[AR] [VD] Paard heeft geen respect voor me

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: [VD] Paard heeft geen respect voor me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 23:13

En ik die dacht dat hij zich op de paddock afgereageerd had
Dus erg sloom,niet dus
In het vervolg longeer ik hem maar of laat ik ff stoom afblazen in de piste

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:50

Citaat:
De hoofdzaak waarom paarden geen respect tonen is vaak dat er geen of niet genoeg vertrouwen hebben in de mensen die ze eigenlijk als leider zou moeten zien.

Je kunt je heel autoritair naar je paard opstellen en bij jezelf denken, hij zal nu moeten luisteren en mij als leider moeten accpeteren met alle "dwang" hulpmiddelen vandien, misschien werkt het als het gedrag niet al te diep zit bij je paard.

Een paard wat echt niet weet wat hij nu eigenlijk fout doet, omdat deze niet anders gewent is en misschien wel zo opgevoed is.
Kun je naar mij mening beter vetrouwen in jou geven, als jij aan je paard laat blijken een persoon te zijn die ondanks alles ALTIJD te vertrouwen is, maak je een dikke kans als leider.

Een heel goed punt _/-o_

Ik heb het zelf ook gehad met mijn eigen paard. Als 2 jarige gekocht en hij begon direct met respectloos gedrag. Wegrennen met wandelen, je omver lopen etc. etc. Heb dus eerst de adviezen opgevolgd van anderen, doe er maar een ketting aan, geef hem maar een dreun als hij wegrent.
Ik wil je waarschuwen hiervoor omdat ik dus vorig jaar in het ziekenhuis ben beland doordat mijn paard mij wel als baas zag maar geen vertrouwen had in mij. Hij was namelijk erg angstig voor de hoefsmid en kon toendertijd ook nog niet aangebonden staan. Ik had hem dus vast, de hoefsmid begon en hij wilde weg. Hij ramde me gewoonweg omver tegen een deur aan en ik heb nu een mooi litteken in mijn arm wat ik de rest van mijn leven meedraag.

Ik heb weken lang met mijn haren in het hoofd gezeten. Ik wist wel gelijk waar het probleem zat. Hij vertrouwde mij niet, anders was hij bij mij gebleven. Ik durfde hem niet eens meer de weide uit te halen. Ik ben dus elke dag in de wei gaan zitten en heb hem bestudeerd, hoe is mijn paard nou echt? Na 2 weken kwam mijn paard zelf naar mij toe terwijl ik daar zat, met zijn hoofd rustend op mijn schouder en als de andere paarden in de kudde weg gingen bleef hij bij me.

Heb hem er wel weer uitgehaald uiteindelijk, stapje voor stapje en vaak met knikkende knieen. En heel veel tegenslagen gehad. Dan ging het weken goed en dan ineens walsde hij weer dwars over mij heen. Maar bijna altijd kon ik de fout bij mezelf terug halen.

Ik heb nu, een jaar later, een paard wat los achter mij aan loopt, zijn kont omzet als ik ernaar wijs en die ik als ik hem in de weide zet echt weg moet sturen van mij. Hij wil overigens soms ook nog wel eens door de draden heen gaan om achter mij aan te gaan als ik naar huis wil Ik heb nu echt een band met hem, ik vertrouw hem en hij mij. Als je aan mij een jaar geleden had gevraagd of ik hem even zonder iets aan zijn hoofd naar de wei had willen brengen had ik je uitgelachen, nu draai ik mijn hand er niet voor om.

Dus ga niet alleen maar gefrustreerd erop lopen meppen en loop niet alleen maar te sagorijnen bij je paard. Je moet je er wel 100% achterstaan met zo'n paard en heel veel geduld hebben en heel erg kritisch zijn naar jezelf. Als je dit niet op kunt brengen is het wellicht beter om een andere baas voor dit paard te zoeken.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn adviezen, want ik heb het idee dat je nog steeds best wel kortzichtig bent (niet aanvallend bedoeld) Ik heb het idee dat je op hetzelfde punt zit als waar ik een jaar geleden was. En ik wil wel dat het goed komt, want nog iemand met 9 hechtingen in haar arm, dat gun ik niemand...

