Bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:31

Ik zal het eens proberen. mijnn paard was vandaag heel stijf door buitenrit dus heb ik alleen gestapt en gedraagt met vriendin en dan haar nek helemaal laten strekken en ontspanning en rechtstellen. ging heel goed. binnekort met bitloos proberen

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:46

kijk, dat is de manier, gewoon rustig aan doen en je alleen focussen op ontspanning. Wat trouwens voor veel "drukke" paarden geldt is dat wanneer je ze aan een redelijk korte teugel rijdt, ze juist reageren met b.v. snelheid. Hoe meer je gaat tegenhouden hoe meer het paard juist probeert weg te rennen. Geef je zo'n paard direct al een langere teugel dan ontspannen ze veel sneller.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 18:14

Jaa precies,het komt allemaal wel.. Maarja het is een lange weg..

Onassa

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:21

Ik rijd Onassa eigenlijk alleen maar met lange teugel.
Zodra ik iets wil oppakken, gaat ze zich erg verzetten, denk ook door haar gevoelige rug, dus dat is een aanwijzing van haar die ik niet negeer, dus laat haar lekker lang lopen.
Geen gekrul voor mij dus.
Ik ga dinsdag kijken bij een ruitersportzaak in Arnhem, die dot momenteel alles met 40% korting weg ,of ik daar zo'n hoofdstel kan vinden.
Ben heel benieuwd en wat zou het fijn zijn voor Onassa en mij als het goed zou gaan!

@Jovarna, mooie site heb jij zeg, heb hem meteen onder mijn favorieten opgeslagen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:28

Thanks Onassa!

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:43

Vandaag ging ik weer eens Festo (een verwende Criollo, die nooit meer van zijn baasje hoeft te doen dan stilstaan en grazen) rijden...

Helaas zat het kastje op slot, geen hoofdstel of zadel dus... op zich was dat van het zadel niet erg, had me toch al voorgenomen om zonder zadel te gaan rijden en hij zit heeeerlijk!

Maar ja... ik heb geen pony-hoofdstel liggen :s zeker geen westernhoofdstel! Dus heb maar een halster van iemand geleend. Twee halstertouwen eraan en rijden met die knol

HET GING SUPER! *voor zijn doen dan... lang verhaal*

Dit was dus eigenlijk mijn EERSTE KEER écht BITLOOS... haha echt super! Nu weet ik echt 100% zeker dat dat bitloze hoofdstel voor im eraan komt

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:45

Kinke schreef:
kijk, dat is de manier, gewoon rustig aan doen en je alleen focussen op ontspanning. Wat trouwens voor veel "drukke" paarden geldt is dat wanneer je ze aan een redelijk korte teugel rijdt, ze juist reageren met b.v. snelheid. Hoe meer je gaat tegenhouden hoe meer het paard juist probeert weg te rennen. Geef je zo'n paard direct al een langere teugel dan ontspannen ze veel sneller.

Precies! Schrikt je paard een keertje en gaat ie rennen, laat de teugels langer, tel tot 3 en ik beloof je... ze gaan vanzelf weer rustig stappen of rustiger galopperen en dan kan je ze zo terugnemen...

Daar kwam ik dus vorige jaar achter... leuk... ben 6 jaar lang door de duinen geracet, haha... als iemand me dat nou eerder had gezegd!!

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:05

Ik heb gisteren ook voor het eerst bitloos gereden op een "groen" paard (hihihi niet qua kleur dus maar qua doen en laten )

Ik heb haar een paar dagen geleden met hoofdstel gereden, tja dat is iets wat een "normale" ruiter zou kopen. Ik had namelijk een haffie eerst en ja daar reed ik ook met hoofdstel dus waarom nu niet.

Nou het bit moest ze dus niet, en maar kauwen en wegschieten. Pff moest haar steeds maar inhouden en opstoppingen maken (dus niet hangen maar met heupen, bekken en stem werken).

Mijn staleigenaresse keek het zo aan en zei goh zou je het bitloze hoofdstel van mij niet eens proberen, ze reageert heel goed op je stem (klik met de tong en stap en ze gaat) en ze reageert heel goed op wijken voor druk (op de grond geprobeerd met halster en halstertouwen om ) Ik schrok, nee joh dat kan ik niet hoor. Ben blond Zij lachen en zie dat ik het maar eens moest proberen, zij zou meekijken om aanwijzingen te geven.

Tja die aanwijzingen waren dus niet nodig Het ging super, ze reageerde veel beter als met hoofdstel met bit. Ze was helemaal relaxed, toen ze wilde "wegschieten" gaf ik wat druk op de neus (met de teugels dus) en met hooo rustig maar wijffie, bekken erbij, stopte ze al. Helemaal super dus

Ik denk dat je het toch eens moet proberen Karoliefje, misschien dat je paard toch wel zo heftig reageerd juist omdat ze een bit in heeft.

en als je een goede bak hebt(veel zand) ach dan val je zacht als er wat gebeurd

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:07

Super dat het zo goed ging Biancaa!

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:10

ja ik was ook erg blij, ik ben dan nu ook op zoek naar dat zelfde hoofdstel, maar kan hem niet vinden Het is ongeveer hetzelfde als de touwhalster, maar dan met een zacht stuk op de neus)

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:12

Zo een met die riempjes kruisend onder de kin? Of met touw erbij, in dat geval grote kans dat het een Dr. Cook was.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:16

ehhh daar ga ik even aan twijfelen. Volgens mij wel, je doet de "neusriem" om, dan breng je het touw achter haar oren en dat knoop je aan de zijkant vast. Onder zit volgens mij inderdaad gekruisd. (ik moest het even voor me zien, hoe ik hem omdeed ) Was voor mij ook de eerste keer

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:47

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:11

Karoliefje, fijn dat je het toch wil proberen. Hardstikke leuk joh met je paard nieuwe dingen uit proberen om zo uit te vogelen wat het beste werkt voor jou en je paard. Je blijft bijleren, hoe lang je ook al rijdt.

