[AR] [Vd] Te jong of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:25

Ik kom niet op pagina 4?? Verward

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:26

Nu wel Knipoog Maar ik vind het goed dat je er een geit bij heb gezet, dan is ie nu niet alleen.
Maar net zoals er als is genoemd...een geit kan je veulen niet opvoeden. En dat is eigenlijk heel belangrijk Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 19:12

Als iedereeen mij nou gewoon antwoord geeft over mijn vraag. Voor de mensen die de vraag niet weten, die ging over vrijheidsdressuur. Ik heb niets gevraagd over de leefsituatie van mijn pony. En dus ook niet om al die achterlijke reacties

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:58

Als hij dingen/ 'kunstjes' uit zichzelf doet kun je hem natuurlijk moeilijk tegenhouden, en het is voor later wel alvast handig als hij al aan de voor hem vreemde voorwerpen leert wennen, zoals de skippybal en het voetstuk enzo. Maar ik zou die spullen gewoon lekker bij hem in de bak zetten, en hem er zelf onder toezicht mee laten klooien, kijken wat hij ermee doet, en ingrijpen als het misgaat. Want het is voor een anderhalf jarige shet nog echt te vroeg om kunstjes te gaan leren, vooral geestelijk, maar het is lichamelijk ook te zwaar.

Het beste voor hem/haar is gewoon op een weiland staan met andere beestjes, totdat hij 3 jaar is. borstelen, mee wandelen, dingen laten zien, enz. enz. kan wel, maar niet langer dan een uurtje per dag. slecht gedrag rustig corrigeren is ook prima, maar dingen leren vind ik te veel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 21:32

In het begin borstelde ik hem ook alleen maar toen was e=hij erg vervelend. Sinds ik met hem wat doe zoals wandelen, draven aan de hand, stilstaan enz, gedraagd hij zich veel beter. En ik leer hem geen dingen door te straffen maar gewoon door goed gedrag te belonen en dat gaat heel erg goed. Ik hou er zeker rekening mee dat hij nog maar 1,5 is en let goed op of het hem niet te veel word.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:50

ik heb ook een shet alleen de mijne is net een week geleden 2 jaar geworden maar toen hij anderhalf was ging ik ook al dingen met hem doen zoals: wandelen, borstelen, voetjes leren geven ( zoals de spaanse pas maar dan alleen als hij stilstaat) en liggen ( deed hij uit zichzelf en nu doet hij het op commando). Dit zijn dingen die, lijkt mij, niet te zwaar zijn voor een shet die 1,5 is. Maar vooral wandelen is goed voor ze, want zo leert hij spelenderwijs om te luisteren naar zijn baasje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:53

karoliena schreef:
Als iedereeen mij nou gewoon antwoord geeft over mijn vraag. Voor de mensen die de vraag niet weten, die ging over vrijheidsdressuur. Ik heb niets gevraagd over de leefsituatie van mijn pony. En dus ook niet om al die achterlijke reacties

Iedereen heeft het beste met jou en vooral je pony voor! Het zijn geen achtelijke reacties, het zijn goed bedoelde adviezen. Eigenlijk zou het verboden moeten worden om een paard solitair te houden, het is een grove schending van het dier zn rechten.

Een paard is boven alles een kudde dier, je doet hem sterk tekort door hem dat te onthouden. Als je nou eerst eens daarover na ging denken en dan later pas over wat je allemaal met de baby kan gaan doen dan ben je al een stuk beter bezig

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 21:54

Wandelen aan de hand gaat nu heel erg goed ook het draven, dus van het weekend gaan we waarschijnlijk weer voor het eerst in een half jaar in het bos wandelen. Als we de wei uit lopen zijn we gelijk in het bos. Super toch.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:57

Gijsenkim:
Dit heeft ze al heel vaak nu gehoord in dit topic en ik denk dat 1 x wel genoeg is en dat ze het behoorlijk zat is dat iedereen daarover door gaat. Terwijl dat dus niet de eigenlijke vraag was.

Karoliena:

Dat is zeker super, ik heb jammer genoeg geen bos in de buurt.
Wel een strand Haha! das eigenlijk wel net zo leuk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:00

Sorry hoor Gijsenkim ben ik niet duidelijk geweest of zo. MIJN PAARDJE DOET HET PRIMA en hij gedraagd zich goed. Dit zal ook niet omslaan aangezien hij al ruim een jaar alleen staat en zijn gedrag alleen maar beter wordt. Hij volgt een echt paardenbestaan e praat ook nog steeds paardentaal wat hij niet meer zou doen als het waar is wat jullie allemaal zeggen. de meeste hengsten staan dag en nacht op stal en mogen ee uurtje per dag in een paddock en een uurtje rijden. Sorry hoor maar dan heeft mijn hengstje een supergoed bestaan, zelfs nog beter als de meeste rijpaarden aangezien hij een 'wild' betaan heeft en naar buiten en binnen kan als hij wil. En nou niet gaan zeggen dat de meeste hengsten langer op de wei staan met andere paarden want dat is echt niet zo. Ik heb op heel wat grote en kleine paardenbedrijven gewerkt en heb nog nooit hengsten gezien die de hele dag naar buiten mogen met een vriendje. Dus ik hoop dat dit onderwerp nou afgesloten is en het alleen nog maar over VD gaat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:01

Dank je Peachy. Ik heb zelfs al anoniem tips gehad om niets meer over de leefomstandigheden van mijn pony hierop te zetten omdat zoals blijkt het nooit goed is en het alleen maar gezeur oplevert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:04

ach maakt mij niks uit hoor, ik heb het alleen over het welzijn van je paard.

