Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:59

Ja klopt. Tenminste, als Soxje Fred bedoelt. En Fred heeft z'n hoofdstel idd van de paardenservice.

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:01

Ik rij bitloos! Ik rij mijn paard gewoon met een halster. De reden: Ze luisterd veel beter ! Ik rij ook gewoon in het bos etc. met halster! Ik
vind het echt veel prettiger!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:49

Ja, ik bedoel Fred. En het zijn inderdaad die hoofdstellen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:05

ik heb via de mail contact met Fred over mennen met die hoofdstellen. (hij is bevriend met een collega van me, hoe toevallig kan het allemaal weer zijn).

Ik heb een NoBithoofdstel gehad en weer verkocht: ik vond de pasvorm niet goed voor Morrie: de bakstukken liepen door z'n ogen.

Ik heb nu een bitless bridle voor 37.50 uit Duitsland en die is helemaal verstelbaar. Het is ook kunststof, en werkt hetzelfde als het NoBit hoofdstel.Als deze wel bevalt, bestel ik hem nog wel eens in leer om echt te gaan mennen, maar zover zijn we nog lang niet, de hoeven moeten nog een keer uitgroeien (= 1 jaar) en w.b. Parelli zijn we nog niet zover dat we op een veilige manier de openbare weg op kunnen. De one rein stop begint nu na een half jaar eindelijk te komen en dat is toch wel voorwaarde om zonder bit het verkeer in te gaan, vind ik

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:20

Dat is inderdaad toevallig. Ik ga die site van het Bitless Bridle vanavond lezen. Ik vind dat leren hoofdstel ook erg mooi. Fred vertelde dat hij niet van poetsen houdt dus daarom voor de kunststof variant heeft gekozen. Ik vind zwart leer toch het mooist bij mijn paard.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:18

Smurf, wat vind je van de Bitless Bridle Rope? Ik vind het een prachtig hoofdstel, helemaal op maat te maken.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:26

niet mijn keuze, als je een touwhalster al scherp vindt, zou ik zeker geen rope nemen.

Ik heb de kunststoffen, ik houd wel van poetsen, maar wilde het model eerst proberen met een goedkopere variant en die bevalt prima.

Ik raad je wel aan om direct chicagoschroeven erbij te bestellen want degene die je in NL kan kopen, passen niet en ze gaan nogal gauw los en dan ben je ze kwijt.

Iemand met een adres in Dld scheelt aanzienlijk in de verzendkosten overigens

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:50

Oké. Maar een touwhalster wat ze bij mij op stal gebruiken (Parelli) snijdt heel scherp in op de neus en dit rope bitless bridle heeft een zacht leren neusriem. Dus dat vind ik al een heel verschil. Ik snap overigens niet dat een onervaren iemand (bij mij op stal dus) gaat longeren met een paardje van nog geen 3 jaar oud met een Parelli touwhalster. Blijkbaar aanbevolen door een stalgenote die al 2 jaar op level 1 zit. Als je dat "longeren" ziet breekt je hart. Blèh.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:23

Ik "longeer" ook op een parelli halster, aleeen heet dat de circling game en als Morrie besluit niet om mij heen te circelen en over te gaan tot opposite reflex, dan heeft HIJ een probleem, niet ik.

Ook het bitless bridle staat in zijn neus na het rijden, zelfs een stalhalster (heb ik allemaal weggegooid overigens, onduidelijke dingen) zouden in zijn neus staan, dat krijg je als je 5 cm haar hebt staan op je hoofd.

Ik doe alles met een Parelli halster, dat is voor het paard vele malen duidelijker dan een stalhalster en als het echt zou snijden, zou Morrie echt niet zo af en toe de dingen doen die hij nu soms
doet.....
Zonder bit gaan buitenrijden is niet iets wat je van de ene op de andere dag kan gaan doen op veilige wijze, bij Parelli komt de trailride pas eind level 2 ter sprake en dan onder begeleiding van meer ervaren Parelliers en dat is niet voor niets!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:48

Ik blijf dat zo vreemd vinden , dat mensen een touwhalster te scherp vinden.....

Het ding hangt lekker losjes om je paard te hangen , dier heeft er totaal geen last van , heel weinig om het hoofd , net of ze met een bloot koppie rijden zo weinig materiaal zit eromheen. Het wordt pas scherp als de ruiter eraan gaat zitten trekken.

