[AR] [LO] waarbij oppassen met dubbele longe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:47

Ik doe de longe ook achter zijn kont
Maar wat je met dat eerste bedoeld begrijp ik niet helemaal..?

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:48

Nou dat ik de longe eerst door het bit doe en dan vastmaak aan de singel. Als ik dan vraag aan de binnenkant, snapt hij ook dat hij zn hoofd naar binnen moet brengen en zn hals moet buigen.

Op de manier waarop jij hem vastgemaakt hebt, trek je zn hoofd alleen naar achteren en is het veel moeilijker om stelling te vragen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:13

Ik doe de lijn door zijn bit en dan door de singel (katrol vast aan t ringetje) en dan de lijn naar mn hand..
Als ik t zo opschrijf is dat dus precies t zelfde als dat jij doet ?

Blue9

Re: [LO] waarbij oppassen met dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:37

Heej..Lauss..
Ik heb je pm-d maar volgens mij ging dat niet helemaal goed. Ken je me och??
Groetjes Nine

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:53

Nee, volges mij maak jij de longe vast aan het bit, en ik maak hem vast aan de singel. Ik laat de longe altijd vanaf het bit naar de hand gaan

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:34

Dan krijg je met dubbele longe wel een hele rare constructie met je buitenlonge, hoe doe je die dan?

Nouvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:51

Margreet schreef:
Dan krijg je met dubbele longe wel een hele rare constructie met je buitenlonge, hoe doe je die dan?

Ik haal aan beide kanten de longe eerst door de bovenste ring op het schoftje, dan door de bitring en dan maak ik 'm vast aan de ring aan de zijkant van het schoftje.

Dan glijden je lijnen dus door de bitringen heen ipv dat ze er aan vast zitten.
Ik laat dan wel de buitenlijn over de rug lopen en niet achterlangs.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:06

Ik longeerde voorheen veel op dubbele longe, maar nu eigenlijk nauwelijks meer. Dat komt door iets wat ik hier nog niet in dit topic gelezen heb, dus hoop dat iemand mij wijzer kan maken op dit punt Ik vind op dubbel longeren op zich super maar heb 2 minpunten:

1. ik doe de longe ook achter d'r achterhand langs. maar ik zie in galop dat het buitenachterbeen de longe op het moment dat het achterbeen weer naar achter komt en op punt staat weer opgetild te worden, de longe erg strak zet en dan een tik(je) geef in d'r mond aan de buitenzijde (dus buitenmondhoek). Ze geeft er niet zo veel om maar ik vind het een verkeerde hulp bij elke galopsprong. Ik probeer als zoveel mogelijk met name in galop schuin achter haar te blijven zodat dit effect minimaal is, maar vraag me af hoe jullie dat voorkomen?

2. voorheen liep ze aan de dubbele nogal op de voorhand. dat heeft ze nu minder door dat ze inmiddels verder doorgetraind is, maar ik vraag me toch af hoe dat komt, onder het zadel was het toen ook niet echt een probleem, maar alleen aan de dubbele longe zag ik het nogal gebeuren.

Reacties zeer welkom

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:09

Nouvel schreef:
Margreet schreef:

Ik haal aan beide kanten de longe eerst door de bovenste ring op het schoftje, dan door de bitring en dan maak ik 'm vast aan de ring aan de zijkant van het schoftje.

Dan glijden je lijnen dus door de bitringen heen ipv dat ze er aan vast zitten.
Ik laat dan wel de buitenlijn over de rug lopen en niet achterlangs.

Het was een reactie op woodstock

Ik klik ze overigens zelf ook nooit direct op het bit.
Ik maak ze vast tussen de voorbenen aan de singel, dan door het bit, dan aan de zijkant op de singel (door een katrolletje) en dan naar m'n hand. Ipv tussen de voorbenen kun je 'm natuulijk ook aan de zijkant of op de schoft vast zetten, dat is iets wat je per paard bekijkt.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:16

Margreet schreef:

De buitenlonge heb k wel door de singel en dan vast aan het bit, anders krijg je idd een rare constructie De binnenlonge heb ik zo, omdat het dan duidelijker is dat ik stelling wil.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:19

stefje schreef:
Ik longeerde voorheen veel op dubbele longe, maar nu eigenlijk nauwelijks meer. Dat komt door iets wat ik hier nog niet in dit topic gelezen heb, dus hoop dat iemand mij wijzer kan maken op dit punt Ik vind op dubbel longeren op zich super maar heb 2 minpunten:

