[AR] [VD]op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:13

Stef
Moet eerlijk toe geven, dat toen ik het schreef ik aan jouw moest denken. Ik weet dat je Vd doet met je pony's op een verantwoordelijke manier. Er zijn er op bokt ongetwijfelt meer die weten wat ze doen. Helaas zijn er vermoed ik meer mensen die onverwantwoordelijk bezig zijn en hun pony leren stijgeren.

Ik denk dat mocht iemand echt zijn paard willen leren stijgeren daar heel wat meer voor af moet gaan dan even een topic door lezen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 08:21

stef schreef:
Kim, met jou valt altijd wel te praten
Zowiezo niet of afhankelijk van de omstandigheden?

In mijn "wereldje" past steigeren helemaal niet Jonge sportpaarden wil je graag met 4voetjes op de vloer.

Jij doet niks anders dan VD met je ponnies, en imo doe je dat goed, op een verantwoorde manier........ maargoed jij bent ook geen 14 meer en hebt ook door fouten maken geleerd.

Zou ik VD met mijn paard gaan doen, zal uiteindelijk steigeren ook in het pakket gaan zitten......

Maar voorals nog zeg ik standaard........ doemanie Gewoonweg omdat ik niet weet wie er aan de andere kant van het beeldscherm zit en als de vraag gesteld wordt dan ga ik er altijd vanuit, dat als je de vraag moet stellen dat je dan dus niet weet hoe het werkt en dat je er danniet klaar voor bent!.

Dus mijn standaard antwoord zal altijd zijn....... NIET DOEN!! terwijl er een hoop omstandigheden of mensen zijn bij wie dat best kan

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:43

KiWiKo schreef:
Maar voorals nog zeg ik standaard........ doemanie Gewoonweg omdat ik niet weet wie er aan de andere kant van het beeldscherm zit en als de vraag gesteld wordt dan ga ik er altijd vanuit, dat als je de vraag moet stellen dat je dan dus niet weet hoe het werkt en dat je er danniet klaar voor bent!.

Precies!
Mijn eerste antwoord was om die reden ook niet doen, ondanks dat ik er zelf ook één heb die ik het wel geleerd heb. En ik geef om die reden ook geen advies hierin.
Zijn we het toch met elkaar eens alleen probeer ik de mensen soms toch duidelijk te maken dat het niet altíjd zo slecht hoeft te zijn.

japielover

Re: [VD]op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:58

hallo

ik heb mijn shet ook leren stijgeren nadat ik hem ook andere kunstjes had geleerd en hij dat goed deed hij deed het heel baaf en k leerde hem da hij moest stijgeren als ik hem met de zweep tussen zijn beene aanraakte en hij gebruikt het nooit tegen me nu had een vriendin van mij het bij jaar pony van1.40 geleerd en daar ging het fout bij nu heb ik der dus ijgenlijk wel spijt van dat ik het hem heb geleerd en ga k het hem ook niet meer vraagen en ik ben egt van de ene op de andere dag van gedachte verandert dus ik zou idd er eerstheel goed over nadenken of je het je pony gaat leeren

grtjes mij

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:02

daar ga je dus al. Het commando zweep tussen de benen, dan lijkt het me dat je redelijk dicht voor je paard moet staan. (tenzij je een zweep van 3 meter hebt)
Een keer een sprong naar voren, een keer een uitslaand been, en je beland in het ziekenhuis.
Altijd naast het paard, of iig ruim ervoor

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:08

Ook al is Timon klein, ik laat hem nu steigeren op de manier van dagami.
Ik zet hem neer, zeg hoo en loop wat passen achteruit. Dan doe ik m'n hand omhoog en zeg UP en dan kan hij de tijd nemen om goed te gaan staan en mooi te gaan steigeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:49

zolang jij baas bent over je paard zie ik geen probleem, zorg dat de basis er goed in zit (dit is een belangrijk deel! Hierin bepaal je al een beetje de rangorde tussen jou en je paard) lukt de basis niet dan moet je niet aan VD beginnen ook niet aan de spaanse pas of de buiging..

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:35

Ligt aan het paard/ pony. Als je echt een goedzak hebt, kun je het wel doen. Het ligt gewoon aan het karakter van het dier... en daarbij komt... hoe leer je het hem aan.

ik ben eens bij iemand geweest die had geleerd dat haar pony moest stijgeren als je je hand recht omhoog deed. Ze reed alleen maar buiten... wat nu als een politieagent een stopteken geeft.....

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:36

Ligt aan het paard/ pony. Als je echt een goedzak hebt, kun je het wel doen. Het ligt gewoon aan het karakter van het dier... en daarbij komt... hoe leer je het hem aan.

ik ben eens bij iemand geweest die had geleerd dat haar pony moest stijgeren als je je hand recht omhoog deed. Ze reed alleen maar buiten... wat nu als een politieagent een stopteken geeft.....

