Trailerloaden... weer een drama

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Trailerloaden... weer een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:34

Morrie, klopt er zijn er twee, Natural Trailer Loading, duurt ongeveer 45 minuten en Trouble Free Trailer Loading van circa 3 uur. De korte versie vertelt niet zoveel als de lange (uiteraard) maar de paarden zijn wel heel verschillend en dat maakt het wel interessant om naar te kijken!

Ben het met jullie eens dat er best wat verder op bepaalde zaken kan worden ingegaan, maar dan zou die DVD wel een uurtje of 10 lang kunnen worden Lachen. Het vergt de nodige savvy om uberhaupt moeilijke paarden te kunnen laden en inderdaad met alleen de DVD kom je er niet. Het geeft echter wel de nodige inzichten en handvaten zodat je wellicht met je paard verder kunt.
Niet alles is op DVD te zetten helaas.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:59

Das natuurlijk waar, en als ze dat wel zouden proberen (en je dus idd een uurtje of 10 materiaal hebt), dan is het zo duur dat je je paard beter naar eddy himself kunt brengen om het daar te leren Lachen

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:06

Ik ben geen NH-er. Mijn paard (voorheen ook niet heel makkelijk te laden), loopt er nu zonder dwang voor me uit in (makkelijk als je alleen weg moet, kan gelijk de beun erachter). Of eigenlijk deed hij, sinds we alleen maar op en neer gaan naar de kliniek wordt hij iets minder enthousiast met laden, maar is nog steeds makkelijk te laden.

In het begin zijn we voor hem uit gelopen (ja met voer, is bij hem echt een stimulans) en elke x als hij een voet (als was het 5cm) verzette richting de trailer kreeg hij een beloning. Op een gegeven moment voer afbouwen (pas als het gevraagde gedrag bevestigd is) en meer vragen voordat hij de beloning krijgt. Doet hij dat kleine beetje meer wedeorm belonen (weet niet hoe dit bij Parelli werkt, ws druk en beloning los of zo) Uiteindelijk loopt hij zo de trailer op en krijgt hij alleen aan het einde, als hij rustig staat, zijn beloning. Uiteindelijk kan hij voor je uit de trailer oplopen. En dat ook zonder longeerlijnen, bezemd, zwepen, of duwen en prikken. Mijn paard heeft nooit aan een strakke lijn (halstertouw) gestaan. Behalve dan als hij zijn hoofd op de trailer legde en niet meer voor of achteruit wilde haha.

Suc6

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:20

tuurlijk zijn er ook paarden die normaal laden zoals het hoort Knipoog je hoeft geen NH-er te zijn om te kunnen trailer laden.
Alleen de conventionele methodes werken vaak niet meer als het paard onverhoopt niet meer laden wil (lees: bezems, longeerlijnen, voer, zak over het hoofd, zweep of 10 man duwen) en dan is het wel fijn dat er mensen zoals Parelli zijn die je weer op weg kunnen helpen.

Wat ik vooral meemaak is dat paarden die op de conventionele manier worden geladen met Parelli veel rustiger relaxter en vooral met meer vertrouwen de trailer op gaan.
Vaak word ik gebeld door mensen met dikke vinger paarden (oftewel dominantjes die geen zin hebben om de trailer op te gaan) en de ene keer lukt het ze wel binnen een half uur en de andere keer zijn ze 3 uur bezig, ze weten nooit of ze op tijd komen.
Ik ben dan gemiddeld 1,5 uur met de manier van Parelli bezig en je ziet de paarden veranderen van dominantjes in gewillige paarden en dat is nou net het verschil met de conventionele manier want dan leren ze geen respect door vertrouwen maar door dwang.

Heb je niet veel liever dat je paard voor je uit relaxed in zn eentje de trailer oploopt zonder aarzelen en vol vertrouwen, dan altijd met lijnen te moeten werken of hulpjes bij de hand te hebben en nooit te weten of je op tijd weg bent?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:29

mollie schreef:
Wat is het verschil met een zweep en zo'n carrotstok? In het begin met trailerladen heb ik ooit 'hulp' gehad van iemand die aan parelli doet. Maar zodra ze met die wortelstok in de weer gingen, raakte mijn paard helemaal over de rooie. En ja, mijn paard kende dat ding al wel en de friendly-game is geen enkel probleem.
Uiteindelijk met veel geduld, stemgebruik en belonen, stuur ik haar voor me uit de trailer in. Is nu een kwestie van nog geen minuut. Mijn advies is vooral veel geduld en belonen. Nooit gaan laden onder tijdsdruk. En vooral niet te veel druk uit oefenen (of te wel discomfort).

