Wat is er erg aan een boom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WaratjeJarig

Re: Wat is er erg aan een boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:24

Sees schreef:
Waratje, jij bent wel erg snel met je conclusie of ik iets wel of niet zou snappen, komt bij mij ook aardig...onaardig over als ik eerlijk ben......

Laten we het er op houden dat ik een hekel heb aan discussies met niet kloppende argumenten Vork Uit de rest van je post blijkt inderdaad dat je niet helemaal doorhebt hoe het zit met die vergelijking van plank en (boom-)zadel. Laat maar, dit gaat zo schriftelijk niet lukken. Mocht je een keer zin hebben in een live-discussie, meldt maar via PB, we zitten niet ver van elkaar af.

Ben het trouwens wel helemaal met je eens dat het gros van paardrijdend Nederland weinig tot geen verstand heeft van zadels en hoe ze moeten liggen. Erg jammer, vooral voor de paarden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:09

Ik heb het wel door hoor, ik gebruikte het in deze context alleen niet goed. Ik had meer het comfortaspect willen aankaarten ipv het drukgedeelte…my bad.
Anyway om er nu meteen een meeting van te maken, vind ik ook een beetje overdreven, zo belangrijk vind ik het nu ook weer niet Vork Haha! .

Het heeft denk ik beide zijn voordeel en het is ook afhankelijk van je doeleinden en het paard. Ik zou niet snel meer een boomzadel opleggen. Ik zie er geen voordelen in t.o.v. een boomlooszadel maar dat geldt voor mij en mijn paard. Wat voor een ander geldt kan ik niet uitmaken. Een testzadel aanvragen is echter voor iedereen wel interessant. Het is toch leuk om met eigen ‘ogen’ het verschil te zien / voelen?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 11:48

Wat ik altijd heel raar/opvallend vind: Dat mensen een zadel hebben voor meerdere paarden! Sommige mensen wisselen steeds van vz-paard met hetzelfde zadel! Ja, maar dan hebben ze er wel een gelpad/bontje onder... Volgens mij heeft dat weinig tot geen effect.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:41

ik heb mijn boomzadel gekocht zo'n 10 jaar geleden voor mijn superbolle ronde haflinger,
toen ik 5 jaar geleden Tinkerbell kocht, paste het zadel ook voor haar prima.
Angel heb ik vorig jaar gekocht en ook op haar past het zadel perfect!
dus op zich geen probleem

inmiddels is tinkerbell wel erg van vorm veranderd en dus past het zadel haar niet meer...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:56

Ieder zadel kan problemen geven, ook boomloos. Je hoort meestal sneller de negatieve kanten, maar er zijn meer voordelen hoor ! Ze waarschuwen wel dat er een officieel dekje onder moet en de sympanivia is uit assortiment omdat deze bij gevoelige ruggetjes schade kon veroorzaken. Dat zijn kinderziektes laat maar zeggen. Maar er zijn ook mensen die gooien vieze pads eronder, borstelen hun paard niet van te voren, kortom gaan er onzorgvuldig mee om. Daar wil ik niet mee zeggen dat het met deze paarden ook zo gegaan is, maar ik wel als waarschuwing. Oei oei oei, hoeveel schade veroorzaken ander (boom) zadels Boos! , ook daar zijn er veel van.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:05

Martine1232 schreef:
Wat ik altijd heel raar/opvallend vind: Dat mensen een zadel hebben voor meerdere paarden! Sommige mensen wisselen steeds van vz-paard met hetzelfde zadel! Ja, maar dan hebben ze er wel een gelpad/bontje onder... Volgens mij heeft dat weinig tot geen effect.

Sterker nog, ze kunnen zelf een nadelig effect hebben. Dikke pads en bontjes verkleinen het zadel, als je zadel dus goed past en je legt er een lekker dikke pad onder word het zadel te klein. En bontjes willen nog wel eens drukken op de schoft.

Ik zit er zelf ook aan te denken om boomloos te gaan Ja

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:38

even nog een geval van "druk" plek/zadelmaker:

Bij ons op de manege een paard waar ik erg op let omdat hij veel uren loopt en volgens de zadelmaker gewoon een gevoelig huidje heeft. Waar ik het overigens al 3 jaar niet mee eens ben.
Loop dan ook al 3 jaar te zeuren dat er wat anders moet komen als zadel omdat ik het niet goed vind liggen.
Volgens de zadelmaker ligt het perfect. Al 3 jaar..
Nee, het paard heeft een gevoelige huid. En daarom maar een gelpad gebruiken. Hij loopt immers meer met een zadel dan een gemiddeld paard. Anders was dit niet tot uiting gekomen.
Nog steeds niet mee eens! Maar goed hij is de deskundige, en ik niet de baas van de manege.
Paar weken terug. Weer dezelfde zadelmaker laten komen voor de jaarlijkse checkup.
Nu is het ineens een kompleet verkeerd zadel! Verkeerde boom maat, verkeerd model, verkeerde kussenvorm...
Met als slot reactie: "Logisch dat hij daar een drukking van krijgt!"

Aaaaaaaaaaarg!!

Ik en mijn eigen paard zijn intussen erg blij met ons barefootje! Moet wel erg wennen, maar het gaat steeds beter! Het zit als een zetel!
Ik ben alleen zelf nog niet echt zo uit wat ik nou echt vind van het sympanova. Meteen positief is het iig niet!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:35

fjordnina schreef:
Goed, niet waar? Kom maar met voorbeelden van mensen die niet op boomloos over zijn gestapt met als reden het niet passen van het zadel.

Nee, een boomloos ligt zeker niet standaard bij de meeste paarden goed!

Er zijn veel verschillende tussen de diverse typen boomloze zadels.

Sommige boomloze zadels hebben bijvoorbeeld voorboogjes, die niet goed op het paard hoeven passen.
Sommige paarden hebben dusdanig ingevallen schouders, dat bepaalde boomloosjes zelfs met 3 inlages nog op de schoft drukten.

Ik heb al 2x een boomloze ingeruild voor een andere boomloze, omdat die niet goed lag op mijn paard.
Ben overigens nooit overgestapt van boomloos naar boom, omdat ik ze gewoon veel lekkerder vind zitten Lachen
Heb nu 2 boomloze zadels (Heather Moffett en BF Ocean) en deze week een Ghost getest!