josien schreef:Ik weet hoe mensen over mij denken en daar geef ik niet om. Wat ik wil duidelijk maken is dat er meer is dan machtsmiddelen als bit tot zelfs halster die zo gebruikt kan worden in mindere maten dat wel.
De taak van de bereider is vooruit kijken en om zich heen om alles in de gaten te houden. Zo komen echte vluchtacties niet meer voor omdat je het ziet aankomen en je er op aanpast. Schrik reacties hou je niet tegen, maar door zelf rustig te blijven blijft het een schrik reactie zonder vlucht reactie.
Kom je toch in een situatie waar het paard op de vlucht slaat, dan maakt het geheel niet uit waarmee je rijd. Het paard zou bij pijn enkel nog harder gaan rennen.
Dit vlucht instinkt komt enkel boven op het moment dat jij daar zelf de aanleiding voor geeft. Geloof maar dat een paard in de kudde dat schrik uit de kudde rent. Noppes, hij gaat er midden in staan of de leidende merrie en de hengst moet het teken geven van vluchten. En dat teken is rennen. Angst speelt daar zeker een rol in, maar ook in deze angst vertrouwen ze op elkaar en kunnen aanvallen enz om zich te verdedigen. Als vluchten onmogelijk is werken ze samen. Dit betekent niet dat ze niet bang zijn. Enkel een paard dat alleen is vlucht. Bij twee paarden luisterd het andere paard altijd naar die gene die boven hem staat. Dat is overlevings instinkt net als het vluchten. Het probleem is enkel dat het paard voor zijn gevoel de leiding heeft tijdens het rijden omdat het geestelijk geen steun heeft aan zijn bereider. Tja en dan zijn vlucht acties niet ongewoon.
1ste en 2e vetgedrukte:
ja...je moet altijd alert blijven en situaties goed inschatten maar dat is GEEN garantie dat een paard niet zou kunnen schrikken en daardoor op de vlucht slaat. Stel dat jij in het bos rijdt en jij tuurt het bospad af en ziet een man met bijv. 3 luid blaffende en grommende rotweilers aankomen. Jij focust je daar op en je paard waarschijnlijk ook.
Ondertussen zit in de boom die jij net passeert en zwerm vogels en die vliegen plots met een hoop kabaal weg...wat denk je dat er dan gebeurd? (en dan ben jij niet diegene geweest die daar aanleiding toe heeft gegeven)
Je kunt niet alles 100% inschatten en op zo'n moment ben je met teugels en zadel al in de minderheid want als 600 kg echt weg wil ....wie ben jij dan??
3e vetgedrukte:
ja.....en als dit gebeurd is het natuurlijk super cool en vet gaaf als jij daar opzit met enkel een touwtje om zijn nek
oh ...en by the way.....het is berIJder