Eigenwijzigheid is prima, vooral blijven zijn.......... maar niet komen zeuren straks dat je problemen hebt

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:04

karoliena schreef:
Voor al de mensen die vinden dat de pony niet alleen mag staan heb er een geitje bij gezet. Hoop dat jullie blij zijn en nnou graag ophouden met dat gezeik. Denken jullie werkelijk dat paarden zoals bijvoorbeel Cocktail en Bonfire enz veel wei zien denk het niet

Alle paarden van anky komen in de wei en zelfs Bonfire heeft een klein shetje als gezelschap.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:05

Heb jij eigenlijk wel ervaring in de paarden gijsenkim of heb je alleen een eigen paard. Als je mijn verhaal goed leest zie dat ik al heel veel ervaring heb en dat het verhaal van dus zo goed als nooit op gaat. En Anky verdiend veel en heeft een rpefecte locatie en heeft dus veel mogelijkheden daar als eens over nagedacht

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:07

ach niet zoveel, kijk eens op mn website

www.kimruitersport.nl

En de hengsten waar jij het over hebt zijn goedgekeurde dekhengsten, Ik vind het zowizo asociaal tegenover je paard om hem hengst te houden terwijl hij niks mag

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:09

Het is pas asociaal om een hengst van 1,5 jaar te laten dekken. Is namelijk heel slecht voor zijn gezondheid. Heb ik namelijk voor geleerd. En zoveel zegt die website niet hoor. Als dus alle hengsten geruind moesten worden die niets mogen waren er dus nooit goedgekeurde dekhengsten. en die van mij gaat ook voor de keuring als hij drie is. Dus wat wilde je nou duidelijk maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:14

Huh, wil je je post nog eens doorlezen.

Ik lees namelijk

Het is pas asociaal om een hengst van 1,5 jaar te laten dekken. Is namelijk heel slecht voor zijn gezondheid

waar heb ik gezegd dat een hengst van 1,5 moet dekken ?

Heb ik namelijk voor geleerd.

waaaaar heb je voor geleerd ?????

Als dus alle hengsten geruind moesten worden die niets mogen waren er dus nooit goedgekeurde dekhengsten. en die van mij gaat ook voor de keuring als hij drie is. Dus wat wilde je nou duidelijk maken

Ik wil duidelijk maken dat ik het snielug vind voor elke hengst die zich niet als hengst mag gedragen, en toch nooit goedgekeurd zal worden om die hengst te houden. Vaak voor de egotjes van de baasjes, en dat arme peerd maar op stal staan en solitair moeten leven....... bah, bah, bah...

Enuh heb referenties voor je hoor Haha! en jij? wat heb jij zoal de laatste 27 jaar in de paarden gedaan?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:19

Mijn hengst mag juist wel hengst zijn en gedraagd zich ook als een hengst. En waarom zal mijn hengst niet goedgekeurd worden. En de rest kan je niets van zeggen want je kent me namelijk niet en dat wou ik zo houden ook. Mijn hengst was namelijk zeer geschikt volgens het stamboek bij de inschrijving. Verder nog iets.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:25

Jazeker, hoe kwam die uit de veulenkeuring?? enuh wat je zelf de afgelopen 26 jaar in de paarden gedaan hebt.

En als jij vind dat jouw hengst, hengst mag zijn terwijl hij solitair moet leven....... dan heb jij er nog weinig van begrepen iig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:32

Sorry hoor maar in het wild leven ze vanaf dat ze bij de moeder weg zijn ook een tijdje alleen totdat ze bij andere hengsten zijn.
Ik vind het een beetje arogant om te gaan vertellen wat ik allemaal gedaan heb, want dat vind ik namelijk niet belangrijk. Maar als je het graag wilt weten vertel ik je wel wat, wel dus tegen mijn principes in niet dat je straks gaat zeggen dat ik arogant ben. Heb een flink aantal diploma's wat betreft de paarden. Heb op hengstenhouderijen, manege, fokstallen, enz gewerkt en stage gelopen. Heb zelf les gegeven op een manege. Geef prive les op Z niveau met goede resultaten. Heb helaas door een ongeluk sinds twee jaar niet meer zelf paarden kunnen inrijden. Voor die tijd wel. Ik men en maak paarden tuigmak en beleer ze voor de wagen. Verder heb ik jarenlang hetzelfde gedaan als jij nu doet wat op jouw site vermeld staat. Heb profesioneel paarden keuringsklaar gemaakt van verscillende rassen inclusief arabieren. Heb jaren lang paarden voorgebracht op keuringen met succes. Ben een aantal jaren groom geweest. Genoeg of niet.

Nog niet op keuring geweest ivm vervoer en stamboekopname. Ouders hebben goede papieren en hij heeft een hele goede bouw. Komen van het stamboek namelijk aan huis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:35

En dan weet je niet eens antwoord op de vraag waar je het topic mee startte................ Haha! Haha! Haha!: D Haha! Haha!

sorrie hoor, kan het niet laten Haha!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:36

Jeetje, wat een dilemma Scheve mond
ik vind aan de hand wandelen, borstelen, en dat soort kleine dingetjes prima. Zolang het paardje maar lekker lang op 't land staat om te ontwikkelen Vriendjes zijn? .
Mazzel

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:36

Nou zoals jekan lezen heb ik geen ervaring met VD. Kan wel eens gebeuren dat je iets niet weet. Jij kan nooit alles weten. Niemand weet alles omdat je met paarden namelijk nooit uit geleerd bent. Beetje domme opmerking dus

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:38

Dank je Locanda. Word er zelf ook gek van heb tot nu toe ook niet tot nauwelijks gereageerd maar heb het even helemaal gehad en ga dus gewoon in de aanval. Hij staat dag en nacht op het land met een schuilstal en dat blijft zo de rest van zijn leven.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:39

Prima toch