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:28

En daar ben ik het helemaal mee eens, goed gezegd!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:40

Brendageene schreef:
Een heel goed punt _/-o_

Ik heb het zelf ook gehad met mijn eigen paard. Als 2 jarige gekocht en hij begon direct met respectloos gedrag. Wegrennen met wandelen, je omver lopen etc. etc. Heb dus eerst de adviezen opgevolgd van anderen, doe er maar een ketting aan, geef hem maar een dreun als hij wegrent.
Ik wil je waarschuwen hiervoor omdat ik dus vorig jaar in het ziekenhuis ben beland doordat mijn paard mij wel als baas zag maar geen vertrouwen had in mij. Hij was namelijk erg angstig voor de hoefsmid en kon toendertijd ook nog niet aangebonden staan. Ik had hem dus vast, de hoefsmid begon en hij wilde weg. Hij ramde me gewoonweg omver tegen een deur aan en ik heb nu een mooi litteken in mijn arm wat ik de rest van mijn leven meedraag.

Ik heb weken lang met mijn haren in het hoofd gezeten. Ik wist wel gelijk waar het probleem zat. Hij vertrouwde mij niet, anders was hij bij mij gebleven. Ik durfde hem niet eens meer de weide uit te halen. Ik ben dus elke dag in de wei gaan zitten en heb hem bestudeerd, hoe is mijn paard nou echt? Na 2 weken kwam mijn paard zelf naar mij toe terwijl ik daar zat, met zijn hoofd rustend op mijn schouder en als de andere paarden in de kudde weg gingen bleef hij bij me.

Heb hem er wel weer uitgehaald uiteindelijk, stapje voor stapje en vaak met knikkende knieen. En heel veel tegenslagen gehad. Dan ging het weken goed en dan ineens walsde hij weer dwars over mij heen. Maar bijna altijd kon ik de fout bij mezelf terug halen.

Ik heb nu, een jaar later, een paard wat los achter mij aan loopt, zijn kont omzet als ik ernaar wijs en die ik als ik hem in de weide zet echt weg moet sturen van mij. Hij wil overigens soms ook nog wel eens door de draden heen gaan om achter mij aan te gaan als ik naar huis wil Ik heb nu echt een band met hem, ik vertrouw hem en hij mij. Als je aan mij een jaar geleden had gevraagd of ik hem even zonder iets aan zijn hoofd naar de wei had willen brengen had ik je uitgelachen, nu draai ik mijn hand er niet voor om.

Dus ga niet alleen maar gefrustreerd erop lopen meppen en loop niet alleen maar te sagorijnen bij je paard. Je moet je er wel 100% achterstaan met zo'n paard en heel veel geduld hebben en heel erg kritisch zijn naar jezelf. Als je dit niet op kunt brengen is het wellicht beter om een andere baas voor dit paard te zoeken.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn adviezen, want ik heb het idee dat je nog steeds best wel kortzichtig bent (niet aanvallend bedoeld) Ik heb het idee dat je op hetzelfde punt zit als waar ik een jaar geleden was. En ik wil wel dat het goed komt, want nog iemand met 9 hechtingen in haar arm, dat gun ik niemand...

Hoe bedoel je kortzichtig?
Tja,dat doet hij bij mij ook wel,los achter me lopen,stoppen als ik stop
Soms gaat het echt grandioos goed maar op andere dagen is hij gewoon heel gevaarlijk,hij wilt dan gericht bokken en op wandelingen steigeren
Ik zit echt met mijn handen in het haar en weet gewoonweg niet hoe ik dit moet aanpakken,daarbij komt ook dat ik het allemaal zelf moet doen terwijl het mijn eigen paard niet is

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:23

Het lijkt alsof je hulp/begeleiding nodig hebt van een ervaren persoon, we (ik) kunnen je doodgooien met adviezen en tips, maar vraag me af in hoeverre dat zin heeft?
Het is een probleem waar in zn totaliteit aan gewerkt moet worden, niet door bv een tip te geven hoe je je paard tijdens een wandeling in bedwang kunt houden het ligt veel dieper, mijn inziens.

Juliie 'relatie' ligt overhoop en is vol onduidelijkheden, niet alleen voor het paard maar ook voor jou dat gaat niet werken.

