Boomloos slecht voor rug op lange termijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Boomloos slecht voor rug op lange termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:07

Die van mij zijn toch wel ruim een cm dik. Ik krijg er net 2 inlages in (wat ook zat is hoor)
Met gewoon enkele inlages ging het ook goed, maar ik vind met dubbele inlages waarbij ik uit de bovenste zo'n boogje geknipt heb (net als bij de fysio) lekkerder zitten. Niet zo breed.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:37

timokyana schreef:
Hoe heb je dat in hemelsnaam erin gekregen???Had al moeite met 1..

ik ook..

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:06

Zoals al eerder is geschreven: Flink insmeren met talkpoeder en ze glijden er zo in.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:45

ja dat kan wel, maar 4??? 2 lijkt me nog wel logisch, maar 4 is een beetje veel denk ik..

kan je dan eigenlijk niet beter een physio pad nemen?

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:36

Vier lijkt me ook een beetje proppen Cool. Bij mijn ezels zaten twee inlages beter dan de physiopad, maar misschien ook omdat ik een zadel maat 1 heb en de physio enkel in maat 2 wordt gemaakt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:20

Een ezel met een barefoot Cool
Heb je daar een foto van? Lijkt me heel stoer staan

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:00

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:42

Geweldig Cool

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:13

Ik heb een randoll's boomloos zadel. Heb het zadel nu ongeveer een jaar. Heb er al veel dressuur mee gereden en korte wandelingen (max 2,5u) en het zadel is me héél goed bevallen. Heb het wel moeten aanpassen. Gelukkig bestaat er nog zoiets als barefoot Lachen Daar haal 'k de onderdelen voor mijn zadel en ze passen er perfect in en op. Zo heb 'k de pommel uit m'n randoll's gehaald en de hoge smalle pommel erin gestoken, ik heb de fenders eraf gesmeten en de korte van barefoot besteld. Ondertussen rij'k met engelse beugels en beugelriemen met gesp onderaan.

Ik moet toegeven dat ik in het begin problemen had met m'n zadel, maar dat lag niet aan het zadel, maar aan het feit dat ik slecht geïnformeerd was. Ik heb mijn zadel in de ruitershop gehaald en daar zeiden ze dat het voldoende was er een wolletje onder te leggen en dat de ruggengraad dan wel vrij blijft... Wist ik veel dat dat niet zo was.... Gelukkig had 'k hier nog een wolletje liggen en heb 'k geen nieuw gekocht toen... Het paard liep niet fijn en was altijd zuur... Dan ben 'k beginnen zoeken achter info omtrend boomloze zadels en kwam 'k op de website van barefoot terecht. Toen pas werd me duidelijk dat een speciale pad echt een noodzaak was. Dus heb 'k gezorgd da'k er eentje in huis had. Sindsdien lopen de paarden waar 'k m'n boomloosje op leg met oortjes naar voren en lijken ze het prettig te vinden.
Ik heb met m'n boomloos zadel m'n paardje zadelmak gemaakt. Ze reageerde er amper op omdat het zo'n licht zadel was.

Ik moet je wel waarschuwen: een meisje dat ik ken, ze zit op paardentipsforum, rijdt endurance met haar paard. Momenteel rijdt ze de 60 km. Zij is met pijn in het hart moeten overschakelen van boomloos naar een zadel met boom. Als je veel in verlichte zit zit is het niet zo'n ideaal zadel, juist vanwege de stijgbeugelophanging. Zij had wel drukplekken bij haar paardje (ondanks de pad die ze gebruikte), maar nooit heeft ze echte rugproblemen gehad. Als je merkt dat je paard drukplekken krijgt weet je wel genoeg en moet je zeker niet blijven doorrijden met het zadel. Als je een beetje je paard kent voel je vanzelf of het zadel goed ligt of niet. Je paard vertelt je heus wel hoe het zit, alleen zijn die signalen soms zo subtiel dat wij ze als ruiter niet opmerken...; Luisteren naar je paard is daarom zo belangrijk!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:15

Ik rij ook endurance. Dit seizoen tot 60 km. Ik rij prima met z'n barefoot. Het ligt denk ik heel erg aan je houding. Ik rij niet de hele weg in verlichte zit. Lijkt me ook niet goed omdat je dan je eigen gewicht op de voorhand gooit.
Ik blijf wel lichtrijden, maar ik gan niet helemaal staan en zitten. Ik blijf een beetje op m'n bovenbenen 'hangen'. Hiermee voorkom je denk ik ook punt belasting.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:31

