[AR] [LO] dom bedacht?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:46

gijsenkim schreef:
Loop maar eens een week met me mee, mag je op alle paarden rijden die ik rijd, denk dat je dan anders praat......... en ik rijd in de regel zonder slof

Ik had ook dolgraag zoiets aangeboden,
ware het niet dat de paarden die ik heb staan, nu door vrijwel iedereen zijn na te rijden Haha!
Dus dan kan ik me voorstellen dat iemand zegt: "Waarom zou een slof hier nou nog toegevoegde waarde hebben" *LOL*

De paarden die ik gereden heb, heb ik niet geteld, maar ik vind het genoeg om vast te stellen dat ik meer ervaring heb dan MinX.

MinX,
nogmaals ik WEET dat er overal wanpraktijken met paarden plaatsvinden, ik vind het alleen zo onbenullig van jou dat je de goede en de kwade niet van elkaar weet te onderscheiden Scheve mond
Iedereen wordt maar over één kam gescheert.
Ik heb nu al verschillende keren uitgelegd dat de mensen die hun paard met een slof verknoeien, het paard net zo zwaar weten toe te takelen met elk ander soort tuig en zelfs ook zonder tuig. Dat ligt toch niet aan de slof? Dat ligt aan de gebruiker.
Hoeveel paarden zijn er wel niet afgestompt op het been? Moeten we daarom maar mensenbenen amputeren omdat ze er niet mee om kunnen gaan?

Stumpertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:00

't is toch als je het ruim bekijkt hetzelfde als een touwtje?? Of zie ik dat verkeerd??

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:39

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:56

wanneer ik tijd heb? Zodra mn rug weer goed is. Ik kan momenteel niet eens mn shetje rijden, als ik dat doe, lig ik 2 dagen plat van de pijn. En ik ben niet van plan mn rug helemaal te vergallen door een paard te gaan rijden wat in mijn ogen (let wel, in MIJN ogen!) verknald is omdat het altijd met slof gereden wordt.
Begin met een paard nou toch eens vanaf de grond! Iemand van de ruiters nog enig idee wat de woorden "vertrouwen, respect en dominantieverhouding" betekenen en welke waarde ze hebben? Vast niet!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:54

In een ander topic:
Sjuimpje schreef:
Voorbeeldje: Gister heb ik met mijn ècht rillerige 4 jarige een bosrit gemaakt en halverwege werden we verrast door de avond4daagse... Zo dapper als hij toch strak langs die huppelende, schreeuwende, zingende mensenmassa stapte is gewoon top en hoewel we een behoorlijk luxe binnenspuitplaats hebben, heb ik hem lekker los buiten afgezadeld en ook los afgespoten, nagetrokken met het zweetmes en afgedroogd waarbij hij geen stap heeft verzet. (Ook niet toen mijn vader met tractor en grasbloter langs kwam rijden op anderhalve meter achter hem)
Dat is voor dit paard echt kunst, hij is van nature schrikkerig, erg snel afgeleid en ‘handtastelijk’ (continue aan je frutten).
Hierna mocht hij mee naar de wei waar hij eerst netjes naar mij toe draaide zodat ik hem kon losknippen en pas nadat ik uit de wei was knetterde hij er vandoor.
Geen touwhalsters… geen leadropes… geen carrotsticks…
Maar toch een gewone respectvolle omgangsnorm/vorm.

Misschien dat je dan gelijk nog even wèl kunt ingaan op dat vriendelijke begrenzen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 07:47

MinX schreef:
wanneer ik tijd heb? Zodra mn rug weer goed is. Ik kan momenteel niet eens mn shetje rijden, als ik dat doe, lig ik 2 dagen plat van de pijn. En ik ben niet van plan mn rug helemaal te vergallen door een paard te gaan rijden wat in mijn ogen (let wel, in MIJN ogen!) verknald is omdat het altijd met slof gereden wordt.
Begin met een paard nou toch eens vanaf de grond! Iemand van de ruiters nog enig idee wat de woorden "vertrouwen, respect en dominantieverhouding" betekenen en welke waarde ze hebben? Vast niet!