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:36

Sorry... dat was een keer te veel

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:39

Als je je paard kunstjes op commando wilt leren moet je stijgeren als laatst doen. Omdat dat er anders te veel uitkomt. Sommige paarden hebben dat best er en anderen helemaal niet.
Ik vind dat je zelf moet weten of je je paard dit wilt leren, als je je paard goed genoeg kent om te weten dat hij/zij er niet raar mee gaat doen, oke. Mijn verzorgpony kan het ook, ze stijgert nooit tenzij je erom vraag

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:08

Steigeren is inderdaad iets wat je paard/pony als laatste zou moeten leren. Je moet goed weten waar je mee bezig bent en hoe je het hem moet aanleren. Ergens ver in de toekomst zou ik mijn kleintje het ook willen leren, maar nu nog niet, hij is er nog niet klaar voor en ik ook niet. Misschien zal hij/ik er ook wel nooit klaar voor zijn, dat geeft niet, hij wordt niet liever van een kunstje meer of minder.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:59

hoezo als laatst?
Wat nou als je zoals enkele hier op het forum al meerdere paarden e.a. geleerd hebt, en er dus flink wat ervaring in hebt, waarom zou je het dan als laatst doen?
Jamaica kan helemaal niet veel (ook omdat ik er te weinig tijd in steek) maar steigeren kan ze wel....

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:28

Maar als beginnende vrijheidsdressuur trainer is het wel één van de laatste kunstjes die je je paard/pony aanleert. Iemand die er gevorderd in is, weet waar hij/zij mee bezig is, weet wanneer de pony echt klaar voor is.
Dit is de eerste pony waarmee ik vrijheidsdressuur mee doe, tot dusver kan hij stilstaan op commando, blijven, voorwaarts gaan, achterwaarts gaan, draven en galopperen. Hierna wil ik voetje gaan oefenen, op alleen stemcommando. Of te wel, echt de basis.

Misschien met een paar jaar dat ik mij ga wagen aan steigeren, bokken en kicken. Zeker omdat ik op dit moment mijn hengstje typisch hengstengedrag aan het afleren ben ( steigeren, bijten ).

Een gevorderde vrijheidsdressuur trainer weet waar hij/zij mee bezig is, en weet waar het paard klaar voor is. Maar er zijn genoeg onwetende mensen die hun paard fijn een trucje leren zoals steigeren en verbaasd zijn wanneer daar later misbruik gemaakt van wordt.

japielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:48

stef schreef:
daar ga je dus al. Het commando zweep tussen de benen, dan lijkt het me dat je redelijk dicht voor je paard moet staan. (tenzij je een zweep van 3 meter hebt)
Een keer een sprong naar voren, een keer een uitslaand been, en je beland in het ziekenhuis.

met tussen de bene da sta ik naast zijn sgouder en tik hem dan met de zweep 8ter zijn voor been aan
maar ik sta wel op afstaant ik doe het met een lange zweep en een lang tou zo dat als hij om hoog kwam ik naar 8ter kon loopen maar ik doe dit al een tijdje niet meer want je weet maar nooit en egt 100%veilig vind ik het niet dus ik doe het ook niet meer

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:09

hey...mijn paard kan dus ook steigeren op commando, dit heeft hij bij zijn vorige eigenaar geleerd, op zich niet erg dat hij het kan maar hij heeft deze aan de longeerlijn geleerd..dus had ik in het begin nogal veel moeite met longeren omdat hij dan steeds kunstjes wilde doen en niet snapte wat de bedoeling was...mss handige tip voor mensen die hun paard kunstjes willen leren dat ze met zulke dingen rekening moeten houden.

ik laat hem soms nog wel kunstjes doen, als afwisseling. ik doe deze alleen nooit onder het zadel, steigeren onder het zadel vind ik zelf beetje gevaarlijk idee.
verder las ik op pagina 1 iets van dat je het vooral niet met een hengst moet doen...ik heb dus een hengst en die doet het super! ook alleen op commando...met voldoende afstand!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:06

japielover schreef:
stef schreef:

met tussen de bene
n

dan sta ik naast zijn schgouder en tik hem dan met de zweep achter zijn voor been aan.
maar ik sta wel op afstandant ,ik doe het met een lange zweep en een lang touw zo dat als hij om hoog kwam ik naar 8achter kon lopen . maar ik doe dit al een tijdje niet meer want je weet maar nooit en echgt 100%veilig vind ik het niet dus ik doe het ook niet meer

Zo, volgende keer misschien iets meer tijd aan je berichtje besteden zodat anderen ook begrijpen wat er staat?
Vind het eerlijk gezegt een beetje vaag commando, maar wel een commando waar ik niet veel problemen in zie. Hoewel het misschien niet het handigste is, het is in iedergeval niet iets wat je zomaar per ongeluk eens kan doen.

Amytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:15

gwn consekwent zijn (kweet niet hoe je t typt )

Eigen voorantwoordelijkheid lijkt mij (NEUTRAAL)

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:21

Bij mij op de manege zie je ook heel veel van die meisjes bezig met vrijheidsdressur, o.a. stijgeren dus. Ze laten die beestje continu stijgeren. Gewoon omdat ze er zelf zoveel lol in hebben. Nu weet ik er niet zoveel van af, maar is dat nou niet slecht voor je paard als je dat zo vaak en lang doet? Of vergis ik me dan?

