Ilsiie schreef:Ik lees al sinds de opening vol interesse mee, maar heb ook gewoon veel vraagtekens omdat ik uit de NH/R- hoek kom. Onze honden vroeger heb ik wel alles met R+ geleerd maar met de paarden... Heb ik vooral veel opdringerig gedrag gezien met voetbeloningen.
Nu heb ik twee ponies van 3.5 en die wil ik voor de wagen (de ene loopt al, de andere heeft de voorbereiding achter de rug en gaat er binnenkort voor) en ik kan gewoon niet concreet zien, bedenken, hoe je dat (puur) R+ aan zou leren? Zou iemand die stappen eens kunnen uitschrijven (waar begin je, hoe bouw je dit uit/op) want met de 'vaktermen' zoals bridgen, intrinzen kan ik gewoon (nog) niks beginnen. Maar ben wel open om het te leren want natuurlijk wil ik wel dat ze het naar hun zin hebben.
Waar ik ook tegenaan loop is dat ze "moeten" bewegen (het management is al zo optimaal als hier mogelijk is). Dan voelt het tegenstrijdig er voer in te stoppen zegmaar.
De training van paarden is in wezen niet heel veel anders dan die van honden. Wel is het bij paarden belangrijk om meer te investeren in de emoties rondom voer. Paarden lijken, sneller dan bijv honden, gefrustreerd te kunnen raken van voerbeloningen. Ik weet niet meer hoe dat komt (ik heb wel een onderzoek in mijn hoofd maar wil geen onzin verkondigen), misschien dat iemand anders hier dat wel weet? Maar het kan dus wel degelijk heel erg goed met paarden, mits correct uitgevoerd.
Bijv. o.a.: heel voorspelbaar en vloeiend zijn in je bewegingen, heel kleine en voorspelbare stapjes maken, alleen clicken en voeren buiten je eigen bubbel, alleen clicken voor een rustige emotie, bij teveel opwinding: terugschalen, bepaalde basisoefeningen zoals standing still facing forward, pauzetraining, een begin- en einde sessie-signaal, en waarschijnlijk nog wat dingen waar ik nu niet meteen op kom. (Dit lijkt misschien veel en dat is het in het begin ook, maar naarmate je paard en jij meer ervaring krijgen gaat dit meer vanzelf)Van mennen heb ik geen verstand dus ik vind het lastig om je daarbij te helpen. De moeilijkheid zit hem denk ik vooral in: hoe krijg je de voerbeloning bij je paard
Iets langer in duratie dan de vorige keer en ik kon ook meer om de voerbak heen bewegen (zonder dat hij met zijn hoofd naar mij of de voertas gaat). Hij was wat minder rustig in zijn bewegingen (ik denk door de wind ed), maar schachtte wederom helemaal niet uit (dat is momenteel ons hele werkpunt
). Dus ik ben blij en wilde dit stapje vooruit even met jullie delen.
maar again wanneer is iets R- en wanneer is het simpel cue?
Zie de laatste jaren veel mensen positief nadenken over welzijn maar dan ook denken dat ze hun paard braaf kunnen aaien. Dat gaat mij dan te ver. R+ vind ik cool maar vraag me soms af of het traject opweegt tegen R-? Niet voor alles e maar heb toch het gevoel / vooroordeel dat je dan minder kan en het allemaal veel langer duurt of zo? En dat maakt niet uit voor dingen als rijden in de bak, maar het moet wel veilig zijn natuurlijk. Dan land je volgens mij toch altijd wel een keer bij R- (druk op touw oid).