Dressuurmuts onder de indruk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:30

jannico schreef:
Mjah maar hoe kan je de "methode" werkelijk op zijn waarde schatten als je met (ondertussen) verouderde informatie werkt ?...

Jij hebt met dat verouderde pakket toch ook de methode op waarde weten te schatten? Maar verder ben ik het met fardos eens, dus laten we deze discussie maar stoppen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:39

Ik heb het oude level 1 pakket thuis liggen en heb in een ander topic een discussie of de inhoud van het pakket niet toch is veranderd van oude naar nieuwe versie.

In het oude pakket begint Parelli met de friendly game met de carrot stick (dit om uit de buurt te blijven van happende en trappende paarden) en daarna pas de handen, maar in de nieuwe versie, begint hij volgens zeggen met de handen en dan pas de carrot stick. Klein detail, maar kan in het geval van een echt schrikkerig paard toch grote uitwerkingen hebben.

Vraag me in dit geval dus af in hoeverre de nieuwe versie een echte verbetering is....meer beeldmateriaal toevoegen is leuk, dingen uitvoeriger beschrijven ook, maar als de veiligheid in het gedrang komt ga ik me toch dingen afvragen.

Dus hier nogmaals bevestiging gevraagd: nieuw pakket level 1, begint Parelli de friendly game met de handen of de cs?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:43

In het nieuwe pakket zie je niet zoveel van pat parelli, maar vooral van Linda.
En volgens mij beginnen ze daar met Friendly wel degelijk met de carrotstick en geven ze ook duidelijk aan dat veiligheid het allerbelangrijkste is.

Verder kan Linda gewoon een stuk beter uitleggen dan Pat en wordt het aangepast op hoe mensen leren. Je wordt als het ware meer aan het handje genomen met veel praktijkvoorbeelden en oefeningen.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:00

Ook in het nieuwe pakket wordt begonnen met carrot stick, maar er wordt eigenlijk begonnen met hoe volwassenen leren en zich dingen eigen maken.

Ik ben het met Wendy eens dat Linda een stuk beter is qua pedagogiek, en aan veiligheid wordt in het nieuwe pakket ook veel aandacht besteed.

Helemaal revolutionair is het nieuwe L2 pakket, dat niet meer uit gaat van technieken, maar van de aard van het paard en hoe daar op de meest natuurlijke wijze mee om te gaan. Parelli is een methode die zich duidelijk aan het ontwikkelen is, en het beste zie ik dat aan mijn paard, die zich dmv mijn veranderde aanpak ook aan het ontwikkelen is.

Samengevat: de "oude" pakketten gaan dieper in op de toe te passen technieken, de nieuwe pakketten grijpen meer in op de psychologie van mens én dier.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:07

Ik ben ook een dressuur/spring miep en mijn paard moest op pensioen. Mn paardje is vroeger mishandeld en heel nerveus.. hield niet van poetsen enzo en we hadden wel een band (ze was tegen mij iets minder wantrouwend dat tegen de rest van de wereld).

Ik ben toen met haar in de bak gaan wandelen en het enige wat ik toevallig had ik van iemand gehoord hoe je moest zorgen dat je paard achter je aan loopt.. dat ben ik haar gaan leren (achteraf bleek dat ongeveer de monty roberts methode). Toen ik elke dag een half uur met mn paard door de bak ging lopen heb ik haar na 10 jaar pas écht leren kennen. Ik vroeg niets van haar en ik kreeg ineens een heleboel terug!

Als je rijd, dan poets je... longeer je soms, en gooi je er een zadel op en ga je rijden. Maakt niet uit wat het paard wil.
Als je vanuit je paard gaat denken en hoe die dingen ziet (zowel in omgang als in wil om te werken) krijg je vanzelf een hele andere band.

Ik heb nu een bijna 4 jarige en zij is nog niet ingereden. Ze doet wel al los de passage, levade, knielen etc.. maar óók staat ze direct stil als ik het vraag als ze door de bak rent. Waarom, ik heb haar nog nooit hiertoe gedwongen.... ?! Ze ziet mij als leidende merrie en voelt zich veilig bij mij.

Ben nog steeds een dressuurmiep (kan nu niet rijden met mn rug dus vandaar dat mn paard nog niet is ingereden en ik me heb verdiept in vrijheidsdressuur) maar luister naar mn paard en ben me bewust van hoe mijn paard mij interpreteert.