Het is zeker wel op te lossen, maar dan zul je misschien op zoek moeten naar iemand die je wilt helpen (niet een buurmeisje met wat paardervaring...no offence tegen buurmeisjes by the way), of en proffesioneel iemand bv Balingehof in Nieuw Balinge. (als voorbeeld)

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:29

Citaat:
Hoe bedoel je kortzichtig?

Dit naar aanleiding van je laatste bericht voor mijn post dat je paard er met rijden vandoor gaat en je helemaal boos bent daarom en niet weet hoe je het op moet lossen. Waarom doet hij dat? Wat is de oorzaak? Kijk eens wat verder dan alleen maar hij wil niet en hij doet het niet en als ik nou maar consequent straf en beloon gaat ie het vanzelf wel doen. Het is geen machine met knopjes dus je zal je echt moeten verdiepen in het gedrag van je paard.

En idd misschien een ervaren persoon die kan kijken wat jij nou doet en wat voor effect dat heeft op je paard. Dat heeft bij mij ook goed geholpen, soms ook erg hard als je merkt dat jij dus eigenlijk het probleem bent en niet het paard. Maar die paar weken van radeloosheid, tranen en schelden zijn het helemaal waard als ik nu zie wat ik heb bereikt en de band die ik nu heb met mijn paard.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:33

cissie schreef:
Het lijkt alsof je hulp/begeleiding nodig hebt van een ervaren persoon, we (ik) kunnen je doodgooien met adviezen en tips, maar vraag me af in hoeverre dat zin heeft?
Het is een probleem waar in zn totaliteit aan gewerkt moet worden, niet door bv een tip te geven hoe je je paard tijdens een wandeling in bedwang kunt houden het ligt veel dieper, mijn inziens.

Juliie 'relatie' ligt overhoop en is vol onduidelijkheden, niet alleen voor het paard maar ook voor jou dat gaat niet werken.

Het is zeker wel op te lossen, maar dan zul je misschien op zoek moeten naar iemand die je wilt helpen (niet een buurmeisje met wat paardervaring...no offence tegen buurmeisjes by the way), of en proffesioneel iemand bv Balingehof in Nieuw Balinge. (als voorbeeld)

Nieuw Balinge ligt in NL? Tja,weet je misschien iemand uit België?
Ja,ik zie ook in dat ik hulp nodig heb van een ervaren persoon,ik kan hem niet alleen aan,ik zit hier nu te verekken van de spierpijn aan mijn schouders en armen maar ik sta er alleen voor,de eigenaar ziet niet in hoe gevaarlijk hij is
omdat ik er altijd mee rijd en ik ook de enige ben die op wandeling durf

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:45

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:49

cissie schreef:
http://www.horsemanship.org/bha.asp?art=forum.html

Als je je bij dit forum aanmeld (gratis) of een emailtje stuurt, kunnen zij je vast helpen. Het is en Belgische organisatie, maar bij intructeurs staan alleen Ned. namen.

Bedankt,ga eens kijken
Misschien iemand nog tips?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 22:41

Ik ben het eigenlijk idd wel met iedereen eens, dan je paard ook vooral vertrouwen in je moet hebben. Maar ik denk dat je paard in eerste instantie moet luisteren. Dat bereik je idd met veel belonen, maar ook straffen.
Idd, een paard leer je niks met straffen, maar je leert hem er wel dingen mee AF. En dit paard heeft imo een heleboel af te leren. Timing is idd heel belangrijk. Heb ik ook al een paar keer benadrukt, dat je gelijk moet belonen en gelijk moet straffen.
Maar het begin is er zeker hoor! Hou je vast aan de goede dingen.
Het zal ook wel eens (waarschijnlijk vaker dan goed) minder gaan, maar je bent al wel een beetje op de goede weg.
Luister idd ook naar je paard. Wat is de oorzaak? Je kan wel aan de symptomen werken, maar het is vaak een stuk makkelijk als je ook de oorzaak kent (wat Inge ook bedoelden al begreep ik haar verkeerd ).

Ik denk ook dat je beter wat hulp kunt zoeken. Maar ja ,dat moet je ook maar kunnen betalen enzo.

