waarheid !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: waarheid !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:55

Ware aanleuning, verzameling en oprichting zijn het kado van het paard aan de ruiter... alleen een goede zit en houding kan een paard ertoe uitnodigen om aanleuning/verzameling/oprichting te geven. Het is daarbij totaal niet van belang wat er in de mond van het paard gehangen of juist niet gehangen wordt. Al lijkt het met bepaalde optomingen al snel iets... het is NIKS !

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:27

Ja, en je paard niet in de aanleuning rijden, onder het mom van natuurlijk....das ook NIKS!

Het is geen kado, het is een verplichting die je aangaat als je op zijn rug stapt. Je verpest zijn balans als je er op klimt, zorg er dan ook voor dat je het goed rijdt! Dat schoppen tegen die dressuur aan vind ik zo zonde, juist omdat het voor ieder paard zo´n belangrijke broodnodige basis is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:08

Esperanza schreef:
Ja, en je paard niet in de aanleuning rijden, onder het mom van natuurlijk....das ook NIKS!

Het is geen kado, het is een verplichting die je aangaat als je op zijn rug stapt. Je verpest zijn balans als je er op klimt, zorg er dan ook voor dat je het goed rijdt! Dat schoppen tegen die dressuur aan vind ik zo zonde, juist omdat het voor ieder paard zo´n belangrijke broodnodige basis is.

Mits correct uitgevoerd, amen.................

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:13

Ik vind ook dat je je paard naar aanleuning toe moet rijden, maar dat is iets anders als je paard in de krul trekken. Je bent het idd aan je paard verplicht om het te leren om jou op 4 benen te dragen, en dit ten alle tijde! (dus ook in een wending, zijgangen). Het maakt hierbij echter totaal niet uit of je dit bitloos of met bit doet. Zolang het maar van het paard uit komt (en dat krijg je altijd, mits je goed rijdt!) op hooguit een uitnodiging van de ruiter!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:18

Esperanza schreef:

Maar door op je paard te gaan ziten verplaats je het zwaartepunt van het paard. Door je paard te steunen met een goede aanleuning kun je hem helpen zijn balans terug te vinden. Dit heeft niets, maar dan ook niets met aan de teugel lopen te maken.

Met dit stukje heb ik een beetje moeite.
Mij is altijd geleerd dat je paard eerst op eigen benen moet leren lopen en dat je daarna aan aanleuning kunt gaan werken. Tussendoor nog regelmatig halsstrekken om de rugspieren te rekken en te controleren of het paard niet op je hand gaat hangen want dat mag nooit de bedoeling zijn!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:31

Het belangrijkste is eerst dat je een paard goed loswerkt.

Voordat je aan aanleuning kan werken moet je eerst werken aan taktvastheid en ontspanning, ook wel logsgelatenheid. Hier werk je dus ana een ontspannen paard met een losse rug, zodanig dat de hele rug 'swingt'. Pas dan kan je werken aan de correcte aanleuning.

Een paard lange teugel geven om te controleren of hij niet op de hand gaat hangen? Om vele redenen vind ik het een goed idee die lange teugel, maar niet voor de door jou genoemde controle. Een aanleuning rijdt je er van achter naar voren in, je laat je paard aanleuning zoeken in je hand. Het hangen op de teugel is een aanleuningsprobleem die wordt veroorzaakt door een gebrek aan evenwicht. Je lost dit op door aannemen en nageven en daarbij oeffeningen te rijden om dit proces te helpen. (overgangen en laterale oeffeningen op de volte.)

Het moge duidelijk zijn dat ik. hangen op de hand, evenals andere aanleuningsfouten, niet de bedoeling vindt nee!

Dat ik zei dat aanleuning niets te maken heeft met aan de teugel lopen, was vanwege opmerkingen dat geen enkel paard in de Endurance in de aanleuning loopt. Daar heb ik al antwoord op gegeven. (En anderen met mij) Duidelijk gevalletje van geen verstand van zaken... Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:51

_angela_ schreef:
Ik vind ook dat je je paard naar aanleuning toe moet rijden, maar dat is iets anders als je paard in de krul trekken. Je bent het idd aan je paard verplicht om het te leren om jou op 4 benen te dragen, en dit ten alle tijde! (dus ook in een wending, zijgangen). Het maakt hierbij echter totaal niet uit of je dit bitloos of met bit doet. Zolang het maar van het paard uit komt (en dat krijg je altijd, mits je goed rijdt!) op hooguit een uitnodiging van de ruiter!