Ik heb het hele topic nu zo'n beetje doorgelezen, om mezelf meer te informeren over de barefoot. Ik heb zelf een vrij atletische fjordenruin, die in de zomer een aardige grasbuik kan ontwikkelen, waardoor het huidige zadel (vzh boomzadel) gaat schuiven en niet meer gelijkmatig de druk verdeeld. Ik heb het daarom met mijn instructrice (jeddah hier op bokt) besproken en eigenlijk lijkt voor toddy ons de barefoot best geschikt. Er bestaan natuurlijk heel veel voor- en nadelen aan zowel de boomzadels als aan de boomloze zadels. Het is ook maar net waar je het zadel voor wilt gebruiken en op wat voor paard etc. Ik volg het topic gezellig verder en ik ben nu bezig om een testzadel model London van barefoot te mogen testen. Om het eens een week uit te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:35

Euh.. er loopt al een kletsttopic over boomloze zadels Lachen Graag dit topic ontopic houden over de startvraag.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:18

Lenneke_ schreef:
Die van mij zijn toch wel ruim een cm dik. Ik krijg er net 2 inlages in (wat ook zat is hoor)
Met gewoon enkele inlages ging het ook goed, maar ik vind met dubbele inlages waarbij ik uit de bovenste zo'n boogje geknipt heb (net als bij de fysio) lekkerder zitten. Niet zo breed.

Lenneke,

Hoe bedoel je dat met zo'n boogje? Ik heb mijn barefootje net gekocht (vorige week) en er direct dubbele inlages ingedaan maar inderdaad, 't zit enorm breed.... had me daar al bij neergelegd maar als jou optie werkt?
Heb je een plaatje/foto?

Groetjes, Susan

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 17:20

Ik kom weer eens langs in mijn topic Haha!

Is weer al heel wat bijgediscussieerd zie ik Lachen

Inmiddels is mijn testzadel (London) aangekomen en heb ik het artikel uit Cap gelezen.

Wat betreft het artikel: vond ik nogal negatief getint richting boomloos... Hoewel het tegendeel werd beweerd (man verkoopt ze naar het schijnt ook).
Kreeg ook meteen nare opmerkingen over boomloos van andere lezers hier in de buurt... zo zie je maar wat slecht geïnformeerd zijn kan doen...
In het artikel staat oa dat de bijhorende pads niet nodig zijn. Staat er niet letterlijk in, maar er staat iets in de stijl van "als je zwaarder bent, kunnen de pads wel wat helpen." Bij mijn weten is zo'n pad gewoon een noodzakelijk item bij ej zadel, ongeacht lichtgewicht of niet... Verkoper even verkeerd geïnformeerd? Hoe wil je dan dat eventuele kopers er goed mee omgaan?
En zo nog een aantal dingen...
Waar ik dan wél weer kan ikomen, is dat boomloos uitermate geschikt zou zijn voor fokmerries en oudere paarden, aangezien ik toch zie dat fokmerries (en oudere dieren) wat "uit model vallen" Knipoog
Er staat ook in het artikel dat boomloos niet zo geschikt is voor jonge, net beleerde paarden. Na het rijden van mijn testzadel, kan ik ook daar in komen. Zeker als je geen "vastzittende" ruiter bent.

Wat betreft het testen:
Ik heb wat foto's gemaakt van het zadel op Tinkerbell. Het is ook echt voor haar dat ik naar een ander zadel op zoek ben, want mijn oude zadel bezorgd haar enorme drukplekken en ze wordt steeds nijdiger op de singel. Ik plaats er enkele, om te horen of het zadel goed ligt. Ik ben ook een dergelijke singel niet gewend en hij leek mij te nijpen Verward Wat denken jullie?

Het zadel ligt (vind ik) wat beter op Angel. Ze vond het wel aangenaam. ik merkte niet echt verschil met anders, maar mijn huidige zadel past haar nog prima. Heb wel geen lange rit met haar gemaakt ofzo, enkel een rondje gestapt en gedraafd ermee.
Zadel schoof ook niet, ook niet bij opstappen (ze is wel maar 1m46 Tong uitsteken)
Mijn vriend vond het goed zitten, maar in draf schoof hij erg heen en weer. Hij is wel nog een erg beginnende ruiter. Volgens mijn moeder ligt het er bij hem dus aan dat hij nog niet echt een onafhankelijke zit heeft.