lief je mag er niet een rijden je mag er 4 per dag rijden allen zonder slof, ik rijd ze immers ook zonder slof. Dat zijn volgende week 12 verschillende paarden, allemaal gereden zonder slof. Ik vind het nogal zwak van je dat je je nu gaat verschuilen achter een zwakke rug, maar ondertussen wel die waffel blijft houden. Jij hebt nog geen flauw idee hoe het in de paardenwereld werkt, elke zin die je hier neerzet bevestigd dat alleen maar. Mijn werk is het inrijden van jong spul, zonder respect vertrouwen en een leiderschapsrol kom je er niet ver in. Maargoed als je ruggetje beter is ben je alsnog van harte welkom, maar ik heb het vage vermoedde dat die rug niet meer goedkomt zolang ik in de paarden werk , en jij dus nooit zal komen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:41

MinX schreef:
. En ik ben niet van plan mn rug helemaal te vergallen door een paard te gaan rijden wat in mijn ogen (let wel, in MIJN ogen!) verknald is omdat het altijd met slof gereden wordt.

het rijden met slof en het aspect dominantie/vertouwen respect etc
heeft bij correct gebruik geen fluit met elkaar te maken

en slof is er niet om een paard in de krul te trekken of om een paard te dwingen
een slof is een hulpteugel om paarden net even door dat dooie punt heen te helpen, te ondersteunen op het moment dat het nodig is en je hebt de slof buiten die momenten los

een paard word verknald door het lijf en leden van degene die erop zit en niet door de hulpmiddelen

ik stel voor dat jij je eerst eens gaat verdiepen in de correcte wijze van gebruik en het werkelijk doel van een hulpteugel voor je allerlei onzin uit gaat kramen

ik zeg niet dat er geen paarden zijn die MET(let op met! en niet door! )
een slof verknald zijn
maar door te melden dat ieder paard wat met slof gereden word verknalt is, getuigd nu eingelijk niet van enige bekendheid of inzicht van het gebruik van

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:47

ach joh laat gaan, ze weet niet eens waar een slof voor dient, hoe veelzijdig die gebruikt kan worden en hoe vriendelijk het eigenlijk (bij goed gebruik dan)is. Ze heeft ergens de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Als ze straks een keer op een dressuurpaard heeft gezeten gaat ze Ankie van advies voorzien

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:35

Vogens mij word het nu duidelijk (voor mij in elk geval) dat de paarden die hier met slof lopen, niet een slof hebben om in de krul te lopen, maar zo beter onder controle hgehouden worden (alhoewel divoza verteld dat de slof een middel is voor aanleuning). Ik zeg: er zijn zat andere manieren om een paard onder controle te houden, maar als je niet zoveel tijd hebt, moet je eigenlijk wel (en is het aan de nieuwe eigenaar om dat te doen (die andere manieren gebruiken...)). Hierbij is dit niet mijn 'betoog'voor de slof, maar ik kan me er wel wat meer bij voorstellen.

Dat neemt niet weg dat ik het belachelijk vind om hem als 'vriendelijke' begrenzing of middel voor aanleuning en krul te gebruiken, maar dat doet ook ieder op zijn eigen manier.

Oook vind ik het niet kloppen als je de slof als hulpmiddel gebruikt als je de tijd niet wilt nemen (niet kunnen (zoals gijsenkim) is weer een ander verhaal).

en ga ook niet praten over vragen, want het blijft dwingen, vriendelijk of niet

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:25

Kiezen voor de snelste weg is lang niet altijd uit eigen belang, en laten we kort wezen, voor vrijwel alle Bokkers staat het paardenbelang bovenaan.

Mijn paard is in (bewezen) goede conditie, mede door de slof, ik weet zeker dat hij zich daar ook goed bij voelt!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:29

Nou, ik ben helemaal niet anti-slof.. mits goed gebruikt uiteraard!
Ooit ben ik wel es geschrokken van foto's van sjuimpje, maar ik moet mijn mening bijstellen als ik eens heel erg goed naar de foto's kijkt!! En hoe ze het slofgebruik toelicht.. dan weet ze heel goed waar ze mee bezig is lijkt me!!