Verder ben ik ook neutraal en hoop ik dus maar dat iedereen zelf kan inschatten of hij het wel of niet met zijn paard kan doen. Ik denk dat het per paard verschillend is.

japielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:59

met tussen de bene
n

da
n
sta ik naast zijn schgouder en tik hem dan met de zweep achter zijn voor been aan.
maar ik sta wel op afstandant ,ik doe het met een lange zweep en een lang touw zo dat als hij om hoog kwam ik naar 8achter kon lopen . maar ik doe dit al een tijdje niet meer want je weet maar nooit en echgt 100%veilig vind ik het niet dus ik doe het ook niet meer
[/quote]

Zo, volgende keer misschien iets meer tijd aan je berichtje besteden zodat anderen ook begrijpen wat er staat?
Vind het eerlijk gezegt een beetje vaag commando, maar wel een commando waar ik niet veel problemen in zie. Hoewel het misschien niet het handigste is, het is in iedergeval niet iets wat je zomaar per ongeluk eens kan doen.
[/quote]

ja sorry ik zat op school toen ik dat typte en had ondertussen msn aanstaan dus zat een beetje in de msntaal het is ook niet een super handigemandier toen der tijd als comando maar ja je tikt hem verder nooit daar met de zweep heb er ook heel lang over na gedacht ik ken ook iemand die het tussen de voorbenen doet terwijl die voor zijn pony staat nou dat is hardstikke gevaarlijk als hij je raakt ben je de pineut vandaar dat ik er zo lang overna dacht en dit wel een slimme manier vond maar ja ik merk wel dat hij veel rustiger is nu ik dit kunstje weglaat dus idd leer niet zomaar je pony stijgeren denk er goed overna[/quote]

Shivatjuh01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:54

Ik weet het niet..

Ik heb het een keer fout zien gaan bij een Shetlander.
En die steigerde bij alles op het laatst. Nog als hij ge-
longeerd moest worden, als hij geen zin had. Je moet
weten waar je mee bezig bent, en de basis moet dr
goed inzitten. Het paard moet respect hebben voor jou
en jij moet wel degelijk de baas zijn! Ik denk dat je
een hele goede band met je pony moet hebben, als je
hem zoiets wil leren!

Maar je hoort ook verhalen dat het heel goed gaat.
Tjha ik weet het niet zo.. Ik leer het mijn Shet iig
niet. Hij is te dominant daarvoor...
't ligt aan het paard, en aan diegene die het leren moet.
Of het kan of niet...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:14

Nu nog een paar punten en komma's japie...

Shivatjuh, daar sla je idd de spijker op zijn kop. Een paard dat welk trucje dan ook goed, consequent aanleert, gaat het niet tegen je gebruiken.
Ja, die van mij kan ook steigeren op commando, maar ik kan haar ook gewoon straffen als ze het flikt zonder mijn toestemming

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 02:42

ik ben laatst begonnen het met Faram te oefenen. toen hij twee was steigerde hij veel, was zowiezo gevaarlijk. hij is toen gecastreerd. omdat hij van nature nogal dominant is, heb ik dit soort kunstjes verder links laten liggen. het heeft bij hem ook erg lang geduurd voor hij zich stabiel gedroeg zeg maar. ik kon prima met hem, maar bij anderen was hij soms nog steeds gevaarlijk.

als ik mijn zusje op hem liet rijden en ik ging zelf even naar binnen, dan gooide hij haar eraf zodra ik uit het zicht was. nou laat mijn zusje zich niet zo snel kisten, maar het zegt genoeg over Faram's karakter. hij is erg trots en wil tot op zekere hoogte respect. met dwang krijg je dan ook niks van hem gedaan.

hij wordt in Maart 8, en vorige week heb ik een start gemaakt met het steigeren(wat uiteindelijk wel een nette levade moet worden, wellicht zelfs een courbette).

maar goed, ik heb er dus zeker 5 jaar over gedaan om hem zo ver te krijgen dat ik het aandurf zonder risico's te nemen. eerder had hij het vast makkelijker geleerd, hij was toen zowiezo veel drukker, maar dan had hij het zeker gebruikt tegen mijn zusje en de stalhouders, en ieder ander dan ikzelf. mijn band met hem is altijd erg goed geweest, we vertrouwen elkaar volledig. maar het risico nemen dat hij mijn zusje de hersens inslaat is zo'n trucje voor mij niet waard.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:10

stef schreef:
Nu nog een paar punten en komma's japie...

Shivatjuh, daar sla je idd de spijker op zijn kop. Een paard dat welk trucje dan ook goed, consequent aanleert, gaat het niet tegen je gebruiken.
Ja, die van mij kan ook steigeren op commando, maar ik kan haar ook gewoon straffen als ze het flikt zonder mijn toestemming

Hoe kan je dat nou zeggen? Hoe consequent je ook bent.. hij kan het tegen je gaan gebruiken, ik ben het absoluut niet met je eens.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:56

Hmm nee ik ben het met stef eens, zolang je maar echt altijd consequent bent zal de kans op misbruik miniem zijn.