Toch weer even een reactie Knipoog
Ten eerste denk ik dat er een heel groot verschil is tussen een zweep en een carrotstick. Een stick gebruik je namelijk alleen als verlengde van je arm, zodat je je paard aanwijzingen kunt geven ook al kun je er niet goed bij (bijv. bij een trailer Haha! ). Met een zweep kun je dit natuurlijk ook doen, maar het meeste zweepgebruik is toch heel anders...
Ten tweede weet ik niet wie je geholpen heeft, maar net als bij iedere andere methode (zoals je zelf ook beschrijft!!!) is Parelli geen wondermethode waarbij je paard "even in een trailer gezet wordt". Je werkt hier naartoe door eerst de 7 games goed onder de knie te krijgen. Als je een paard ineens de trailer op wilt zetten, zonder goede voorbereiding, zal Parelli echt niet het gewenste resultaat opleveren...
Ten derde is discomfort in mijn ogen iets anders dan druk uitoefenen. Ik versta onder druk uitoefenen: dwang, het paard richting trailer dwingen, eventueel met hulpmiddelen als longeerlijn of zweep. Discomfort is allerlei oefeningen buiten de trailer doen (de games) maar je paard de mogelijkheid geven om hiermee te stoppen en rust te zoeken door vrijwillig de trailer op te stappen. Hij hoeft dus niet, hij kan er ook voor kiezen door te gaan met het verliezen van de games Knipoog Ik geef toe, het verschil klinkt heel klein, maar in het ene geval (dwingen) geef je het paard geen keus, en in het andere geval wel.

Hoop hiermee een stukje duidelijkheid te hebben gegeven?
Overigens: ik zeg niet dat er iets mis is met de voer-methode. Het is inderdaad niet een natural-manier, maar als die methode bij mijn pony gewerkt zou hebben zou ik niet aan Parelli begonnen zijn Clown Parelli is voor mij een methode die werkt bij mijn paard, net zoals Monty Roberts werkt bij een ander paard, en clickeren bij weer een ander.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:34

vergeet niet dat je als je een moeilijk paard wilt kunnen laden je er niet aan moet beginnen als je niet zeker weet dat je de 7 games ook kunt winnen! Dat vereist iets meer savvy dan alleen level 1 helaas...
En je timing moet perfect zijn, anders gaat het ook niet goed, dan krijg je echt geen vertrouwen van je paard, paarden weten feilloos wie ze voor zich hebben en zij zijn degenen die aangeven hoeveel kennis en kunde jij hebt (of niet hebt).

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:56

cissy schreef:
Heb je niet veel liever dat je paard voor je uit relaxed in zn eentje de trailer oploopt zonder aarzelen en vol vertrouwen, dan altijd met lijnen te moeten werken of hulpjes bij de hand te hebben en nooit te weten of je op tijd weg bent?

Weet niet of dit richting mij bedoelt is, maar mijn paard staat er nu met 10 seconden op (met beun achter zijn kont). Hij loopt zonder aarzelen en twijfelen de trailer op, blijft heel rustig staan (voorheen brak hij de trailer af als ie opgesloten stond). Hij krijgt alleen altijd zijn beloning (ws meer voor mezelf als het paard). Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik zeker weet dat ik op tijd weg ben, omdat hij het nu makkelijk doet, het heeft wat tijd gekost, maar het is een paard wat graag de trailer op gaat. Ook al doen we nooit leuke dingen aangezien hij meestal heen en weer moet naar de kliniek. Ach en het is gewoon een toppertje Haha!

Maar het is wel heel vervelend als het trailerladen echt niet lukt, ik hoop dan ook dat er voor de TS een oplossing wordt gevonden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:09

Dat stukje van Roadracer over "het maakt niet uit welke methode, als het maar werkt bij je paard" daar sluit ik me helemaal bij aan Lachen.

Toen wij erachter kwamen dat we een trailerprobleem hadden zijn we eens gaan nadenken hoe we dat met ons paard gingen oplossen. Parellipakket aangeschaft, naar clinic MR geweest, trailerladen clinic Paardnatuurlijk gevolgd, Ifor Williams aangeschaft (!) en aan de slag.