Dat klopt, maar je werkt het paard er wel naar toe, door hem idd goed los te werken (of je dat nou met de pessoa doet, om met de lange lijnen), en hem te leren op 4 benen te lopen. Zodra die kracht er is, in de rug en in de achterhand, kun je werken naar nageeflijkheid, een goede aanleuning, en uiteindelijk naar een volledige dürchlassigkeit.
Ik ben het met je eens dat het niet uitmaakt of je dat met of zonder bit doet, maar je moet er wel naartoe werken, het is niet iets wat uit de lucht komt vallen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:52

En dat 'er naar toe werken' zie ik bij sommige Naturals helaas niet. Voor heb is het een excuus om niets te leren lijkt wel.

Dan hoor je dingen als: 'Je zit niet lang genoeg per dag op je paard om schade te veroorzaken', of het gewicht van een veulen wordt vergeleken met ruiter gewicht of men vindt het doodnormaal dat een paard het extra gewicht op de voorhand moet meenemen.

Hoe dan ook: uitwassen heb je in iedere tak van de paardensport, maar ik begrijp dat geschop tegen de dressuur gewoon niet zo. Tuurlijk zijn er mensen die het niet goed beoeffenen, maar daarom is toch niet de hele dressuur verkeerd? Dus met of zonder it, met zonder of boomloos gezadeld, maakt mij niet uit, als je het maar goed doet voor je paard!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:36

Dressuur wordt (helaas) vaak geassocieerd met 'in de krul trekken' door arrogante ruiters. De negatieve kanten van iets wat zo veel goed voor een paard kan doen.

Dressuur (op een constructieve manier) is in feite niets anders dan gymnastiseren: oefeningen doen om het paard soepel, recht en gehoorzaam te houden, op een ontspannen manier. En dat kan ook heel goed als je niet de ambitie hebt om winstpunten te scoren op wedstrijden.

Sterker nog: om zo lang mogelijk plezier te hebben van je recreatiepaard is het ook verstandig om dat paard soepel, recht en gehoorzaam te houden op een ontspannen manier. Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:12

Ik heb in mei een osteopathe bij mijn paard gehad. Niet dat er klachten waren, maar een 20-jarige heeft het vind ik wel verdiend dat er wat extra aandacht aan besteed wordt. Ze vond toen dat ze wat stijf in de rug was, niet dramatisch, maar het opwaarts welven was niet optimaal, en dat kan op termijn toch voor problemen gaan zorgen.

Ik ben vanaf die tijd weer meer dressuurmatig gaan rijden, heb vooral het voorwaarts-neerwaarts opgepakt omdat dat de rug en de hals mooi lang maakt. Gisteren was de osteopathe er weer: de problemen in het ruggebied waren over Pling. Door wat dressuurwerk heb ik mijn paard geholpen langer gezond te blijven. En dat heeft niets met in de krul trekken te maken.

Ik rij trouwens praktisch altijd bitloos, af en toe haal ik het bit uit de kast om wat "fijn te slijpen", maar 95% van de tijd rij ik met touwhalster.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:42

Esperanza, en dat nageven...doe je dat met je hand? of met je lichaam?
Gisteravond heb ik even bij een dressuurwedstrijd gekeken en ik weet helemaal niet veel van dressuur maar wat toch echt niet te missen was is de in mijn ogen 'agressie' tijdens het rijden, en dan vooral het inrijden. Paarden die echt in de krul lopen, geen enkele ontspanning, gesjor aan bitten, afstraffingen in de vorm van voor flink aantrekken en dan een paar beste porren met de sporen....van de ongeveer 15 amazones die ik heb gezien reed er maar 1 op een vriendelijke ontspannen manier. Het meest trieste beeld vond ik een kort gebouwde fries die vreselijk in de krul liep met flink veel stukken kin op de borst. Het was echt om te huilen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:46

Bij mij springen vaak ook de tranen in mijn ogen hoor, en niet alleen op dresuurwedstijden. Kijk eens op de gemiddelde pensionstal.