Maar goed, blijven proberen iig, laat je niet kisten!:)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 23:53

Allegra schreef:
Ik ben het eigenlijk idd wel met iedereen eens, dan je paard ook vooral vertrouwen in je moet hebben. Maar ik denk dat je paard in eerste instantie moet luisteren. Dat bereik je idd met veel belonen, maar ook straffen.
Idd, een paard leer je niks met straffen, maar je leert hem er wel dingen mee AF. En dit paard heeft imo een heleboel af te leren. Timing is idd heel belangrijk. Heb ik ook al een paar keer benadrukt, dat je gelijk moet belonen en gelijk moet straffen.
Maar het begin is er zeker hoor! Hou je vast aan de goede dingen.
Het zal ook wel eens (waarschijnlijk vaker dan goed) minder gaan, maar je bent al wel een beetje op de goede weg.
Luister idd ook naar je paard. Wat is de oorzaak? Je kan wel aan de symptomen werken, maar het is vaak een stuk makkelijk als je ook de oorzaak kent (wat Inge ook bedoelden al begreep ik haar verkeerd ).

Ik denk ook dat je beter wat hulp kunt zoeken. Maar ja ,dat moet je ook maar kunnen betalen enzo.

Maar goed, blijven proberen iig, laat je niet kisten!:)

Tja,het is moeilijk voor me
Vandaag ging het dan weer wel goed,kon mijn benen voor het zadel leggen op de plaats waar hij gisteren zo was
Hij is al veel verbetert tegen vroeger,vroeger was het ELKE dag een gevecht
Maar nu weet ik nog altijd niet waarom hij tijdens wandelen naar huis wilt?
Weet iemand dat?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:52

Dat is de plek waar hij veilig is, hij eten krijgt enz. Geef je hem na het werk toevallig eten of iets lekkers? Dat kan het ook zijn, dan hij naar huis wil omdat hij weet dat hij dan eten krijgt.
Het kan ook mee spelen dat hij naar huis wil omdat hij weet dat als hij thuis is hij niet meer hoeft te werken.

Iemand nog een aanvulling (Inge?)?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:12

Allegra schreef:
Dat is de plek waar hij veilig is, hij eten krijgt enz. Geef je hem na het werk toevallig eten of iets lekkers? Dat kan het ook zijn, dan hij naar huis wil omdat hij weet dat hij dan eten krijgt.
Het kan ook mee spelen dat hij naar huis wil omdat hij weet dat als hij thuis is hij niet meer hoeft te werken.

Iemand nog een aanvulling (Inge?)?

Na het werk geef ik hem altijd iets lekkers ja
Ik dacht altijd dat het was omdat hij het niet leuk vind?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:51

Blue_Star schreef:
Ahum ja,
Mijn vzpaard is nogal onrespectvol in de omgang met mij
Soms ziet hij mij als leider maarja,vaker neemt hij de overhand
Onder het zadel wint ik altijd,maar als ik naast hem stap ben ik haast machteloos...
Ik ben dus begonnen met een soort van 'her-opvoeding'
Nu lukt het me al wat beter om hem in de douche te krijgen
Mét halster,ZONDER snoepjes én ZONDER zweep
De enige beloning is een aai en een lieve stem...
Vroeger zag ik alle stallen met hem,hij sleurde me overal mee
Hij staat dus recht voor de douche,en eer hij naar links kijkt ben ik verloren
Want dan stap hij weg en hang ik er gewoon aan,soms loopt hij er straal voorbij!!Maar goed,nu lukt het me na een vijftal pogingen een beetje
Dus ik ben beetje verder gegaan.
Eens zien hoe hij in de piste luistert...
Ben ik dus gauw achtergekomen
Hij gaat altijd aan de ingang/uitgang van de bak staan
Roep ik hem,kijkt hij even naar mij en draait hij weer zijn hoofd om en beziet hij mij niet meer...Toen ging ik met hem een oefening doen,Nl. stoppen door het woord:STOPPEN,kleine druk en touw rond zijn neus,hielp ook niet hij stopte soms maar vaker liep hij gewoon verder en stopte 5stappen verder pas.
Toen ging ik een rondje stappen met hem zonder halstertouw,had het halster dus vast,lukte ook niet goed Hij sprong weg,bokken,galloperen en sliding stops...Ik ben gewoon gaan zitten tot hij uitgeraast was,pas de 3e keer toen hij bekaf was kon ik een rondje maken...

