[AR] [LO] Pony van 2 al longeren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:33

hij loopt geen kleine rondjes ik loop met hem mee de bak rond.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 00:49

Als mijn ruin en hengst(je) in de bak staan lopen ze tijdens het stoeien ook rondjes van 10 meter doorsnee. Perfect mooie voltes. Nu vind ik dus inderdaad niet dat dit een excuus is om hetzelfde met longeren te doen. Ik ben er op tegen om een jong paard te longeren als arbeid en inderdaad ook omdat hij anders te fris is. Waar zou hij te fris voor zijn! Als hij zo fris is dat zodra hij buitenkomt hij continu loopt te rennen dan kan je er beter voor zorgen dat hij dag en nacht in het land kan want die extreme crosspartijen zijn erg slecht voor het been- en peeswerk. En als hij op stal of aan de hand niet te hanteren is moet je er maar op rekenen dat dit als je het op zijn beloop laat alleen maar erger wordt en dan kan je hem beter ruinen of verkopen.
Zelf hebben we een hengstje die nog heel braaf en rustig is, waar we soms wat dingetjes mee doen en die twee maal per dag met zijn maatje een aantal uren buiten staat. Hij heeft tot zijn tweede jaar in een koppel gelopen en was toen niet te benaderen. Om te voorkomen dat we met drie jaar een compleet "wild" beest thuis zouden krijgen hebben we hem terug gehaald zodat hij nu in handen komt en ook gewoon naar je toe komt en de trailer in gaat. Zolang hij zo handzaam is zie ik geen reden hem te ruinen maar als het onhoudbaar wordt dan wordt hij geruind en misschien verkocht.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:24

Peachy schreef:
sazz, je hebt idd deels gelijk wat dat bijten betreft, maar hij rent wel gelijk weg en hij kijkt heel schrikkerig net of ik hem net een klap heb gegeven. Dus ik denk dat hij het ziet als spelen en niet om gemeen te doen.

en als hij later groot is en je in je nek springt doet hij dat ook omdat hij je heel erg lief vindt...

Als je een paard wil waar je wat mee kunt doen moet je eentje nemen die ouder is dan drie. Veulens horen in de wei en niet vroegtijdig naar de knoppen te worden geholpen omdat baasje geen geduld heeft.

Concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:47

Hé en bij twijfel maak je ALTIJD de keuze in het beste balang van het dier!!! en dat is in de wei.....

Dieren hebben pijn als mensen maar kunnen alleen niet klagen Knipoog

GIGIBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 00:59

een jong paard moet je niet gaan longeren voor zijn bespiering of om zijn conditie op te bouwen
wel kun je rustig aan de longe leren hem van je af te sturen.
halt houden en aandraven op comando. gewoon leuk bezig zijn zodat je veulen lekker in de hand word. of ga eens een stukje wandelen houd alles kort. en niet elke dag
en maak er geen training van.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:25

elisa schreef:
pfrt Verward en ik ken iemand die zijn veulen met half jaar al longeert in de longeerbak ( keej miet aan de longe maar het zelfde doet zonder), en dan ook soms nog klein sprongetje neer zet zonde van het veulentje tis een mooi beestje Verdrietig

Dat veulen is al bijna een jaar oud en dat spronnetje waar je het over hebt stelt niks voor en een veulen rond laten rennen in bak maakt niets uit.. en idd het is een super mooi beestje OK dan! (binnenkort foto's van haar) Cheese!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:01

renate85"]
[quote="elisa schreef:
pfrt Verward en ik ken iemand die zijn veulen met half jaar al longeert in de longeerbak ( keej miet aan de longe maar het zelfde doet zonder), en dan ook soms nog klein sprongetje neer zet zonde van het veulentje tis een mooi beestje Verdrietig

Dat veulen is al bijna een jaar oud en dat spronnetje waar je het over hebt stelt niks voor en een veulen rond laten rennen in bak maakt niets uit.. en idd het is een super mooi beestje OK dan! (binnenkort foto's van haar) Cheese!
[/quote]

In een BAK niet, maar in een longeercirkel/roundpenn is net zo belastend als longeren aan een lijn hoor.
En een sprongetje voor een veulen maakt wel degelijk uit. 1 x niet, maar wel als dit vaker is...