Voor de echte bitlooskenners, wat is jullie favoriete bitloze hoofdstel? Een cross bridle werkt niet echt bij mij en ik zat te denken aan een Bosal of het leren hoofdstel waar Kinke het over had, maar welke is jullie favoriet en waarom?

Mijn paardje reageert (vooralsnog) niet geweldig op een cross rope. Ik ga vandaag aan de slag met wijken voor druk (gaaf man die nieuwe dingen uitproberen) en pas als we dat onder de knie hebben wil ik het onder het zadel proberen. Maar ik wil niet iets kopen wat ik na een maand toch niet vind werken. Ik neig zelf naar een Bosal maar wat heb ik dan allemaal precies nodig (is een Bosal echt alleen het neusgedeelte en wat is dan een mecate precies?)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:17

Een bosal is inderdaad alleen het neusgedeelte. De mecate is de teugel (van origine van paardenhaar) die je hierbij gebruikt. Ik rij zelf ook met bosal en ben er heel tevreden over. Mijn paard heeft het wijken voor druk nog niet voldoende onder de knie om onvoorwaardelijk op lichte druk op de neus te reageren. Onvoorwaardelijk zeg ik erbij, omdat hij het normaal gesproken wel doet, maar heel af en toe gewoon geen zin heeft om te luisteren. In zo'n geval kom ik met een touwhalster en met het lederen bitloos hoofdstel niet ver, en kan ik hem met de bosal wat meer duidelijk maken wat de bedoeling is. Als het moet kun je daar nl. best streng mee zijn. Maar 99,9% heb ik maar geringe teugeldruk nodig om de boodschap over te brengen, dus is het ene fijne optoming. Dat wijken voor druk zijn we wel mee bezig trouwens.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:18

Heb net even gekeken en ik snap het al De Bosal is idd het neusgedeelte, dan moet je nog een hoofdstel en een mecate...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:18

Heb net even gekeken en ik snap het al De Bosal is idd het neusgedeelte, dan moet je nog een hoofdstel en een mecate...

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:27

Speedster, dat dacht ik dus ook maar ik ben nog een beetje zoekende. niet goekoop trouwens die uitrusting...

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:32

Nee inderdaad, maar ik heb in Duitsland ergens een goedkoop (zelfs met verzendkosten nog) setje gevonden, om te proberen vond ik dat wel voldoen. Ik zal als je interesse hebt eens kijken of ik de link voor je kan vinden.

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:59

Nou graag!! Ik was al aan het struinen op Internet maar onder de € 190,- heb ik ze nog niet gevonden.

heb je het al geprobeerd karoliefje?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:05

Je moet eens op http://www.loesdau.de zoeken op "bosal". Kost 44,95 en daar komt meen ik 20 euro verzendkosten bij. Kwaliteit gaat wel voor die prijs, alleen heb ik mijn eigen hoofdstel eraan gehangen (met kinriem), en dan kan dus ook dat rare touwgeval weg. Om een indruk te krijgen voldoet hij prima. Ik rij er nu nog mee, sparen voor een andere is wat voor in de toekomst. Je ziet trouwens ook vaker dat ze er een bontje omheen doen als ze hem te hard of te ruw vinden.

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:22

Dank je wel Speedster! Dat scheelt alweer een heleboel! Als je dat touwgeval weghaald, doet dat dan niet af aan de werking?

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:40

Nee, als je een hoofdstel hebt met een kinriem, kan hij eraf. Het is alleen bedoeld voor wat stabiliteit, niet voor de inwerking van de bosal.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:17

Sees schreef:
Voor de echte bitlooskenners, wat is jullie favoriete bitloze hoofdstel? Een cross bridle werkt niet echt bij mij en ik zat te denken aan een Bosal of het leren hoofdstel waar Kinke het over had, maar welke is jullie favoriet en waarom?

Nog steeds deze: http://www.mijnalbum.nl/Foto=36CFL37K
Niet echt een geweldige foto maar ik heb even niets beters .
Ludomar Dr. Cook copie (lederen hoofdstel met gekruiste lederen riemen onder het hoofd van het paard). Een vriendin op stal heeft sinds een week een Dr. Cook copie van Norton, en die bevalt ook heel erg. Iets elegantere kwaliteit, die van Ludomar is erg stevig maar verder rechtoe-rechtaan. Norton is afgewerkt als een dressuurhoofdstel.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:27

Ik rijd ook bitloos, buiten met een hackamore en in de bak (western) met een crossropebriddle. We moesten even wat afspraken maken wbt wijken voor druk, maar nou gaat het super. Zelfs beter dan mét bit. Ik kwam erachter dat ik haar nogal vasthield in de rechtergalop, omdat ze die moeilijk vind. Maar waarom vond ze die moeilijk? Juist, onder andere omdat ik haar vasthield.

Ik kan er prima mee rijden, en grote kans dat m'n bit binnenkort aan de wilgen hangt

Karoliefje; het is hier allemaal heel duidelijk uitgelegt, en als ik jou was zou ik er zeker iets mee doen. Ieder paard kan in principe bitloos, zeker als je het goed opbouwt. het zijn echt vaak de ruiters die het niet kunnen, het zit, om het zo maar te zeggen, tussen de oren Het is net die drempel die je over moet.