Wandelen aan de hand lukt ook niet met hem(ik gebruik longeertouw en halster,heb ik wat meer touw en ruimte om hem bij me te houden zonder dat hij mij vertrapt)wandeling gaat dus als volgt:
Hap een plukje gras(ik trek ondertussen)doet zijn hoofd omhoog en loopt tegen mij,hap weer een plukje gras(weer trekken)en weer hoofd omhoog en tegen mij lopen,dus ik geef hem als actie een pets,en als reactie gallopeert hij weer richting stal,kan hem niet houden dan

Hij is gewoon erg onrespectvol met mij in de omgang
Heeft er misschien iemand wat tips?

Lees eens het stukje in western en over karakter gesproken. Heel herkenbaar jouw verhaal. Ik zit er ook mee te stoeien op dit moment.

Ik ben nu aan het oefenen in een roundpen want ik denk dat dit de ruimte is waar een beginkan worden gemaakt aan het leren van respect, van beide zijden overigens. Ik begrijp mijn paard niet volkomen, en mijn paard mij niet. Succes en hou me op de hoogte

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 23:30

ik heb dit topic net doorgelezen, en het heeft me nu al erg veel geholpen! Ik heb net 4 dagen een eigen paard. Een merrie van 13 jaar, super lief op stal, en met rijden echt braaf! Maar er is 1 probleem, ik kan NIET met haar aan de hand lopen. Ik weet nog wel dat ze bij de oude eigenaar ook vervelend was met aan de hand lopen, maar ik heb er nooit bij stil gestaan. De oude eigenaar pakte haar altijd erg hard aan, meestal sloeg hij haar op t hoofd of met de zweep, iets waar ik dus totaal tegen ben, ik zal haar nooit maar dan ook nooit op haar hoofd slaan.. Want je merkt ook gewoon aan haar dat ze kopschuw begint te worden, als je een snelle beweging maakt of je hand omhoog doet, dan heeeft ze al een beetje angst.

Nou, de dag dat we haar gingen ophalen en toen ze uit de trailer kwam begon het al, ze liep me gewoon omver, en sleurde me domweg mee. Ik heb haar op stal gezet, en op stal is ze gewoon errug braaf. ze is wel een eigenwijze dame die niet op haar kop laat zitten, want erg aanhankelijk ofzo is ze niet.

De volgende dag ben ik haar op wei gaan zetten, nou ze sleurde me weer gewoon mee, ik kon haar wel houden, maar had absoluut geen controle over waar we heen gingen of wat dan ook. Dus toen heb ik een hengstenketting gekocht zodat ik wat meer controle had. Hielp zeker wel meer, ik kan haar nu houden en haar langzaam laten lopen, maar heb nogsteeds geen controle over waar we heen gaan. Nu ben ik er van overtuigd dat dit vooral de oorzaak is van de wisseling van stal, eigenaar, voer, andere paarden enz enz. Dus ze heeft gewoon wat tijd nodig om te wennen, maar toch. Ik oefen nu elke dag met haar met de hengstenketting over der neus, en het gaat wel wat beter!

Nu weet ik dat ze gewoonweg nog geen respect en vertrouwen in mij heeft, en dat is gewoon nodig met zo'n paard. Ze ziet me nog niet als leider. Nu lees ik in dit topic verhalen over paarden die eerst onhandelbaar waren en nu zo mak als een lammetje zijn.
Ik wil graag dat mijn paard respect en vertrouwen in mij krijgt, en ik weet dat dat enige tijd kost, maar dan is mijn vraag: hoe gaan jullie te werk? Hoe zorgen jullie ervoor dat je paard respect en vertrouwen krijgt? dat zou ik graag willen weten!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:19

