Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Lisjuh87 schreef:Pessoa teugel is best gevaarlijk. Veel paarden snappen het niet iets achter hun kont en kunnen dan gaan stijgeren. Als ze dan een pessoa om hebben klappen ze geheid achterover. Misschien kun je beter met dubbele longe beginnen....
Remy schreef:De dubbele longe is bij onervaren gebruik volgens mij nog veel gevaarlijker dan de pessoa. De pessoa zit vast, maar bij de dubbele longe "slingert" de longe tegen de achterhand aan. Je moet het paard ook rustig laten wennen aan het bontje van de pessoa, maar paarden die al dekens met bilnaden dragen kennen dat gevoel al en geven vaak weinig of geen problemen. Ik denk dat iemand die onervaren is met longeren beter eerst met de pessoa aan de slag kan dan met de dubbele longe, die ook nog eens veel handigheid in het juist vasthouden vereist.
Het belangrijkste is uiteraard dat het paard de longeerder 100% vertrouwt, in de regel is het zo dat als het paard veel problemen geeft met longeren, er vooral een vertrouwensprobleem of een gebrek aan duidelijkheid naar het paard toe is.
Maar beide systemen moet je nooit voor het eerst in je eentje gaan uitproberen, dat lijkt me nogal logisch, maar dat had de ts ook al aangegeven....