[AR] [NH] Wie rijden er zonder zadel en hoofdstel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:56

snowdon schreef:
En als jij niet op een dier durft te stappen dat je niet kan vertrouwen... dat zou dan alleen maar blijk geven van wat minder moed, dan van wijsheid. Soms moet je een risico nemen, om verder in het leven te komen. Zo ook als je met paarden omgaat. Er blijft altijd een risico aan vastzitten.

Mee eens!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:03

Helemaal zonder iets zal ik nooit op Milka stappen. Ik rijd altijd wel met een halster.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:16

Citaat:
Want dit spreekt van heel weinig kennen van het paard. Ken je de natuur van het paard en ken je het karakter van het paard waar je op zit dan weet je altijd hoe het op bepaalde situaties zou reageren.

De natuur van het paard is als volgt: als je wordt aangevallen dan vlucht je!

Natuurlijk vertrouwt een paard grotendeels op zijn berijder, maar bij gevaar zal het paard blind worden en vluchten. Met een touwtje om de nek begint de berijder dan helemaal niets (als je zelfs nog op je paard zit dan..)..

Rijden zonder cap wordt door velen afgekeurd omdat je je eigen veiligheid in gevaar brengt. Nee, laten we het nog gekker aanpakken, want dat is stoer. We rijden zonder wat voor bescherming of hulpmiddelen dan ook! Dan brengen we niet alleen onszelf, maar ook ons paard en onze medeweggebruikers in gevaar!!

Vraag me trouwens af of je zonder deugdelijke optuiging wettelijk gezien de straat wel op mag als combinatie?!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:20

josien schreef:
Trouwens een fijn gevoel lijkt me dat om op een paard te zitten die je niet volledig vertrouwd. Ik moet zeggen dat ik er nooit van mijn leven dan zou opstappen.

Toen ik Novia net had gekocht, ben ik ook niet eerst maanden er naast gaan lopen.
Ik kende haar niet, wist ook nog niet of ik op haar kon vertrouwen, maar....
ik ging er wel op! Juist zo leerden we elkaar kennen.
Dus ik vind deze opmerking kant noch wal raken.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:20

Een paard is en blijft een vluchtdier, maar wij kunnen hier wel iets aan veranderen. Als het paard jou als leider ziet en je vertrouwd, dan zal hij op jou reageren. Vlucht (schrik) jij, dan zal hij dit over nemen. Blijf jij rustig (wat heel erg moeilijk is bij een schrikreactie) dan zal het paard dit ook overnemen. Hij kan wel wegspringen, maar je hebt hem dan wel snel weer onder controle.

Ik rijdt zelf ook niet zonder iets als ik een buitenrit ga maken ookal vertrouw ik mijn paard helemaal. Het is altijd met bitloos hoofdstel of freestyle rijhalster. Zonder zadel of met bareback pad doe ik wel graag.

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:23

bij een kleine schrikreactie wel, maar als het paard zo schrikt dat het zijn vluchtinstinct gebruikt kan je echt niks meer doen hoor! Dat maakt opzich niet uit. Maar wel als je over de weg rijd!

funkyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:45

gewoon in de bak

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:51

Wies schreef:
Haha, wat een berichten zeg! Ik rijdt freestyle met mn paardje, dus zonder zadel en hoofdstel maar alleen een touw om de nek. Dat doe ik eigenlijk altijd..langs de weg, op het strand, naar de les, door het bos..of polder..of de duinen. Maar ik was gewoon benieuwd wie dat nog meer deden! Bedankt voor al jullie reacties! Pling

Goh ik moet je nageven, fantasie heb je! Knipoog

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:53

Ik doe het ook wel eens maar alleen als ik alleen in de bak ben, maar nooit met helemaal niks of met een stick erbij of met een string om de nek ( niet zoon string hoor )
Ik denk dat het niet verantwoord is om opeens op een paard met niks te stappen.
Je werkt er ook naar toe.
Zo heb ik het iig geleerd.
De manier hoe je je paard stopt stuurt ect, als je dat veel met je zit doet dan snapt die het ook als je geen hoofdstel omhebt.
Maar ik denk als jij normaal altijd met druk op de teugel stuurt en rijdt, dat het dan wat lastiger wordt omdat die dan niks in de mond heeft.
En voelt denk ik toch wel een soort ''vrijheid''
Maar er zullen vast ook wel paarden zijn die het wel zo doen.

funkyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:05

da lijkt me kij vet langs het strand

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:21

Tjah wie zou dat niet willen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:28

Ik weet hoe mensen over mij denken en daar geef ik niet om. Wat ik wil duidelijk maken is dat er meer is dan machtsmiddelen als bit tot zelfs halster die zo gebruikt kan worden in mindere maten dat wel.