Voorbeeld: man heeft net een half jaar een paard (voor het eerst in zijn leven), hij kocht een draver. Die zag ik lopen met de instructeur er op, slof er aan. Na mijn vraag waarom de slof, kreeg ik als antwoord dat hij het anders niet deed. Helaas kan iedere jan banketstaaf een paard kopen en er een slofteugel aan hangen. (of ander spannend gereedschap...)

Je zult dit soort uitwassen helaas het veel tegenkomen in de dressuur, waarom? Veel mensen rijden dresuur. En dus, zoals Arabesk zegt, staan de klinieken ook vol met de resultaten hiervan. Maar daar kun je de dressuur niet de schuld van geven. Als meer mensen Natural gaan worden komen ook daar meer uitwassen. Dat is nou eenmaal de mens, helaas.

Hoe meer je ziet in de paardensport, hoe minder leuk die 'sport' eigenlijk begint te worden. Neem nou mijn nieuwe paard. Liep Z2 op zijn 5e. De amazone die hem inreed en uitbracht, kwam niet verder met het springen van de wissels. (dit is een redelijk bekende amazone) Nadat hij bijna een jaar stilstond haalde de eigenaar hem terug en probeerde hem te verkopen. Keuringsrapport alles goed.Hij is in het toaal 4x verkocht en 4x net zo hard weer teruggekomen. Reden: steigeren en staken in het werk. Toen heeft de eigenaar zijn rug laten echoën en toen bleek Kissing Spines.

Via via heb ik hem kunnen kopen, de eigenaar zocht een goed huis voor hem waar hij als normaal paard (niet in het dressuurcircuit) op een rustigere manier getraind kon worden. Ik heb hem nu sinds hals april en het steigeren had ik er na 3 weken al uit. Ik leid hem helemaal opnieuw op en geef hem de tijd om spieren te ontwikkelen. Van zijn rug heeft hij echt geen last, hij is gewoon stuk gereden. En we rijden veel buiten, rijden endurance, doen leuke dingen en.... we rijden dressuur. Zoals het bedoeld is.

Helaas kan ik niet iedereen verbeteren, al zou ik graag willen. (als je meerdere paarden hebt gehad, met steeds dezelfde kwaal of probleem, dan ligt het aan jou en niet je paard!!!) Dat soort mensen, Kinke als die jij beschrijft, die vind ik heel erg en naar mijn mening zou een jury die er zo uit moeten vissen, maar ook een jury ziet niet alles . EN ik weet dus, dat dat soort dames ook in de Z2 rond waart...helaas. Maar daarom is de dresuur als disipline toch niet verkeerd? En omdat je diengen ziet die je niet aanstaan, das toch geen reden om je paard maar niet meer dresuurmatig te gaan rijden? Echte NHers zoals Wim Vonck rijden ook dresuur hoor. Waarom? Omdat het goed is voor je paard. En dan mogen nog zoveel mensen het niet oed doen, dat is voor mij geen reden het mijn paard te onthouden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:22

Je hoort mij niet zeggen dat dressuur verkeerd is. Er zijn volgens mij alleen zo verrekte weinig echt goede instructeurs en dat zegt dus genoeg. Kleine kinderen worden in de basis al totaal verkeerde dingen geleerd en de paarden worden er de dupe van.
Blijf het een triest fenomeen vinden dat de jury's die mensen ook gewoon laten rondhobbelen. Wat mij betreft stellen ze een soort 'inspecteurs' o.i.d. aan die op het wedstrijdterrein de boel in de gaten houden. Ik denk dat er weinig deelnemers overblijven Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:09

Kinke schreef:
dat nageven...doe je dat met je hand? of met je lichaam?

Rijden in zijn algemeenheid doe je met een volledig lichaam, ook het nageven is iets dat (heel subtiel) door je hele lichaam wordt gegeven. Het is een hele lichte ontspanning, vergelijkbaar met de ontspanning die je krijgt als je rustig en ontspannen uitademt.

