Hoefijzer zeurende mensen (wat een titel whaha)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:31

Rijden in een gewone broek, brrr, ik krijg al zere benen en een zere kont als ik er aan denk

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:33

Smurf, ik beschreef mezelf, maar misschien zijn we zusjes? En Morrie en Kinke zijn vast broer en zus
Anth, je bent vast een wannabe dressuurprikker Een echte zou niet in zulke gevarieerde setjes rijden

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:35

Anth is incognito-dresuurprikker

Met mijn boomloze zadel (tja, natural) kan ik met alle broeken rijden, vroegah (toen je kat nog met een ur schreef ) kon ik alleen rijden in rijbroeken met leren konten en hoge leren laarzen waar je niet in en uit kon komen zonder hulpmiddelen, maar die tijd ligt ver achter me....

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:36

Kinke schreef:
Smurf, ik beschreef mezelf, maar misschien zijn we zusjes? En Morrie en Kinke zijn vast broer en zus
Anth, je bent vast een wannabe dressuurprikker Een echte zou niet in zulke gevarieerde setjes rijden

wannabe

Maar nog geen paars bit, geen (paarse) sporen en geen beenbeschermers, helaas geen Anky dekje, mag niet onder boomloos Ohja, ook geen laarzen. Maar een echte dressuur ruiter durft vast niet met mijn rose cap rond te rijden.
Troxel heeft ze nu in het paars! Ik ga denk ik maar een paarse bestellen.... kleurt beter bij mijn outfit.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:39

Anth stop!!!!!!!!! We raken helemaal in de war van je!!!
Make up your mind girl, what's it gonna be....
Ik kan ook prima in mn spijkerbroek rijden (is wel stretchy). Waar ik niks van bak is rijden met rijlaarzen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:40

Rijlaarzen vind ik ook niks. Ik kan er niet eens meer op lopen zo hard zijn ze geworden. Ik ben helemaal gehecht aan m'n thermolaarzen, die gaan lekker makkelijk aan en zitten lekker. Maar die kan ik niet aan in de zomer.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:46

Maar om es weer ff een beetje on topic te gaan. Mn vader was deze week op visite bij mn nicht. Ze heeft een jong fries paard en is net begonnen met rijden. De hoefsmid had gezegd dat ie ijzers onder moet, en waarom....omdat dat zo hoort, en omdat het zo lekker klinkt op straat (dier komt nog niet eens op straat). Ze heeft hem blootvoets gelaten gelukkig maar had eigenlijk zoiets van: die vent weet toch waar ie over praat....Haar man en mn vader hebben haar er hopelijk iets anders over laten denken. Volgens mn vader was dit ook nog een "gecertificeerde smid"....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:52

ik vind het wel handig hoor: paarden met ijzers; je hoort ze tenminste goed aankomen......

De mijne staat wel eens ineens achter me, heb ik hem niet eens gehoord... zou verboden moeten worden, of misschien moet ik hem een belletje aandoen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:02

Doe maar een belletje.
Laatst waren we Anouar ook kwijt. Ik had hem even in de stal gezet met de deur open. In de stal ernaast was iemand aan het uitmesten en de kruiwagen stond midden op het gangpad. Ik loop naar m'n kast (om het hoekje) kom terug, Anouar weg. Ik schrok daar wel een beetje van want ik zag hem zo snel nergens. Vrouwtje dat aan het uitmesten was had hem ook niet gezien. Stond hij in een stal iets verderop. Hij was gewoon langs de kruiwagen gelopen zonder dat iemand hem had gezien of gehoord

Cookies

Re: Hoefijzer zeurende mensen (wat een titel whaha)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:47

Je hoort een hoef met ijzer ook veel beter als er stiekum een voet uit de stal gezet word. Dan gaf je een bulk (als je in een andere ruimte stond) en dan werd haastig het voetje weer terug in de stal getrokken.

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 22:28

Whaha ik hoor het nu ook prima als Sunny uit dr stal stapt hoor.. of Iwan.. ze hebben zulke harde hoeven... niet zo goed natuurlijk als met ijzers...

Ik denk euhh dat ik ook meer naar dressuur pikkie neig.. rijd in rijbroek met rijlaarzen, alles niet bijpassend bij mekaar alleen achter beenbescherming omdat ze anders haar kogels ( ? heet dat zo achter whaha:P) open schuurt tot bloedens toe, is nu gelukkig minder geworden en rijd dan ook weer regelmatig zonder en verder.. ach ik doe waar ik zin in heb

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:07

Echt superirritant...
Of van die mensen die denken dat de hoef meteen 3 cm afslijt als je even op de weg loopt zonder ijzers...
Gaan ze door een volledig kapotgereden berm draven, paard glijd alle kanten uit in de modder maar oh-oh wat is op het harde lopen zonder ijzers slecht..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:09

Anouar wil niet eens in de berm lopen. Als ik hem erin stuur gaat hij er zo snel mogelijk weer uit

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:32

draven en galoperen jullie ook op het harde?
ik het echte verharde draaf ik wel eens, op de oude spoorweg (soort aarden/zandpad, die vrij hard is, maar geen beton oid) galopeer ik weleens...