@Linda,

Sinds enkele maanden heb ik een Haflingermerrie van net 6 jr oud, een dominante pony die bij gebrek aan vertrouwen graag de leiding neemt, niet geheel vreemd natuurlijk.
Ze is ontzettend lief en aanhaaliger naar MIJ, ik zeg duidelijk 'mij' omdat de mensen waar ze niet zoveel mee doet of simpelweg geen 'leiding' (oa: duideijkheid) van krijgt ook niet als leider van haar kan zien dat laat ze duidelijk merken, ze walst over hun heen en doet lomp en eigenwijs, terwijl ze dat helemaal niet is.
Merk ik na enkele maanden pas, in het begin was ze ook zo tegen mij, ze kende me niet en waarom zou je een volstrekt vreemde gelijk in vertrouwen nemen? dat moest ik eerst maar eens waarmaken naar haar toe, dat ik te vertrouwen ben en haar met respect behandel (tenminste zo zie ik het).
Dat duurt bij het ene paard een paar weken en bij de ander maanden of zelfs langer, ligt eraan wat je met het paard doet en hoevaak. (en wat het paard in het verleden meegemaakt heeft)

Het is echt niet zo dat het nu koek en ei tussen mij en mn haf, maar het gaat de goede kant op en weet zeker dat het over een tijd wel koek en ei is , door haar verleden waarin ze min of meer alles kon maken en bijna geen leiding kreeg is ze in het diepe gegoot en haar eigen weg daarin proberen te vinden, dat maakt dr wantrouwend en een beetje TE zelfstandig ZIJ loopt en het mens bungelt erachter aan, maar dat is geen wandelen!!!.
Heb haar moeten leren HOE wandelen aan de hand in zn werk gaat en als een veulen zeg maar opnieuw opgevoed, alleen is een veulen doogaans iets meegaander en dommer dan een volwassen paard.
In haar geval kon ik dr wel op haar kop geven of kettingen of wat dan ook om dr neus heen doen, maar dat zou het 'probleem'alleen maar verergen, ze wist het ewoon nit hoe het WEL hoort.

Gelukkig accepteerd jou paard de manier met bv een keting wel en helpt het ook, dan kun je binnenkort al gaan afbouwen als het goed blijft gaan.
Ze heeft geen prettige ervaringen op dit gebied, en klap op dr knar maakt de vertrouwensband natuurlijk niet sterker het breekt hem zelfs af.
Jou paard zit totaal anders in elkaar dan mijn haf dat is logisch, mijn haf had nergens geen vertrouwen in.... niet met rijden.... niet met longeren en niet met wandelen.
Ik denk dat TIJD en GEDULD de beste weg om op dit gebied resultaat te behalen, een verhuizing is voor de meeste paarden een stressvolle situatie, die ieder paard weer anders uit.
Jou paard deed bij de vorge eig ook moeilijk aan de hand, aan jou de taak om je paard duidelijk te maken dat ze zich rustig en 'normaal' moet gedragen als de ketting daar positief aan bij dragt is dat fijn, maar let goed op je paarc want die ketting is alleen als tijdelijk middel bedoeld om je paard over een negatief punt heen te helpen, mijn manier is het niet, maar goed daar gaat het ook niet om.

Ik zou kiezen voor oefeningen op de grond naast je paard, leer haar opzij te gaan en naar je toe te komen van je af te draaien en leer haar op jou te letten en niet andersom!
Leer haar naast je te lopen zonder druk en op je stem en/of lichaamstaal te reageren, ik oefen dit in de bak en later ook langs de weg.
Misschien als het wat onduidelijk voor je is, kan het beter zijn om hulp te vragen aan iemand die hier ervaring mee heeft, omdat je een paard ook totaal in de war kan brengen als jezelf niet goed weet wat je aan het doen bent.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:53

@ Cissie

Heel erg bedankt voor al je advies!
Inmiddels zijn we alweer een paar dagen verder, en merk ik de vooruitgang tussen mij en mijn paard. Nou in ieder geval accepteerd ze de aanwezigheid van mij al meer, ik kan nu rustig bij haar in de stal zitten ( wat ik erg vaak doe, om gewoon voor een tijdje alleen met elkaar te zijn) En ik krijg dr nu al goed tussen de palen (op de poetsplaats zeg maar ) En ik zie gewoon verbetering, ik ben er nu gewoon van overtuigd dat ze gewoon tijd nodig heeft om te wennen, en die tijd geef ik haar ook!
Vandaag heb ik haar gelongeerd, en voor de longeerring moet je over een stuk weg, nou ik wist niet wat me overkwam! Ze was zo braaf! Ze had weliswaar dr hoofdstel in, maar ze liep gewoon met me mee zoals ze dat hoort te doen, en hetzelfde voor de terugweg! Ik ben dus erg tevreden, en blijf gewoon zo een tijdje doorgaan. En dan ben ik er van overtuigd dat het over een tijdje veeeeel beter gaat!
Nogmaals bedankt voor de tips en je reactie!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:01