Terug naar Tink: zadel erop...en singel aan. Normaal hapt mevrouw dan nijdig naar achteren: nu dus NIET!!! Ik stond te kijken... kan het dat ze zo snel beterschap voelt??? Verward
schoof ook niet bij opstappen.
Wat ik heb bij dit zadel is een beetje gek Clown
Als ik neerzit, vind ik dat ik véél vaster zit dan in mijn huidige zadel... ik ben zo'n vlak zadel gewoon, nu zit ik in een kuip tussen die voorpommel en achterboog Bloos! was wel wennen!
Als ik dan weer verlichte zit aanneem of ga lichtrijden, zwiep ik meer heen en weer Nagelbijten / Gniffelen en zit ik dus losser. Tegen het einde van de rit was dat wel al stukken beter.
Wat me wel érg stoorde, is de voorpommel Boos! die is zo hoog... Ik ben een compleet plat zadel gewoon (ligt dus inmiddels ook daardoor niet meer goed bij tinkerbell) en nu bots ik dus af en toe wel tegen die pommel of zit die in de weg... Kan best zijn dat ook dat gewoon wennen is natuurlijk, maar het lijkt me wel lastig bij een langere rit Verward

Tinkerbell was... lastiger dan met boomzadel Nagelbijten / Gniffelen Bloos hoewel ik dat wel positief vind Tong uitsteken
Ze keek naar àlles onder de baan, sprong weg van god-weet-wat-allemaal,... Dat doet ze dus nooit, ze kijkt hooguit wat scheef naar iets. Wat dus kan betekenen dat ze zich met boomloos zadel veel beter kan bewegen en vrijer is.
Ik had wel de indruk dat ze niet goed wist wat ze met die vrijheid aanmoest...ze voelde zich precies wat té vrij opeens Nagelbijten / Gniffelen

Ik ga er natuurlijk nog wel meer mee gaan rijden, maar dat zijn mijn eerste ondervindingen Knipoog

Nu de foto's en de vraagjes aan jullie:
Singel is 35 cm, heb er ook een bij van 45cm, maar die is stukken te ruim voor mijn andere merrie. Deze zat bij Tink uiteindelijk nog een gaatje strakker aan een kant. Als mijn beide drachtige dames nu dikker worden naar de winter toe, kan ik dan toch deze blijven gebruiken? of komt hij dan te laag te zitten?
Wat vinden jullie trouwens van de huidplooien aan de singel? Zou dit knellen?
Ligt het zadel goed?

ps: let niet op haar oren Clown dit is normaal bij haar, ook zonder zadel etc Knipoog

Afbeelding

http://i88.photobucket.com/albums/k193/ ... border.jpg

Afbeelding

Pling

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 17:29

owja: zou het problemen kunnen geven? Ik rijd namelijk meestal écht ontzettend veel in verlichte zit en rijd licht in draf... Ik steun zoals hier al gezegd werd, zoveel mogelijk op mijn billen en knieën, maar je kan toch niet vermijden dat er druk op je stijgebeugels komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:40

Zomaar een vraagje, ik heb geen verstand van de dressuurversie. Maar ligt het zadel niet te ver naar voren? Dressuur is (imo) juist bedoeld voor schoudervrijheid. Ik zou zelf bijv. het zadel zeker een hand verder naar achter leggen.

Lengte singel is wat je zelf fijn vind. Ik heb een anatomische die juist zo lang mogelijk is Lachen

Verder zou ik zeggen, kijk het eens aan, hoe het jou en haar bevalt Lachen Daar draait het toch om.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 19:50

Citaat:
Zomaar een vraagje, ik heb geen verstand van de dressuurversie. Maar ligt het zadel niet te ver naar voren? Dressuur is (imo) juist bedoeld voor schoudervrijheid. Ik zou zelf bijv. het zadel zeker een hand verder naar achter leggen.

Ja dat vond ik zelf ook... bij het bekijken van de foto's Clown op het moment zelf eigenlijk niet. Wél viel me na het rijden op dat het zadel een ietsiepietsie naar achter was geschoven (en dus beter lag Nagelbijten / Gniffelen )

ik kies trouwens geen dressuur omwille van het dressuur, want ik rijd recreatief, maar dit barefootzadel vond ik het beste zitten op de bok (en ik ben niet voor nubuck)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:54