Dus een slof vind ik prima, nogmaals mits goed gebruik!!
Ook ik hang em heel af en toe om, met name met uit rijden.. idd als handrem. 1x is me overkomen dat ik met een gebroken trensje reed, mijn paard door een crossmoter op hol sloeg.. uiteindelijk heb ik em wel stil gekregen door praten, maar het had mis kunnen gaan (rengalopje over et asvalt.. keb volgens mij 10 engelbewaarders gehad en mijn paard ook). Als ik hier een slof omgehad had (ofja.. mijn paard dan), was het misschien geeneens zover gekomen dat hij er zo tussenuitpeerde!!
Maar goed.. ik ben het eens met de mensen die zeggen dat een slof veel kapot kunnen maken als je niet weet hoe dat ding te gebruiken, maar ik vind ook dat de mensen er zo op tegen zijn, eens moeten gaan kijken en zich verdiepen in het waarom en hoe met een slof te werken.
Als het paard net even door dat dooie punt heenmoet, kan en mag dat toch best met een slof?
Als je dagelijks met slof rijdt/longeert en niet meer zonder kunt, ja.. dan ben je denk ik fout bezig!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:48

Nog een voorbeeldje waarmee ik wil aangeven dat het voor een paard ook comfortabeler kan zijn om er snel doorheen geholpen te worden:

Ik ben nu bezig mijn 4 jarige wat meer op te pakken,
die doet het echt heel goed alleen vind hij het moeilijk om bij het aanspringen mooi rond te blijven.
Hij drukt zich op, vervolgens schrikt hij van het effect wat dat heeft op zijn rug en gaat hij rennen. Nu zijn we dat aan het oppakken met slof, en hij begreep na 1 keer aanspringen al dat opdrukken nu niet lukte en dat hij dus laag moest blijven. Vervolgens ging bij hem gelijk een lampje branden. Want zo is aanspringen dus helemaal niet eng.

Ik weet geen snellere manier om dit op te lossen en met dit soort problemen geldt: Hoe sneller hoe beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:00

Over de slof: het is vrijwel niet mogelijk om op de slof een paard nageeflijk te rijden, omdat een paard moeilijk na kan geven op een slofteugel. Maar let wel, dat is dus belangrijk mbt het verschil in functie tussen de slof en de gewone teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:12

Een slofje kan soms in sommige situaties heel handig zijn. Maar over het algemeen rij ik er niet graag mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:13

Sjuimpje schreef:
Kiezen voor de snelste weg is lang niet altijd uit eigen belang, en laten we kort wezen, voor vrijwel alle Bokkers staat het paardenbelang bovenaan.

Mijn paard is in (bewezen) goede conditie, mede door de slof, ik weet zeker dat hij zich daar ook goed bij voelt!

Bewijs is met levende have moeilijk aan te tonen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:35

ik heb het hele topic doorgelezen en weer veel geleerd over de slofteugel (ik heb er nooit mee gereden en me er ook nooit erg in verdiept dus vandaar). maar het viel me nogal op dat een paar pagina's terug iemand een martingaal als soort van martelwerktuig lijkt te zien, of iig iets heel erg paardonvriendelijks.. terwijl ik me afvraag hoe je dat ding ooit zo kan gebruiken, ik heb er een en gebruik die alleen als ze een dag helemaal uit d'r dak dreigt te gaan, dan ziet ze hem en denkt dat ze moet luisteren.
vraag me niet hoe ze daar bij komt want ik heb er paarden recht mee omhoog zien gaan etc, en dat zou ze als ze zou willen nog kunnen met d'r hoofd op d'r borst dus daar helpt niets tegen lijkt mij.
maar dus hierbij de vraag, hoe kan je een martingaal als martelwerktuig gebruiken? het heeft dezelfde beginletters maar verder zie ik het niet zo Knipoog

edit: er even van uitgaande dat je hem niet gebruikt om je paard mee op te hangen ofzo, dus gewoon zoals ie bedoeld is Lachen

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 23:22

wow, op zoveel reacties had ik niet eens gerekend..... Wow! het was alleen niet de bedoeling dat dit een persoonlijke strijd zou worden!!!

het ging mij er puur om dat ik wilde weten of en hoe het kon, longeren met die slof. en voor en nadelen heb ik gehoord. heel erg bedankt voor de reacties OK dan! . volgens mij hoorde ik vaagjes ergens dat ze het toch niet zou doen.
wat mij betreft is een slof in goede handen geen verschrikkelijke hulpteugel. alleen omdat hij overal en voor iedereen te koop is, vind ik dat ze die uitvinding achterwege hadden mogen laten... de persoon in kwestie (waar het topic over begon) had naar mijn idee geen idee van enige schade die ze mogelijk zou kunnen aanrichten.

