afspuiten gaat niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:05

Vliegenspray spray ik ook gewoon op n paard :+
Ook nog nooit problemen gehad. Ik zet ze alleen niet vast maar doe het touw er los doorheen dat als er een grote reactie komt niet gelijk alles kapot gaat.

Er zijn meerdere wegen naar Rome en vooral veel verschillende mensen en paarden.
Meeste mensen met paarden hebben niet het inzicht en kunde in zich dus dan zijn de kleine stapjes vanaf 0 altijd beter dan het gewoon doen.
En er zijn altijd en overal uitzonderingen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:14

Ja, daar dient het natuurlijk ook voor, om het op een paard te sprayen :Y)

Maar ik heb al enkele paarden meegemaakt die er écht panisch voor zijn.
Dan ga ik voor een andere aanpak, ook uit respect voor het paard zelf. Kan me voorstellen dat de meningen daarover verdeeld zijn.

rien10

Re: afspuiten gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:28

En dan blijkt ineens iets totaal anders heel goed te werken. Nieuwe pony vind de spuitplaats doodeng. Hij “leunt en steunt” een beetje op die van mij. Bange, onzeker pony op de spuitplaats gezet , die van mij voor z’n snuit geparkeerd. Rust. Uitademing. Na drie keer samen durfde hij alleen. Geen stress, geen geweld, geen strijd.
Lees je paard of pony. Een oplossing vanaf een toetsenbord is lastig te geven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 11:17

Er lopen nu twee dingen door elkaar. Een paard dat niet op een wasplaats zou willen blijven of een paard dat bang is van afspuiten, dat zijn wel twee heel verschillende dingen.
Als de plek het probleem is, kan gewoon een andere plek een oplossing zijn.
Als een paard miept over nat worden, is dat echt geen gegronde angst, dat is gewoon reactie op natte benen krijgen, net zoals wij kunnen gieren als we de zee in gaan bij de eerste golf koud water over je voeten. Het is niet dat we bang zijn, maar we moeten wel even wennen.
En als je dan gewoon blijft staan, ben je zo door en zo werkt het met een paard ook. Je doet het geen pijn, dus er is geen reden om bang te zijn. Paarden gaan van nature gewoon door regen en rivieren, ze hebben geen water angst. Het is vaak het geluid en dat went snel als je het maar volhoud zodat je ze ook tijd geeft om er aan te wennen. En zelf geen reactie geeft alsof het een big deal is. Het paard leest jou.
Als je kleine stapjes wilt doen kun je in 1 sessie doen en direct op elkaar volgend.

Maar losrukken is een heel ander probleem, met heel andere oorzaken en heel andere bedoelingen.
Dat kan, maar hoeft niet persee uit angst te komen, het kan ook manipulatie zijn, zeker als de eigenaar/verzorger onzeker is. Hoe vaak zien we niet "kinderponies" aan de haal gaan, uit hun halster glippen etc. Dat is slimmigheid om ergens onderuit te komen en ze worden de baas over hun kind.

En het is hier al genoemd, wij kunnen van afstand natuurlijk niet de situatie bepalen wat dat betreft en dat is feitelijk een veel groter probleem dan "niet afgespoten willen worden" want dat heb je zo opgelost.

Overigens kan het bij paarden die bang zijn voor afspuiten helpen een douchekop op je slang heeft die je kunt instellen op zachtheid. Zachte fijne stralen maken bijna geen geluid en voelen anders aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 11:23

Lusitana er zijn ook paarden die het doen op lauw water, dus met koude heeft het niets te maken.
En ook heeel veel paarden die liever om een plas lopen dan er doorheen.
Logisch, want die krokodil ligt daar.

En als ze zelf door het water lopen is dat een keuze, weten ze waar dat water gaat komen en ook hoe diep ze gaan.

Dus ja paarden hebben zeker wel die angst van water wat ze zelf niet in de hand hebben.
Veel leren het makkelijker als je ze eerst aait waar de straal gaat komen.

En ik merk ook heel goed welke stand de sproeier staat.
Gewoon zo uit de slang gaar het beste.
Want nee zo natuurlijk is een spraystand ook helemaal niet

Dus eigenlijk ben ik het weinig met je eens....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:04

Ik heb een paard dat afspuiten prima vindt maar bang is op de wasplaats op onze nieuwe stal, en daar dus gelijk gaat hangen als ik hem vast zet, die houden we nu dus altijd met de hand vast en dan steeds een stapje verder de pasplaats op en zo heel rustig aan wennen en belonen.

Ons jonge paard van bijna 3 loopt dan weer zo de wasplaats op maar vindt het afspuiten nog spannend, want logisch is want dat kent hij nog niet .
Deze houden we ook vast om te voorkomen dat hij gaat hangen en we beginnen met een minimaal zacht straaltje in zijn buurt en dan langzaam op zijn voeten en zo steeds verder.
Nou is dit een vrij makkelijke Tinus voor een jonkie dus het lukt bij hem al snel om steeds verder te gaan met afspuiten, we doen het wel samen en geven hem in zekere mate de kans om wat te bewegen als hij het spannend vindt, maar helemaal weg lopen mag niet.

Als je paard bang is voor de waterstraal zou ik echt beginnen met een emmer en spons en hem daarmee nat maken, lukt dat goed, dan gewoon de waterslang heel zachtjes in zijn buurt aanzetten en steeds een beetje meer richting paard laten gaan, heel even raken en als dat goed gaat weer eraf, belonen en en weer opnieuw met een zacht straaltje en zo uitbouwen.
Zorgen dat ze samen bent en iemand hem vast houdt met evt een touwhalster zodat je wat meer te zeggen hebt en hij niet weg kan rennen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:19

Amado schreef:
Ik verbaas me een beetje over 80% van de berichten die hier geplaatst zijn. Naast dat wij vanaf een scherm niet kunnen zien wat de reactie van het paard op het afspuiten precies is, lees ik vooral een paard wat een betere opvoeding nodig heeft. Pas als dat op orde is kun je het afspuit probleem aanpakken.. (wat dan als het goed is ook al opgelost is doordat de basis in orde is = niet beuken/lostrekken etc).