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:36

het is idd in een BAK en dat springen (nou ja springen het is meer over een balkje heen stappen) heeft ze nog maar 1 of 2 keer gedaan met een lange tijd er tussen... duzz zo vaak is het niet.......................ik ben nu bezig met de foto's

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:54

Okay! Zet even hier een link van die foto's, dan discuseren we hier erover en niet in het topic zelf

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:33

Ik vind het ook niet zo erg.. als je een veulentje laat rennen in een BAK!! oke.. in een longeerring.. is een beetje te klein.. voor een veulen.. maar gewoon beetje laten rennen en dan laten springen over een balkje.. niets mis mee tog ?? (lijkt me..) .. maar on- topic.. ik vind niet dat je al serieus kunt gaan beginnen met een paardje dat 2 jaar is.. het paardje moet waarschijnlijk nog ongeveer 20 a 25 jaar aan het werk.. en laat hem dan nu nog ff veulen zijn..

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:12

wie weet hoe je zo'n foto erop krijgt
ik zit nu al meer dan een uur te prutsen maar het lukt me niet!
HELP!!

Namarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 01:06

Hoi allemaal,

Ik zal jullie even de naam van de site geven waar het veulen op staat, haar moeder staat daar ook bij.
Ze zijn allebei welsh-arabier, ik hoop dat jullie ze mooi vinden(vind ik wel in ieder geval!!!!!).
Ze heet trouwens Namarda en haar moeder heet Jazzke.
De naam van de site is http://groups.msn.com/
Als je daar bent vul je links boven 'fritsdefjord' in,
en dan ben je op de site waar je moet zijn.
Dan ga je naar "afbeeldingen'en dan naar 'nieuw buren van frits' en dan ben je bij mijn lieve pony's.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is,
Veel succes en ik hoor wel wat jullie er van vinden!!!

Groetjes

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:47

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:01

Wat vinden jullie van haar?? Dat koppie Kwijl

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:51

Ik snap alleen niet wat we hier met die foto moeten?
Je had hem beter bij ITP kunnen zetten! We hebben liever een foto van dat longeren!

Namarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:44

Volgens mij was jij toch echt degene die om foto's vroeg hoor maar ja de groeten

Namarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:45

en dat wat jij longeren noemt is GEEN longeren dat proberen we de hele tijd al te zeggen, of jij moet een veulen een beetje in de bak om laten klooien longeren noemen

groeten

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:48

Hoho geen ruzie maken das nergens voor nodig, volgens mij. Het is allemaal vast goed bedoeld.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:49

Ik dacht dat je foto's zou uploaden van het 'rondrennen' Dus dat wou ik dan weleens zien. Maar aan een hoofdje kan ik niets zien of je er fout aan doet.
Als je zo een jong paardje al zo mee om gaat, lijkt me niet echt goed idee. Daarom vroeg ik om foto's.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:50

Ja, dat idee had ik ook Cheveyo...maarja...

ankyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:54

pas als een paard of pony 2,5 is dan mag je al een beetje beginnen met longeren

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:55

Doen Namarda en Renata het veulen samen? Omdat jullie allebei reageren op dit topic over vrijwel het zelfde veulen. Puur een vraagje van mij.

Namarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:53

Het veulen is van mij (Namarda) en Renate die helpt ook mee, vandaar dat we allebei reageren, en ik hoef verder geen advies, we reageren alleen maar op elisa omdat die mij zwart probeert te maken bij iedereen.
De reden dat zij dat doet is dat zij mijn pony's eerst deed maar dat ze dat nu niet meer mag doen., omdat ze zich niet aan de afspraken hield!!!!!!!
Ik hoop dat het nu duidelijk is, verder niet raar bedoeld voor wie dan ook allen voor ELISA!!!!!

Groetjes

Namarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:56

Enne sjonnie,

Ik ga niet zo met mijn veulen om als dat er wordt gezegt dat probeer ik nu al heel lang duidelijk te maken, ben je blind of zo!!!!!!!!!
Ik heb al lang genoeg pony's om te weten hoe ik er mee om moet gaan, dus vind jouw berichtje wel een beetje te voorbarig

groetjes

Alieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:11

het kan opzich wel..alleen ze moet wel net wat de anderen zeggen de kracht hebben om dit werk al te gaan doen,misschien kun je gewoon (de bak/wei) afsluiten en haar beetje laten draven en galloperen met je stem en handen,dan kan ze daar alvast aan gaan wennen!