Enne, wedstrijdterreinen kom ik eigenlijk nooit, maar misschien binnenkort eens kijken bij een wedstrijd van een vriendin (die wel fatsoenlijk rijdt). Ik heb genoeg lessen gezien waarbij de tranen me in de ogen schoten, zowel gewone dressuur als western. Ik prijs me dan ook zeer gelukkig een instructrice te hebben die ook om deze reden de wedstrijdsport in Nederland gedag heeft gezegd Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:21

Karin schreef:
Dressuur wordt (helaas) vaak geassocieerd met 'in de krul trekken' door arrogante ruiters. De negatieve kanten van iets wat zo veel goed voor een paard kan doen.

Dressuur (op een constructieve manier) is in feite niets anders dan gymnastiseren: oefeningen doen om het paard soepel, recht en gehoorzaam te houden, op een ontspannen manier. En dat kan ook heel goed als je niet de ambitie hebt om winstpunten te scoren op wedstrijden.

Sterker nog: om zo lang mogelijk plezier te hebben van je recreatiepaard is het ook verstandig om dat paard soepel, recht en gehoorzaam te houden op een ontspannen manier. Lachen

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:34

Ben het helemaal met jou eens, Esperanza (mooie nickname trouwens, hoop). Dressuur op de goede manier is heel vriendelijk, heel paardgericht. Dressuur is op een bepaalde manier zelfs wel "natural". Dressuur is niets anders dan de natuurlijke impuls en energie van het paard te kanaliseren onder de man. Je ontwikkelt spieren, lenigheid, impuls, energie. Dressuur op de goede manier zorgt er zelfs voor dat een paard lenger kan werken, langer lenig blijft, en de slijtage minder is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:24

Dat is ook wat ik hierboven probeer te zeggen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:33

Dan ben ik het helemaal met jou eens!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:36

Haha, zo bedoelde ik het niet hoor, maar jij weet het nog net wat uitgebreider te omschrijven dan ik (terwijl ik dus hetzelfde bedoelde).

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:35

Yamcha schreef:
Ben het helemaal met jou eens, Esperanza (mooie nickname trouwens, hoop). Dressuur op de goede manier is heel vriendelijk, heel paardgericht. Dressuur is op een bepaalde manier zelfs wel "natural". Dressuur is niets anders dan de natuurlijke impuls en energie van het paard te kanaliseren onder de man. Je ontwikkelt spieren, lenigheid, impuls, energie. Dressuur op de goede manier zorgt er zelfs voor dat een paard lenger kan werken, langer lenig blijft, en de slijtage minder is.

Dank je Bloos

Je verwoord het inderdaad mooi zo. Zo moet het ook zijn.

En het gehele paardrijden (dus ook het nageven) doe je met je gehele lichaam. Ik ben dus niet van plan om de wedstrijdsport vaarwel te zeggen vanwege een aantal rotte appels. Ik krijg juist meer zin om te laten zien hoe het wel moet. Vooral de dame die mijn paard zo verknoeid heeft. (en iedereen die me voor gek verklaarde dat ik hem kocht Haha! ) Ik hoop dat ik iedereen ooit nog kan laten zien dat het niet aan het paard lag dat het niet meer ging. En dat hij met een beetje moeite, liefde en geduld wel heel ver kan komen.

Maar ik zou het wel fijn vinden als er meer toezicht kwam op instructeurs, wedstrijden ed. Maar ja, dat zal wel een utopie blijven Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:40

Ik denk dat dat idd een utopie blijft, en toch... hoop ik dat de Grand Prix-wedstrijddressuur nog een keer de gratie en de harmonie krijgt van de hogeschooldressuur...
Maar het is jammer om een tak van sport af te wijzen om een paar rotte appels. Dat is net zoiets als de springsport afwijzen om de idiote bitten en hulpstukken die sommigen eraan/in hangen. Goed uitgevoerde springsport is heel mooi. Ik heb iemand zien springen met een bosal, dan denk ik: zo kan het ook, jongens... zo iemand laat dan zien dat er met de sport niets mis is, dat het ook op een paardvriendelijke manier kan.