Ts ik raad je aan om een goede instructrice erbij te halen en de basis erin werken bij dit paard.

Dat las ik ook. Vandaar mijn tip grondwerk te gaan doen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:57

Lusitana schreef:
Er lopen nu twee dingen door elkaar. Een paard dat niet op een wasplaats zou willen blijven of een paard dat bang is van afspuiten, dat zijn wel twee heel verschillende dingen.
Als de plek het probleem is, kan gewoon een andere plek een oplossing zijn.
Als een paard miept over nat worden, is dat echt geen gegronde angst, dat is gewoon reactie op natte benen krijgen, net zoals wij kunnen gieren als we de zee in gaan bij de eerste golf koud water over je voeten. Het is niet dat we bang zijn, maar we moeten wel even wennen.
En als je dan gewoon blijft staan, ben je zo door en zo werkt het met een paard ook. Je doet het geen pijn, dus er is geen reden om bang te zijn. Paarden gaan van nature gewoon door regen en rivieren, ze hebben geen water angst. Het is vaak het geluid en dat went snel als je het maar volhoud zodat je ze ook tijd geeft om er aan te wennen. En zelf geen reactie geeft alsof het een big deal is. Het paard leest jou.
Als je kleine stapjes wilt doen kun je in 1 sessie doen en direct op elkaar volgend.

Maar losrukken is een heel ander probleem, met heel andere oorzaken en heel andere bedoelingen.
Dat kan, maar hoeft niet persee uit angst te komen, het kan ook manipulatie zijn, zeker als de eigenaar/verzorger onzeker is. Hoe vaak zien we niet "kinderponies" aan de haal gaan, uit hun halster glippen etc. Dat is slimmigheid om ergens onderuit te komen en ze worden de baas over hun kind.

En het is hier al genoemd, wij kunnen van afstand natuurlijk niet de situatie bepalen wat dat betreft en dat is feitelijk een veel groter probleem dan "niet afgespoten willen worden" want dat heb je zo opgelost.

Overigens kan het bij paarden die bang zijn voor afspuiten helpen een douchekop op je slang heeft die je kunt instellen op zachtheid. Zachte fijne stralen maken bijna geen geluid en voelen anders aan.

Nee, er lopen geen twee dingen door elkaar. Ik zeg: lees je paard. Dan zie je of hij bang is of een middelvinger naar je opsteekt. Het kan zijn dat je het lezen niet (meer) lukt, dan moet je er even iemand bij hebben voor hulp. Dat hoeft niet meteen een goeroe te zijn die wierook brandt en je paard besprenkeld met linksdraaiend heilig water of zo, maar een gewoon iemand die meer ervaring heeft en wellicht emotioneel wat verder af staat van het paard in kwestie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:01

Ik reageer over hoe het topic verloopt, niet op jou specifiek.
Ik ben het geheel met je eens.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:49

Kabayo schreef:
Shadow0 schreef:
Cool, dan breken ze wellicht zichzelf. Dat zal ze leren.

Ik reageer puur op de wasplaatsen die breken. Die breken niet. Je kan wel andere soort touwen eraan doen die breken
Als ze wel breken heb je de verkeerde gekocht. Dat is het enige wat ik zeg. Niet dat je dat moet willen… of hoe ik weet hoe de locatie er daar uit ziet
Mensen moeten echt wat minder in gaan vullen voor een ander

Ik snap je hoor

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:05

Mijn paard heeft gewoon een vreselijke hekel aan water,ze leeft 24/7 buiten,maar mijd plassen,en bij de eerste druppels staat ze in de schuilstal te loeren waarneer het droog is...ze springt ook over de afvoer greppels.
Maar afspoelen kan ik onder tussen wel, ik heb het met de clicker gedaan. Zoals iemand hier al uit gelegd heeft ,eerst met een slang aan de gang waar niks uit komt zodra ze daar niet bang voor was heel zacht het water er uit laten komen en zo steeds meer, en van eerst enkel natte hoeven kan ik ze er nu mee wassen als het moet. Haar hobby is het nog niet, maar ze weet nu wel dat ze er niet van smelt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:16

Cioccolato schreef:
Vanachter ons scherm kunnen we ook moeilijk inschatten
Bij angst is een andere aanpak nodig dan bij brutaliteit. En het is een dunne lijn. Heel veel mensen zien het verschil niet. Hij wil niet? Dan is hij bang!!!
Als paard leert dat hij door/met iemand kan gaan, kan ook dát het probleem zijn ipv afspuiten.
Het afspuiten wordt lastig door het gebrek aan respect..

Stap 1 is respect (en vertrouwen). Vast kunnen staan of vast kunnen houden, ook in situaties die niet allerdaagse zijn. En dan pas die situaties alledaags gaan maken

Het kan.

Inderdaad. Er wordt vaak te snel geroepen dat paarden bang zijn, in paniek raken of trauma oplopen. In de praktijk is het vaker een gedragsprobleem dan iets anders. Je moet wel altijd proberen om bij angst weg te blijven en soms om iets makkelijker te maken voor het paard zodat hij geen reden meer heeft om het niet te accepteren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:46

Ik vroeg mij af of Ts iets aan de tips heeft gehad en hoe het nu gaat?