Ik ga er bij mezelf en Rena vanuit , dat ik niet aan dat halster zit te trekken als het niet nodig is. Dus dan is het de ideale paardvriendelijke optoming.

Op het moment dat ik WEL aan dat halster zit te trekken dan is het ook echt even nodig , is het fijn dat het even "scherp" in kan werken zodat je nog iets stuur / rem hebt als je met paard en al op een drukke weg afvliegt ofzo.

Met een dikke neusriem kom je dan totaal niet door , dus daar heb je geen fluit aan op dat moment waarvoor je nou juist een hoofdstelletje om hebt. En als je ervanaf blijft omdat het paard gewoon braaf op je been en stem enzo reageerd dan heeft die veel brede rommel om z'n hoofd.

Ik zie dus totaal het voordeel niet van die brede hoofdstellen en neusriemen.

Het is alleen een voordeel als je zelf als ruiter niet van je teugels af kunt blijven en de hele tijd op dat koppie zit in te werken....

Nee ik heb er echt totaal niks mee

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:53

Citaat:
Het wordt pas scherp als de ruiter eraan gaat zitten trekken

dat heeft überhaupt geen zin, dan trek je het halster alleen maar omhoog, als hij moet stoppen, zal je het met de ors moeten doen, of volgens Parelli, je had er allang af moeten zijn en op de grond e.e.a. doen.

Ik heb van diezelfde firma als waar Sox dat rope hoofstel heeft gevonden het kunststof hoofdstel dat ik gebruik bij slepen (sleeen zometeen) en ploegen en soms met een stukje stappen onder het zadel. dat hoofdstel heeft een dunne neusriem (1 cm omg.) en die moet best strak zitten, anders werkt het hele systeem niet

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:57

pmarena schreef:
Ik zie dus totaal het voordeel niet van die brede hoofdstellen en neusriemen.

Het is alleen een voordeel als je zelf als ruiter niet van je teugels af kunt blijven en de hele tijd op dat koppie zit in te werken....

Ho even, het is ? Misschien spreek je even alleen voor jezelf maar ik ben het dus niet met je eens.
Zoveel paarden zoveel wensen he.
Ik zou het bij Kevin bijvoorbeeld wel kunnen doen, een dun dingetje wat scherp inwerkt want hij reageert niet echt maar zou ik met Mozart met een dun scherp dingetje aan het werk gaan en ik moet een keer een beetje inkomen en dat ding werkt scherp in dan ben ik direkt helemaal terug bij af met hem, voor mij dus absoluut géén dunne scherp inwerkende halstertjes of hoofdstellen, bij niet 1 paard of pony van mij. De neusriem zal altijd wat dikker zijn en dat heeft helemaal niets te maken met niet van je teugels af kunnen blijven.....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:19

Mijn mening is dat je pas bitloos gaat rijden als je niet meer " een beetje hoeft in te komen". Als je paard dus zo relaxed is dat hij op de geringste hulpen te sturen en stoppen is.

De voorbereiding bij Parelli is extreem lang en erg gedegen, je blijft heel lang in de bak oefenen voor je de weg op gaat en er zit een hele filosofie achter (omgaan met tresholds, emergency dismount, je paard kunnen lezen enz.)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:34

Tja, ik "doe" geen Parelli, ik "doe" geen enkele goeroe maar verzamel ze allemaal een beetje en pik daar bruikbare dingen uit.
Ik ga ook niet de weg op, niet met Kevin en niet met Mozart, daar zijn we nog lang niet aantoe, sterker nog, Mozart wordt nog niet eens gereden. Ik heb gewoon een hekel aan dunne scherpe dingen en heb in ieder geval 1 paard die er verschrikkelijk ondersteboven van kan raken zou ik bijvoorbeeld per ongeluk een beetje inkomen. Nu zal een Parelli volgeling waarschijnlijk nooit per ongeluk inkomen maar ik ben slechts een mens en geen volgeling van wie dan ook, ik heb ook zo mijn fouten en doe er daarom (bijvoorbeeld door géén dunne scherpe dingen aan het hoofd van mijn paard te hangen) alles aan om niet in de fout te gaan.
Zo als ik al zei, zoveel paarden zoveel wensen (optomingen) maar zoveel mensen zoveel meningen he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:36

Ik blijf moeite houden met het scherp willen inwerken waar pmarena voor pleit. "Dan is het ook echt even nodig, is het fijn dat het even "scherp" in kan werken zodat je nog iets stuur / rem hebt als je met paard en al op een drukke weg afvliegt ofzo".