Ik heb wel het boek van monty roberts gekocht over hoe een paard de mens ziet bij verschillende handelingen waar wij ons niet bewust van zijn. Ben ook het gratis boek van www.mensenpaard.nl aan het lezen.

Maar met een beetje basiskennis over hoe paarden je zien en wat oefenen zodat je eerst los in de bak alles met je paard kunt (ofwel.. kunt communiceren zonder dat je erop zit of controle uitoefend) ben je al heel ver.

Daarvoor hoef je niet een studie te doen want ik ben begonnen met alleen de informatie:
Dat je niet achter je paard aan moet lopen als je ze wilt vangen
Dat je ene paard nooit recht ervoor maar een beetje schuin moet benaderen
Als je paard niet met je meeloopt jaag je hem weg.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:11

atreyuevita schreef:

Misschien off topic, maar: waarom?

bemoeial

Re: Dressuurmuts onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:16

Wij hebben een meisje op stal met weinig ervaring die een drie jarige heeft gekocht. Na wat keertjes wandelen met een zadel is ze er maar gewoon op gaan zitten en na een weekje oefenenen (10 min per keer) is ze direct meegegaan met een bos rit! Fantastisch voor haar natuurlijk maar dit allemaal waarschijnlijk uit een bepaalde vorm van onkunde aangezien ze duidelijk geen benul had wat er wel mis kan gaan. Ik heb ook tientalle paarden zadelmak gemaakt (dressuur muts manier), inderdaad de meeste vinden alles best en had ik er waarschijnlijk direct op kunnen gaan zitten, maar er zijn er ook 2 of drie geweest waar ik na een maand nog keihard vanaf ben gelazerd omdat ie ineens even onzeker werd en ik had niet willenweten wat er was gebeurd als ik ze de eerste keer had overvallen. Inderdaad dus, alles komt neer op vetrouwen en het lef van je paard.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:41

promptertje schreef:
atreyuevita schreef:

Misschien off topic, maar: waarom?

Om te laten zien dat je hoger in rang staat. Ik bedoel wel op een manier waarmee je hem niet bang maakt! Dus niet met een zweep ofzo maar bijvoorbeeld weer laten lopen op de volte of bij je vandaan. Het werkt dus daarom doe ik het...
niet goed ??
Bij mn 4 jarige zeg ik "uhuh" en dan staat ze direct 3 meter bij me vandaan. (niet uit angst en heb haar nooit weggejaagd met bang maken) Dat is nodig omdat me met oefenen soms helemaal erin opgaat en mij vergeet en ik dus bijna een paard in mn nek heb. Als ik dat zeg weet ze dat ze te dichtbij komt.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:46

Het was geen kritiek! Ik was benieuwd naar de gedachte er achter, omdat ik zelf iets heel anders doe: ik laat de achterhand weg draaien zodat het hoofd weer in mijn richting kijkt, en dan wandelen we weer samen verder .

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:05

Ik ben dus ook vol vertrouwen op mijn Evita gestapt (heb ook al heel wat paardjes ingereden) en het ging goed in stap (ja af en toe achteruit lopen om te laten zien dat ze het er niet helemaal mee eens was) en liet haar een beetje kijken wat nu op haar rug zat. En wat doet ze... ze bijt me keihard in mn been (bijt normaal nooit) ... of ze nu het deed uit verzet of dat ze niet snapte dat dat mn been was... is een vraagteken maar ik trok als reflex mn been weg. Daar schrok ze zo van dat ze meteen 4 meter opzij sprong en ik dus mn evenwicht verloor (tja met 1 been omhoog) en ernaast lag.
Gezien mn rug helemaal een ramp (mag niet rijden van de fysio.. laat staan vallen). Ben er wel weer opgestapt en ze was zo geschrokken dat ik was gevallen dat ze heel braaf was erna.
Heb sindsdien niet meer gereden na "boze" fysio.
Ik denkt dat als je je paard kent en ermee kan communiceren, ook zonder teugel-, zit- en beenhulpen, dat dat wel helpt met inrijden. Een paard snapt meestal de hulpen niet en dan kan een andere manier van communiceren wel als een zachte overgang helpen naar het rijwerk. Je weet dan ook hoe je paard reageert onder verschillende omstandigheden.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:09

Bij Parelli leer je de hulpen al aan op de grond, dan is het geen "verrassing" meer als je eenmaal op stapt. Een goede voorbereiding is het halve werk .

