard is dan wel een groot en sterk dier maar als je niet goed oppast is deze trouwe viervoeter vlug ziek. Niet fijn voor je paard, niet voor jou en niet voor je portemonnee.
Je kunt er dus eigenlijk niet omheen. Je paard heeft een deken nodig.