Het is helemaal niet "fijn", in ieder geval niet voor je paard.

En als je denkt dat een scherpe inwerking "nodig" is, dan heb je in mijn beleving een stap overgeslagen en hoor je nog niet de weg op te gaan met je paard.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:42

ik ben volgeling van een goeroe, yeah right, samen met nog een paar honderd anderen in NL doorloop ik de Parelli programma's.Ik doe dit nadat ik hopeloos vasteglopen was op de normale manier en nu kan ik tenminste weer communiceren met mijn paard.

T@nj@ gaat misschien niet de weg op zonder bit, maar ik las elders dat Sox niet van rondjes rijden in een bak houdt en uitsluitend buitenritten maakt, tot nu toe met bit en daar zie ik een probleem ontstaan. Het bit eruit gooien klinkt leuk, maar vereist, zoals jovarna al aangeeft, echt wel een degelijke voorbereiding.

het Parelli programma kan je daarbij goede hulp bieden, ik heb ook kennis mogen maken met de goeroes uit eigen land, maar daar heb ik niet gevonden wat ik zocht en zelf het wiel uitvinden ben ik blijkbaar niet intelligent genoeg voor en heb ik met 37 jaar met paarden omgaan te weinig ervaring voor

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:52

Ben het helemaal met Jovarna eens!
Ik wil niets wat scherp kán inwerken omdat ik dat gewoon niet wil. Zou het een keer per ongeluk zo zijn dat ík een fout maak en de boel toch een ruk of zo geef, wil ik de "schade" (klinkt wel een beetje grof zo )zo beperkt mogelijk kunnen houden.
Ik ga ook nog niet de weg op omdat we daar nog niet aan toe zijn, dat moet je van jezelf en je paard toch weten of dat kan of niet.
Nu blijft een paard natuurlijk een vluchtdier en kan altijd schrikken, daar kan je gewoon niet omheen. Maar mocht dat gebeuren wil ik niet via een scherp inwerkend halster of hoofdstel een stuur of rem hebben, ik zie dat toch echt liever heel erg anders!

@Smurf, niet boos worden, zoveel mensen zoveel meningen, dat zei ik dus. Het is gewoon mijn mening, zo zie ik het. Ik wordt er namelijk een beetje moe van dat op welk forum ik ook kom en er wordt een probleem aangekaart of iemand stelt een vraag of verteld iets over haar paard en manier van rijden dat er dan direkt weer een heel Parelli verhaal wordt afgestoken. Ik heb daar nou eenmaal zo mijn eigen mening over en ben absoluut ook niet anti Parelli hoor, in tegendeel, er zitten zeer veel bruikbare dingen tussen.
Ik doe het nou eenmaal anders dan andere "naturals" (en daarbij moet ik het weer eens zijn met iemand die ik heel erg eng vind. Naturals bestaan niet, we gaan namelijk allemaal zitten op ons paard, das niet erg natural ) en daardoor wordt ik meestal niet voor vol aangezien maar dat kan mij echt niet bommen hoor, als ik maar weet dat mijn paarden het erg goed doen als je ziet waar ze vandaan kwamen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:08

Smurf, je hebt me niet helemaal begrepen.

Bitloos gaan rijden vraagt in mijn beleving helemaal geen degelijke voorbereiding. Het is het buitenrijden op zich wat ik bedoelde, wanneer je een scherpe inwerking nodig denkt te hebben.
En of dat nou een touwhalster is waarvan je vindt dat ie "fijn" scherp inwerkt of een bit of een slofteugel of flinke sporen, maakt me allemaal niet uit. Wanneer je vindt dat je iets nodig hebt om je paard in toom te houden, te remmen of te sturen, dan heb je nog een weg te gaan...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:54

Afbeelding

dit is het bitloze hoofdstel dat ik gebruik voor sleep- en menwerk.
er zit alleen nog een touwhalster onder, omdat ik nu eenmaal graag een leadrope bij me heb en paraat heb onderweg