1. ik doe de longe ook achter d'r achterhand langs. maar ik zie in galop dat het buitenachterbeen de longe op het moment dat het achterbeen weer naar achter komt en op punt staat weer opgetild te worden, de longe erg strak zet en dan een tik(je) geef in d'r mond aan de buitenzijde (dus buitenmondhoek). Ze geeft er niet zo veel om maar ik vind het een verkeerde hulp bij elke galopsprong. Ik probeer als zoveel mogelijk met name in galop schuin achter haar te blijven zodat dit effect minimaal is, maar vraag me af hoe jullie dat voorkomen?

2. voorheen liep ze aan de dubbele nogal op de voorhand. dat heeft ze nu minder door dat ze inmiddels verder doorgetraind is, maar ik vraag me toch af hoe dat komt, onder het zadel was het toen ook niet echt een probleem, maar alleen aan de dubbele longe zag ik het nogal gebeuren.

Reacties zeer welkom

Uhm ja, over punt 1 zit ik ook regelmatig te dubben, dus als iemand iets weet?
Over punt 2: dan heeft je paard zn achterhand er niet goed bij, dus overgangen en tempowisselingen maken! Dat heeft niet iets met de dubbele longe te maken, maar met de activiteit van de achterbenen. Die van mij maakte laats bijna de passage aan de dubbele longe zo goed als hij achter ondertrad, dus aan de dubbele longe ligt t nie BTW kmerk wel dat hij sneller op zn kop gaat lopen als k de longe ook onder tussen zn benen vastmaak. Dit komt omdat je de longe door verschillende ringetjes doet. Hierdoor wordt je kracht versterkt. Kweet niet precies hoevaak het versterkt wordt, maar als jij dus bv voor 1kg trekt, komt dat uiteindelijk met bv 10 kg bij je paard aan. Kijk maar eens naar mensen die zware dingen moeten tillen, die gebruiken vaak een katrol.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:39

Woodstock schreef:
Margreet schreef:

De buitenlonge heb k wel door de singel en dan vast aan het bit, anders krijg je idd een rare constructie De binnenlonge heb ik zo, omdat het dan duidelijker is dat ik stelling wil.

Dat lijkt me vet onhandig met van hand veranderen...

Ik vind het juist zo makkelijk om 'm gewoon om te kunnen sturen zonder 'm stil te hoeven zetten om van alles te verstellen.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:40

Margreet schreef:
[[quote="Woodstock"]

Dat lijkt me vet onhandig met van hand veranderen...

Ik vind het juist zo makkelijk om 'm gewoon om te kunnen sturen zonder 'm stil te hoeven zetten om van alles te verstellen.
[/quote]
Ja is idd vet onhandig maar voor stelling vind k het wel fijer!
[/quote]
[/quote]

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:56

OK en nu helemaal on topic;
Als je de longe DOOR het oog van de singel haalt en AAn het bit haakt, dan kan je voor wat extra veiligheid het volgende doen: maak aan de beide ogen van de singel een karabijnhaak en doe daar de longe door, ipv de longe door de ogen te halen.

Op die manier kan je de longe aan/van de singel doen terwijl de longe (al/nog) vastzit aan het bit. Met name als er iets misgaat is dat veilig, maar ook bij een paard dat niet zo braaf stilstaat met het geknup is het handig.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:17

Ik heb m'n lijn door een katrolletje lopen wat weer met een karabijnhaak aan de singel zit. Dat werkt heel soepel met aannemen en weer lossen, rechtstreeks door de ogen van de singel vind ik te stroef.

Ik heb trouwens wel een dubbele longe waarvan het uiteinde bestaat uit touw, niet uit band.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:34

ja mijn dubbele longeerlijn dateert nog ver van voor Haanstra
vind het idee van katrolletjes overigens goed

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:07

Ik heb geen katrolletjes, haal de lijn direct door de ogen op het schoftje/de singel.
Ik heb dunne touwtjes aan de uiteinden, dat glijdt makkelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:38

Ik longeer heel vaak zonder zweep. Ik kan met stem en lichaam beter controle over mijn paard houden, omdat hij dan nl beter op mij let. dat is iets wat je je paard gewoon kunt aanleren door het vaak genoeg te doen en zelf consequent te blijven. Ik longeer overigens ook nog heel vaak zonder lijn. Heb een klein bakje en ik drijf hem van achteren op of laat hem "om" gaan om op de andere hand te gaan, overgangen, ach You Name it. Alles is te leren en nog leuk ook.