De taak van de bereider is vooruit kijken en om zich heen om alles in de gaten te houden. Zo komen echte vluchtacties niet meer voor omdat je het ziet aankomen en je er op aanpast. Schrik reacties hou je niet tegen, maar door zelf rustig te blijven blijft het een schrik reactie zonder vlucht reactie.

Kom je toch in een situatie waar het paard op de vlucht slaat, dan maakt het geheel niet uit waarmee je rijd. Het paard zou bij pijn enkel nog harder gaan rennen.
Dit vlucht instinkt komt enkel boven op het moment dat jij daar zelf de aanleiding voor geeft. Geloof maar dat een paard in de kudde dat schrik uit de kudde rent. Noppes, hij gaat er midden in staan of de leidende merrie en de hengst moet het teken geven van vluchten. En dat teken is rennen. Angst speelt daar zeker een rol in, maar ook in deze angst vertrouwen ze op elkaar en kunnen aanvallen enz om zich te verdedigen. Als vluchten onmogelijk is werken ze samen. Dit betekent niet dat ze niet bang zijn. Enkel een paard dat alleen is vlucht. Bij twee paarden luisterd het andere paard altijd naar die gene die boven hem staat. Dat is overlevings instinkt net als het vluchten. Het probleem is enkel dat het paard voor zijn gevoel de leiding heeft tijdens het rijden omdat het geestelijk geen steun heeft aan zijn bereider. Tja en dan zijn vlucht acties niet ongewoon.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:44

josien schreef:
Ik weet hoe mensen over mij denken en daar geef ik niet om. Wat ik wil duidelijk maken is dat er meer is dan machtsmiddelen als bit tot zelfs halster die zo gebruikt kan worden in mindere maten dat wel.

De taak van de bereider is vooruit kijken en om zich heen om alles in de gaten te houden. Zo komen echte vluchtacties niet meer voor omdat je het ziet aankomen en je er op aanpast. Schrik reacties hou je niet tegen, maar door zelf rustig te blijven blijft het een schrik reactie zonder vlucht reactie.

Kom je toch in een situatie waar het paard op de vlucht slaat, dan maakt het geheel niet uit waarmee je rijd. Het paard zou bij pijn enkel nog harder gaan rennen.
Dit vlucht instinkt komt enkel boven op het moment dat jij daar zelf de aanleiding voor geeft. Geloof maar dat een paard in de kudde dat schrik uit de kudde rent. Noppes, hij gaat er midden in staan of de leidende merrie en de hengst moet het teken geven van vluchten. En dat teken is rennen. Angst speelt daar zeker een rol in, maar ook in deze angst vertrouwen ze op elkaar en kunnen aanvallen enz om zich te verdedigen. Als vluchten onmogelijk is werken ze samen. Dit betekent niet dat ze niet bang zijn. Enkel een paard dat alleen is vlucht. Bij twee paarden luisterd het andere paard altijd naar die gene die boven hem staat. Dat is overlevings instinkt net als het vluchten. Het probleem is enkel dat het paard voor zijn gevoel de leiding heeft tijdens het rijden omdat het geestelijk geen steun heeft aan zijn bereider. Tja en dan zijn vlucht acties niet ongewoon.

1ste en 2e vetgedrukte:
ja...je moet altijd alert blijven en situaties goed inschatten maar dat is GEEN garantie dat een paard niet zou kunnen schrikken en daardoor op de vlucht slaat. Stel dat jij in het bos rijdt en jij tuurt het bospad af en ziet een man met bijv. 3 luid blaffende en grommende rotweilers aankomen. Jij focust je daar op en je paard waarschijnlijk ook.
Ondertussen zit in de boom die jij net passeert en zwerm vogels en die vliegen plots met een hoop kabaal weg...wat denk je dat er dan gebeurd? (en dan ben jij niet diegene geweest die daar aanleiding toe heeft gegeven)
Je kunt niet alles 100% inschatten en op zo'n moment ben je met teugels en zadel al in de minderheid want als 600 kg echt weg wil ....wie ben jij dan??

3e vetgedrukte:
ja.....en als dit gebeurd is het natuurlijk super cool en vet gaaf als jij daar opzit met enkel een touwtje om zijn nek Verward Verward

oh ...en by the way.....het is berIJder

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:53

Daarbij vertel je een leuk verhaal op hoe het werkt in een kudde ..... maar tegelijkertijd geef je zelf ook aan hoe een paard zich gedragen kan als hij NIET in een kudde loopt. Dus je geeft hier zelf aan dat je weet hoe een paard kan reageren en toch neem je het risico Verward

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:00

Citaat:
ja...je moet altijd alert blijven en situaties goed inschatten maar dat is GEEN garantie dat een paard niet zou kunnen schrikken en daardoor op de vlucht slaat. Stel dat jij in het bos rijdt en jij tuurt het bospad af en ziet een man met bijv. 3 luid blaffende en grommende rotweilers aankomen. Jij focust je daar op en je paard waarschijnlijk ook.
Ondertussen zit in de boom die jij net passeert en zwerm vogels en die vliegen plots met een hoop kabaal weg...wat denk je dat er dan gebeurd? (en dan ben jij niet diegene geweest die daar aanleiding toe heeft gegeven)
Je kunt niet alles 100% inschatten en op zo'n moment ben je met teugels en zadel al in de minderheid want als 600 kg echt weg wil ....wie ben jij dan??