ik ben een tussenslag geloof ik
ik loop altijd rond in rijbroek+laarzen als ik bij de paarden ben (kan ik tenminste door de modder banjeren )
meestal een gewone trui, met daarboven een bodywarmer van stof (toegekregen bij trois suisses oid), daarboven een bodywarmer die waterdicht is (kan handig zijn) en als het heel koud is nog een winterjas erboven (koukleum)
alle body's hebben sporen van krijt (tegen de muur leunen) aarde (tjah ), slijm (een jas is lekker hé ), haren, stro, hooi, zand, alles wat je maar kunt indenken.
mijn laarzen zijn altijd bemoddert, en de paarden waar ik mee rij vaak ook
ik rij boomloos, ijzerloos, en soms bitloos(enkel op de beleerde merrie, de andere is nog niet beleerd, en nog een ander paard loopt door alles heen, dus dat probeer ik niet eens meer met haar)
, maar meestal toch met bit als ik de piste inga, daarentegen heb ik voor de fries wel beenbeschermers en heb ik soms bandages, de bandages passen bij de zweetdeken dat ik nog niet gebruikt heb (:+ )
maar zowel de beschermers als de bandages vloeken bij men rijbroek...

rara, wat ben ik?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:42

mijn paard heeft ronde ijzers en die tikt ze soms af, om dat tegen ze gaan heeft ze springschoenen. Nou moet je eens kijken hoe dom ze kijken als je zegt dat je niet gaat springen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:46

Ik draaf veel over de harde weg. Anders duurt het een eeuw voor ik bij het bos ben (nou ja, dat lijkt zo)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:47

ik draaf wel eens een paar meter op straat maar galopperen zou ik niet in m';n hoofd halen............ nooit!

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:50

Kinke schreef:
Ilindra, mooi peerd zeg L
Zal er ff een vooroordeel ingooien...signalement van een NH-er...oude spijkerbroek of niet hippe rijbroek, grote trui, grote jas, en jodphurschoenen. Alle onderdelen gepaard gaand met een flinke hoeveelheid paardehaar. Indien op pensionstalling, auto beladen met vijlen, hoefmesjes, touwhalsters, leadropes etc. Auto minstens zo smerig als baasje zelf

Ik ben geen NH-er maar ik zie er ongeveer ook zo uit.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:50

Anouar loopt wel eens te zeuren dat hij niet door wil draven (vooral op de heenweg), als ik dan 'boos' op hem wordt gaat hij soms galoperen (zachtjes galoperen is minder vermoeied dan harder draven ) Maar dat is maar een klein stukje

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:53

Mijn paarden hebben geen ijzers en alleen daardoor hoef ik mijn paarden 2x soms 3x per jaar te laten bekappen omdat ze deels verslijten op harde grond. Maar ik heb natuurlijk wel geluk dat ze toevallig bij hun niet zo snel groeien. Lekker goedkoop.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:57

dutske schreef:
draven en galoperen jullie ook op het harde?
ik het echte verharde draaf ik wel eens, op de oude spoorweg (soort aarden/zandpad, die vrij hard is, maar geen beton oid) galopeer ik weleens...

Draven wel, galoperen niet.

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 22:28

Draven doe ik wel op de harde weg.. maar net als Anouar zei dat ze dan vaak niet door wil lopen... overgens in de berm loopt ze wel door maar gaat ze uiteindelijk zo hard dat we half galopperen.. (achter in galop voor in draf.. heel apart gevoel ) maar op t harde zou ik nooit maar dan ook nooit galopperen, al genoeg kreupelheid gehad met haar.. dat hoeft dr niet nog eens bij

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:12

ik kreeg laatst juist het advies om met mijn bijna 3 jarige regelmatig een stukje te fietsen, dus draven op het harde. is erg goed voor de hoeven, en voor de pezen.

mijn paarden staan uiteraard ijzerloos, Faram is net 8 geworden en hij heeft in zijn leven welgeteld 3 keer een hoefsmid gezien. en drie keer was hij kreupel na te kort bekappen. ik dacht dat ik fout bezig was door hem niet te laten bekappen, maar het feit dat het elke keer te kort was (er ging dan echt maar een klein stukje af), gaf voor mij aan dat dat kleine stukje eraf dus niet nodig was. Faram heeft nu al zo'n 1,5 jaar geen hoefsmid meer gezien, en hij staat er prima bij. voor het mooie vijl ik de boel wel netjes.
de bijna 3 jarige (kruising shet) is nog nooit door een hoefsmid behandeld, ik heb haar twee keer echt bekapt, en verder ook alleen gevijld. doordat er weinig aan hun hoeven geprutst wordt kan het zichzelf goed regelen. kennelijk heb ik voor de mijne momenteel een goede balans in de ondergronden waarop ze lopen, ik weet ook niet precies, maar gek genoeg is verder bekappen e.d. gewoon niet nodig. ideaal vind ik het! uiteraard laat ik de DA er wel even naar kijken als hij toch komt enten, maar elke keer nemen mijn beestjes niets dan complimentjes in ontvangst!

als ik met de kleine ga mennen krijgt ze ook echt geen ijzers hoor!
wat me dan wel weer leuk lijkt is om voor allebei een ijzer te laten smeden, voor het linker voorvoetje. om aan de muur te hangen, voor de sier!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:17

Ik draaf juist vrij veel over asfalt. Ik rij trektochten en dan rij je echt niet alleen over bospaadjes. Om ervoor te zorgen dat de hoeven sterk zijn en over ale ondergronden heen kunnen , draaf ik dagelijks minstens ee nlang stuk fietspad. Ik pas mijn training er ook op aan. Soms ver door het mulle zand, soms rondje dwars door de dorpen, alles in draf en over de winkelstraten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:23

Wij hebben nu een geweldig stuk grind bij stal, niet van dat fijne grind, maar echt grove stenen. Ik laat Anouar daar elke dag even overheen lopen. Eerst liep hij in stap gevoelig over die stenen, nu alleen nog in draf een beetje. Je ziet dus duidelijk dat de hoeven eraan wennen. En zo wordt er ook aan de zool 'gewerkt'
http://img83.imageshack.us/img83/3447/p33101279bd.jpg