De "normalmanier" (longeerlijnen, voer, duwen, druk etc.) werkte niet dus dan een andere manier. Parelli werkte wisselend (het werkt nu vooral om hem rustig te krijgen en om hem gefocusd op ons te krijgen, maar de trailer krijg ik hem er niet mee in. Die games vind hij geweldig, desnoods blijf hij een hele dag squeezen tussen allerlei enge dingen door, maar de noodzaak tot rust/trailer heb je niet zo dan). MR, achterwaarts/voorwaarts bleek uiteindelijk te lukken om hem de trailer in te krijgen.

Parelli heeft wel heel erg geholpen in het 'trailer niet meer eng maken'. In het begin kon ik niet in een straal van 3 meter van de trailer komen.

Ik ken ook iemand die ook al vanalles heeft geprobeerd, inclusief clickeren, en die nu tot de conclusie is gekomen dat het niet aan het paard ligt maar aan haar lichaamstaal. Die gaat nu ergens een cursus volgen waarbij de eerste avond enkel en alleen bestaat uit 'trainen van het baasje' en er nog geen paard en trailer bij in de buurt is.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:15

Ik ben samen met mijn paard in training gegaan bij Conrad van pruijssen.

De 1e 2 of 3 keer ben je vooral bezig met je lichaamstaal. Je lichaam moet namelijk duidelijk uitstralen dat jij de leider bent. Daarna komt de trailer erbij.
Binnen 8 weken heb ik nu een paard wat op mijn aanwijzing de trailer in loopt en helemaal op zijn gemak blijft staan terwijl ik de stang achter hem doe, de klep dicht doe en naar voren loop om hem vast te zetten. Het is echt geweldig om te merken dat je lichaamstaal zoveel invloed heeft.

Als iemand verdere informatie erover wil moet je me even een pm sturen, dan geef ik je het email adres of telefoonnummer.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:27

Als het goed is komt Nadiem op Horse Event bij Annemarie ... van Monty Roberts Nederland. Ze wil Nadiem gebruiken voor zijn probleem op zondag. Ik hoop er zelf ook een hoop van te leren, en dat Nadiem het óók leert dan Clown

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:33

conrad komt volgende week vrijdag ook bij mij langs voor t trailer laad probleem.ben benieuwd haha

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:33

@somokkele: nee niet speciaal voor jou bedoeld, maar om aan te geven wat het verschil is/kan zijn.
Als jij verder geen probleem hebt is het toch geen probleem?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:11

cissy schreef:
@somokkele: nee niet speciaal voor jou bedoeld, maar om aan te geven wat het verschil is/kan zijn.
Als jij verder geen probleem hebt is het toch geen probleem?

Ok, gesnapt, blond he Tong uitsteken Was ook niet aanvallend bedoelt, maar wilde even duidelijk maken dat ie nu rustig staat zonder strijd.......

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:05

cissy schreef:
@welsje14: als dat voor jou zo werkt vooral doorgaan, mijn manier zou het alleen niet zijn.
Ben het met Morrie eens dat mensen wel meer dingen met veulens en paarden doen die eigenlijk niet zouden moeten kunnen.

ik zeg ook niet dat je het zo moet doen, en je moet ook zelf beslissen hoe je het wilt doen. maar daarom kan je het altijd wel proberen. (niet geschoten altijd mis)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:45

als ik op die manier moet schieten weet ik zeker dat het mis is,
want dat werkt nl niet. En als het wel werkt is het maar tijdelijk en komen er wel weer andere problemen, je moet niet de symptomen oplossen maar de oorzaak aanpakken.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:46

jah en zo werkte dat bij ons

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:14

Arabesk schreef:
Het ging zo goed, ik kon mijn paard alleen laden, het ging prima.

Vandaag ging zijn kont tegen de krib, na 1,5 uur heb ik er toch maar iemand bijgehaald. Een normal, die had m in vijf minuten met trekken en mopperen hem in de trailer.

Sh*t wat doe ik verkeerd of neemt hij me gewoon in de maling Verward

@ Arabesk: ik ben benieuwd of je in de tussentijd nog met je paard bezig bent geweest met het trailerladen, en of er nog verbetering of verslechteringen zijn...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 23:03

nee geen kans/tijd gehad nog....
ik heb daar te weinig ruimte én de trailer staat 60 km verderop...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:41

Citaat:
Als het goed is komt Nadiem op Horse Event bij Annemarie ... van Monty Roberts Nederland. Ze wil Nadiem gebruiken voor zijn probleem op zondag. Ik hoop er zelf ook een hoop van te leren, en dat Nadiem het óók leert dan

en hoe is het met deze afgelopen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 07:43

Mijn merrie is altijd een probleem lader geweest. Alles geprobeert, niets werkte. Ik kreeg haar altijd wel in de trailer. Maar 10 sec. never!
Wat inderdaad nooit heeft geholpen was 10 man die ons "even" kwamen helpen of het erin slaan met zwepen en of bezems. Voer hielp dan nog het beste, maar nooit voor een blijvend resultaat.
NH was in NL nog niet algemeen bekend, dat hebben we dus helaas niet uit geprobeerd.