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:10

promptertje schreef:
Het was geen kritiek! Ik was benieuwd naar de gedachte er achter, omdat ik zelf iets heel anders doe: ik laat de achterhand weg draaien zodat het hoofd weer in mijn richting kijkt, en dan wandelen we weer samen verder .

Aha, ik snap het...
Die van mij ging me gewoon staan aankijken en weigerde mee te lopen...
jaja... mn anglo is een echt dametje ... tututututut waarom denk JIJ dat IK met JOU zou meelopen... onderdaan???

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:13

promptertje schreef:
Bij Parelli leer je de hulpen al aan op de grond, dan is het geen "verrassing" meer als je eenmaal op stapt. Een goede voorbereiding is het halve werk .

Heb de 1e dvd gezien maar je moet dan ook op een andere manier rijden toch? niet op de dressuurmiepen methode
zoals ik doe... (verzamelingkje daar... ophoudingkje hier)

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:23

Je begint inderdaad met een andere manier van rijden, maar als dat eenmaal bevestigd is, dan kun je weer "terugkeren" naar het dressuur rijden, al zal je dat dan ook anders doen - maar de uitkomst is hetzelfde.

Kijk maar op de link die al eerder in dit topic is gegeven, over dressagenaturally

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:28

okee ik ga eens kijken

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:25

Ik rijd ook gewoon dressuur moet doe toch nh dingen met mijn paard.
Ook tijdens de dressuur. Ik krijg er ook les in, en het gaat wel goed!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 22:01

Wendy schreef:
De paketten leren je niet alleen denken op een bepaalde manier, maar geven je ook de handvaten om te beginnen, veel handige tips etc.
Ik denk zeker wel dat het in ieder geval van belang is om iets over NH te lezen, al is het maar vanaf het internet.

Niet iedereen is een natuurtalent (ik in ieder geval niet ) en dan zijn boekjes of pakketten wel heel erg handig.

Spuit Elf geeft nog even een reactie, maar als TS mag dat wel vind ik
Het duurde even voor ik hier weer was.
Ik ben idd benieuwd naar die 'handvaten'. Ik ben al van jongst af aan met paarden bezig en heel erg rustig en geduldig met jonge paarden, vandaar dat dat ook meer mijn ding is dan het echte dressuurwerk. Rust heb ik wel, kennis van paarden ook en ervaring op de reguliere manier ook > nu de rest nog!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:09

@ Urielle: gaat helemaal goed komen hoor! Ik rij mijn paard ook dressuurmatig, maar wel zonder ijzers. Zelf vind ik het touwhalster erg fijn voor het grondwerk, maar ik ga er (voorlopig) echt niet mee rijden..

Echt, kijk de dvd's van Parelli eens.. en om je gerust te stellen: de paarden van Parelli him self staan met ijzers, dekens en er gaat een gewoon zadel op.... hoewel veel naturals parelli geweldig vinden, is Parelli zelf naar mijn mening geen echte natural hoor.. (maar wat niet is, kan nog komen). Je kunt dus rustig de DVD's kijken zonder op je eigen manier van paarden houden te worden aangevallen.

Promo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:09

Aangezien ik niet alle berichten heb gelezen, kan het zijn dat ik iets ga vertellen wat iemand al heeft vermeld. Sorry hiervoor....

Daar ik zelf vrij fanatiek wedstrijden rij (dressuurmiep inderdaad) en dit doe in samenspel / met respect / in vertrouwen / luisterend naar het paard ben ik jaren geleden op zoek gegaan naar een instructeur die hierover het zelfde dacht als ik. Niet te vinden aanvankelijk !

Het was al snel "te veel van het goede" of andersom "te dwingerig met teveel vanuit de ruiter". Dit stond mij dan tegen.

Ik ben vervolgens bij David de Wispelaere gaan rijden in combinatie met Herman Wientjes. De een zorgde voor de serene rust en de ander zette de puntjes op de i.
Deze samenvoeging heb ik ook verwerkt in het lesgeven, waarbij alles gebeurt in overeenstemming met het paard.
Als je de resultaten bij de combinaties bekijkt is het geweldig. Niet zo zeer op wedstrijdgebied, maar de band en ontwikkeling van paard en ruiter. Mn. de paarden die blessures en problemen hebben gehad herstellen erg goed! Geweldig gewoon !!