Dubbele lijnen wil ik gaan leren omdat ik dan idd meer stelling en buiging kan vragen, dit alleen omdat hij nog al vaak vast zit op rechts en dit ook met longeren wil losmaken.

Hij kan nl wel in een volte om mij heen draven en galopperen zonder lijn, maar dat extra tikje dat je dan even een paar passen erbij wil vragen om die spieren aan te spreken wil ik dan met lijn doen.

Ik ga nl wel dit van iemand leren die dit op school (Deurne) net heeft gehad als examenonderdeel, anders moet je iemand zoeken die dit heel goed kan en het je gaat leren. Een boekje van Lammert Haanstra over longeren zal een goede beginondergrond geven. Ga niet zomaar uit je zelf frutten. Je kun nl behoorlijk inwerken op je paard en als je dat verkeerd gaat doen, AUW!

Geen kritiek, maar als ik in je profiel kijk en je bent aan het longeren, snap ik niet zo goed hoe dat zit. Je hulpteugels, die ik overigens puur oliebol teugels vind, omdat ze bij elke stap een klap in de mond geven, hangen slap en je longeerlijn zit aan de bitring en daar staat behoorlijk wat spanning op.

Je zou eens kunnen beginnen om het zadel op de rug te leggen, door de beugels aan bijde zijden een longeerlijn te bevestigen aan de beide bitringen en dan achterlangs onder de staart de buitenste lijn. Goed opletten dat je niet meteen je paard in de krul trekt, ga je eerst proberen in stap en een paar rondjes draf totdat je makkelijk met die 2 lijnen overweg kunt. Door het zadel zul je niet zo snel je 2e lijn kwijtraken zodat hij weg schiet op de grond of welke andere ellende ook. Je beginnersstress met die 2e lijn je niet meteen een strakke lijn trekt zodat hij met zijn hoofd naar buiten getrokken wordt en met de binnen lijn naar beneden.

Ik vind dat als je veel ervaring met longeren op verschillende manieren, een goed opgevoed paard aan de longe die dubbele lijnen wel zelf kunt aanleren, anders zul je toch begeleiding moeten gaan zoeken. Ik heb hele rare construkties gezien met longeren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:02

Eindelijk een foto van mijn dubbele longe 'methode'!

Afbeelding

erg charmant, maar voor het idee...
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:08

Dat ziet er goed uit, maar doe je de buitendste lijn niet achter de kont? Ik dacht juist dat dat het principe was door hem met de buitendste lijn 'op te sluiten' .

Praat beter nu met plaatje

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:47

russel schreef:
Dat ziet er goed uit, maar doe je de buitendste lijn niet achter de kont? Ik dacht juist dat dat het principe was door hem met de buitendste lijn 'op te sluiten' .

Praat beter nu met plaatje

Ik doe dat altijd bewust niet, omdat ik zelf het gevoel heb dat ik meer contact heb als de buitenlijn over de rug loopt ipv achterlangs.
Dan neemt steeds het buitenachterbeem de buitenlijn mee naar achteren en werkt naar mijn idee dus terug in de mond aan die kant.

Maar zullen de meningen ook zeker weer over verschillen!
Het kan dus zeker wel, achterlangs, maar ik doe het liever zo!

Misschien dat anderen nog andere voorbeelden op de foto hebben, dat praat inderdaad wel makkelijker!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:57

Ik maak eigenlijk bijna altijd een brug in m'n lijnen, dus handen netjes bij elkaar. Je werkt al vlug veel te groot in anders.

Nouvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:18

Margreet schreef:
Ik maak eigenlijk bijna altijd een brug in m'n lijnen, dus handen netjes bij elkaar. Je werkt al vlug veel te groot in anders.

ik sta inderdaad nog wel vaak met m'n handen te wijd...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:33

Ik ook hoor, vandaar de brug

Nouvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:53

Margreet schreef:
Ik ook hoor, vandaar de brug

Ja, slim idee!
Ga ik ook maar eens proberen!