hoe leer je een paard steigeren op comando

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simbake

Re: hoe leer je een paard steigeren op comando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:38

heb niet alles geezen.. maar ff reactie op stijgeren..
wij hadden ook een paard op de manege (gekocht via via)
die stijgerde ook op comando.. maar dat was alsvolgd..
als je 2 vingers bij haar keel legde (waar de keelriem zit)
steigerde ze..
gevolg.. in een beginnelinge les was ze wat koppig
en moesten de verzorgsters alemaal een paard vasthouden (somige wisten het en sommige niet)
degene die het niet wist had pech en hield haar vast.. net op de plaats.. klein beetje drus en jahoor ze stijgerde met gevolg meisje pols gebroken kind van paard gevallen
kunt het aanleren zit er niets mee in maar maak het nie gevaarlijk voor anderen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:37

randalinpony schreef:
Toch kan een paard dat bij de een moeilijkheden geeft, na herscholing bij een ander een fijn paard worden.

Kijk eens even kritisch naar de huidige markt, kijk naar het aantal paarden zonder problemen dat de koop wordt aangeboden en waar al nauwelijks kopers voor zijn, en stel je dan nog eens de vraag hoeveel paarden met problemen de kans hebben op een goed tehuis bij een ander die a) kan herscholen of b) na herscholing met het paard zo kan blijven omgaan dat het gedrag dat door een ander moedwillig erin is gebracht niet weer de kop opsteekt.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:48

elsie1:
ik vind nou ook niet bepaald vriendelijke manier hoeje het aanheb geleerd.
en volgens mij laat je je paard ok regelmatig stijgeren..
geloof dat je hier ergens zei wel 50 x .... heb je ook wel is gedacht aan de rug van je paard...
nee want tegenworodig gaat toch alleen nogm aar om plezier van de ruiter en niet om het paard:S

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:36

mijn pony kan steigeren op comando maar niet bij alle
paarden werk het op die manier mijn manier was met een zweepje
voor me pony te geen staan en tegen de voorbenen aan te tikken
terwijl je het halter omhoog houdt als ie dan ook maar een klein beetje
omhoog gaat al een beloning geven en als het paard hoger gaat geef je extra bix en als het dan weer lager gaat steigeren nix geven zo heb ik het geleerd nu als ik alleen het halster touw omhoog doe en met me andere
hand naar de benen wijs en zeg "op"gaat ze steigeren Haha!

Afbeelding

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:16

Haha, vorige maand kon mijn paard het op commando, ik zei: Kom we gaan naar buiten...
En ze ging meteen steigeren, wat een talent he Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:00

Ik vind de foto van memphes er best goed uit zien, maar ik blijf geen voorstander van steigeren terwijl je ervoor staat. Als ze nu schrikt van iets wat achter haar gebeurt is de kans groot dat ze naar voren springt en tja, dan zit je er dus onder

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:56

Maar datzelfde risico heb je ook als je ernaast staat.... imo kan je altijd het best gewoon maar een paar meter bij je paard vandaan gaan staan voordat je hem vraagt te steigeren Lachen

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:19

ok daar hebben jullie gelijk in nog nooit bij stilgestaan eingelijk

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:08

Je kunt het je paard aanleren, maar dan zou ik het wel doen met een heel erg "ongewoon commando". Ik heb een tijdje een pony gereden die op beendruk en tegelijkertijd teugel inhouden omhoogkwam. Nou ik kan je zeggen: daar zijn veel ongelukken en bijna-ongelukken mee gekomen. Een x toen ik haar reed, kwam er een man op me aflopen die ik niet kende en die stak opeens z'n hand uit naar haar neus (ik denk om haar te aaien ofzo). Ik schrok ervan (was alleen op de hei met die pony en dacht even dat hij haar vast wilde pakken) en spande automatisch m'n benen en hield m'n teugels stevig vast (normale reactie om om te kunnen draaien en weg te kunnen gassen) nou deze pony stijgerde dus en kapte die man gigantisch hard in z'n zak.
Leer je paard daarom nooit te stijgeren op een commando dat een gebruikelijke handeling is: (je arm omhoog steken, bv: zouden "vreemde" mensen als ho kunenn gebruiken) of een hulp die ook gangbaar is bij het rijden: teugeldruk, beenhulp of een standaard commando: bv "hoog" wat wel eens aangeleerd word: ligt te dicht bij "ho")
En bij een MOGELIJKE verkoop (kan altijd gebeuren, ookal zeg je nu van niet) de volgende eigenaar heel duidelijk informeren over hoe het paard dit doet zodat deze het evt. zelf kan gebruiken, maar iig er rekening mee kan houden wat hij iig NIET moet doen als hij geen steigerend paard wil.
Daarnaast: als je paard het eenmaal begint te leren: ALTIJD negeren en afstraffen als hij het doet als je er niet om vraagt, anders kun je idd een gevaarlijke pony krijgen.

Over verwarrende commando's gesproken: Gisteren mocht ik van een vriendin haar westernpaard rijden, het commando "wow'" (hard en kort) is bij een westernpaard het kommando om accuut stil te staan: voor de sliding stop. Erg verwarrend want normaal ben je gewend om "ho" te zeggen als je paard wat langzamer moet. Bij deze parkeerde hij dus 4kant zijn voeten in de aarde en gleed op z'n kont. Wel erg gaaf om te doen, maar je zou het maar niet weten: dan kukel je er mooi voorover af!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:24

shezzit, daarom dus als je nog een keer gaat rijden en je wilt wat langzamder: Easy Knipoog

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:26

stef schreef:
Ik vind de foto van memphes er best goed uit zien, maar ik blijf geen voorstander van steigeren terwijl je ervoor staat. Als ze nu schrikt van iets wat achter haar gebeurt is de kans groot dat ze naar voren springt en tja, dan zit je er dus onder

Als jouw haflinger gaat steigeren en jij staat ernaast en je paard schrikt en draaid onder het steigeren met de achterbenen, lig je er alsnog onder Knipoog

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:14

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:16

Ik zou het eigenlijk niet aanleren. Je weet ook niet hoe je eraan moet beginnen Knipoog .Leer hem dingen zoals knielen enzo, das tenminste niet gevaarlijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:49

troetjoek schreef:
waarom zijn mensen tegen stijgeren mijn kwpn gebruikt het tog ook niet tegen mij http://i130.photobucket.com/albums/p255 ... erkt-1.jpg

Het ene paard is het andere niet, dat die van jou het niet tegen je gebruikt betekend niet automatisch dat een ander paard het niet gaat misbruiken.
Better safe than sorry. Niet doen dus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:19

oud topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:51

En daarom een slotje