Een paardenslager (ja jakkie) kwam voor ons met de oplossing:
Zorg dat je niet midden in een weiland staat. Maar ergens langs een muur het liefst niet op het gras. En zo min mogelijk afleiding.(voor jezelf en het paard) Dus die 10 aardige mensen wegsturen. Bezems in het rommelhok en de zweep in de zadelkamer.

Een halster wat goed zit, een longeerlijn en een thermoskan met koffie waren mijn atributen(volgens de paardenslager Haha! ). Paard zo dichtbij mogelijk bij de trailer zetten. 1 persoon voorin de trailer en een aan de achterkant (buiten de trailer) Deze persoon hoeft het alleen maar in de gaten te houden en rustig een kopje koffie te drinken en in te grijpen als dat nodig is.( niet om met de armen te zwaaien)Longeerlijn door de trailer over de voerste balk vast houden door de persoon voor in de trailer. Niet vastzetten! Hij moet als hij gaat hangen los kunnen laten.
De lijn moet strakgetrokken staan maar maar hele lichte druk geven. Het paard moet dus niet helemaal voorover gebogen staan maar de lijn moet ook niet in een boogje hangen. Je gebruikt de longeerlijn als een heel lang halstertouw. Steeds als hij een stapje naar voren deed, longeerlijn in korten.....en weer wachten. Als het paard gaat hangen: Je mag wel ietsjes druk uitoefenen op het halster maar echt hangen gewoon weer opnieuw beginnen.

5 minuten later stond ze op de trailer. En zo hebben we het altijd gedaan. Eerst stond madam een beetje rond te koekeloeren en dan stapte ze gewoon naar voren de trailer in. Ik rekende voor het laden gewoon 15 tot 30 minuten. Bij stress en haast was het altijd weer mis. Het gemiddelde was 5 minuten.

Vooral rust was voor ons belangrijk.

Met haar zoon zijn we direct op deze wijze over gegaan en die staat dus altijd binnen 10 sec. in de wagen en een longeerlijn is niet nodig. Die heeft geen negatieve gevoelens bij dat herriehobbelhok. De merrie was wel veel meer een bloedpaard als zoon lief.

Ik weet dat dit geen NH methode is maar mischien heeft iemand er wat aan. Ook dit zal niet voor iedereen werken.

Succes

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:45

Tolstoj schreef:
Tip van Tolstoj met longeerlijn over voorste balk heen

Op zich een goede tip, en net als met heel veel andere methoden: het KAN helpen! Helaas was dit voor mijn merrie niet de oplossing, die ging bij een beetje druk al vol in de achteruit, zonder druk bleef ze lekker staan...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:29

Roadracer schreef:
Tolstoj schreef:
Tip van Tolstoj met longeerlijn over voorste balk heen

Op zich een goede tip, en net als met heel veel andere methoden: het KAN helpen! Helaas was dit voor mijn merrie niet de oplossing, die ging bij een beetje druk al vol in de achteruit, zonder druk bleef ze lekker staan...

Bij mijn paard moest je hem er ook absoluut niet "intakelen" hoor, dan ging ze inderdaad terug trekken. Je moet hem ook zeker niet vastzetten. Want als hij dan gaat trekken kunnen er echt ongelukken gebeuren.

@Roadracer: Jammer dat het voor die van jou niet werkte.
Wat is het frustrerend he, als je paard er niet in wil? Stoom uit je oren <-- maar dat werkt natuurlijk weer averechts Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 10:57

*uptade*

Gister heb ik geoefend. Meneer stond helemaal te shaken op de laadklep zo erg dat de hele trailer er van schudde Verward maffe knol Gestoord. Met achteruitsturen en vooruit vragen kreeg ik hem uiteindelijk zover dat hij er op liep. En hij ging zelfs erin staan en aan het hooi eten.

Ik kon na een kwartiertje gewoon weer de laadklep dichtdoen en een rondje rijden!! Go jij! Go jij!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:17

Wat goed, Ara

Ik vind die vooruit achteruit methode altijd erg goed werken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:35

Ik ben ook erg tevreden over de vooruit/achteruit methode Lachen

Goed nieuws Ara OK dan!