en even over die martingaal... die gebruik ik ook. ik zie de schadelijke werking niet in van een hulpteugel die ervoor zorgt dat je contact/controle houd met/over de paardenmond als hij/zij de kop omhoog gooit. dus nee, vind ik geen martelwerktuig! }>

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:03

Ididit schreef:
en even over die martingaal... die gebruik ik ook. ik zie de schadelijke werking niet in van een hulpteugel die ervoor zorgt dat je contact/controle houd met/over de paardenmond als hij/zij de kop omhoog gooit. dus nee, vind ik geen martelwerktuig! }>

wat denk je dat de slof doet? hij hangt los als t paard gewoon normaal loopt qua hoofd/halshouding
gooit hij zn hoofd omhoog, he wat voelt ie dan? juist, de slof!

gooit ie met martingaal zn hoofd omhoog, wat voelt ie dan? de martingaal!

dus bij goed gebruik van de slof begrens je je paard alleen waneer dat nodig is, en dan is het dus absoluut geen martlewerktuig om je paard mee in de krul te trekken, bij goed gebruik trek je je paard nml niet in de krul.

MinX, ik heb nu voor de 2e keer een whiplash en heb door 2 andere ongelukken 2x ruggenwervels verschoven, ik rij ook dagelijks, meestal zonder slof maar als ie het in zn kop krijgt en gestoord gaat doen, of buiten erg druk is, dan hang ik er een slof aan, voor mn eigen veiligheid, nog een keer op mn rug vallen kan weleens ernstige blijvende beschadigingen opleveren.....

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:21

Met slof longeren en rijden kan idd geen kwaad, mits zoals de meesten hier zeggen er goed mee gereden word. Ik rijd af en toe met slof, maar dan alleen als mijn instructrise erbij is *LOL* Alleen rijdt ik er niet mee, ik longeer er wel alleen. Ik longeer altijd met bijzet, of het nou de slof is of de elastic noem maar op heb er altijd iets aan zitten ..

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 09:51

nou, laatste x dat ik dit zeg.... mits goed gevruikt heb ik nix tegen die slof! alleen zie ik dat ie vaak niet goed gebruikt wordt! dat was het wel

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:34

er werd gezegd:

"wat denk je dat de slof doet? hij hangt los als t paard gewoon normaal loopt qua hoofd/halshouding
gooit hij zn hoofd omhoog, he wat voelt ie dan? juist, de slof!

gooit ie met martingaal zn hoofd omhoog, wat voelt ie dan? de martingaal!

dus bij goed gebruik van de slof begrens je je paard alleen waneer dat nodig is, en dan is het dus absoluut geen martlewerktuig om je paard mee in de krul te trekken, bij goed gebruik trek je je paard nml niet in de krul.

MinX, ik heb nu voor de 2e keer een whiplash en heb door 2 andere ongelukken 2x ruggenwervels verschoven, ik rij ook dagelijks, meestal zonder slof maar als ie het in zn kop krijgt en gestoord gaat doen, of buiten erg druk is, dan hang ik er een slof aan, voor mn eigen veiligheid, nog een keer op mn rug vallen kan weleens ernstige blijvende beschadigingen opleveren.....
_________________"

minx is verlamd vanaf haar middel door een ongeluk een korte tijd terug, vandaar was ze er ook een tijd niet. Ik wist niet dat ze hier ook ingelogd was, dus vandaar mijn late reactie:
Geloof mij nou, áls minx de mogelijkheid heeft om ooit toch weer te rijden, zal er nog steeds geen enkele teugel om dr paard zitten.
Mijn enige vraag is:
WAAROM gooit dat paard zn hoofd omhoog? Knipoog dát hoort namelijk geheel niet te gebeuren als alles goed is met dat paard (lichamelijk, geestelijk én in training, dominantieverhouding, respect en vertrouwen...)
ik ben het zelf niet geheel met minx eens, ik heb mijn eigen mening, maar das niet erg, ik ben hier niet ingelogd, dus heb geen recht van spreken denk ik. En tja, ergens kan ik me steeds beter vinden in de methodes van minx. Zonder al die extra teugels. Het scheelt iig een hoop tijd met zadelen enzo Knipoog
Groetjes, Larzana
PS minx reageert zelf weer zodra ze de mogelijkheid weer heeft.