Linda_Bien schreef:
@ Cissie

Heel erg bedankt voor al je advies!
Inmiddels zijn we alweer een paar dagen verder, en merk ik de vooruitgang tussen mij en mijn paard. Nou in ieder geval accepteerd ze de aanwezigheid van mij al meer, ik kan nu rustig bij haar in de stal zitten ( wat ik erg vaak doe, om gewoon voor een tijdje alleen met elkaar te zijn) En ik krijg dr nu al goed tussen de palen (op de poetsplaats zeg maar ) En ik zie gewoon verbetering, ik ben er nu gewoon van overtuigd dat ze gewoon tijd nodig heeft om te wennen, en die tijd geef ik haar ook!
Vandaag heb ik haar gelongeerd, en voor de longeerring moet je over een stuk weg, nou ik wist niet wat me overkwam! Ze was zo braaf! Ze had weliswaar dr hoofdstel in, maar ze liep gewoon met me mee zoals ze dat hoort te doen, en hetzelfde voor de terugweg! Ik ben dus erg tevreden, en blijf gewoon zo een tijdje doorgaan. En dan ben ik er van overtuigd dat het over een tijdje veeeeel beter gaat!
Nogmaals bedankt voor de tips en je reactie!

Dat is fijn zeg, als je geduld en tijd hebt ben je al een heel eind, dat komt vast dik in orde met jullie 2, veel plezier en succes saampjes

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 15:35

Ben blij voor je dat het betert

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:10

oow dat is minders, maar goed dat je nu actie onderneemt en als paarden eenmaal weten dat hun de baas zijn ,, maar het gaat je vast lukken gewoon concequint( k weet niet hoe je het schrijft) blijven

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:19

Ik heb nog niet zo lang een ander paard. Met een aantal dingen kan ze soms nogal drammerig zijn.
Toen heb ik zo'n Monty Roberts Dually halter gekocht, en ben daarmee aan de slag gegaan. Zo'n halster werkt prima.
Regelmatig oefen ik met haar in de paddock. Je paard moet in ieder geval achter je blijven als je hem/haar leidt. Hij mag niet met zijn hoofd voorbij je schouder komen.
Streng en consequent zijn, maar ook belonen is belangrijk.
Mijn paard luistert nu prima, zelfs als ze los in de paddock staat (zonder halster) doet ze haar oefeningen.
Af en toe moet ik haar er even aan herinneren, maar als je regelmatig oefent moet het met jou paard ook goed kunnen komen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:32

Hallo, ik heb de verschillende berichten gelezen waaronder goede raadgevingen staan overigens. Het meest jammere vind ik altijd dat veel berichten beladen zijn met losse flodders, kleine stukjes raad en daar blijft het dan bij.

Ik mis een groot stuk eigen innitiatief, de vragen van je zelf over dit probleem. Welke kant wil je op want weet je al waaraan je je begint ?
Ik zelf heb een enorm dominante merrie, die precies als die van jou weleens laat merken hoe het gesteld is met respect tov van mij. Een ding wil ik je meegeven in de zoektocht naar een oplossing en dat is verlies je geduld niet.
Ook ik heb de zoektocht naar een oplossing gestart en de oplossing gevonden. Eigenlijk is deze heel simpel en als ik kon zou ik je helpen met raad en daad.

Bijna alle problemen met paarden en hier ben je al achter, beginnen met een vertrouwensbreuk. Je kunt nog zo goed zijn voor je paard, vraag je zelf eens af of een paard deze goedheid wel op jouw manier accepteerd.

Heb je meer vragen aan iemand die het nu door heeft, kun je me PB en