mollie schreef:Wat is het verschil met een zweep en zo'n carrotstok? In het begin met trailerladen heb ik ooit 'hulp' gehad van iemand die aan parelli doet. Maar zodra ze met die wortelstok in de weer gingen, raakte mijn paard helemaal over de rooie. En ja, mijn paard kende dat ding al wel en de friendly-game is geen enkel probleem.
Uiteindelijk met veel geduld, stemgebruik en belonen, stuur ik haar voor me uit de trailer in. Is nu een kwestie van nog geen minuut. Mijn advies is vooral veel geduld en belonen. Nooit gaan laden onder tijdsdruk. En vooral niet te veel druk uit oefenen (of te wel discomfort).
Toch weer even een reactie
Ten eerste denk ik dat er een heel groot verschil is tussen een zweep en een carrotstick. Een stick gebruik je namelijk alleen als verlengde van je arm, zodat je je paard aanwijzingen kunt geven ook al kun je er niet goed bij (bijv. bij een trailer
). Met een zweep kun je dit natuurlijk ook doen, maar het meeste zweepgebruik is toch heel anders...
Ten tweede weet ik niet wie je geholpen heeft, maar net als bij iedere andere methode (zoals je zelf ook beschrijft!!!) is Parelli geen wondermethode waarbij je paard "even in een trailer gezet wordt". Je werkt hier naartoe door eerst de 7 games goed onder de knie te krijgen. Als je een paard ineens de trailer op wilt zetten, zonder goede voorbereiding, zal Parelli echt niet het gewenste resultaat opleveren...
Ten derde is discomfort in mijn ogen iets anders dan druk uitoefenen. Ik versta onder druk uitoefenen: dwang, het paard richting trailer dwingen, eventueel met hulpmiddelen als longeerlijn of zweep. Discomfort is allerlei oefeningen buiten de trailer doen (de games) maar je paard de mogelijkheid geven om hiermee te stoppen en rust te zoeken door vrijwillig de trailer op te stappen. Hij hoeft dus niet, hij kan er ook voor kiezen door te gaan met het verliezen van de games
Ik geef toe, het verschil klinkt heel klein, maar in het ene geval (dwingen) geef je het paard geen keus, en in het andere geval wel.
Hoop hiermee een stukje duidelijkheid te hebben gegeven?
Overigens: ik zeg niet dat er iets mis is met de voer-methode. Het is inderdaad niet een natural-manier, maar als die methode bij mijn pony gewerkt zou hebben zou ik niet aan Parelli begonnen zijn
Parelli is voor mij een methode die werkt bij mijn paard, net zoals Monty Roberts werkt bij een ander paard, en clickeren bij weer een ander.