Freestyle en Dressuur laten zich prima combineren, zolang je er maar voor open staat. Mn. openstaan voor de communicatie vanuit jouw paard!
Succes!!

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:38

Ik heb ook niet alles gelezen, maar wou toch even een reactie plaatsen.

Ik ben nooit een dressuurmuts geweest, en 4 jaar geleden ben ik begonnen met cursussen bij Emiel. Per cursus zijn we vooruitgegaan, eerst toch wel op NH-gebied, de laatste jaren ook dressuurmatig, en dat heeft mijn ogen geopend. Ik had nooit de indruk dat je NH (of in mijn geval dan freestyle) en dressuur goed kon combineren, maar daar ben ik behoorlijk op teruggekomen. Ik heb in cursussen gezeten met een aantal Z-dressuurruiters (en -mutsen ) en zelfs nog een paar keer les gehad van 1 van die cursisten, zij geeft ook les aan Emiel.

Deze week ben ik naar de Academy van Tineke Bartels geweest, er was een freestyle-dressuurcursus met Emiel Voest en Mischa Koot. Het is ontzettend gaaf om te zien hoe dingen op elkaar aansluiten, zo zijn we met Emiel heel veel bezig geweest aan de lange lijnen, en gingen we in dezelfde lijn door bij rijden met Mischa. Ze gaven ook samen dressuurles, Emiel lette op houding, zit, wisselwerking tussen ruiter en paard, Mischa was er voor de echt techtnische aanwijzingen.

Alle cursisten reden op hoger niveau dressuur, maar hadden eigenlijk geen ervaring in grondwerk en lange lijnen-werk. Voor een aantal was het echt een eye-opener, voor sommigen een confrontatie met hun eigen inconsequentie. 2 belgische meiden die op EK-niveau rijden waren superenthousiast over over wat ze bereikten in deze 3 dagen, en ja, zij vielen echt onder de rubriek dressuurmutsen. (paarden altijd in de -witte- bandages, nooit een buitenrit, elke week concours)

Ga eens naar een clinic, ik denk dat je vooral met Emiel wel uit de voeten kunt, aangezien hij ook op dressuurmatig gebied veel kennis heeft. En bekijk deze link ook even: Hoefslag Masterclass NH in discussie

Maar goed, waar het dus op neer komt, probeer ruimer te denken dan alleen het hokje 'dressuurmuts'. Ik werk steeds meer dressuurmatig, Jel beheerst steeds meer moelijkere oefeningen, en toch vallen we niet onder het hokje 'dressuur', wat ik zie als iets anders dan dressuurmatig werken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:40

Urielle schreef:
Nou ben ik een HELE traditionele dressuurmiep en ik wil zeker niet van mijn bit, ijzers, dekens en stal afgehaald worden en niet gaan rijden met touwhalstertjes of wat dan ook maar ik vroeg me gewoon af wat er binnen NH voor mij te leren is als dressuurmiep. Die absolute stilte en kalmte waarmee het zadel- en ruitermak maken gepaard gingen, is dat nou alleen te bereiken met touwhalsters en dure cursussen?

Ik ben ook een traditionele dressuurmiep.

Maar toen ik mijn paard ging inrijden gebeurde dat ook in volledige rust. Mijn toenmalige instructeur Rom Vermunt, heeft mij gewoon een voetje gegeven even hangen en daarna erop. (zo van stal af he niet eerst longeren ofzo) Niets bijzonders vond het paard. Hij keek een keer om met een blik van" wat doe jij daar nou" maar dat was alles. Hij stond heel vrolijk in het rond te kijken. En mijn paard is echt geen slome doedelzak. Ik heb hier geen (niet bewust in iedergeval) NH voorgebruikt.

Ik heb niets tegen NH, maar volgens mij kan het inrijden bijna altijd op een vriendelijke en rustige manier. Ik heb al 3 paarden zadelmak gemaakt en het nooit anders gedaan.

Afgelopen winter heb ik overigens ook veel gelongeerd maar dat heeft er meer mee te maken dat hij zo fris en overijverig was en mijn conditie niet toerijkend was. (ruim 8 maanden niet gereden vanwege zwangerschap en weg was mijn conditie )

Ik heb overigens niet alles gelezen