Ik heb een Kieffer-dressuurzadel voor mijn poldercrospony.... Bloos! Western, Engels VZH en boomloos bleken allemaal niet goed te dragen op mijn pony's rug (te breed in de schouders). Met een dressuurzadel lijkt dat nu opgelost te zijn...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:33

ik vind ook dat het teveel naar voren ligt.
de singel is denk ik goed, maar ik zou toch opteren voor een maatje groter, indien mogelijk uiteraard (maar ik wil dan wel zo lang mogelijk omdat met de koudbloed ik rij zelfs een banaansingel van 80 cm niet lang genoeg is Haha!)

kwa lichtrijden: ik zit zelden door, doordat mina niet echt uit te zitten is, nog geen problemen bemerkt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:45

Zadel iets naar achteren , langere maat singel , dan ligt het netjes Lachen

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:54

En als je dan hebt aangesingeld, even 1 voor 1 de voorbenen naar voren strekken zodat de huid in de oksel mooi glad onder de singel doorloopt... dan is de kans op knijp- en schuurwondjes het kleinst.

Dit even als ekstra tip want ik zou zeker een langere singel nemen, de singels van Barefoot hebben van die smallere boogjes (anatomisch gevormd) en dat boogje zou ter hoogte van de oksel moeten liggen...

Groetjes, Susan

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:14

Bij Anouar ligt de singel ruim een hand achter het voorbeen. Zo ligt hij ook achter de schouder en komt het voorbeen niet in de knoop met de singel.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:49

Ik heb het topic even doorgelezen en vond het erg interessant.
Mijn pony heeft een moeilijke bouw (vooral bij zijn schouders) en we zijn maanden bezig geweest om een passend zadel te vinden. Toch vind ik het nog altijd niet perfect liggen en hij loopt ook altijd vrij gespannen en opgekropt om het zo maar te zeggen. Wat stijf is ook iets wat ik veel bij hem merk.
Hij schrikt ontzettend veel doordat er dus veel spanning ontstaat met mijn VZH-zadel

Toen heb ik een Barefoot testzadel aangevraagd. Het model Cheyenne.
De eerste keer dat ik het ging proberen merkte ik meteen een wereld van verschil.
Silence liep veel ontspannender, ruimer en was gewoon compleet helemaal relaxed. Er was geen spanning terug te vinden bij hem. Het voelde ook veel vrijer, alsof hij er beter door kon bewegen.
Ook is hij nergens van geschrokken.
Het hele rijden ging dus gewoon 100% beter. Hij kwam ook veel beter nageeflijk en dat soort dingen. Ook de wendingen gingen veel vlotter en soepeler.

Helaas moest het testzadel dus weer door en de eerste keer terug met boomzadel, was het weer zoals voor het testzadel. Stijf, gespannen, schrikken enz.
Voor mij was de keuze dus wel gemaakt. Ik zou de overgang gaan maken naar een boomloos zadel.
Omdat ik natuurlijk alleen de Cheyenne heb geprobeerd, heb ik ook de Londen aangevraagd als testzadel zodat ik kan uitzoeken welke ik toch het fijnste vind zitten en of Silence ook onder de Londen zoveel beter loopt. Deze komt eind september binnen, dus dan maak ik de definitieve keuze. Ik kan niet wachten tot het er is.

Gekeken naar de manier waarop Silence liep met een boomloos zadel, denk ik dat hij in ieder geval weinig of geen last heeft van zijn rug. Dat lijkt me bij hem dus eerder het geval te zijn met een boomzadel.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 10:21

bedankt voor de tips! Oké, volgende keer de grotere singel.

deze was de 35cm, heb er nog een van 45cm bij. Die laatste is alleen te groot voor mijn andere merrie, dus dan moet ik wél twee singels gfaan kopen Boos! (baalt effe)

iig bedankt voor dde tips!!! hier kan ik wat mee!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:30

Citaat:
...Het hele rijden ging dus gewoon 100% beter. Hij kwam ook veel beter nageeflijk en dat soort dingen. Ook de wendingen gingen veel vlotter en soepeler.

Helaas moest het testzadel dus weer door en de eerste keer terug met boomzadel, was het weer zoals voor het testzadel. Stijf, gespannen, schrikken enz.
Voor mij was de keuze dus wel gemaakt. Ik zou de overgang gaan maken naar een boomloos zadel...

Dat een paard beter gaat lopen met een boomlooszadel geeft sowieso aan dat het boomzadel wat voorheen gebruikt werd niet goed past. Maar niet dat alle boomzadels slecht(er) zijn.

Mijn paard liep onder het Barefoot testzadel net zo ruim als onder haar eigen Daaleman dressuurzadel. Dit geeft dus aan dat beide zadels haar goed bevallen/passen.