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:52

Ik rijd bitloos en met een barebackpad omdat mijn paard erg gevoelig is, hij houd niet van strakke riempjes en zo. Dat vind hij niet fijn allemaal, ik doe niet aan parelli of zo ik doe gewoon een paar dingen van het 1 en ander. Ik merk dat hij bepaalde dingen niet prettig vind zoals bv veel dressuur rijden, het moeten van allerlei dressuur kunsten vind hij niks. Ik dwing hem daar ook niet toe, al is hij zeer geschikt voor de dressuur. Er wordt ook vaak gevraagd wanneer ik wedstrijden ga rijden? Maar ik rij voor mijn en zijn plezier.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:14

Ik vind het touwhalster van mijn Parelli stalgenote wel heel erg strak zitten hoor, daar krijg je geen vinger tussen! Dat is dus het Parelli touwhalster! Zij durft na 2 jaar nog niet op haar pony het bos in en heeft nu een Myler bit gekocht.
Smurf, toen je nog met bit reed durfde je met Morrie ook niet echt goed buiten te rijden kan ik me herinneren. Jouw angst heb ik niet, ik ben nooit bang geweest en rijd nu ruim 40 jaar. (Met een paar stops). Ik rijd niet met hulpteugels, geen sporen, en ook geen Thiedemann stang meer. Daar gooide ze haar tong overheen. Ik wil het gewoon gaan proberen bitloos en dan zal ik heus wel in de bak doen, maak je geen zorgen.
Verder vind ik mensen die het "Parellilicht" hebben gezien soms erg doorslaan. Ik neem nu een bepaald persoon voor ogen die er hele verhandelingen over schrijft. Als ik mijn stalgenote zie met haar Parelligedoe moet ik wel eens lachen hoor, dat gemep met die wortelstok op de grond. Maar ik laat iedereen in zijn waarde; uit veel methodes kun je goede dingen halen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:22

Heeft je stalgenoot wel de juiste maat dan Sox? Lijkt mij niet goed als het zo strak zit (maar verstand ervan heb ik dus ook niet)
Ach, er zit veel goeds in Parelli hoor, ik gebruik er best het een en ander van, maar ik ben het niet met alles eens.
Voor Smurf werkt het nou eenmaal heel erg goed, toen ze nog met bit reed deed ze nog geen Parelli en blijkbaar heeft het haar heel goed geholpen, petje af voor hoever ze is gekomen met Morrie!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:28

Tuurlijk kun je het bitloos rijden 't beste eerst in de bak proberen. Gewoon om te voelen hoe dat is en om te ervaren hoe je paard er op reageert. Zo heb ik het ook gedaan.

Dat de ORS nodig is wanneer je bitloos gaat rijden, ben ik het trouwens niet mee eens. Daarmee zeg je in feite dat het bit een rem is, en wanneer je die rem eruit haalt, dat je een andere rem moet hebben, namelijk de ORS.

Soxje, welk hoofdstel gaat 't worden?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:29

als het bit bedoeld zou zijn als rem. zouden ze het beter om de benen kunnen monteren (zoals Eddy Modde laatst zei)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:35

ik sla uiterst zelden met de carrotstick op de grond, ik weet niet in welk level jouw stalgenote is, maar daar ben ik nog niet blijkbaar.

Toen ik nog met bit buitenreed, was mijn angst zeer gegrond, weet ik nu, ik besef nu ik weet wat ik nu weet hoe gevaarlijk ik toen bezig ben geweest, toen wist ik wel dat er iets niet klopte, maar ik wist nog niet wat, nu weet ik dat wel.

Ik weet als geen ander wat er zou kunnen gebeuren als Morrie over de rooie gaat, ik weet hoe hard hij kan, hoe lang hij het volhoudt en dat hij naar niets of niemand meer kijkt of luistert. Helaas weet ik dat uit ervaring.
Ik ga pas weer de polder uit als ik 1000% zeker weet dat ik dat soort situaties kan voorkomen, door Morrie leftbraind te houden: denkend te houden en dat zou nog wel eens jaren kunnen duren of misschien helemaal nooit meer gebeuren.
In de polder kan dat ook gebeuren, maar daar is geen doorgaand verkeer, alle weggetjes lopen dood en de enkele boer die er rijdt, kent Morrie en weet wat er zou kunnen gebeuren