Haha, mooi voorbeeld OK dan! .

Die schrik reactie door die vogels en de spanning die daarvoor al heerste is zeker mijn schuld dan. Nooit gespannen op iets of wat foccussen. Kijken mag, maar nooit gespannen wat met foccussen gebeurt en nooit te lang. Altijd de omgeving blijven bekijken hé.

Over het laatste. Ik ben niks tegen over mijn paard. Ik ben niet zo snel, sterk, en groot als mijn paard. Dat hoef ik ook niet te proberen. Dat red ik nooit en daarom moet je het anders doen, want wil het paard dan kun je daar niks tegen beginnen. Dit is respect hebben voor je paard en juist dat geeft weer respect van je paard en daardoor weer controle in enge situatie's.

Even het laatste voor vanmiddag, moet weg. Mijn paard is en was geheel niet bom vrij. In tegendeel bij haar was schrik reactie direct een vlucht reactie. Om de onbenulligste dingen sloeg dit paard echt op hol en dan ben je niet blij. Ze lijkt stoer, maar owee. Hoe het komt dat ik zonder angst zo kan rijden als ik wil is puur omdat het paard weet dat ik uitkomt heb en de situatie aan kan. Ik heb groot respect voor dit paard en daardoor zij ook voor mij. Om deze reden is ze nooit met mij in de buurt of er op aan de kletter gegaan door een vlucht reactie. Tja en toen ik als jong meisje stoer zat te doen tegen een ander ging ze in volle vaart er vandoor en ben ik er af moeten springen om haar te stoppen. Een wijze les waar ik veel van geleert heb.
Nu zijn we jaren verder en is dit paard geestelijk verder ontwikkeld. Zo zou dit paard nu eerder vechten dan vluchten. Het bewust trainen van het paard.

Doei

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:23

josien schreef:
Trouwens een fijn gevoel lijkt me dat om op een paard te zitten die je niet volledig vertrouwd. Ik moet zeggen dat ik er nooit van mijn leven dan zou opstappen. Mij niet gezien dan Nagelbijten / Gniffelen

ik ben het hier helemaal mee eens OK dan!
dan maar geen moed, maar wel veiligheid!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:45

Zien eten doet eten./.. ALs iemand met verstand iets doet.. betekent niet dat het zomaar door iedereeengedaan kan worden ZONDER GEVAAR en wetenheid.

Ik moet zeggen dat als ik de leeftijd ziet van de posters hier.... tja.. wat verwach je dan....

Heeft het effect om daar iets zinnigs mee te discusieren?? nee want de leeftijd ligt bij de 15...

Penny achtig met een BATMEN effect.
Laatst bijgewerkt door Caye op 20-01-05 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:47

Ach laten we zeggen, ik ken de betreffende persoon en verder dan een grote duim komt ze niet hoor!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:50

Van die 15-jarige kan ik het nog accepteren... Mensen prikken daar wel doorheen.

Van een 23-jarige die een bord voor d;r kop heeft, vind ik echter wat moeilijker te accepteren.. Dat zij dit bereikt heb ik alle lof voor... Maar ze beseft niet zo goed wat voor bereik haar woorden hebben via internet...

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:50

josien schreef:
Haha, mooi voorbeeld OK dan! .

Die schrik reactie door die vogels en de spanning die daarvoor al heerste is zeker mijn schuld dan. Nooit gespannen op iets of wat foccussen. Kijken mag, maar nooit gespannen wat met foccussen gebeurt en nooit te lang. Altijd de omgeving blijven bekijken hé.

Als zo'n hond los komt en jouw in je been grijpt vlucht je zelf ook maar al te graag.....ik kan me niet voorstellen dat je dan rustig blijft toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:57

Ik ben 16 Haha!

Ik denk dat het hier ook gaat om verantwoordelijkheidsgevoel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:00

Miss_Montana schreef:
Ik ben 16 Haha!

Ik denk dat het hier ook gaat om verantwoordelijkheidsgevoel.

Dat weet ik wel zeker, en daarom vind ik dit ook zo kwalijk, het is namelijk niet eens haar eigen paard!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:02

irish_lady schreef:
Dat weet ik wel zeker, en daarom vind ik dit ook zo kwalijk, het is namelijk niet eens haar eigen paard!

Op zich is het niet zo erg dat ze hier op bokt doet alsof ze zo rijdt, het gevaar ligt er in als ze het ook echt daadwerkelijk doet....

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:13

Over wie hebben jullie het? *is nieuwsgierig* Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:14

Momenteel over TS Lachen